Vine sau nu criza?

Black Friday în inflație. De frica prețurilor de mâine, românii și-au zis că cel mai bun gadget e porcul

Computer Hope Guy
Black Friday a dat startul goanei după cumpărăturile pentru sărbătorile de iarnă. Foto: Octav Ganea/Inquam.

Spune-mi ce cumperi ca să-ți spun cine ești. De Black Friday 2022, coșul de cumpărături al românilor a spus mai multe despre temerile lor economice și financiare, față de alți ani. Cu recesiunea care bate la ușă, cu inflația care schimbă prețurile de pe o zi pe alta, ediția de anul acesta a fost ca o hârtie de turnesol pentru incertitudinile economice ale românilor, la sfârșit de an.

Spre deosebire de anii anteriori, de acest Black Friday românii s-au dovedit mai precauți. Și-au pus banii mai ales pe produse de folosință zilnică, de la mâncare și băutură, la jucării și parfumuri, de teamă că se vor scumpi și mai rău, din cauza inflației. De parcă și-au zis că, inflație sau nu, masa și cadourile de Crăciun tot vor veni. Așa că mai bine și le rezolvă de pe-acum, la preț redus. Pentru produsele mai scumpe, precum electronice și electrocasnice, au folosit mai mult plata în rate.

Poate nici nu este de mirare astfel că, la eMag, carnea de porc a fost la mare căutare, de Black Friday.

Peste 35 de tone de carne de porc au fost vândute de retailerul online, care pe lângă produsele tradiționale de Black Friday, a scos la vânzare și o categorie specială, cu produse disponibile doar cu ocazia acestui eveniment. Tonele de porc vândute într-o singură zi de eMag ar asigura consumul mediu anual a peste 950 de români. Bancul cu porcul, cea mai bună legumă, nu este doar o glumă la români. Potrivit datelor INS, un român consumă în medie peste 37 de kilograme de carne de porc pe an.

„Paradoxul Black Friday indică poate cel mai bine teama oamenilor de inflaţie, de recesiune. E ca un ultim tren pe care încearcă să-l prindă. Probabil Crăciunul lui 2022 va fi unul la suta de grame. Oamenii vor cumpăra la feliuţă bunătăţile de sărbători, la suta de grame, pentru că, la cum arată estimările retailerilor, preţurile vor creşte semnificativ”, a explicat, pentru Panorama, analistul economic Adrian Negrescu.

Explicația acestei tendințe de consum vine și în contextul în care au apărut semnale că, de Crăciun, carnea de porc va fi mai scumpă, dar și mai greu de găsit, din cauza pestei porcine și a efectelor războiului. Prețul la energie și furaje va continua să crească, la nivel european se anunță o criză, iar România importă mai bine de două treimi din carnea de porc consumată.

Cei care au comandat de la eMag, cel mai mare retailer online, au pus în coș mai ales produse de băcănie, jucării pentru copii, parfumuri și produse de îngrijire personală.

 

 

De frica prețurilor care cresc mâine, cheltuim mai mult azi

Tentația cumpărăturilor e mare atunci când sunt multe reduceri, mai ales într-o societate în care prețul contează de cele mai multe ori. Drept dovadă: spre deosebire de edițiile de Black Friday din 2021 și 2020, care au avut loc în plină pandemie și carantină, în acest an, românii au pus în coș și mai multe mai multe produse la fiecare comandă. 

„Acest trend de diversificare a comenzii a fost și mai vizibil în 2022, când oamenii au adăugat în coș chiar și șase produse, multe dintre ele necesare zi de zi”, au explicat pentru Panorama reprezentanții eMag.

Analistul economic Adrian Negrescu pune acest lucru tot pe seama inflației și a nesiguranței zilei de mâine: „Am asistat la un adevărat paradox de Black Friday. În loc să strângem cureaua, am cheltuit mai mult din cauza disperării generate de inflație”.

Faptul că românii au preferat mai degrabă produsele de zi cu zi nu înseamnă însă că celelalte nu au avut căutare. Chiar dacă nu au avut la dispoziție toți banii odată, mulți au apelat la plata în rate. 

Black Friday pe datorie este o tendință care s-a observat în ultimii ani, dar care s-a accentuat în 2022. De pildă, doar la eMag, numărul celor care au apelat la plata în rate, chiar fără dobândă, a crescut cu 43% față de anul trecut.

Este un „semn că oamenii au vrut să se aprovizioneze cu articolele de care au nevoie, ale căror prețuri bune au fost și mai apreciate în contextul inflației crescute, fără însă să pună o presiune suplimentară pe bugetul familiei”, explică reprezentanții retailerului online.

De partea cealaltă, Adrian Negrescu subliniază că nevoia tot mai mare de produse pe datorie arată faptul că puterea de cumpărare a românilor este în scădere, fapt pe care îl pune tot pe seama inflației. Analistul economic menționează că ratele fără dobândă sunt o soluție de a cumpăra un produs și de a-l plăti treptat, mai ales dacă „te ții de plata la timp a ratelor”. 

