Noi jucători și prețuri nu atât de low

Cum s-a reîmpărțit piața de zboruri low-cost din România, după prăbușirea Blue Air

Computer Hope Guy
Curse Blue Air anulate, pe 6 septembrie, 2022 / foto: Octav Ganea/Inquam

Mii de pasageri priveau cu neputință și îngrijorare ecranele cu programul zborurilor din aeroporturile din România și nu numai, în ziua de 6 septembrie 2022. Cei care așteptau să plece spre destinațiile Blue Air aveau în mână bilete de avion cu zbor anulat. Nu știau de ce și nici dacă vor mai zbura.

Operatorul low-cost a anunțat atunci brusc că anulează 400 de zboruri, până pe 12 septembrie, din cauză că Administrația Fondului de Mediu pusese poprire pe conturile companiei. Avalanșa de informații, pe alocuri contradictorii, scăderea credibilității companiei și problemele care au urmat anunțului din acea zi au făcut ca avioanele Blue Air să rămână de tot la sol.

Cu datorii de 230 de milioane de euro și un ajutor de stat de 60 de milioane de euro care nu a mai fost returnat, compania a fost preluată de stat. O a doua revenire a Blue Air din propria cenușă este puțin probabilă. Compania românească a mai trecut în urmă cu zece ani printr-un punct de cotitură, atunci când a fost preluată din insolvență de Teodor Rada și alți trei acționari.

Până când va ști și statul ce a preluat mai exact, companiile aeriene – cele prezente, dar și altele noi – se extind și încearcă să ocupe locul gol lăsat de Blue Air.

Cine poate lua locul Blue Air

În întâlnirile cu presa din ultimii ani, oficialii Wizz Air spuneau mereu că sunt pregătiți în cazul în care apare un gol în piață. Și-au făcut repede calculele și, la o zi distanță de la anunțul Blue Air, compania din Ungaria anunța deja suplimentarea capacității de zbor de pe piața din România, cu cinci avioane și noi rute.

Cu toate acestea, Wizz Air nu a reușit să ia încă, în totalitate, locul Blue Air. A spus-o chiar CEO-ul companiei: „Într-adevăr, în ceea ce privește situația la Blue Air, am făcut pași înainte, dar nu în totalitate, pentru că pur și simplu nu avem capacitate disponibilă la acest moment. În ciuda faptului că avem 171 de avioane în flotă, aceste avioane zboară. Nu putem să mutăm avioanele așa de repede”, a spus, în octombrie, József Váradi. La acel moment, compania avea în România o cotă de piață de 37,8%, iar pe segmentul low-cost cota era de 52,6%, potrivit datelor financiare ale companiei pentru anul fiscal care s-a încheiat la 31 martie 2022.

Dispariția Blue Air nu e un catalizator de creștere doar pentru Wizz Air, a cărui cotă pe segmentul low-cost s-a majorat. Și pentru ceilalți operatori din piață oportunitatea este uriașă.

Este și cazul HiSky, companie înființată în Republica Moldova de un fost director al Air Moldova, Iulian Scorpan. Compania a inaugurat baza operațională de la București în luna mai a anului trecut, iar 2022 a fost primul an în care a zburat cu cinci avioane. Și chiar dacă e o criză de personal în toată industria, a reușit să formeze 25 de echipaje de zbor complete, cu 25 de piloți și încă pe-atâția de copiloți, dar și 100 de însoțitori de zbor.

Am deschis în toamnă trei rute noi din București spre Bruxelles, Dublin și Malaga și o rută nouă din Cluj-Napoca spre Tel Aviv, rute care au fost anterior operate și de Blue Air, dar care s-au integrat natural în planul nostru de creștere. Cu alte cuvinte, schimbările de pe piața din România au cântărit în strategia de extindere a rețelei de rute”, a declarat pentru Panorama Mareș Cărăvan, directorul comercial al HiSky Europe.

Pentru acest an, compania vrea să se extindă. Noi rute vor fi operate cu trei noi avioane, printre care și modele Airbus A321neo LR, care pot zbura pe o distanță de până la 7.400 de km. Asta înseamnă că românii vor putea călători direct spre destinații îndepărtate, fără escale. Compania nu poate anunța încă zborurile regulate, însă pe lângă acestea, va zbura și pentru agențiile de turism, spre destinații precum Tenerife, Madeira, Zanzibar, Mombasa sau Cabo Verde.

