Trecerea spre digital se vede și în numărul clienților care folosesc canalele online, număr care a crescut semnificativ în ultimii trei ani. Dacă în 2020 ponderea persoanelor fizice care foloseau canalele digitale, adică acei clienți care aveau contracte de internet banking și/sau mobile banking, a fost de 45%, în 2023, aceasta a crescut la 63%. Interesul pentru aplicațiile de mobile banking sau pentru portofele electronice crește constant, mai spune BNR.
Pentru aceeași perioadă, ponderea utilizatorilor de canale offline de servicii bancare s-a redus de la 55% în 2020, la 37%.
În continuare, cei mai mulți români preferă să utilizeze cardul la POS și/sau pentru operațiuni la bancomate, iar apetitul pentru tranzacții cu bani în numerar s-a menținut în 2023 și a fost de circa 250 de miliarde de lei.
Chiar dacă crește numărul celor care se acomodează cu internet banking-ul, „disparitățile mari în accesul la servicii financiare, atât pe regiuni, cât și pe categorii de venituri și de educație, (înseamnă că, n.r.) este de așteptat ca băncile să mențină un nivel adecvat de servicii bancare non-digitale, pentru a se evita riscul de excluziune financiară din cauza digitalizării accelerate”, mai spune BNR.
Cum plătesc ceilalți europeni
Comportamentul românilor nu e foarte diferit de cel al vesticilor. Cei mai mulți dintre ei preferă doar o modalitate de plată, în mare parte cash sau cu card. Chiar dacă și la ei aplicațiile de mobile banking sunt răspândite printre clienți, metodele digitale de plată rămân încă reduse, iar persoanele de peste 65 de ani preferă să folosească în continuare numerarul, arată un sondaj realizat periodic de Banca Centrală Europeană (BCE).
Belgia și Olanda sunt țările unde cei mai mulți respondenți au declarat că preferă plățile non-cash, în timp ce în Germania și Italia, cei mai mulți preferă să folosească numerar. Bărbații, tinerii și cei cu venituri mari folosesc cel mai mult opțiuni de plată alternative la numerar. În schimb, vârstnicii, cei cu venituri mici și un nivel redus de educație se feresc de opțiunile digitale ale băncilor.
Pandemia de COVID-19, care a venit cu măsuri de distanțare socială, a dat un avânt plăților electronice, al căror nivel a crescut constant la nivelul Uniunii Europene în ultimii ani.
Spre exemplu, în 2021, s-a atins valoarea de 240 de trilioane de euro, față de 184,2 trilioane de euro, cât a fost în 2017, potrivit Eurostat. Mulți dintre consumatori interacționează cu aplicațiile băncilor în gestionarea finanțelor.
Țara cashless s-a răzgândit
Țări nordice precum Suedia sunt cele mai avansate din punctul de vedere al adoptării mijloacelor moderne de interacțiune cu finanțele. Dar chiar și aceste țări au bunicii lor reticenți.
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu spunea acum câțiva ani că pentru români este important să simtă banii fizic, în buzunar și că Suedia, care a vrut să fie prima țară total cashless, a lăsat-o mai moale.
„Am auzit că dispar banii fizici. Când Banca Suediei, cea mai veche bancă centrală, a sărbătorit 300 de ani, spuneau înainte că Suedia va deveni prima țară cashless society (societate fără numerar – nr.). Ajung acolo și întreb cum e cu cashless society. Îmi zice: «Nu mai e!» Au lăsat-o mai moale. Mi-au zis că au vreo două milioane de pensionari care nu vor, care vor să plătească în continuare cu numerar”, a declarat Mugur Isărescu, citat de Hotnews.
Expertul în educație financiară Irina Chițu spune că în țările nordice, cum ar fi Suedia și Norvegia, rata de utilizare a noilor sistemele de plăți și a mobile banking-ului este mai mare și datorită inițiativelor naționale de alfabetizare digitală și a unei culturi bancare bine integrate digital.