Românii au pornit însă cu un mic avantaj: spre deosebire de alți europeni, sunt populația cu cea mai mare rată de proprietari din UE. Peste 90% dintre români dețin locuința în care stau, ceea ce înseamnă că au cheltuieli mai mici cu chiriile.
Din nou, acest lucru nu înseamnă că nu există variații: în marile orașe – București, Cluj, Timișoara, Brașov, Iași – chiriile pot fi împovărătoare, pentru cei care vin din alte orașe sau nu mai vor să stea cu părinții, iar generația Z resimte din plin această problemă.
Aceste orașe au devenit motoare economice care trag în sus economia regiunilor unde se află. Însă mecanismul trebuie pus bine la punct și extins în mai multe centre urbane secundare pentru ca disparitățile dintre regiunile țării să se estompeze.
Diaspora, marele investitor
Faptul că românii au putut nu doar să circule liber în Europa după 2007, ci și să muncească acolo a avut consecințe importante.
Dincolo de cifrele seci din statistici, România s-a modernizat și cu ajutorul românilor care au plecat să lucreze dincolo de graniță, răspândindu-se în toate colțurile UE. Au trimis bani familiei rămase în țară, iar ani buni de zile românii plecați în străinătate au fost cei mai mari investitori.
Doar în 2021, românii din diaspora au trimis acasă peste 9 miliarde de dolari (8,2 miliarde de euro), potrivit datelor Băncii Mondiale. Pentru o comparație, investițiile străine directe au fost, în 2021, de 9 miliarde de euro, potrivit datelor BNR.
Românii plecați din țară au mai schimbat ceva. La întoarcerea, fie ea și vremelnică în vacanță acasă, în România, au adus cu ei obiceiuri, mentalități, dar au și investit direct acasă.
Panorama a descris acest fenomen al transformării României prin oamenii care au plecat peste graniță în materialul INTERACTIV | Altă hartă a României: peticele de Europa aduse acasă de diaspora
Beneficiile apartenenței la UE sunt recunoscute și de români: în sondajul Eurobarometru al Parlamentului European din toamna anului 2023, 69% dintre respondenți au spus că faptul că România este stat membru UE aduce beneficii țării. De altfel, primele două motive sunt strâns legate de bunăstare: noi oportunități de lucru aduse de UE (42%) și îmbunătățirea nivelului de trai (28%).
Așa cum, în plan social, românii au „învățat să învețe de la ceilalți europeni”, fie că s-au întors în țară, fie că au ales să rămână în Europa, după cum spune Aurelian Dochia, așa și companiile românești și antreprenorii autohtoni au învățat de la multinaționale și șefii lor.
Au „furat” know-how, proceduri, metode de organizare, s-au inspirat din tehnologia europeană pe care antreprenorii români, abia trecuți prin focurile tumultuoșilor ani ‘90 nu aveau de unde să le știe.
„Capitalul românesc a reușit și el să se întărească în această perioadă, în toate domeniile, deși există multe plângeri că este dominant capitalul străin. Da, este adevărat, la nivelul marilor companii, capitalul străin este dominant, dar asta a creat un teren favorabil și pentru capitalul românesc, care a putut să se integreze în lanțuri de producție internaționale și în felul ăsta, eu cred că a prosperat și el”, mai spune analistul economic.
Cealaltă față a monedei – decalajele
Dincolo de austeritatea indicatorilor macro și de statisticile îmbucurătoare, realitatea la firul ierbii, privind strict din punct de vedere economic, poate părea puțin diferită.
Trotuarul găurit sau clădirile nerenovate pe lângă care treci zilnic. Autostrăzile care durează prea mult până ajung să lege bucăți de România. Trenurile care știi când pleacă, dar nu știi clar și când vor ajunge la destinație. Toate pot fi argumente pentru care lucrurile „nu merg bine”, „nu e ca în Vest” sau „merg prea lent”. Totuși, merg.
Ceea ce un străin mai puțin familiarizat cu realitatea românească de zi cu zi, care, aflat în România pentru prima dată sau după mai mulți ani de absență, vede cu ușurință: „S-au schimbat multe față de acum zece ani”.
Este refrenul pe care îl auzim adesea de la vizitatorii străini care, dintr-un motiv sau altul, ajung din nou în România.
Dar economia singură nu poate însă să dea dimensiunea bunăstării, căci ea este legată și performanța guvernamentală. Între performanța sectorului privat și cea a sectorului public, ecartul este foarte mare.
Dacă Bucureștiul se bate cu marile capitale europene la PIB-ul pe cap de locuitor, la nivelul percepției calității administrației publice este printre codași. Acest ultim lucru reiese din cel mai recent Indice european privind calitatea administrațiilor, realizat de Universitatea din Göteborg, care este singurul standard privind calitatea instituțională disponibil la nivel regional în Uniunea Europeană.
Practic, indicele se bazează pe un sondaj mai amplu – început în 2010 și repetat în 2013, 2017 și 2021 – în care cetățenii europeni sunt întrebați inclusiv despre percepțiile și experiențele cu corupția din sectorul public.
E adevărat și că un PIB mai mare pe cap de locuitor nu se traduce automat într-o viață mai bună. E la fel de cert că decalaje există chiar în interiorul țării și de multe ori par că rup România în două.