E important de precizat, însă, că accizele aplicate de România, precum și cota de TVA sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană la acest moment. Accizele din România sunt apropiate ca valoare celor aplicate de Bulgaria și Polonia.
Mai mult, Guvernul de la București are pârghiile necesare să țină, pentru o anumită perioadă de timp, lucrurile sub control. Cel mai elocvent exemplu în acest sens a fost introducerea compensării de 50 de bani pentru fiecare litru de benzină și motorină, măsură luată în luna iunie 2022 – inițial pentru trei luni, dar prelungită apoi până la finalul anului.
Dar hai să vedem cum stau lucrurile în prezent. Cât de scumpă e de fapt benzina în România, față de alte țări, ținând cont de toți factorii care intră în joc atunci când se face prețul?
O hartă a Comisiei Europene, care analizează prețul carburanților în toate țările membre la 5 februarie 2024, arată că România are un preț de aproximativ 1,47 euro/litru de motorină.
Prin comparație, în Bulgaria prețul e de 1,34 euro/litru, iar în Ungaria urcă la 1,66 euro/litru.
Cât petrol produce România
Costurile pot suferi mici variații, dacă vorbim de petrol importat sau produs în România. Doar că nu pot fi influențate major, tocmai pentru că, potrivit lui Gabriel Biriș, țara noastră produce doar 30% din consumul anul, iar restul înseamnă importuri – fie că vorbim de materie primă, fie că vorbim direct de carburant.
Datele INS arată că România a produs, în primele nouă luni din 2023, o cantitate de ţiţei de aproximativ 2,1 milioane tone echivalent petrol (tep), cu 4% mai mică decât cea din perioada similară a anului 2022.
Chiar și așa, importurile – care s-au ridicat la 5,7 milioane tep – au fost mai mici cu aproape 12 procente față de perioada ianuarie-septembrie 2022.
Comisia Națională de Strategie și Prognoză estimează că producția de țiței a României va scădea în următorii ani în medie cu aproximativ 2,2%. Acest lucru e cauzat de declinul natural al zăcămintelor și menținerea unităților existente de producție.
Mesajele alarmiste. Cât e vina Guvernului, cât e vina fluctuațiilor internaționale
Când vine vorba de prețul benzinei și al motorinei, subiectul e rostogolit deseori cu tentă alarmistă sau chiar populistă. În martie 2022, s-au format cozi kilometrice la benzinăriile din țară, după ce pe rețelele de socializare s-a viralizat o poză cu un bon fiscal de la o benzinărie din județul Bihor, în care litrul de benzină fusese cumpărat cu 11 lei.
Oamenii au luat cu asalt benzinăriile din toată țara, iar companii mari, precum MOL, au speculat imediat momentul și au urcat pentru ore bune prețurile la carburanți.
Astfel de situații sunt rare, dar arată o tendință.
„Să stea liniștiți, să nu se ducă să cumpere – când apare supra-cerere, crește prețul. Deci panica e cel mai mare dușman al nostru”, este mesajul lui Gabriel Biriș pentru șoferi.
În lipsa unor evenimente majore la nivel global, astfel de fluctuații nu au cum să apară, crede Eugenia Gusilov, expert în piața energiei și director ROEC (Romania Energy Center).
„Cred că e bine să ne uităm mai des în zona internațională, pentru că de acolo vin mișcările mari de preț, ce se mai întâmplă în zona noastră vine din zona fiscalității, noile taxe. Au mai rămas niște reacții inerțiale: oamenii vorbesc despre creșterea prețului la energie, dar dacă te uiți pe bursa din România și pe piețele externe, prețurile s-au calmat”, spune experta pentru Panorama.
La acest moment, nu se poate vorbi de „o criză energetică, nici la prețurile domestice și nici în zona internațională”, adaugă ea.
La început de 2024, piața petrolului pare stabilă și se poate remarca un oarecare echilibru. „Șocul cel mare s-a exercitat în 2022, la debutul războiului din Ucraina, după care piața s-a autocorectat. Situația putea să fie mult mai rea față de ce vedem acum”, afirmă Eugenia Gusilov.
La nivel mondial, 40% din piața mondială de țiței e controlată de organizația de tip cartel OPEC și aliații săi (OPEC+), printre care se numără și Rusia.
Membri OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol):
- Algeria
- Angola
- Arabia Saudită
- Emiratele Arabe Unite
- Gabon
- Guineea Ecuatorială
- Iran
- Irak
- Kuwait
- Libia
- Nigeria
- Republica Congo
- Venezuela
- Brazilia (e de așteptat să se alăture în 2024)
Organizația, cu Arabia Saudită lider de facto, ar putea mișca lucrurile după bunul plac. Cu alte cuvinte, ar putea strânge robinetul – pentru a crește prețul, mai ales că estimările sale se referă la o creștere susținută a cererii în 2024 și 2025.
Aceste previziuni vin în contradicție cu cele ale Agenției Internaționale a Energiei, care sunt mai rezervate.
Din poziția pe care o ocupă, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol are spațiu de manevră, dar nu e atât de simplu să influențeze prețurile petrolului pe bursă, pentru că nu doar aceste țări produc petrol în lume.
„Există și grupul țărilor care nu fac parte din OPEC, grup condus informal de SUA. Statele Unite au reușit anul trecut performanța de a atinge volume record de producție domestică. E o influență care contrabalansează tendințele OPEC+, care ar fi vrut să vadă prețul mult mai sus”, explică Eugenia Gusilov.
Deși estimările variază, analiștii găsesc o linie de mijloc și se așteaptă ca cererea de țiței să se tempereze anul acesta și în anii următori. Creștere va exista, dar nu va fi una de amploare, ci mai degrabă una modestă, influențată, după cum susține experta, și de „presiunea de a elimina combustibilii fosili și implementarea unor politici de înverzire”.
Până acolo, însă, pare că mai e mult.
După 2022, an cu profituri uriașe pentru industria petrolieră, a urmat un 2023 care a fost la fel de bun pentru cele mai mari 5 companii din domeniu – British Petroleum, Shell, Chevron, ExxonMobil și TotalEnergies, chiar dacă prețurile la petrol s-au temperat, după șocul războiului din Ucraina.
Suma totală pe care aceste companii o vor plăti în 2024 acționarilor, sub formă de dividende și răscumpărare de acțiuni, trece de 100 de miliarde de dolari, potrivit The Guardian.
Evoluția pieței petrolului e strâns legată și de starea economiei mondiale. Când motoarele sunt turate la maximum, ele eu nevoie de combustibil. Majoritatea analiștilor se așteaptă ca fluctuațiile să fie mici anul acesta, iar prețul unui baril să se mențină în jurul valorii de 80 de dolari, la cotația Brent.
Doar că aceste previziuni pot fi date oricând peste cap.
Cu două mari conflicte armate pe glob în plină desfășurare și în fața unui an în care mai bine de jumătate din populația lumii e chemată la vot, optimismul pare tot mai greu de păstrat.