Viitorul entertainment-ului

Cum arată piața de streaming după pandemie

Computer Hope Guy
Sursă foto: Shutterstock.

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Perioadele de lockdown din pandemie ne-au ținut pe toți în casă, în fața televizoarelor sau a celorlalte ecrane pe care le aveam. În această primă fază a lumii post-pandemice, platformele de streaming se confruntă cu o reconfigurare a preferințelor consumatorilor, dar și cu o reașezare a pieței, în contextul unor lupte tot mai aprinse și costisitoare pentru extindere și dominație.

Acum că au apărut primele cifre care confirmă faptul că Netflix nu pare să mai aibă mult spațiu de manevră pentru creștere, este posibil să asistăm la o saturație a anumitor platforme? 

De la limitele gigantului Netflix și până la cel mai nou nume mare venit pe piața din România, Disney+, facem în continuare o radiografie a industriei de streaming, în încercarea de a ne da seama cum va arăta viitorul entertainmentului.

Streaming-ul: ascensiunea și fragmentarea

Acum câțiva ani – deloc mulți -, conceptul de entertainment se rezuma la o sală de cinema, unde vedeam filme americane, produse în mare parte la Hollywood. Majoritatea filmelor blockbuster veneau din SUA, ca apoi să fie exportate în sălile de cinema din toată lumea.

Acum, așa ceva e simplă istorie.

Ascensiunea gigantului de streaming Netflix către cele mai înalte vârfuri ale succesului a răsturnat monopolul modelului de business de la Hollywood asupra entertainment-ului mondial. 

Din 2016, de când Netflix și-a început expansiunea globală, platforma de streaming a rescris regulile cu privire la ce înțelegem prin entertainment – de la show-uri la filme și, mai nou, la gaming.

Succesul răsunător avut de Netflix, care a prevăzut înaintea tuturor potențialul pe care un serviciu de streaming l-ar putea avea, a început să-și arate limitele.

Dacă în 2010 platforma introducea pe piața americană primul serviciu de streaming-only (fără DVD-uri), lista de opțiuni este acum mult mai numeroasă. În America, există aproape 50 de astfel de servicii de streaming.  

Printre cele mai mari nume de pe piață sunt Amazon, Apple, Disney+, Hulu, Paramount și Peacock – o listă, deci, care cuprinde atât conglomerate media și case de producții consacrate, cât și giganți tech. Cu toții au văzut o oportunitate de extindere prin crearea unui serviciu de streaming la suita lor de servicii. 

Unul din principalii rivali ai Netflix, Disney+, și-a întrecut deja competitorii și și-a dublat baza de abonați într-un singur an: de la 58 de milioane de abonați anul trecut, la peste 118 milioane de abonați raportați la finalului lui 2021.

Veniturile Disney+ au crescut cu 55% în 2021, ajungând la 16.3 miliarde de dolari. 

De asemenea, platforma continuă să se extindă. Pe 14 iunie, Disney+ și-a făcut intrarea și în România. Serviciul de streaming oferă un catalog de peste 700 de filme și 900 seriale, printre care producții originale Disney, dar și titluri de la Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic și Star. 

Streaming-ul online, odată cu marea ieșire din case

Nu există niciun dubiu că pandemia Covid-19 a generat o explozie de abonamente pentru platformele de streaming. 

Datele confirmă acest trend: World Economic Forum declară că aceste comportamente de consum de entertainment din pandemie nu vor dispărea, ci chiar se vor sedimenta. 

Consumul de entertainment de acasă va continua să crească mult mai repede în următorii ani comparativ cu prognozele de dinainte de Covid-19, conform unui raport PricewaterhouseCoopers (PwC) pe viitorul industriei.

Doar în primele trei luni din 2020, baza de abonați Netflix a crescut cu 15 milioane. A trecut, astfel, de 207 de milioane de abonați la nivel mondial și a înregistrat venituri de 7,16 milioane de dolari – o creștere de 24% comparativ cu 2019.

Mai bine de doi ani mai târziu, Netflix se zbate să revină la performanța de la începutul pandemiei.

Acțiunile sale au scăzut cu 20% în ianuarie 2022, după ce compania a suferit o încetinire a ritmului de ademenire a abonaților. 

În aprilie, la raportul trimestrial de venituri, Netflix nu doar că nu a performat conform spuselor sale (la început de an, gigantul estima că va adăuga 2 milioane de abonați), ba chiar din contră: Netflix a pierdut 200,000 de abonați.

A fost primul trimestru, din 2011 încoace, în care Netflix a pierdut abonați. 

Mai mult, compania estimează că va continua să piardă încă 2 milioane de abonați până la finalul următorului trimestru. Acțiunile Netflix nu au rezistat veștilor proaste, scăzând cu până la 35%. 

Analiștii spun că totul depinde de rapoartele de la finele acestui an. Atunci vom vedea dacă, într-adevăr, Netflix a reușit să atingă ținta anuală de 25-30 de milioane de abonați. Totuși, pentru a-și atinge obiectivul, Netflix ar avea nevoie între 7 și 9 milioane de noi abonați până la sfârșitul lui 2022.

0
de milioane de abonați Netflix în 2021
0
milioane de abonați Netflix în 2022

Netflix face bani, dar și pierde

Imperiul Netflix, cel care a fost sursă de inspirație pentru actuala întrecere între platformele de streaming, ar putea fi și mai profitabil decât a fost până acum.

Compania estimează că pierde peste 7 miliarde de dolari doar din faptul că jumătate din abonați își împart contul cu alte persoane.

