Tate promovează pe social media un stereotip al masculinității, de mascul superior, Alfa, lider de haită. El spune publicului ce și cum trebuie să facă atât bărbații, cât și femeile, că ele trebuie să respecte masculinitatea. Aduce în discuție adesea natura femeilor. La momentul apogeului popularității sale, discursul lui „Top G” era foarte agresiv. Ultraconservatorismul său se opunea mișcării de egalitate de gen, care câștiga popularitate în acea perioadă.
„Oriunde te uitai pe Internet, îl vedeai pe Andrew Tate”, spune Alexander, un participant la „Beach, Please!”, care are 18 ani.
Potrivit unei investigații The Guardian, strategia de marketing a lui Andrew Tate s-a bazat pe vânarea unui public cu încredere de sine scăzută, format aproape exclusiv din băieți și bărbați. Opiniile lui sunt validate de mesajele despre cât este bogat, iar asta automat îl face de succes și un model de urmat.
„Prin urcarea lui Tate pe scenă, li s-a confirmat tinerilor care îl urmăresc că este un om OK, un model, cineva sus, dacă a urcat pe o asemenea scenă. Când tinerii au văzut că și alți băieți îl susțin, că majoritatea băieților îi strigă numele și îl ridică în slăvi, li s-a dat undă verde să facă la fel”, povestește Ramona (22 ani) participantă la „Beach, Please!”.
De aceea, în acest scandal, un element a fost, deci, cultura pe care o promovează – și din care face bani, inclusiv cu acest eveniment – chiar Selly.
Aparițiile lui Selly de-a lungul timpului, atât la TV, cât și în presă, portretizează imaginea unui tânăr influencer preocupat de bunăstarea mintală a adolescenților și a tinerilor adulți. A fost chemat să vorbească despre asta chiar și în Parlamentul European.
Dacă standardele după care se simte evaluat Selly acum sunt prea ridicate, când vine vorba de puterea sa de a impune mesaje și culturi în rândul publicului tânăr, asta e pentru că el și-a creat această imagine.
Cine a aplaudat, cine a huiduit și de ce?
Pericolul reprezentat de Tate nu stă doar în discurs, ci și în modul în care tratează femeile. Ele sunt văzute drept o proprietate a bărbatului – partenerele lui Tate aveau tatuat mesajul Owned by Tate/Deținută de Tate). Multe tinere știu asta despre el, chiar dacă au tăcut când el a urcat pe scenă.
„În spatele meu, era un tip cu iubita sa. Ea, când l-a văzut pe Tate, a avut o față, așa… Nu i-a convenit, era vizibil obosită de chestia asta”, povestește Alexander.
Printre participanți au fost, totuși, destui care consideră că Andrew Tate este misogin, îi cunosc stilul de viață bazat pe hipermasculinitate și sexism. Asta nu înseamnă și că au simțit că se pot exprima liber, în mijlocul unei mulțimi care îl aclama:
„Nu am aplaudat și nici nu am huiduit, nu eram într-un grup suficient de mare, încât să mă exteriorizez”, spune Alma, de 23 de ani.
O altă participantă era acolo cu sora ei mai mică, de 19 ani. În cazul lor, una a huiduit și cealaltă nu a spus nimic – spune ea, „de frică”:
„Mi s-a spus să nu mai huidui, că se ia de noi lumea din jur. Majoritatea oamenilor din mulțime erau băieți, toți ascultau ce zice și au ridicat toți mâinile când le-a zis să o facă”, adaugă Ramona, 22 de ani.
Influencerii și Gen Z, nota autorilor
Noi, Gen Z, suntem o generație cu foarte multe diferențe în opinii, dar tindem să ne conformăm la ce face majoritatea, mai ales când suntem în public. Am crescut uitându-ne la influenceri și la ce fac oamenii din jur și am vrut să fim ca ei. Dacă un influencer cumpără ceva, cumpărăm și noi, dacă mănâncă ceva, mâncăm și noi.
Suntem o generație foarte ușor de influențat, pentru că am trăit mare parte din copilărie și adolescență pe Internet. Tocmai de aceea, discuția despre modelele pe care le găsim în online și offline este atât de relevantă în cazul nostru.
S-a aplaudat la „Beach, Please!” pentru că alții aplaudau. Persoanele care au vrut să își exprime părerile în contradictoriu au tăcut, pentru că era evident că nu erau în majoritate. Dacă zici ceva cu care lumea nu este de acord, ești judecat, iar repercusiunile nu există doar în lumea fizică, ci și în mediul online, unde rămân pentru totdeauna. Iar asta face mai dificil să fii curajos. Chiar dacă ești anti-abuz, odată ce abuzatorul este aplaudat pe scenă de mii de oameni, aplauzi și tu.
În căutarea unei concluzii pozitive, ne-am oprit la „Bottom G”, o persoană care seamănă foarte mult fizic cu Andrew Tate și care și-a creat o personalitate online prin felul în care contestă imaginea hipermasculină a lui “Top G”.
Ce trebuia să facă Top G pe scena de la Costinești: