Coaching și fitness pentru neuroni

Ce se întâmplă în creier când ne rugăm și românul care a creat un nou mod de a vorbi cu mintea: antrenamentele neuronale

Computer Hope Guy
O clientă a centrului Veruvis, înainte de maparea creieruluii/ Sursa Foto: Costin Dămășaru

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

În ultimii ani, datorită avansului galopant al tehnologiei, reușim să facem tot mai mulți pași spre ameliorarea unor afecțiuni pe care le credeam absolut imbatabile, precum autismul sau ADHD-ul (Tulburarea de deficit de atenție si hiperactivitate- n.r.). Mai mult, privind spre oameni pe care îi admiră, precum sportivii de performanță de pildă, lumea a început să fie mai atentă nu doar la obținerea și menținerea unei forme corporale bune, ci și la lucruri ușor mai spirituale sau mentale, precum exerciții care să-ți permită să te concentrezi mai bine. De altfel, la orice emisiune sau podcast ar ajunge un cercetător în neuroștiințe sau un neurochirurg, invariabil va fi întrebat: Ce obiceiuri putem adopta pentru menținerea unui creier cât mai sănătos?

Aflat în București, Veruvis este un centru care a văzut până în prezent nu mai puțin de 6.000 de clienți, de la copii care au autism sau ADHD, până la sportivi sau manageri de companii care caută să-și depășească constant limitele. Totul începe prin maparea creierului, unde se pot citi traumele impregnate – iată, până la țesut -, continuând apoi prin jocuri care se desfășoară strict cu ajutorul minții.

Într-un dialog cu Panorama, Costin Dămășaru, absolvent de MIT (Massachusetts Institute of Technology), care a fondat și conduce acest Centru de Cercetare în Augmentarea Performanțelor Neuronale, ne explică, punct cu punct, cum se desfășoară această mapare a creierului, de ce funcționează jocul pentru el, ce fel de rezultate au avut clienții săi în urma antrenamentelor neuronale, dar și cât de importante sunt ritualurile pentru funcționarea optimă a creierului. 20 de antrenamente neuronale echivalează cu 90 de ore de terapie, susține el.

E o comparație care trebuie privită drept exemplu, nu ca o rețetă garantată. Cum se întâmplă în orice altă discuție despre mintea noastră și echilibrul ei, ce funcționează pentru cineva nu va produce neapărat aceleași rezultate pentru toată lumea. De altfel, unii dintre noi facem zi de zi antrenamente neuronale, chit că la o scară mult mai mică. Cum? Prin rugăciune, un moment în care nu facem de fapt decât să comunicăm intens cu creierul nostru.

Costin Dămășaru:

  1. „Conceptul de bază este condiționarea operantă, ca la câinele lui Pavlov. Practic, trebuie să conduci o mașină pe un ecran doar cu mintea, cu undele cerebrale. Când creierul se comportă în mod optim, primește recompense, când se pornește mașina și se aude un sunet de pian”.
  2. „ADHD nu înseamnă nimic de fapt, este o etichetă. Noi putem să-ți arătăm că este, de fapt, o trăsătură adaptativă. Creierul nu face nimic din ce nu are nevoie. ADHD-ul este, de cele mai multe ori, pur și simplu o adaptare a creierului la niște condiții mai severe de stres. Practic, ce face creierul este să ducă energia pe supraviețuire în locul evoluției”.
  3. „Rezistă mai bine la stres, dorm mai bine, se înțeleg mai bine pe ei înșiși, iau decizii mult mai eficiente, căci colectează, procesează și utilizează informația mult mai eficient. Adică devin mult mai obiectivi, nu mai folosesc termeni de referință care nu sunt ancorați în context. Mai pe românește, citesc oamenii mult mai bine, își dau seama de context mult mai rapid”.
  4. „Poate cel mai important ar fi ca înainte să se culce, oamenii să aibă un ritual dedicat somnului. Căci creierul are cinci viteze (cu referire la undele creierului – n.r.): Delta, Theta, Alpha , Beta și Gamma, fiecare viteză având rolul ei. Când suntem în timpul zilei, suntem în viteza a patra, în Beta, iar când vrem să dormim ne ducem în viteza a doua, în Theta. Iar pentru asta, este important pentru creier să aibă un ritual ca să facă trecerea între viteze”.
  5. „Medicina înseamnă diagnosticare, iar noi nu oferim asta. Maparea îți arată cum comunică creierul, ceea ce poate să facă și un coach. După ce vorbește cu tine, un coach bun poate să-ți spună ce emisferă este hiperactivată, fără să aibă vreo mapare în față. Sigur, nu poate să-ți dea ceva atât de detaliat ca noi, noi putem vedea cum s-a adaptat creierul la niște condiții traumatice. Asta nu e din medicină, ci mai degrabă din coach și psihologie”.

