Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici
Aplicațiile bazate pe Inteligență Artificială se dezvoltă de la o zi la alta, într-un ritm frenetic. Asistăm cu toții la acest progres galopant, ca la a doua naștere a internetului. Unii dintre noi sunt plini de „anxietate AI”, în vreme ce alții, curioși și entuziasmați, testează constant aceste aplicații.
ChatGPT a fost una dintre primele, cel puțin dintre cele cu succes răsunător. Și când spunem asta, nu exagerăm. Lansat în 2022, chatbotul creat de OpenAI a ajuns la un milion de utilizatori în numai cinci zile. Pentru comparație: Instagram a avut nevoie de două luni și jumătate până acolo, Spotify de cinci, Facebook de zece, iar Netflix de trei ani și jumătate.
Disponibil inclusiv în limba română, ChatGPT a prins, pentru că îi poți scrie așa cum i-ai scrie oricărei persoane: poți cere clarificări și poți insista și reformula atunci când textul pe care ți-l întoarce nu te satisface. Și a mai prins pentru că poate mereu să revină cu noi răspunsuri, unele articulate și susținute.
Deși folosit de oameni din întreaga lume, ChatGPT rămâne însă utilizat în mod precar, multă lume mai degrabă jucându-se cu el. Astfel, mulți întreabă în primul rând despre ei înșiși și se distrează cu rezultatele, adesea eronate. Asta pentru că, nefiind persoane publice (sau suficient de publice), ChatGPT nu are suficientă informație pentru a oferi răspunsuri pertinente.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
de milioane de utilizatori folosesc ChatGPT în prezent
0
Totuși, ChatGPT poate fi folosit în feluri extrem de practice, atât în viața profesională, cât și în cea personală.
ChatGPT poate fi „intern”-ul tău personal, dacă știi să-l hrănești cu „prompt”-uri
În loc să-l vedem ca pe o entitate care ne-ar putea fura job-ul în viitor, putem să-l vedem pe ChatGPT ca pe unealta pe care o vom putea folosi, pentru ca slujbele noastre să presupună mai puțin efort.
Chiar dacă, adesea, unele rezultate mai trebuie ajustate de către utilizator, ele sunt un bun punct de plecare pentru rezolvarea mai ușoară a sarcinilor de zi cu zi de la muncă.
Oricum, trebuie ținut minte că spre deosebire de versiunea de ChatGPT accesibilă online tuturor, care oferă uneori rezultate greșite sau părtinitoare, fiind limitat la lumea anului 2021, cea mai recentă variantă premium a aplicației, ChatGPT 4, are datele la zi și este mai „personal”. Poate să-ți răspundă la întrebări cu alte întrebări și oferă răspunsuri mai ample, de peste 25.000 de cuvinte, spre deosebire de cel la liber, care poate întoarce doar 3.000 de cuvinte.
Ce este de fapt cel mai important atunci când discutăm cu ChatGPT sunt „prompt-urile”, adică textele pe care i le oferim aplicației ca input. Practic, ce și cum îi cerem să facă.
Un prompt poate fi ceva foarte simplu, ca o întrebare sau o propoziție, sau poate fi ceva mai complex – un text mai amplu, care să țină cont de anumiți parametri.
Un lucru este însă clar ca lumina zilei: cu textul tău se lucrează, așa că, cu cât ești mai clar și mai specific, cu atât ChatGPT va putea să te ajute mai bine.
Tocmai de aceea, la scurt timp după declanșarea febrei „boților” AI, a apărut și o mică industrie de nișă: „prompt-urile” contra cost.
Pentru câțiva dolari, primești rețete cu ce trebuie și cum trebuie să-i ceri unui program AI, pentru a obține textul, imaginea sau rezultatul dorit.
La fel de important este să dedici căsuțe de chat câte unui singur subiect, pentru ca AI-ul să îți dea rezultate din ce în ce mai bune, în funcție de categoriile diverselor prompt-uri. Adică să ai un chat axat exclusiv pe scrierea de discursuri, altul exclusiv pe antrenamente fitness și așa mai departe.
Poți să vezi acest AI ca pe un fel de intern angajat în corporația personală a vieții tale.
Cineva sau ceva care este capabil să ajute oamenii în diverse poziții din zona comunicării, de exemplu. Oamenii de social-media pot să-l folosească cerându-i subiecte largi despre „subiectul X”, pe baza cărora să-și creeze calendarul de postări. Pot să-i ceară chiar propriu-zis postări de social media.
Am pus ChatGPT la treabă serioasă, să vedem ce livrează
Noi i-am cerut lui ChatGPT 10 subiecte despre care să putem scrie pe rețelele sociale, în calitatea ipotetică de reprezentanți ai unui magazin de parfumuri. În primă fază, ne-a oferit niște rezultate care ne-au făcut să strâmbăm din nas.