Problemele de anul acesta l-au împins pe Reed Hastings, CEO-ul Netflix, să anunțe o nouă versiune a serviciului de streaming, mai ieftină, dar care va fi întreruptă de spoturi publicitare (ad-uri). 

Anunțul lui Hastings, care a venit în urma publicării rezultatelor din aprilie, contrazice părerea pe care acesta a susținut-o timp de ani de zile. E vorba despre ideea că Netflix nu are nevoie să vândă publicitate pe platformă și că serviciul este unul mai bun și mai calitativ chiar datorită faptului că nu recurge la publicitate.  

Deși proporția de timp pe care oamenii – fie ei și mai puțini decât anul trecut – o petrec pe Netflix a crescut în 2022 (date disponibile pentru SUA), comparativ cu 2021, acest grafic Nielsen arată, de fapt, cât de multă concurență are Netflix, odată cu apariția acestor numeroși jucători pe piața de streaming. 

Viitorul entertainment-ului online

Criticii spun că Netflix, cu industria de streaming pe care a construit-o, a distrus piețe întregi de film. Cei mai puțin conservatori spun că banii pompați de Netflix mai ales în producții locale europene au revitalizat lumea filmului din aceste țări.

Una din întrebările momentului pentru această industrie e dacă piața de streaming se va rezuma doar la filme și seriale. 

Toate semnele arată că bătălia de pe piața de entertainment global va depăși barierele mediului video.

În această confruntare dintre companiile de tip media (Netflix, Disney+) și giganții tech (Apple, Amazon), miza e, de fapt, dominarea întregului segment de entertainment online.

În timp ce atenția noastră este împărțită în abonamente care îndeplinesc diverse cerințe – video (Netflix) și audio/podcasts (Spotify) –, companiile se folosesc de arsenalul lor de competențe și servicii digitale pentru a crea un abonament universal care să satisfacă toate nevoile de entertainment.

Pe urmă, e bătălia pentru publicul de pe Instagram și Tik Tok.

Crezul din spatele trendurilor e că viitorul e video. 

Datele susțin și ele asta: un studiu Variety Intelligence Platform din Statele Unite arată că, deși tendințele de consum diferă în funcție de generație, componenta de video este prezentă în primele 30 de servicii preferate de toate grupele de vârstă.

Netflix, la fel ca marii actori de pe piață, are un singur scop: să-și facă audiența cât mai conectată cu serviciile lor. În timp ce Amazon, o companie de e-commerce, și-a creat serviciul de streaming, Amazon Prime, pentru a-i atrage pe clienți să-și achiziționeze serviciul de curierat Prime, Netflix este o companie în businessul de creație de conținut video. 

Pentru a se pregăti de viitorul entertainment-ului, Netflix a angajat experți în podcasturi și jocuri video și investește agresiv în tehnologii și procese de loializare a abonaților. În luna iunie, compania a lansat un magazin online prin care poți cumpăra produse prezente în show-uri, amplificând „experiența” Netflix.

Cum se îndreaptă Netflix spre Gen Z?

„He’s All That”, unul din cele mai populare filme de pe Netflix de anul trecut, o are în rolul principal pe Addison Rae, unul dintre cele mai mari staruri de pe TikTok. După succesul filmului, vedeta a semnat să mai ia parte la încă un film cu gigantul de streaming. 

Regula fără reguli

Reed Hastings, „No Rules Rules: Netflix and the Culture of Reinvention”

Compania care a revoluționat industria de entertainment este disecată într-o carte în care CEO-ul ei, împreună cu o influentă profesoară de business, discută cum o reconceptualizare totală a culturii organizaționale și a principiilor de business au dus la succesul răsunător al Netflix. Abordările neortodoxe ale lui Hastings au schimbat regulile jocului, printr-o regândire a relației dintre angajați-cultura organizațională și scopul companiei.

Sursă: “No Rules Rules: Netflix and the Culture of Reinvention”, Reed Hastings; Design: Edit Gyenge – Egas.studio

„Squid Game” a schimbat regulile jocului

Odată cu lansarea „Squid Game”, serialul sud-coreean a rupt toate topurile, ajutând Netflix să devină o companie de un trilion de dolari. După lansarea producției, valoarea pe piață a companiei a ajuns la 19 miliarde de dolari, în timp ce „valoarea de impact” a serialului (un indicator folosit de Netflix pentru a analiza performanța serialelor de pe platformă) este apreciată la peste 900 de milioane de dolari.

Producția sud-coreeană a ajuns să fie cel mai vizionat serial sau film din istoria Netflix – cu peste 1.6 miliarde de minute vizionate doar în primele 28 de zile de la lansare.

Cât costă cele mai populare servicii de streaming în România?


Nota redacției: părți din acest articol au fost publicate inițial într-o ediție a newsletter-ului Mastercard „Behind the News” – powered by Panorama.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Mălina Mîndruțescu

Mălina este jurnalistă și pasionată de politică, cultură, digitalizare și consum. Cu studii în Marea Britanie și Statele Unite, ea este absolventă de Istorie & Politică la Queen Mary University of London și deține un Master în Terorism & Violență Politică de la University of St. Andrews.

Specializată în politică americană și studii de securitate, Mălina caută mereu să iasă din bula de confort, iar prin poveștile pe care le scrie, dorește să gasească mereu acel unghi nou și inedit. A fost publicată în presa internațională, precum Foreign Policy și Balkan Insight.

Colaborează cu analize pe politică externă pentru True Story Project, proiect al German Marshall Fund.

[email protected]


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    1
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x