Există în continuare loc în piață, încercăm să acoperim și un segment lăsat liber de Blue Air, însă nu vom intra într-o competiție care să forțeze o creștere care nu e sustenabilă pe termen lung. Modelul nostru de creștere, cu două, trei aeronave în fiecare an, s-a dovedit unul de succes până acum și intenționăm să-l menținem și în 2023”, ne-a mai declarat Cărăvan.

Despre creșterea traficului de călători și noul top al destinațiilor preferate de români a scris și Panorama aici.

Chiar și cu inflație crescută, cererea pentru călătoriile cu avionul nu dă semne de încetinire. Cu niveluri de trafic care au depășit estimările de revenire în 2022, și anul acesta se va călători mult. Pentru anul trecut, compania a estimat că a transportat peste 700.000 de pasageri.

Pentru 2023, în condițiile în care piața își menține nivelul, cu noile aeronave și noile rute pe care le vom introduce, estimăm un număr de pasageri aproape dublu, aproximativ 1,3 milioane de pasageri”, mai spune reprezentantul HiSky. Adică, jumătate din traficul TAROM pentru 2022.

Consolidare pe charterele spre Grecia

O altă companie care va prelua o parte din ce zbura Blue Air este Animawings. Înființată de proprietarul agenției de turism Christian Tours, Cristian Pandel, acționarul majoritar al operatorului este acum compania grecească Aegean Airlines. Planurile pentru acest an sunt de a lansa zboruri regulate, dar și de a consolida poziția pe piața zborurilor charter spre Grecia.

Putem să preluăm doar în jur de 10% din ce făceau ei (nr. – Blue Air), poate mai preiau și alții, dar majoritatea operațiunilor vor fi preluate de companiile străine, pentru că și TAROM a fost prins pe picior greșit; nu are flotă şi nu are structura ca să poată să ia din piața Blue Air”, spunea Cristian Pandel pentru ziarul Bursa.

Animawings va prelua mult din zona de chartere spre Grecia și Spania, acolo unde în trecut a lucrat cu Blue Air.

Deși Ryanair anunța imediat după oprirea zborurilor Blue Air că intră pe ruta Cluj-Napoca-Dublin de la 1 noiembrie și lansează patru noi zboruri pe aeroportul din Iași, gigantul low-cost se retrage din această primăvară de pe aeroporturile din Oradea, Sibiu, Suceava și Timișoara, potrivit Boardingpass.ro, care spune că motivul acestei retrageri îl reprezintă lipsa de stimulente financiare din partea autorităților.

Primele zboruri Norwegian în România

Pe o rută lăsată liberă de Blue Air „a pus ochii” compania Norwegian Air. Aflată în dificultate dinainte de pandemie, restricțiile impuse pentru limitarea răspândirii virusului COVID-19 aproape că au fost picătura care a umplut paharul pentru compania din Norvegia, care s-a pus sub protecția falimentului în toamna lui 2020.

A revenit anul acesta, cu o flotă mai mică și fără zboruri transatlantice și e în căutare de oportunități. Compania va începe operarea zborurilor Oslo-București pe 23 iunie și până la finele lunii octombrie, cu două zboruri pe săptămână.

Evaluăm în mod constant oportunitățile care apar pe piață. De când au fost ridicate restricțiile COVID legate de călătorii, am extins rețeaua și în afara țărilor nordice și suntem bucuroși că putem anunța o nouă rută, directă, pentru pasagerii din București spre Oslo”, a spus pentru Panorama Andreas Hjørnholm, purtătorul de cuvânt al companiei. Oficialul mai spune că se așteaptă ca pasagerii să fie nu doar cei care merg la muncă în Norvegia, ci și tineri care studiază sau familii și turiști care vor să exploreze cele două orașe.

Norvegienii văd loc de creștere pe ruta lăsată liberă de Blue Air și nu-i sperie competiția, cel puțin la nivel declarativ. „Suntem obișnuiți cu competiția și cunoaștem Wizz Air destul de bine, în special de când au încercat să zboare în Norvegia, după care s-au retras”, ne-a mai spus oficialul Norwegian.

