Ce fac părinții lui Jamie ilustrează o capcană în care cad mulți. Consideră că fiul lor este în siguranță doar pentru că este acasă și are tot confortul material necesar. Însă lipsa prezenței emoționale autentice, a comunicării deschise și a implicării afective creează un context periculos, în care adolescentul caută refugiu în comunități online toxice.
Lumea virtuală este plină de prădători, bullies, provocări extreme, modele toxice și multe ideologii nocive. Cătălina Dumitrescu atrage atenția că este responsabilitatea părinților să le impună copiilor limite sănătoase care să-i țină departe de ele.
„Copiii au nevoie de reguli, iar controlul sănătos nu este toxic. E vorba de a sta alături de ei, de a traduce lumea pentru ei, de a întreba, de a observa”, ne explică Dumitrescu.
Andreea C locuiește în Germania și este mama unei preadolescente în vârstă de aproape 12 ani, cu care încearcă să comunice cât mai mult. Este îngrijorată de universul în care trăiesc copiii de azi.
„Serialul mi-a stârnit o profundă teamă, deoarece trăim deja această realitate: copiii sunt expuși la influențe periculoase pe rețelele sociale și la bullying”, spune femeia.
Experiența prin care a trecut fiica ei, Arissa, la liceul la care studiază în Germania i-a arătat cât de prezentă este violența între copii. Colega de bancă a Arissei i-a trimis, la un moment dat, un bilețel care conținea amenințări cu moartea. Atunci când Andreea a apelat la instituțiile competente – de la Poliție până la Protecția Copilului – a primit doar asigurări că au fost luate măsuri, dar, din cauza legii pentru protecția datelor, nu i-au fost transmise alte detalii.
„Am făcut toate demersurile legale necesare, însă lipsa transparenței din partea instituțiilor ne-a lăsat cu multe întrebări: unde este sprijinul real atunci când comunicarea cu autoritățile e atât de limitată?”
De foarte multe ori, problemele copiilor pleacă din familie. În scenele finale ale serialului, părinții își pun o întrebare grea: „unde am greșit?”. Răspunsul este unul incomod și este strâns legat de eșecul de a crea o conexiune emoțională autentică.
În absența ei, adolescentul își caută sentimentul de apartenență în grupuri care nu sunt întotdeauna sănătoase.
Filtrul adolescentului: conflictul tăcut între nevoia de apartenență și găsirea propriei identități
Jamie și colegii săi sunt influențați de ideologii toxice din „manosferă”, un ansamblu de comunități online care promovează misoginismul și masculinitatea toxică. Deși adolescenții nu înțeleg pe deplin ce se întâmplă în aceste comunități, se simt parte a unui grup care îi acceptă și îi face să se simtă puternici, în condițiile în care ei sunt neîncrezători și timizi dincolo de ecrane.
„Jamie nu este rezultatul exclusiv al unei familii absente, ci produsul unui mediu online toxic, unde agresivitatea și impulsurile distructive sunt validate și încurajate. El devine parte a unei comunități care îi oferă iluzia controlului și puterii și creează o identitate alternativă.
Este un adolescent cu o structură narcisică fragilă, incapabil să integreze respingerea și rușinea, care acționează impulsiv, într-un context relațional umilitor, susținut de un mediu online distructiv”, explică psihologul clinician Cătălina Dumitrescu.
Un adolescent nu are complet dezvoltate instrumentele emoționale care i-ar permite să filtreze informațiile pe care le primește din online. Aici părinții și profesorii au un rol esențial în a-l ajuta să dezvolte abilități de gândire critică și să își pună întrebări înainte de a da crezare unei informații.
De aceea, este important ca școlile să aibă structuri de sprijin și echipe de specialiști, care să lucreze nu doar cu elevii, ci și cu familiile lor: „Școala trebuie să aibă o structură de specialiști care să atragă atenția, să lucreze sistemic, adică cu întreaga familie, nu doar cu copilul. Familia trebuie să fie ajutată să conștientizeze”, subliniază psihologul.
Adulții trebuie să știe să comunice cu copiii lor dincolo de întrebările uzuale despre școală, note și ce au mâncat astăzi. Serialul arată cum tinerii își formează propriul limbaj de cod, exprimat prin folosirea unor emoji-uri a căror semnificație este diferită de cea inițială și care le rămâne străină adulților, fie ei părinți sau autorități.
În acest context, Cătălina Dumitrescu este de părere că părinții trebuie să facă un efort pentru a înțelege lumea copiilor lor: „Trebuie să ne adaptăm. Timpurile adolescenței noastre au fost altele, iar cele ale copiilor noștri sunt altele – și e clar că trebuie să ne adaptăm și să ne flexibilizăm pentru a putea integra și înțelege ce se întâmplă.”
În absența ghidajului parental, este ușor ca un adolescent să caute răspunsurile în locurile greșite, iar acest lucru îi poate determina să ia decizii extreme.
Andreea C. îi sfătuiește pe părinți să vorbească deschis cu copiii lor. Acest lucru le va oferi adolescenților încredere să apeleze la ei atunci când întâmpină o problemă. „Ei nu știu să gestioneze o problemă de asemenea amploare, dar dacă noi discutăm cu ei mereu, cu siguranță le putem oferi sprijinul de care au nevoie.”
Fiica ei, Arissa, a dezvoltat în urma discuțiilor cu mama ei abilități de gândire critică:
„Când nu sunt sigură dacă o informație e reală, îi întreb imediat pe cei apropiați sau caut în mai multe surse. Când am o problemă, pot vorbi deschis cu mama mea”, arată ea.
Aceste exemple personale ne duc spre perspectiva psihologului, care ne reamintește că nu este suficient doar să fim alături de copiii noștri, ci să o facem într-un mod care le validează emoțiile și le impune acele limite clare și sănătoase despre care auzim tot mai mult că lipsesc.
Filtrul psihologului: validarea emoțiilor și impunerea limitelor
Părinții cedează adesea presiunii emoționale pentru că nu le este confortabil să confrunte furia sau frustrarea copilului. „E uman să cedezi uneori, dar important e să revii. Să reiei controlul și să reimpui limitele”, subliniază Cătălina Dumitrescu.
„E ok să recunosc furia copilului meu, dar nu înseamnă că trebuie să accept comportamentele dictate de ea. El trebuie să învețe să gestioneze aceste emoții”, continuă ea.
Psihologul adaugă că părinții au responsabilitatea de a-i învăța pe copii să identifice și să gestioneze constructiv emoțiile negative. „Ei nu au încă maturitatea neurologică necesară, dezvoltarea cortexului prefrontal, responsabil de deciziile sănătoase, se finalizează abia în jurul vârstei de 25 de ani. Suntem obligați, ca adulți, să fim ghizii și filtrele lor.”
Înțelegerea profundă a emoțiilor copiilor nu se rezumă doar la nivelul individual sau familial; ea necesită și o implicare activă a societății, care are rolul de a sprijini sănătatea mentală și emoțională a generațiilor tinere. Este nevoie de o responsabilitate colectivă. Comunitatea, instituțiile, politicile publice – toate joacă un rol crucial în susținerea sănătății mintale și emoționale a generației tinere.
Filtrul societății: responsabilitatea colectivă și sănătatea mentală ignorată
„Trăim într-o țară în care sănătatea mintală nu există la nivel de mentalitate. Depresia este considerată o slăbiciune. Oamenii nu au gândire critică și de aici derivă multe probleme”, a văzut Cătălina Dumitrescu.