S-a conformat și a revenit cu alternative mai bune. Ne-a sfătuit, de exemplu, să explorăm cum anumite parfumuri pot provoca anumite emoții și stări de spirit specifice și să ne invităm urmăritorii să ne împărtășească experiențele legate de parfumuri care le-au influențat stările emoționale. Apoi, ne-a recomandat să scriem poveștile unor branduri de parfumuri, care s-au angajat să folosească ingrediente sustenabile și ambalaje reciclabile.
I-am cerut și câte două exemple de postări „croite” în funcție de rețeaua socială de destinație, de data aceasta pentru un balsam de rufe.
La acest capitol, poți sesiza că AI-ul înțelege niște nuanțe bine împământenite ale internetului. Astfel, pentru Facebook postările au în prim-plan produsul și beneficiile, prezentate în stilul similar reclamelor TV. Pentru Instagram, AI-ul pune accentul pe partea estetică, amintind de mirosul unui câmp cu flori și comparând hainele cu opere de artă.
Cât de bine se poate adapta la anumite contexte este cel mai evident în cazul LinkedIn, unde AI-ul prezintă balsamul de rufe ca recomandare a profesioniștilor din industria hotelieră – deci potrivit și pentru lenjeriile de acasă.
Lista poate continua cu sute, poate mii de exemple de prompt-uri pentru ChatGPT. I-am testat, de exemplu, și creativitatea, cerându-i să ne scrie câteva sloganuri pentru o mașină electrică, care să aibă inclus și cuvântul „libertate”. „Descoperă libertatea electrică: accelerează spre viitorul tău!” a fost preferatul nostru dintre propunerile AI-ului.
Ca să iasă un produs pe care să-l poți utiliza în planul real, nu uita să fii cât mai specific. Dacă vrei să scrie un discurs, dă-i tema, tonul, publicul căruia i se adresează discursul, cât timp ar trebui să dureze acel discurs și scopul lui. Vrei să emoționezi oamenii? Vrei să-i convingi de ceva? Dacă vrei să te ajute cu optimizarea SEO, trebuie să-i explici clar că vrei ca el să facă optimizarea pe textul pe care i-l dai. Altfel, îți va da niște reguli generale.
ChatGPT poate fi un bun asistent virtual și pentru cei cu slujbe din domenii mai matematice, mai aplicate, pentru că e foarte bun la analizat și sortat de date.
De pildă, dacă scrii un cod, poți să-i ceri să-ți identifice greșelile din el sau să îți dea sugestii pentru a-l îmbunătăți. Sau poți să-i ceri să-ți ordoneze date sub forma unui tabel, iar apoi să-i dai un criteriu pentru ordonarea într-un anumit fel. Practic, devine un Excel unde nu trebuie să știi funcțiile, ci să ceri – culmea! –, omenește, ce vrei.
Excelează la structură și organizare, chiar și în viața ta personală
Însă chatbot-ul Open AI poate fi un bun ghid și în chestiuni care țin de dezvoltarea personală, fie că vrem să dăm jos câteva kilograme, fie că vrem să ne dezvoltăm o anumită abilitate. I-am cerut, de pildă, un program pe 30 de zile, axat pe arderea grăsimii abdominale. Răspunsurile au fost similare cu programele realizate de o aplicație de fitness creată după studii științifice, care arată că exercițiile intense, de scurtă durată, pot ajuta mai mult pe termen lung în cursa pentru un corp mai sănătos.
Apoi, am vrut să vedem dacă ne poate ajuta să ne testăm cunoștințele într-un anumit domeniu, așa că i-am scris să ne dea întrebări tip grilă despre digitalizare. I-am și răspuns la două și ne-a lămurit unde am răspuns corect și unde greșit.
De altfel, poate fi un bun partener de drum și în perfecționarea unei limbi străine. Poți să-i dai un text în engleză sau franceză și să-i ceri corectarea greșelilor.
Posibilitățile lui ChatGPT de a organiza și structura planuri și recomandări sunt vaste, așa că e indicat să te joci cât mai mult în dialogul cu el, să explorezi cât de specific poți subiectele care te interesează.
Deși are limitările sale, poate să ne ajute să câștigăm timp prețios, acesta fiind de fapt și scopul de căpătâi al AI-ului în general. Adică să ne ofere vieți mai confortabile.
O idee pe care o regăsim și la Isaac Asimov, unul dintre cei mai mari scriitori de SF, ale cărui cărți abordează tema relației dintre roboți și oameni:
„Într-o lume corect automatizată și educată, atunci, mașinile s-ar putea dovedi a fi adevărata influență umanizantă. Este posibil ca mașinile să facă munca care face viața posibilă, iar ființele umane să facă toate celelalte lucruri care fac viața plăcută și valoroasă”. (Asimov, în „Robot Visions”).
Și-a început drumul în presă în facultate, scriind recenzii de filme și cărți pentru un blog cultural. Apoi, la master, s-a angajat la ziarul Adevărul, unde a fost pe rând redactor, reporter și apoi editor. Aici, a realizat interviuri, analize și reportaje despre personalități culturale, fenomene sociale, subiecte medicale și despre digitalizare.