Ce companii low-cost mai zboară în România

Până de curând, și compania low-cost Vueling, parte din grupul IAG, a operat zboruri în România, pe ruta Barcelona-București. Pe perioada sărbătorilor de iarnă, operatorul a oferit conexiune directă între cele două orașe, cu patru frecvențe pe săptămână, până pe 8 ianuarie.

Compania nu ne-a oferit un răspuns concret dacă va extinde zborurile dintre pe această rută pe o perioadă mai mare de timp, dar spune că analizează noi oportunități.

Prezent în România din 2012, operatorul low-cost flydubai avea programată o nouă rută încă din 2021, din Dubai spre Cluj-Napoca. Însă zborurile, două pe săptămână, nu au mai fost operate.

Lansarea operațiunilor flydubai către Cluj-Napoca, programată inițial pentru noiembrie 2021, a fost anulată din motive comerciale”, a declarat un purtător de cuvânt pentru Panorama. Fără zboruri spre al doilea cel mai mare oraș din România, operațiunile flydubai pe piața de la noi rămân doar la București, cu două frecvențe zilnice spre Dubai, rută pe care a zburat și Blue Air, și unde competiția e Wizz Air.

În România mai zboară și compania low-cost turcească Pegasus, care leagă Bucureștiul de Istanbul, Ankara și, de anul trecut, și de Antalya. Însă Blue Air nu zbura și spre capitala Turciei, spre care mai oferă zboruri companiile de linie TAROM și Turkish Airlines.

Revenirea turismului și efectul crizelor: prețurile nu sunt chiar atât de low-cost

Pandemia, după cum ne amintim, a ținut avioanele la sol o bună bucată de timp. Apoi, încet-încet, am reînceput să călătorim. Războiul declanșat de Rusia în Ucraina, în urmă cu aproape un an, a rearanjat harta zborurilor în Europa. Acum, inflația și prețurile în creștere, inclusiv la combustibil, ar putea să ridice noi probleme.

Panorama a arătat aici cum afectează inflația și teama de recesiune planurile de călătorie ale românilor.

În continuare, nu știm care va fi evoluția celor două situații (conflictul din Ucraina și prețul combustibilului, n.r.). În plus, așteptăm să vedem cum se vor răsfrânge efectele inflației crescute și a unei anunțate recesiuni asupra obiceiurilor de călătorie. Analizele asupra industriei indică o continuare a creșterii și în 2023, însă, așa cum pandemia ne-a forțat să învățăm, funcționăm într-o piață volatilă”, ne-a mai declarat Mareș Cărăvan, directorul comercial al HiSky Europe, care adaugă că pe plan local, aeroporturile și furnizorii de servicii favorizează companiile mari.

Astfel, competiția se dovedește de cele mai multe ori inegală între un operator nou și o corporație multinațională, cu capacitate financiară infinit mai mare”, mai spune oficialul companiei.

Creșterea costurilor cu combustibil se va vedea însă și în prețuri. Companiile aeriene nu mai pot absorbi aceste costuri și le vor transfera în tarifele pentru biletele de avion.

Avem încredere însă că după această perioadă de instabilitate, prețul combustibilului se va stabiliza la un nivel mai scăzut și va reduce astfel presiunea resimțită în ultimul an de operatori și de pasageri”, este de părere Cărăvan.

Câți turiști străini vin cu avionul în România

Conexiunile cu avionul dintre orașe nu sunt o legătură de care beneficiază doar românii, ci și străinii. Mai multe zboruri dintr-o altă țară spre România înseamnă și mai mulți turiști care vin să-și petreacă vacanțele la noi.

Din 1,16 milioane de străini care au venit în primele nouă luni din 2022 în România, fie în scop de afaceri sau pentru vacanță, 871.000 au venit cu avionul, potrivit datelor INS. Cei mai mulți dintre străinii care au ajuns la noi în țară cu avionul sunt israelienii (106.547), urmați de germani (104.542), italieni (66.715), britanici (58.167) și francezi (57.387).


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Andrada Ghira

Este colaboratoare Panorama.ro din octombrie 2022. Are 17 ani de experiență în presa tipărită și cea online, acumulată la publicații precum Banii Noștri, Gândul și Money.ro. În prezent, mai scrie și la Economica.net. Este specializată în domeniul imobiliarelor, dar scrie și despre domenii precum turismul și aviația. În 2016, a fost unul dintre participanții la programul Economic and Political Reporting from Southeast Europe, organizat de Thomson Reuters.

Urmărește subiectul