Cu 107 zile înaintea alegerii unui nou președinte al Statelor Unite, campania electorală s-a resetat. Ieșirea lui Joe Biden din cursa pentru al doilea mandat la Casa Albă, pe 21 iulie, a fost o mișcare nemaiîntâlnită în istoria de aproape 250 de ani a țării.
De atunci, privim cum se scrie istorie în Statele Unite. Indiferent de cum se va încheia bătălia pentru președinția Statelor Unite, americanii vor fi în fața unei realități fără precedent. Vor avea fie cel mai bătrân președinte ales, fie prima femeie președinte.
Au mai fost cazuri de președinți în funcție, care să renunțe să mai candideze pentru încă un mandat. Cel mai recent e cazul lui Lyndon B. Johnson, al 36-lea președinte american, în 1968. Dar, atunci mai erau opt luni până la alegeri, în timp ce Joe Biden a apăsat butonul de reset cu puțin peste trei luni înaintea zilei votului.
Raportat la termenii în care se desfășoară în mod normal o campanie electorală contemporană în Statele Unite, drumul spre Casa Albă este acum foarte scurt și foarte întortocheat. Mai toate strategiile pregătite minuțios de cele două partide, în cei patru ani care s-au scurs de la ultimele alegeri, s-au dus pe apa sâmbetei într-o clipită.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
Republicanii au pierdut laitmotivul „Sleepy Joe”, despre vârsta înaintată și capacitatea fizică și mentală a lui Biden, în schimb s-au trezit că au de gestionat o tentativă de asasinat asupra lui Trump. Democrații se zbat să-i construiască profilul prezidențiabil Kamalei Harris.
În tot acest timp, cum stau lucrurile de partea cealaltă, a americanilor care sunt așteptați să voteze? Ce răspunsuri așteaptă ei în această campanie electorală total atipică? Am stat de vorbă cu doi reputați profesori români din Statele Unite, Iulia Joja și Alin Fumurescu, să aflăm despre ce se va vorbi de acum și până pe 5 noiembrie în campania electorală americană. Surprinzător sau nu, ceea ce ne preocupă pe noi, europenii, îi preocupă și pe americani.
Economia și imigrația, imigrația și economia
„Sunt exact aceleași probleme ca în Uniunea Europeană: economia pe de-o parte și migrația de cealaltă parte. Sigur, cu diferențe de nuanțe substanțiale între Europa și Statele Unite, dar pe americanul de rând îl deranjează aceleași lucruri care îl deranjează și pe europeanul de rând”, explică Iulia Joja, profesoară la Universitatea Georgetown și doctor în relații internaționale.
La capitolul imigrație, istoricul administrației Biden-Harris e catastrofal, punctează Joja: „Au fost depășite toate recordurile de intrări în Statele Unite. Soluția lui Biden a fost să închidă granițele și să nu accepte nici măcar solicitări de azil, lucru care din punct de vedere al dreptului internațional este de neconceput pentru noi, europenii”.
„Nu mai e timp să dezvolți un subiect serios și nici lumea nu mai are răbdare pentru subiecte dezbătute cu seriozitate”, este de părere Alin Fumurescu, profesor asociat în cadrul departamentului de Științe Politice la Universitatea Houston.
El mai adaugă listei de teme și „America: împreună sau divizată”. „Fiecare se prezintă ca unificator. Pentru Kamala Harris, e evident că Trump este radicalul, Trump o prezintă pe ea ca fiind o supraprogresistă care nu mai ține cont de bietul om alb care muncește, deci un subiect vor fi și politicile acestea identitare, care au fost destul de încercate în ultima vreme”.
După ce că e o campanie săracă în subiecte, acel subiect care pe noi, europenii, ne ține cu urechile ciulite la actualitatea externă, nici măcar nu și-a făcut loc în narativul electoral. „Din păcate, pentru american, criza din Ucraina contează foarte puțin”, explică politologul.
Un potențial motiv ni-l oferă Iulia Joja. Lipsește din cadrul administrației Biden, spune ea, un discurs către poporul american, care să explice de ce este în interesul național al Statelor Unite să ajute Europa și Ucraina.
Nu înseamnă, însă, că e vreo penurie de evenimente în campanie. După toate standardele, e cea mai palpitantă cursă pentru Casa Albă a ultimilor ani. Dezbaterea electorală din care Joe Biden a ieșit mai fragil, apoi atentatul la viața lui Donald Trump, abandonul lui Joe Biden și intrarea în cursă a Kamalei Harris au ținut sus apetitul americanilor pentru alegeri.
Și, deși suntem obișnuiți cu aceste campanii electorale foarte lungi, profesorul Alin Fumurescu ne lămurește în privința istoriei lor. „Pe vremuri, nu exista campanie electorală până la Convenție unde avea loc un fel de bătălie, mai mult sau mai puțin fizică, între diferitele tabere din respectivul partid, se alegea câștigătorul și practic după Ziua Muncii (Labor Day – n.r.), care e în septembrie, începea campania electorală. Sistemul a fost, între timp, deturnat, cum nici Convențiile nu mai sunt ce-au fost, nu mai sunt o competiție, sunt o formalitate. Această permanentă cursă – o campanie electorală care nu se mai termină – e o dezvoltare relativ recentă. A fost încurajată și făcută posibilă de către noile media”.