BUSINESS ÎN VREME DE RĂZBOI

De la Auchan la „Leroy Kremlin”, o dilemă de afaceri macină familia Mulliez: cât mai stă în Rusia?

Computer Hope Guy
Activiști ucraineni au protestat față de decizia grupului Mulliez, care deține Auchan, Leroy Merlin sau Decathlon, de a nu se retrage din Rusia. Pe hainele mânjite cu vopsea roșie sun scrise numele orașelor ucrainene unde rușii au comis masacre. Foto: Profimedia.

Companiile occidentale s-au retras în masă din Rusia, ca răspuns la războiul declanșat de Kremlin în Ucraina, iar deseori locul lor în piață este înghițit cât se poate de rapid de companii rusești (așa cum se întâmplă cu McDonald’s). Nu toată lumea fuge însă din Rusia.

Printre cele mai răsunătoare nume care s-au ales cu oprobriul public, pentru că nu au părăsit piața rusească, se află câteva mari companii din Franța, cu un profil binecunoscut și în România. E vorba de lanțul de hipermarketuri Auchan, retailerul de bricolaj Leroy Merlin, pe care furioșii de pe internet l-au rebotezat „Leroy Kremlin”, sau retailerul de articole sportive Decathlon, care a decis cu greu să părăsească până la urmă Rusia, după amenințări ale publicului cu boicotul.

Ce au toate aceste trei companii franceze în comun? Aparțin aceleiași familii. Mulliez este una dintre cele mai discrete și bogate dinastii din business, iar de numele ei se leagă brandurile Auchan, Decathlon și Leroy Merlin, pe care le gestionează printr-o asociație familială. Dacă până acum nu s-a vorbit prea mult de familia Mulliez, decizia sa de a nu părăsi Rusia a pus-o sub lumina reflectoarelor. 

Ce i-a determinat totuși pe Mulliez-i să rămână acolo unde toată lumea bună a business-ului occidental a tras obloanele sau a vândut și a plecat? Și cum funcționează un imperiu de afaceri ținut cu obstinație în cadrul aceleiași familii, de peste 100 de ani?

Aventura rusă a Mulliez și ce îi ține aproape de Moscova

Anii 2000 au fost anii expansiunii pe piețele emergente, pentru brandurile familiei Mulliez. Printre acestea – Rusia, Ucraina, dar și România.

În primii ani de după 2000, grupul a decis să deschidă primele magazine în Rusia. În 2002, a intrat Auchan, care s-a bucurat de avantajele primului sosit pe piața locală. Abia ulterior au venit și giganți precum Carrefour sau Walmart, care nu au rezistat decât câțiva ani pe piața rusă. 

În 2004, a venit în Rusia și Leroy Merlin, parte a grupului Adeo, iar în 2006, Decathlon. Cele trei branduri însumează peste 77.000 de angajați în Rusia. Doar business-ul Auchan din Rusia înseamnă 41.000 de angajați, 311 magazine și un canal de vânzare online, potrivit informațiilor companiei. 

Douăzeci de ani mai târziu, în plin război al Rusiei cu Ucraina, grupul Auchan și celelalte mărci ale galaxiei Mulliez nu trec printr-o perioadă foarte bună. În timp ce presiunile se intensifică pentru a-și opri activitățile și a-și închide magazinele, la fel ca alte companii străine, retailerul francez se luptă să își mențină cota de piață în Franța, în fața concurenței (ocupa locul 7 în octombrie 2021, potrivit Kantar, citat de BFM). Este poate cea mai importantă explicație pentru decizia de a nu părăsi Rusia: miza din Franța.

Oficial, grupul francez a explicat că nu se retrage de pe piața rusă pentru că vrea să își apere angajații și colaboratorii, dar și să evite ca cercul apropiat al lui Putin să pună mâna pe companie în Rusia (așa cum s-a întâmplat cu Renault, de exemplu). A anunțat totuși că nu va mai face niciun fel de investiții în deschiderea de noi magazine, în aducerea de mărfuri de import sau în acordarea de suport tehnic celor existente deja.

