Cu un ochi la criză, cu altul la oferte

Cum afectează inflația și teama de recesiune planurile de călătorie ale românilor

Computer Hope Guy
Sursă: Shutterstock.

2022 trebuia să fie anul în care totul urma să revină la normal. L-am început cu un val de optimism: vaccinarea era în toi, iar lumea dădea semne că își revine – încet, dar sigur – la realitatea pe care o știa înainte de pandemie.

Însă, după cum știm, la sfârșit de februarie a început războiul din Ucraina, pandemia nu s-a sfârșit, chiar dacă e ținută sub control, iar situația economică e din ce în ce mai îngrijorătoare, inflația fiind principala preocupare pe mare parte din glob.

Chiar și cu toate aceste instabilități financiare, sanitare, politice și de securitate, am reînceput să călătorim în 2022. După doi ani grei de pandemie, în care am stat fie în casă, fie preponderent pe lângă orașele noastre, în perioada ianuarie – iulie 2022, turismul global ajunsese la 60% din nivelul de dinainte de pandemie, conform World Tourism Organization (UNWTO).

Datele arată că 2022 a fost primul an care marchează o revenire la normalitate, atât prin prisma interesului de a călători, cât și prin cererea crescută, odată ce restricțiile sau riscurile au scăzut foarte tare față de 2020 și 2021.


Citește și: După anii de pandemie, românii și-au luat zborul în 2022. Topul destinațiilor s-a schimbat

Cu toate acestea, am intrat într-un 2023 plin de incertitudini față de ce ne rezervă viitorul apropiat, iar situația economică nu ne îmbie să cheltuim bani grei pe vacanțe, când nu știm ce ne așteaptă după colț.

În România, stresul față de rata inflației și situația economică e cel mai mare, raportat la alte țări, potrivit unui raport Ipsos din decembrie 2022. Dar chiar dacă rata inflației a început să taie din entuziasmul oamenilor de a călători, dorința de a pleca în călătorii, după mai bine de doi ani, pare să învingă, pentru moment, frica economică, a arătat un alt studiu Ipsos din iulie 2022.

Cu toate aceste dinamici care se bat cap în cap, întrebarea rămâne: vor mai călători românii în 2023, luând în considerare contextul economic?

„Revenge travel” a luat cu asalt aeroporturile lumii în 2022  

Dacă ai petrecut timp pe rețelele de socializare în această vară și ar fi să alegi un singur lucru care ți- a ieșit în evidență, probabil acela ar fi că toată lumea părea să fie în vacanță: la mare sau la munte, la soare, într-un city break sau într-o călătorie mai exotică și îndepărtată.

Ei bine, dacă ai rămas cu această impresie, ea nu a fost nefondată.

Vara lui 2022 s-a dovedit a fi una foarte bună pentru turismul global, atât prin prisma cererii, cât și a prețurilor.

Oamenii au cheltuit 8,8 miliarde de dolari pe rezervări online de zboruri în luna martie. Suma reprezintă o creștere cu 28% față de aceeași perioadă din 2019. În timp ce cheltuielile au crescut, rezervările în sine au fost doar cu 12% mai mari decât în martie 2019, arată datele Adobe Digital Economy Index, publicat în aprilie.

Motivele scumpirii biletelor de avion sunt numeroase, printre cele mai evidente fiind prețul mai mare la combustibil și o cerere crescută a zborurilor, care în 2022 a fost cu 20% mai mare decât în 2019, arată o analiză Business Insider. La aceasta se mai adaugă și scăderea ofertei, pe fondul unor falimente sau al problemelor cu personalul de zbor insuficient.

Până în vara lui 2022, majoritatea țărilor renunțaseră deja la restricțiile de călătorie, iar cei care erau „disperați” să plece într-o vacanță externă au fost dispuși să scoată din buzunar chiar și mai mult, pentru a se bucura de o excursie mult prea așteptată și amânată.

În Statele Unite, firma de asigurări de vacanțe Allianz Partners anunța în luna iunie că turismul american înspre Europa era așteptat să crească cu până la 600%, comparativ cu 2021.

calatorii turism
Eliška Řezníček Dočkalová, Director of Customer Experience la Kiwi, în timpul unui eveniment dedicat presei din regiune, la sediul Kiwi, din Brno, Cehia, la care a luat parte și Panorama.

Datele Kiwi, agenție de turism online din Cehia, confirmă un trend de tip „revenge travel”  (un termen apărut în pandemie, care descrie dorința de a călători pentru a recupera timpul pierdut din pandemie, în care nu s-a putut călători). În decursul acestui an, rezervările pentru călătorii în 2022 au depășit cu 53% nivelul pre-pandemic din 2019. Numărul oamenilor care au făcut o rezervare pe platformă în 2022 a fost de 9,2 milioane, cu 135% mai mulți ca în 2021, iar cu 244% mai mulți ca în 2020.

De asemenea, același raport Kiwi mai arată că în 2022 s-au efectuat 31 de miliarde de căutări pe platformă, comparativ cu 20,4 miliarde de căutări în 2021, iar cele mai populare destinații au fost Londra, Istanbul, Bangkok, Barcelona și Paris.

Nici noi, românii, nu am stat pe loc în 2022: numărul de rezervări făcute de români pe platformă a crescut cu 146%, în timp ce numărul de căutări a depășit 300 de milioane, aproape dublu față de 2021, arată un raport de țară al aceleiași agenții de turism.

