În plus, ei amintesc că unii pasageri care călătoresc cu bilete flexibile pot să nu-și anuleze rezervarea înainte de zbor, rezultând un pasager care nu se prezintă la poarta de îmbarcare, în timp ce alți pasageri își anulează rezervarea prea târziu, astfel încât compania aeriană să poată să le revândă locurile.
Companiile aeriene cunosc procentajul istoric al pasagerilor care nu se prezintă pentru zborul programat pe o anumită rută. Astfel, practica overbookingului le permite să suprarezerve, cu un anumit grad de certitudine că avionul nu va avea locuri neocupate. Uneori, însă, și statistica se înșală, caz în care apare overbookingul.
Pentru consumatori, IATA spune că principalul avantaj este acela al prețurilor care pot fi ținute mai jos, deoarece companiile aeriene ar pune costurile aferente locurilor neocupate pe seama consumatorilor. Mai mult, zborurile flexibile nu ar mai fi la fel de permisive în ceea ce privește anularea curselor, ceea ce ar însemna reducerea unor facilități.
Există câteva reguli după care se aleg pasagerii care să rămână la sol în caz de overbooking: compania aeriană trebuie să încerce să găsească voluntari și care pot renunța la locul lor în schimbul unor beneficii stabilite cu compania. În cazul în care nu se găsesc destui voluntari, atunci compania aeriană va alege dintre pasagerii care vor fi refuzați la îmbarcare.
Pentru pasageri, overbookingul este cel puțin neplăcut – pentru că asta înseamnă, în principal, planuri stricate.
Ce e de făcut?
Pentru a le proteja drepturile pasagerilor, în Europa există, de două decenii deja, Regulamentul european (EC) 261/2004.
Regulamentul se aplică pentru zborurile în interiorul UE, pentru cele care sosesc în UE din afara Uniunii și sunt operate de un transportator aerian european, sau dacă pleacă din UE către un stat non-UE, indiferent de compania care le operează.
În cazul refuzului la îmbarcare din motive de overbooking, compania aeriană trebuie să le ofere pasagerilor posibilitatea de rerutare cu cel mai apropiat zbor disponibil sau rerutarea la o dată ulterioară, în condiții similare de transport și dacă sunt locuri disponibile.
În cazul în care pasagerul refuză oferta de rerutare fiindcă zborul ulterior nu mai corespunde cu planurile sale, compania trebuie să îi ramburseze integral costul biletului, în termen de șapte zile, atât pe tronsonul efectuat, dar și pe cel neefectuat.
În cazul rerutării, pasagerii au dreptul să primească mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare, sau cazare, în cazul în care timpul de așteptare este de una sau mai multe nopți.
Ce este important de știut pentru cei care se trezesc într-o astfel de situație este că, pe lângă aceste soluții, pasagerul are dreptul la compensații suplimentare în cazul în care există întârzieri mai mari de trei ore peste ora de plecare prevăzută, astfel:
- 250 de euro dacă zborul este de 1.500 de kilometri sau mai puțin
- 400 de euro dacă zborul are peste 1.500 de kilometri în interiorul UE sau între 1.500 și 3.000 de kilometri pe toate celelalte zboruri
- 600 de euro dacă zborul are peste 3.500 de kilometri