„Discuțiile sunt destul de polarizate și unidirecționale”, crede și profesorul Trauner: „În mai puțin de o generație, după căderea Zidului Berlinului, Războiul din Iugoslavia și, mai recent, conflictele din Siria și Afganistan, am avut schimbări demografice importante, dar discursul despre aceste schimbări a fost dirijat mai degrabă de extrema dreaptă, care s-a concentrat pe riscuri mai mult decât pe beneficii. Și cred că și oamenii au devenit oarecum socializați în felul ăsta, să gândească în aceiași parametri”.
Citește și:
Cum a contaminat discursul anti-imigrație toate partidele din Austria
Prin urmare, nu e de mirare că mai toate partidele, de-a lungul și de-a latul spectrului politic, își ascut azi tonul în legătură cu acest fenomen. „Și Partidul Social-Democrat, de exemplu, e împărțit între politici mai liberale și politici foarte restrictive”, spune Trauner. „Există o latură a sa care se uită cu invidie către social-democrații danezi, cu măsuri dure împotriva migrației, dar și teme specifice, ca inegalitatea socială și drepturile muncitorilor. Așa că și social-democrații austrieci se gândesc că, dacă reușesc să atragă electorat prin prisma migrației, ulterior vor putea să împingă și subiectele importante pentru ei”.
Faptul că suprapunerea de retorică e cu atât mai mare la gruparea conservatoare se explică printr-o afinitate mai mare și în rândul potențialilor votanți. E o tendință vizibilă în mai multe țări europene, arată Trauner, dând exemple ca Franța sau Germania.
Cheia pare să fie distincția dintre azil și migrația reglementată, în scop de muncă, după cum insistă și politicienii austrieci. Dacă prima e văzută ca o sursă de presiune pe sistemul social și juridic local, a doua e prezentată mai degrabă ca alternativa care poate să scadă din presiune. Cu atât mai mult cu cât Austria se confruntă cu cel mai mare deficit de forță de muncă din Uniunea Europeană.
Totuși, după cum arată dezbaterile legate de Schengen, linia de argumentație nu e consecventă.
„E interesant că avem acest motto politic clar de a distinge între migrație legală și migrație ilegală, dar, când au votat împotriva aderării României și a Bulgariei la Schengen, politicienii austrieci au făcut exact opusul: au creat, retoric, o legătură între un sistem care ar trebui să ușureze mișcarea românilor și a bulgarilor și lupta împotriva migrației ilegale”, spune Kohlenberger. „Doar că nu Schengen e sistemul despre care trebuie să vorbim dacă suntem preocupați de azil”, atrage ea atenția. „Dublin este.”
„Într-adevăr”, adaugă și Trauner, „în discuțiile din spațiul public s-au amestecat regulamentul Dublin și spațiul Schengen. Într-un fel, politicienii austrieci, care vor să reducă numărul cererilor de azil, încearcă să spună că sistemul Dublin nu funcționează, iar Schengen exacerbează problema, fiindcă lasă oamenii să înainteze fără să fie controlați la granițe. Dacă unul nu merge, nici celălalt nu o să meargă. Asta e argumentația lor.”
Regulamentul Dublin la care se referă cei doi experți cuprinde criteriile care stabilesc ce stat membru este responsabil pentru examinarea cererii de azil a unei persoane venite din afara Uniunii Europene. De obicei, responsabilitatea revine primei țări UE în care a ajuns persoana respectivă.
În ultimii ani, însă, Ungaria abia dacă a mai procesat solicitări de azil, iar Italia și Grecia și-au încălcat angajamentul, spunând că sunt depășite de numărul mare de cereri și că ar avea nevoie de mecanisme noi de relocare. Unii analiști consideră că nici mecanismele de relocare nu ar fi o soluție atâta vreme cât ar presupune mutarea involuntară a migranților. În lipsa unui acord, s-au înmulțit cererile de azil în țări ca Austria. Între 2021 și 2022, numărul lor aproape că s-a triplat.
Ce a câștigat Viena cu pokerul pe Schengen
Cel puțin dintr-un anumit punct de vedere, Trauner crede că vetoul gândit ca mijloc de presiune la nivel european și-a atins scopul: „Uniunea Europeană a recunoscut că Austria trebuie să primească mai multă susținere (în tema migrației ilegale, n.r.), că e nevoie de un plan de acțiune. A existat și un summit special în februarie, unde s-a discutat despre migrație. Tema e pusă sus pe agendă și la Consiliul JAI din 8-9 iunie. „Doar că negocierea nu e simplă”, spune analistul.
Ce complică lucrurile și mai mult, adaugă Trauner, e că „poziția Austriei servește actorilor ostili, care vor să vadă o Europă divizată”. De altfel, despre Austria ca pion rusesc se vorbește deja în Europa și în alte contexte, după cum o arată această analiză din Politico Europe, care descrie Austria drept „fortăreața alpină a lui Putin”.
Kohlenberger se arată chiar mai sceptică: „Nu cred că suntem nici măcar aproape de o soluție la nivel european. Avem propuneri despre tabere și proceduri de azil la granițele externe, dar ele stau pe masă de câțiva ani și e greu de crezut că cele 27 state membre vor ajunge la un acord. Nu văd cum vetoul Austriei ar putea să fi schimbat ceva în acest sens. Dimpotrivă, în contextul războiului din Ucraina, ne arată cât de divizați suntem și cât de periculos este să legăm o decizie atât de importantă de câștiguri politice interne”.
Realist, când putem vorbi iar despre aderarea României
La schimbări importante de poziție în viitorul apropiat nu prea are rost să ne așteptăm. Analiștii sunt de părere că, cel mai probabil, vetoul Vienei va rămâne în picioare până după alegerile parlamentare din toamna lui 2024. Parțial și pentru că partidele nu mai pot da acum înapoi. Au pornit la drum cu această tactică agresivă de a ține România și Bulgaria ostatice în niște negocieri europene care nici măcar nu prea au de-a face cu Schengen, acum trebuie să meargă până la capăt.
„Cred, totuși, că celelalte state membre pot să pună mai multă presiune”, spune Kohlenberger.
„Ce a făcut România până acum nu a fost rău: a încercat să demonstreze că ia obiecțiile Austriei în serios, a invitat oficiali în vizită la granițe și a pus presiune pe resorturile economice pe care le avea. A arătat că nu e lipsită de pârghii”, completează Trauner.