O a doua explicație ar fi legată de ego-ul lui personal. Nu s-a implicat enorm de mult în alegerile europene. Au anunțat capul de listă și listele de partid pentru Renaissance (partidul prezidențial, n.r.) foarte târziu, după ce toate celelalte partide aveau deja capul de listă și aveau listele făcute. Multă vreme, era prevăzut ca Gabriel Attal să fie cap de listă, el a devenit prim-ministru, după care a preluat Valérie Hayer.
Pe listă, în majoritate sunt foști eurodeputați. Prin urmare, au mizat pe oameni care știu ce e Parlamentul European, vorbesc numai de chestiuni europene, nu amestecă politica internă cu politica europeană. Și au mizat pe faptul că o să fie o listă care va avea succes. N-a avut succes și atunci, din punct de vedere personal, lui Emmanuel Macron nu i-a convenit și a zis <OK, în cazul asta prefer să dizolv Parlamentul și să văd care e treaba>.
Și ar mai fi o chestiune, strategică. Președintele e la al doilea mandat. Mai sunt trei ani de guvernare în față. Poate să zică: <intru în coabitare cu extrema dreaptă. Dau timp populației să vadă ce înseamnă guvern de extremă dreaptă>, care, în general, dau greș, pentru că nu știu cum să fie la guvernare. Rassemblement National (partidul lui Marine Le Pen, n.r.) nu e un partid care să aibă cadre.
Ca majoritatea partidelor de extremă dreaptă, poate mai puțin AfD-ul în Germania, care a început să devină destul de solid structural, Rassemblement nu e un partid care să poată da foarte mulți miniștri, care să guverneze o țară. Și atunci, strategic, Macron poate să se gândească <îi las să guverneze, las populația să vadă că nu este exact ce promit ei, că e foarte multă demagogie>. Și atunci, la următoarele alegeri prezidențiale și legislative, nu o să mai aibă de-a face cu extrema dreaptă. Acum, greu de zis ce e în capul lui.
Panorama: Procedural, ce urmează să se întâmple?
Angela Tacea: Decretul a fost adoptat luni, adică publicat în Jurnalul Oficial. Trebuie depuse candidaturile individuale. A fost sesizată Curtea Constituțională (Conseil Constitutionnel, n.r.) din cauza unei incompatibilități între termenul de depunere al candidaturilor individuale în Biroul Electoral Central, care trebuie să fie cu patru săptămâni înainte de alegeri, și termenul în care se organizează alegerile, care este între 20 și 40 de zile după dizolvarea Parlamentului. Or, teoretic, dacă faci calcule, nu prea se potrivește. Deputații, acum, nu au suficient timp să-și depună candidaturile individuale.
Dar, părerea mea este că, fiind o prevedere constituțională, oricum va prima asupra numărului necesar de săptămâni pentru depunerea candidaturilor individuale.
Iar după aia e, efectiv, organizarea alegerilor.
Apoi, mai sunt foarte multe chestii legate de organizarea alegerilor în sine, pentru că termenul fiind foarte scurt, se pun foarte multe probleme legate de votul online, votul la distanță, procuri, toate aceste lucruri care sunt foarte, foarte greu de organizat într-un termen atât de scurt.
Oricum, din punct de vedere juridic, Constituția primează și cred că vor face compromisuri pe celelalte lucruri care sunt în legea electorală.
Panorama: În Franța au mai existat niște precedente legate de dizolvarea Parlamentului de către președinte. În ce măsură diferă de situația de acum și ce rol au jucat alegerile europarlamentare?
Angela Tacea: Precedentele sunt diferite de situația de acum. Sunt două dizolvări ale Parlamentului în timpul lui De Gaulle. Una în 1962, când a venit, de fapt, ca urmare a unei moțiuni de cenzură destul de clasică.
E apoi criza din 1968, o criză socio-economică, când a fost din nou dizolvat Parlamentul. Sunt două dizolvări în timpul lui François Mitterrand, în 1981 și 1988. Era perioada în care președintele avea mandat de șapte ani, cu un Parlament cu mandat de cinci ani și se intra ușor în coabitare. Și atunci e o armă folosită destul de mult în perioada respectivă, iar președinții, ca să se asigure că au majoritate parlamentară, dizolvau Parlamentul.
Lui Mitterand i-a ieșit prima oară mai bine decât a doua oară. Dar, totuși, a obținut majoritate după ambele dizolvări. Ceea ce nu s-a întâmplat cu Jaques Chirac, atunci când a avut loc o ultimă dizolvare, în 1997, pentru că în loc să obțină majoritate parlamentară, a intrat în coabitare cu socialistul Lionel Jospin.
Astea au fost dizolvările Parlamentului în istoria celei de-a V-a Republici. După 1997 și după ce mandatul președintelui a trecut la cinci ani și există concordanță între legislative și prezidențiale, nimeni n-a mai avut nevoie să dizolve Parlamentul. N-au fost moțiuni de cenzură adoptate, astfel încât să fie nevoie de disoluția Parlamentului.
Prin urmare, e un pic nou ce se întâmplă. Nou, pentru că vine după niște alegeri europene, dar alegeri europene unde ai totuși în Franta o prezență la vot destul de ridicată, de peste 50%. Deci, clar, este participare a cetățenilor la vot și, clar, este un eșec al partidului de guvernare, chiar dacă e la alegeri europene. Totuși, este vot.
Doi la mână, e nou faptul că nu era în coabitare, că partidele tradiționale, mai ales cele de stânga, și nici nici actuala președintă Camerei Deputaților nu erau absolut deloc de acord cu dizolvarea Parlamentului.
Macron versus alegătorii dezamăgiți. Cine clipește primul
Panorama: Care sunt scenariile pe care le avem? Sunt organizate alegeri. O variantă după alegeri este cea pe care, poate, și-o dorește Macron și pe care am văzut-o vehiculată, în care cetățenii francezi se văd în fața pericolului și ies la vot, dar aleg alte partide, care nu sunt de extrema dreaptă. Și mai avem și scenariul în care câștigă extrema dreaptă. Care sunt șansele pentru fiecare dintre ele?
Angela Tacea: Șansele s-ar putea să fie destul de mari pentru a doua variantă.
Dreapta clasică în Franța a pierdut foarte, foarte mult în decursul ultimilor ani, dar are în continuare electoratul ei.