Când pui însă cifrele pe masă, decizia familiei Mulliez de a nu părăsi Rusia devine mult mai clară. Auchan generează pe piața din Rusia în jur de 10% din totalul veniturilor mondiale ale retailerului (30,5 miliarde de euro, în 2021).

auchan

Cifra de afaceri a Leroy Merlin în Rusia a fost de 4,2 miliarde de euro în 2020 și a reprezentat a doua piață ca mărime, după Franța (cu 6,7 miliarde de euro). Adeo, holdingul care controlează Leroy Merlin, a avut o cifră de afaceri totală de 22,3 miliarde de euro în 2020. Prin urmare, peste 18% din activitatea acestui grup se desfășoară în Rusia, ceea ce face ca retailerul de bricolaj să fie deosebit de expus în această țară.

Business-ul Decathlon însemna 60 de magazine și un site de comerț electronic, în 25 de orașe din Rusia. Totuși, jurnaliștii de la Nouvel Observateur susțin că, spre deosebire de Decathlon și de producătorul auto Renault, celelalte mărci ale familiei Mulliez prezente pe piața rusă depind într-o mai mare măsură de produsele locale.

Practic, ponderea Rusiei în afacerile grupului este mare. Părăsirea acestei țări de pe o zi pe alta nu doar că ar lovi financiar grupul de afaceri. Dar i-ar pune în pericol și alte business-uri de anvergură, în contextul în care circulă de câteva luni zvonuri că Auchan se pregătește să își achiziționeze principalul concurent, Carrefour. Astfel, grupul trebuie să își mențină rezultatele financiare cât mai performante, înainte de orice mișcare majoră de capital. Iar într-o piață sugrumată de sancțiuni internaționale, cum e Rusia, asta este o adevărată provocare.

Prezentă și pe piața din România cu trei dintre cele mai puternice branduri ale familiei, Asociația familială Mullliez a avut pe plan local și eșecuri. Magazinul de piese auto Norauto a ieșit de pe piață în 2019, la zece ani de la lansare. La fel și brandul de haine pentru copii Kiabi, care a rezistat pe piața extrem de competitivă a retailului de haine doar trei ani, până în 2012.

De la o filatură, la un imperiu de retail. Ascensiunea familiei Mulliez

Businessul de familie Mulliez a început în anii 1900, când Gérard Mulliez a pus bazele filaturii Phildar, în Roubaix (nordul țării). Dar adevăratul creator al averii familiei este Gérard Mulliez fiul, cel care a fondat Auchan în 1961.

mulliez
Gerard Mulliez, fondatorul grupului Auchan și cel care a pus bazele imperiului de afaceri al familiei Mulliez.

Numele vine de la cartierul „Hauts-Champs”, tot din localitatea Roubaix, acolo unde a fost deschis primul magazin. Deși Mulliez văzuse potențialul supermarketurilor în Statele Unite, afacerea din Hauts-Champs nu a fost inițial un succes. Așa s-a decis să ceară sfatul fondatorilor Carrefour și Leclerc. „Reducerea marjei și vânzarea mai multor produse” a devenit crezul său.

Treptat, magazinele Auchan au început să se extindă, mai întâi în toată regiunea, iar mai apoi în toată Franța. Expansiunea s-a accelerat în anii ‘80, când Gérard Mulliez a creat o filială imobiliară și a dus grupul la nivel internațional.

Afaceristul a fost convins de potențialul comerțului cu amănuntul, nu doar în domeniul alimentar, ci și în alte sectoare. Așa s-au născut și alte branduri deținute de familia Mulliez: Kiabi, Kiloutou, Leroy Merlin, Flunch, Norauto și Jules. 

Familia are peste 20 de companii active pe piața de retail, în diverse domenii, dar Auchan rămâne locomotiva grupului. Le Monde estima, într-un articol recent, că „imperiul” Mulliez înseamnă 130 de branduri, 700.000 de salariați în întreaga lume și afaceri cumulate de aproape 100 de miliarde de euro pe an.

Cum funcționează o afacere de familie ca un imperiu de business: fără zgomot

Afacerile de familie nu sunt un lucru neobișnuit. Ce este însă neobișnuit în cadrul familiei Mulliez este structura de business aproape ermetică și numărul mare de parteneri.

Familia a avut antreprenori din generație în generație. De la 35 de verișori, Asociația Familială Mulliez, holdingul sub umbrela căruia se află toate mărcile familiei, are acum în jur de 700 de parteneri și un model economic foarte rar întâlnit.