Gimnastică în mintea noastră pentru a trezi neuronii adormiți

Panorama: Să începem cu începutul: cum funcționează antrenamentele neuronale pe care le realizați la clinică? Care e baza de la care pornim?

Costin Dămășaru: Conceptul de bază este neuroplasticitatea, adică capacitatea creierului de a face noi conexiuni, noi neuroni. Iar neuroplasticitatea se bazează pe trei mari piloni. Primul este crearea de noi neuroni, care se poate face la orice vârstă. Chiar acum vreo lună-două, cei de la MIT au publicat un articol care spune că 30% dintre neuronii unui adult sunt „silent neurons”, adică neuroni adormiți. Noi reușim să îi activăm. Apoi, ceilalți doi piloni sunt fluidizarea și crearea de noi rețele neuronale.  Și sunt trei mari modalități prin care lucrăm cu subconștientul: imaginația, simbolistica și visul.

Panorama: Vorbim de lucruri destul de abstracte, cum lucrați pe ele?

Costin Dămășaru: Conceptul de bază este condiționarea operantă, ca la câinele lui Pavlov. Practic, trebuie să conduci o mașină pe un ecran doar cu mintea, cu undele cerebrale. Când creierul se comportă în mod optim, primește recompense, când se pornește mașina și se aude un sunet de pian.

Panorama: Dar până la antrenamentul propriu-zis, se începe cu maparea neuronală.

Costin Dămășaru: Da, aceasta se face prima dată, stai cu o cască cu EEG (de la „electroencefalogramă” – n.r.) pe cap vreo 10 minute și vedem exact ce se întâmplă exact în creierul tău, la nivel de conectivitate, adică cum comunică exact rețelele neuronale. În funcție de asta, dezvoltăm ulterior un protocol ca să vedem ce ascultăm, ce monitorizăm.

ADHD-ul, o adaptare a creierului la niște condiții severe de stres

Panorama: Spuneai la un moment dat că atunci când intră cineva în clinică nu-l întrebați de niciun diagnostic, pentru că harta neuronală vă spune tot ce trebuie să știți. Cum stau lucrurile dacă am, de pildă, ADHD?

Costin Dămășaru: ADHD nu înseamnă nimic de fapt, este o etichetă. Noi putem să-ți arătăm că este, de fapt, o trăsătură adaptativă. Creierul nu face nimic din ce nu are nevoie. ADHD-ul este, de cele mai multe ori, pur și simplu o adaptare a creierului la niște condiții mai severe de stres.  Practic, ce face creierul este să ducă energia pe supraviețuire în locul evoluției. Te duci la un medic, îți dă un diagnostic ca ADHD, îți dă un medicament. Păi, asta nu rezolvă mare lucru, trebuie să înveți creierul cum  să iasă din starea respectivă și cum să folosească energia în mod optim, ca să nu mai aibă, deci, nevoie de ADHD.

Panorama: Ce se întâmplă cu creierul după aceste antrenamente neuronale?

Costin Dămășaru: După 11 antrenamente –  atât durează un modul – mai facem o hartă ca să vedem ce s-a întâmplat. Din experiența noastră de până acum, creierul e mult mai prezent. Să luăm tot ADHD ca exemplu. De ce apare el? Pentru că posesorul creierului nu gestionează cum trebuie emoțiile și atunci creierul taie accesul. Creierul vrea să te protejeze, misiunea lui este să te păstreze în echilibru, să nu mori. ADHD-ul este o rezultantă  a unor procese adaptative care au ca obiectiv final păstrarea unei integrități fizice a posesorului.