Altfel, există riscul ca dobânzile să fie consistente și aduce aminte de perioada creditelor cu buletinul. Metoda, „care a făcut istorie în retailul românesc”, a fost ca un măr otrăvit pentru mulți clienți care, necitind bine condițiile de finanțare, s-au văzut nevoiți să plătească și de trei-patru ori mai mult pe electronicele și electrocasnicele luate.

Black Friday, oglinda economiei de consum. Au fost creșteri, dar mai mici

La ediția din 2022, eMag, de pildă, a avut vânzări de 644 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mult față de anul precedent.

Black Friday nu a adus creșteri spectaculoase față de anul precedent pentru retaileri, arată o analiză realizată recent de Merchant Pro, platformă de soluții Saas pentru e-Commerce. Numărul de comenzi a crescut cu 8,5%, iar valoarea medie a comenzilor a crescut cu 12,5%, în intervalul 11-14 noiembrie, față de perioada echivalentă a anului precedent (12-15 noiembrie). Datele analizei se bazează pe înregistrările de la peste 1.500 de magazine online locale.

„La nivel de piață, s-au înregistrat creșteri moderate, ce semnalează adoptarea unui comportament de consum mai matur, mai echilibrat și mult mai puțin impulsiv”, spune Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.

Îi putem spune „Black Friday-ul frustrărilor financiare”, punctează Adrian Negrescu. Asta în contextul în care românii se pregătesc pentru un 2023 în care condițiile economice vor fi mai dificile, inclusiv recesiune. 

„Consumul, principalul motor al economiei, este deja gripat şi, din păcate, anunţă faptul că economia va intra în service. A rămas fără carburant (creditele s-au scumpit), iar continuarea drumului pe autostrada economică va fi una dificilă”, crede Negrescu.

De altfel, cel mai recent sondaj realizat de platforma online de recrutare eJobs arată că patru din zece respondenți se tem de impactul unei posibile crize economice în 2023, iar aproape doi din zece se gândesc că le-ar putea scădea veniturile.

Semnale mai sumbre au venit, la începutul acestei săptămâni, și de la Banca Națională a României (BNR). În cel mai recent raport asupra inflației, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a atras atenția că majorările de prețuri pentru gazele naturale și electricitate generează un efect în lanț. BNR estimează acum o inflație de 16,3% pentru finalul acestui an și o scădere a inflației până la 11,2%, pentru finalul lui 2023.

Black Friday de criză

Inflația și multiplele semne de întrebare legate de finalul anului și de costurile de trai în 2023 nu le au doar românii, ci și ceilalți europeni. Pentru majoritatea, Black Friday urmează să aibă loc vineri, pe 25 noiembrie. 

La fel ca și în cazul României, evenimentul dă startul sezonului de cumpărături pentru finalul de an. Dar, anul acesta este diferit.

Britanicii ar urma să scoată mai puțini bani din buzunare pentru acest Black Friday, în special pentru categoriile nealimentare, scrie compania de consultanță Retail Economics

Nemții deja strâng baierele pungii. Asociația de retail germană HDE prognozează cea mai puternică scădere a vânzărilor de Crăciun, din 2007 încoace, în condițiile în care inflația de două cifre taie din puterea de cumpărare a consumatorilor, potrivit Reuters

Companiile germane se așteaptă la vânzări mai slabe decât anul trecut, iar asociația pune eventualele creșteri modeste doar pe seama inflației: „Vânzările cresc datorită prețurilor mai mari, din cauza inflației. Sunt vremuri dificile pentru companiile din retail”, a explicat Stefan Genth, managing director al HDE. 

La o privire de ansamblu, până acum retailerii au reușit să transfere costurile de producție în prețuri mai mari pentru consumatori. Și au reușit să-și mențină și o marjă de profit, arată agenția de rating Moody’s, într-un raport privind perspectivele economice pentru 2023, citat de CNN

Dar aceste lucruri au fost posibile doar pentru că piața muncii a rezistat deocamdată foarte bine. Ecuația e simplă: cât timp ai un job, poți să îți permiți și cumpărături ne-esențiale. În lipsa lui, lupta pentru supraviețuire se joacă de azi pe mâine. Black Friday de anul acesta a arătat că incertitudinile din buzunar și din viață au favorizat un comportament de tipul „cumpărăm acum, cât mai putem”.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


  • Cristina Dobreanu

    Are o experiență de peste 15 ani în presa generalistă și economică. Îi place să pună informațiile în context, fiindcă o privire de ansamblu aduce mereu noi perspective. Scrie în special despre antreprenori, retail și start-up-uri, dar urmărește cu atenție tendințele care ne pot schimba viața de zi cu zi.
    Crede în puterea exemplului și în lucrurile care nu sunt făcute cu superficialitate.


Panorama războiului

Abonează-te la newsletter ca să primești singurele analize și reportaje care contează. Punem în context local războiul Rusia - Ucraina și te ajutăm să-l înțelegi.

    Nu mulțumesc