„Din studiile de consum pe care le-am făcut, undeva la o treime dintre români au spus că au fost în vacanță în afara țării de cinci sau mai multe ori, în ultimii șase ani. De asemenea, românii călătoresc semnificativ mai mult decât alte țări din vecinătate, pe care am făcut sondaje, precum Slovacia, Polonia, Cehia și Ungaria”, spune Eliška Řezníček Dočkalová, Director of Customer Experience la Kiwi.

Cele mai populare destinații pentru români în 2022 au fost, în ordine descrescătoare, Londra, Milano, Roma, Bruxelles și Paris (datele reflectă preferințele românilor pe platforma Kiwi, nu și pe celelalte platforme).

De cheltuit, românii au cheltuit, în medie, 90 de euro pe bilete de avion pe platforma Kiwi (zboruri scurte). Astfel, dat fiind că prețul mediu al unui bilet de avion s-a scumpit la nivel global în 2022 (prețul mediu al unui bilet de avion a fost de 116 euro pe platforma Kiwi, în 2022), majoritatea românilor care au călătorit în afara țării au făcut-o cel mai probabil o singură dată.

Când inflația ne golește cardul, rămâne trollerul în dulap?

După ce pandemia a lovit dur industria aeriană și HoReCa, în 2023, acestea s-ar putea confrunta cu o provocare la fel de periculoasă, care s-ar putea dovedi și mai dăunătoare pe termen lung: inflația care va persista la două cifre și riscul unei crize economice.

Deși creșterea prețurilor s-a simțit puternic și în 2022, când vacanțele erau în toi, unii consumatori și-au permis încă să se răsfețe cu o călătorie, după atâta timp. Însă, efectele inflației globale, generate de pandemie, războiul din Ucraina, criza energiei și întreruperi în lanțul de aprovizionare, și-ar putea spune cuvântul asupra comportamentelor de consum cu privire la călătorit, poate chiar mai mult decât au făcut-o în 2022.

După ce pandemia a fost principalul motiv pentru care oamenii nu au putut călători acasă în perioada Sărbătorilor în ultimii doi ani, se pare că inflația a luat locul Covid-19 la categoria obstacolelor.

În America, spre exemplu, prețurile la biletele de avion în perioada Sărbătorilor ajunseseră și la peste 600 de dolari, iar prețul mediu al unui zbor domestic era de 307 dolari, cu 41% mai mult ca în 2020, arată o analiză Bloomberg. Acest lucru i-a întors pe mulți din drum.

turism
Evoluția prețurilor la biletele de avion pe platforma Kiwi, în funcție de distanță – scurtă, medie sau lungă, la nivel global și în Europa, în 2019 vs. 2022. Sursă: Kiwi.

Inflația le mănâncă din venituri românilor, dar nu le taie călătoriile

Cu toate acestea, proiecțiile Kiwi continuă să fie pozitive pentru anul 2023, chiar și pentru România, unde oamenii rămân dornici să recupereze călătoriile anulate în pandemie.

„Conform unui sondaj în care am întrebat cum va influența inflația planurile de călătorie ale românilor în următoarele luni, 62,8% dintre aceștia au spus că vor continua să călătorească, în pofida inflației, dar că vor lua anumite măsuri pentru a cheltui mai puțin. 51,3% au spus că vor alege o destinație mai ieftină sau vor găsi modalități de a călători cheltuind mai puțin, 11,5% au spus că vor călători ca înainte, dar își vor scurta sejurul, 21,9% au spus că nu sunt influențați deloc de inflație, iar restul de 15,3% au declarat că nu au planuri de călătorie”, explică Eliška Řezníček Dočkalová, Director of Customer Experience la Kiwi.

Sondajul agenției online de turism a mai arătat principalele modalități sau comportamente prin care românii încearcă să economisească, pentru a-și permite să continue să meargă în călătorii: 56,5% nu și-ar mai schimba dispozitivele tehnologice cu altele mai noi, 43,4% n-ar mai cumpăra articole de tip „fast fashion”, 38,8% ar începe să gătească acasă și să-și prepare propriul prânz de dus la birou, iar 32,3% ar fi gazde pentru întâlnirile cu prietenii, pentru a mai scădea din costurile ieșitului în oraș.

Optimismul pe care îl avem față de călătorit în noul an se reflectă și în faptul că am reînceput să ne rezervăm și planificăm călătoriile cu mai mult timp înainte, potrivit unui studiu Virtuoso. De asemenea, un sondaj American Express a arătat că 50% dintre respondenți se gândesc deja unde să meargă în vara lui 2023.

Cu toate acestea, pentru ca interesul consumatorilor pentru călătorit să se mențină și să continue să crească și în 2023, în plină furtună economică, e nevoie ca și liniile aeriene să vină cu oferte promoționale, adaugă Eliška Řezníček Dočkalová, de la Kiwi:

„Dorința consumatorilor de a călători, după doi ani în care n-au putut, e prezentă, iar oamenii sunt dispuși să caute astfel de promoții și oferte, care să le permită să facă acest lucru și în 2023”.

Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Mălina Mîndruțescu

Mălina este jurnalistă și pasionată de politică, cultură, digitalizare și consum. Cu studii în Marea Britanie și Statele Unite, ea este absolventă de Istorie & Politică la Queen Mary University of London și deține un Master în Terorism & Violență Politică de la University of St. Andrews.

Specializată în politică americană și studii de securitate, Mălina caută mereu să iasă din bula de confort, iar prin poveștile pe care le scrie, dorește să gasească mereu acel unghi nou și inedit. A fost publicată în presa internațională, precum Foreign Policy și Balkan Insight.

Colaborează cu analize pe politică externă pentru True Story Project, proiect al German Marshall Fund.

malina.mindrutescu@panorama.ro


Urmărește subiectul