Noi recompensăm creierul când activează anumite rețele neuronale, care îi arată că nu mai are nevoie de ADHD. Optimizează amigdala să zicem, unde avem rușinea și frica. E ca un mix, un cocktail în care diferite gramaje din diferite substanțe converg către o stare optimă. Dar nu e vorba doar despre asta, ci mai ales de curent. Noi asta facem, „ascultăm” curentul electric din creier.

Cel mai rău lucru care se poate întâmpla este să se nu se întâmple nimic.

Obiectivul numărul unu al creierului este să mențină o homeostazie, un echilibru adică. Pe creier nu-l interesează dacă tu ești fericit sau depresiv, pe creier îl interesează să nu mori. În momentul în care intervine un eveniment traumatic major, fie că ești în burta mamei, fie după, creierul face tot ce poate să te țină în viață: activează niște rețele, dezactivează altele. Și aici apar așa-numitele boli. Problema apare când se termină acel eveniment, iar noi nu-i spunem creierului că s-a terminat și el rămâne tot acolo.

Ce facem este să îi arătăm că s-a schimbat contextul, căci el se transformă dintr-un protector într-un gardian care nu te lasă să evoluezi.

Panorama: Și antrenamentele se aplică și la diverse afecțiuni moștenite?

Costin Dămășaru: Da, acum am dezvoltat un concept, este o invenție unică la nivel global, care se numește The Womb/ Pântecul. Este o soluție care permite accesarea rețelelor neuronale primare.

Panorama: Ce fel de îmbunătățiri ați observat la clienți care au venit cu o afecțiune?

Costin Dămășaru: Am avut o doamnă la 54 de ani, care a început să vorbească după o viață de autism sever. Apoi, am mai avut o femeie care nu ieșise din casă de cinci ani de zile din cauza depresiei, iar acum e bine-mersi în vacanță.

Panorama: Cine  monitorizează clienții care vin la voi în căutarea ajutorului?

Costin Dămășaru: Ei se antrenează singur, colegul doar îi pune casca, este un proces non-intruziv, noi îl facem pe el să-și scrie un manual de instrucțiuni pentru creierul lui, dacă vreți.

Panorama: Iar voi deveniți observatori și interpreți.

Costin Dămășaru: Da, noi doar monitorizăm, iar un coleg vine la final și-i explică mai bine ce s-a întâmplat.

Panorama: Dintre cei care v-au călcat pragul până acum, pentru ce fel de probleme vin majoritatea?

Costin Dămășaru: Insomnie, depresie, și mai avem foarte mulți care doar vor să-și îmbunătățească performanțele la locul de muncă.

Panorama: Managerii de corporație?

Costin Dămășaru: Da, ei și sportivii de performanță, dintre ei avem foarte mulți. Chiar semnăm acum cu o entitate, o să facem public anunțul în câteva luni, o să îi ajutăm pe sportivi să-și crească intuiția, să doarmă mai bine, să se refacă mai bine după perioade de stres.

Cele cinci viteze ale creierului și sfaturi înainte de culcare

Panorama: Antrenamentul clar diferă de la un om la altul, în funcție de ce arată harta creierului. Dar cum diferă un antrenament al cuiva care caută să-și îmbunătățească performanțele față de cel al cuiva care suferă, să zicem, de o anumită afecțiune?

Costin Dămășaru: Da, pentru performanță există un protocol numit „Quiet The Voice Within”/ „Calmează vocea din interior”, căci, în momentele tensionate, când un om de afaceri se află într-o ședință cu miză sau când un sportiv de performanță este într-un meci, fix atunci, în punctul ăla tensionat, apare cineva care începe să te critice aspru: vocea interioară. „O să fie nasol, o să te faci de râs, se uită Ioana la tine”, și altele similare. Și atunci noi ne antrenăm clienții să poată să dea mai încet volumul, să se concentreze 100% pe ceea ce au de făcut, să fie prezenți acolo.

Panorama: Și ce fel de performanțe înregistrează oamenii care vor să-și îmbunătățească performanțele, oamenii de corporație și sportivii?