„Fiecare companie este un concurent (…), dar au acționari comuni”, a explicat, pentru France Info, Bertrand Gobin, jurnalist și un bun cunoscător al grupului, dar și autorul cărții „La face cachée de l’empire Mulliez” („Fața ascunsă a imperiului Mulliez”).

Chipurile și numele membrilor familiei Mulliez rămân de cele mai multe ori ascunse. Motto-ul lor se ghidează după formula: „Zgomotul nu face bine, binele nu face zgomot”. Doar că invizibilitatea lor este invers proporțională cu cea a mărcilor pe care le dețin, care fac deja parte din cotidianul multor piețe dezvoltate.

Oricât de ermetice ar fi viețile proprietarilor, afacerea a ajuns la a cincea generație. Familia Mulliez pare astfel că este unul din rarele exemple de afaceri de familie care nu se supun fatidicului dicton „prima generație construiește, a doua gestionează și a treia distruge”.

În anii ‘50, a treia generație a fost cea care a decis crearea Asociației familiale Mulliez, pentru a gestiona interesele de afaceri ale familiei. După ideea „toată familia în toate businessurile”, familia s-a mărit de-a lungul generațiilor, dar nu s-a dispersat. Dimpotrivă. A făcut eforturi să își implice și să își educe noile generații de Mulliez-i, pentru a putea da naștere unor alte companii, care să intre tot în portofoliul clanului.

Principiul este simplu: toate brandurile au mai mult sau mai puțin aceiași acționari, prin mai multe societăți în comandită pe acțiuni și companii private. Din consiliile lor de administrație fac parte aceleași nume, care formează ceea ce francezii denumesc Asociația familială Mulliez.

Sunt condiții stricte pentru implicarea în afacerile familiei: doar descendenții fondatorilor pot deține funcții în societățile familiei, iar acțiunile companiilor existente și ale celor care se vor alătura grupului sunt puse la comun. 

Există și un sistem de vot prin care familia alege un consiliu de administrație al Asociației familiale Mulliez, format din șapte membri, care mai apoi își aleg președintele. Numai cei care au condus una dintre companiile din grup timp de cel puțin patru ani pot face parte din acest consiliu.

Din 2014, Asociația familială Mulliez este condusă de Barthélemy Guislain, soțul lui Marie-Hélène Mulliez. E vorba deci despre un Mulliez prin căsătorie și unul dintre puținii care nu sunt Mulliez prin sânge, dar care au ajuns în această poziție de top. Marie-Hélène Mulliez este fiica lui Guy Mulliez, văr primar al fondatorului grupului.

Nici la Auchan, „perla” familiei, lucrurile nu au stat cu mult diferit. După 45 de ani de președinție, în 2006, Gérard Mulliez a decis să se retragă. Deși ar fi preferat ca funcția să fie luată de fiul său, decizia familiei a fost ca nepotul său, Vianney Mulliez, să preia conducerea retailerului alimentar. 

Sub bagheta lui Vianney Mulliez, grupul Auchan a fost reorganizat pentru a funcționa mai eficient. Sub numele de Auchan Holding, grupul este format din trei companii: Auchan Retail (distribuție), Immochan (imobiliar) și Oney Banque (servicii bancare).

În 2017, după 11 ani la conducerea afacerilor familiei, Vianney Mulliez a anunțat că se retrage și el, rămânând doar președintele consiliului de administrație al Immochan, brațul imobiliar al grupului. La Auchan, locul lui a fost luat de Regis Degelke, un alt exemplu rar când afacerile familiei au ajuns să fie gestionate de altcineva decât un Mulliez.

Trecutul familiei Mulliez a fost presărat și cu diverse controverse. În 2016, de exemplu, mai multe locuințe ale membrilor familiei au fost percheziționate de către autoritățile din Franța și Belgia, existând suspiciuni de fraudă și spălare de bani. Cea mai grea piatră de moară care atârnă însă de gâtul dinastiei Mulliez și al imperiului său de afaceri rămâne prezența lor în Rusia, în ciuda sancțiunilor și boicotului la care cea mai mare parte a Occidentului a recurs, pentru a pedepsi Kremlinul.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.



Panorama războiului

Abonează-te la newsletter ca să primești singurele analize și reportaje care contează. Punem în context local războiul Rusia - Ucraina și te ajutăm să-l înțelegi.

    Nu mulțumesc