Costin Dămășaru: Rezistă mai bine la stres, dorm mai bine, se înțeleg mai bine pe ei înșiși, iau decizii mult mai eficiente, căci colectează, procesează și utilizează informația mult mai eficient. Adică devin mult mai obiectivi, nu mai folosesc termeni de referință care nu sunt ancorați în context. Mai pe românește, citesc oamenii mult mai bine, își dau seama de context mult mai rapid.

Panorama: La o privire pe site, prețurile par prohibitive. Așa că te-aș ruga să dai câteva sfaturi pentru un antrenament de bază al creierului, pentru cei care nu-și vor permite să ajungă la Veruvis. Ce ar fi indicat să facem în viața de zi cu zi și de ce?

Costin Dămășaru: Poate cel mai important ar fi ca înainte să se culce, să aibă un ritual dedicat somnului. Căci creierul are cinci viteze (cu referire la undele creierului – n.r.): Delta, Theta, Alpha , Beta și Gamma, fiecare viteză având rolul ei. Când suntem în timpul zilei, suntem în viteza a patra, în Beta, iar când vrem să dormim ne ducem în viteza a doua, în Theta. Iar pentru asta, este important  pentru creier să aibă un ritual ca să facă trecerea între viteze.

Panorama: Și la ce te referi când spui „ritual” mai exact? La o mantră, o repetiție?

Costin Dămășaru: Exact,  trebuie să facă ceva care să-i permită creierului să scadă viteza, să nu mai lucreze la intensitate atât de mare.

Antrenamentele neuronale nu sunt medicină, sunt coaching

Panorama: Spuneai că brain mapping-ul și antrenamentele neuronale nu reprezintă în niciun caz medicină, ci coaching. Poți să dezvolți puțin ce ai vrut să spui?

Costin Dămășaru: Medicina înseamnă diagnosticare, iar noi nu oferim asta. Maparea îți arată cum comunică creierul, ceea ce poate să facă și un coach. După ce vorbește cu tine, un coach bun poate să-ți spună ce emisferă este hiperactivată, fără să aibă vreo mapare în față. Sigur, nu poate să-ți dea ceva atât de detaliat ca noi, noi putem vedea cum s-a adaptat creierul la niște condiții traumatice. Asta nu e din medicină, ci mai degrabă din coach și psihologie.

În antrenamentele neuronale, nu se pune o etichetă, cu siguranță ar putea fi folosită de medici, poate va și fi folosită peste câțiva ani, dar nu suntem încă acolo.

Panorama: Am auzit că în 2024 vă extindeți internațional. Care e destinația?

Costin Dămășaru: SUA, am primit ofertă acum câteva săptămâni să francizăm acolo.

Panorama: Apropo de extindere, aveți clienți doar români sau și străini?

Costin Dămășaru: Vin, în primul rând, români de peste tot, nu doar de aici. Ne-au venit inclusiv din SUA, niște român stabiliți în Cleveland, Ohio, care au venit pentru trei săptămâni. Apoi, ne vin mulți români din Spania și Italia. Din gură în gură, ne-au venit și italieni get-beget. Inițial, am avut o familie de români, cu un copil cu autism care a avut super rezultate, iar mama lui era bona unei familii din Italia, care aveau și ei un copil cu ceva probleme. Și au început să vină și ei la noi.

Panorama: Dar cum te-ai orientat pentru dezvoltarea unor asemenea inovații? La câte laboratoare și cercetători au SUA, e greu de crezut că nu au dezvolat și ei așa ceva.

Costin Dămășaru: Din State am învățat și eu, și acum duc înapoi. Și mie mi s-a părut greu de crezut, dar am găsit un răspuns când a treia clientă pe care am avut-o de la deschiderea clinicii, mi-a zis: „Tu aranjezi neuronii cu suflet”. Cred că asta le lipsește lor.

Mai mult, noi am adus și fenomenologia (curent filosofic prin care se încearcă studierea fenomenelor conștiinței – n.r.), și la noi este vorba de ceva inter-trans-multidisciplinar. Restul sunt fie pe zona spirituală, fie strict pe neuroștiințe. Eu am decis să le combin pe amândouă.

Creierul nu face diferența între imaginație și ce e real”

Panorama: Trăgând o linie, cât de eficace ai spune că sunt aceste antrenamente?

Costin Dămășaru: 20 de antrenamente echivalează cu vreo nouă luni de terapie, e puternic.

Panorama: Antrenamentele se fac mereu prin joc. De ce?

Costin Dămășaru: Pentru că prin sistemul ludic e cel mai simplu să condiționăm și recondiționăm creierul fără niciun efect advers.

Panorama: De ce?

Costin Dămășaru:  Pentru că ce facem este să seducem creierul, să-l recompensăm, nu să-l stimulăm. Dacă e să reținem un concept din toată discuția asta, acela ar fi „metacogniția”, Sfântul Graal al oricărei practici spirituale: extragerea din șirul gândurilor, vizualizarea și controlul lor.

Panorama: Mulți oameni când aud de practici spirituale nu pot decât să ridice, sceptici, din sprâncene. Cum le răspunzi?

Costin Dămășaru: Creierul nu face diferența între imaginație și ce e real. Astfel, dacă tu te vizualizezi foarte puternic, plin de succes, creierul va găsi o soluție să fii de succes. Asta e ceva foarte real.  Știi cum îți dai seama cine e regele când toți sunt îmbrăcați la fel? După felul în care ceilalți se comportă față de rege. Dacă tu te vei comporta față de tine însuți ca față de un rege, creierul va înțelege asta și-ți va oferi ce-i oferă unui rege.

Panorama: Este un fel de „Fake it till you make it” („prefă-te, până îți iese”)?

Costin Dămășaru: Nu, e chiar diferit. E mai degrabă „Imagine till you make it” sau „Visualise it till you make it” („Închipuie-ți, până iese”). „Fake it…” nu e atât de OK, pentru că simplul fapt că tu îți înșeli creierul, îl va face pe el să se „răzbune” pe tine. „If you fake it, you will break it, if you visualise it , then you will make it” – „Dacă te prefaci, îl strici, dacă vizualizezi, o să-ți iasă”.

Panorama: E plin Tik Tok-ul de conceptul de manifestare și de creatori de conținut care încearcă să ne arate cât de reală e această practică. Despre asta vorbim? Și dacă da, cum îmi pot da eu seama că vizualizez suficient de puternic ceea ce îmi doresc? Și care sunt limitele?

Costin Dămășaru: Comunici cu tine, inclusiv rugăciunea este o formă de manifestare. Ea asta e, de fapt, un mod de catalizare a structurilor neuroplastice, pe o scară mult mai mică, e drept. De aia se face des și după un ritual, la aceeași oră. Rugăciunea e o formă de condiționare a rețelelor neuronale, mai înceată, dar tot asta e. Putem explica și din punct de vedere științific ce se întâmplă: este vorba de cortexul prefrontal, care este absolut uluitor, pentru că acolo e imaginația. Când tu îți imaginezi ceva, atunci creierul tău va face tot ce poate să-ți ofere acces la resursele interioare care să-ți permită să atingi acel scop. Dar vital este să știi cum să comunici cu tine, că nu poți să-i ceri aberații.

Panorama: Adică trebuie să fiu realist cu privire la contextul în care mă aflu.

Costin Dămășaru: Exact, trebuie să știi cum să-i ceri creierului să te ajute.


Despre Costin Dămășaru

Dămășaru

A urmat cursurile programului Executive Education – Neuroscience for Leadership, din cadrul Massachusetts Institute of Technology (MIT) din Boston, SUA. Costin Dămășaru este fondatorul și directorul general al Veruvis, Centru de Cercetare în Augmentarea Performanțelor Neuronale. Dămășaru este licențiat în Psihologie și are un doctorat în Management.

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Dana Mischie

Și-a început drumul în presă în facultate, scriind recenzii de filme și cărți pentru un blog cultural. Apoi, la master, s-a angajat la ziarul Adevărul, unde a fost pe rând redactor, reporter și apoi editor. Aici, a realizat interviuri, analize și reportaje despre personalități culturale, fenomene sociale, subiecte medicale și despre digitalizare.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
6 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    3
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x