Brussels calling

UPDATE | Lupta pentru viitoarea Comisie Europeană. Își va trage România scaunul de sub ea?

Computer Hope Guy
Marcel Ciolacu și Ursula von der Leyen, în timpul unei vizite la Bruxelles a premierului român / sursa foto: Comisia Europeană

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

ACTUALIZARE 17 SEPTEMBRIE: Roxana Mînzatu este propunerea Ursulei von der Leyen pentru un post de vicepreședinte al Comisiei Europene, precum și pentru a fi comisar european pe un portofoliu care adună sub el un amalgam: „competențe, educație, cultură, locuri de muncă și drepturi sociale”. Se va concentra pe acele zone care sunt cruciale pentru a uni societatea noastră, a spus Ursula von der Leyen.

ACTUALIZARE 2 SEPTEMBRIE: Propunerea României pentru funcția de comisar european este Roxana Mînzatu, europarlamentar din partea PSD. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, l-a respins pe Victor Negrescu, candidatul propus de Marcel Ciolacu în timpul vizitei la Bruxelles. Von der Leyen a insistat ca România să nominalizeze o femeie pentru funcția de comisar, după ce anterior ceruse tuturor statelor membre să înainteze doi candidați, un bărbat și o femeie, cerință respectată de o singură țară: Bulgaria.

ACTUALIZARE 22 AUGUST: Marcel Ciolacu a fost primit azi la Bruxelles de către președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. În timpul discuțiilor, premierul României a avansat numele lui Victor Negrescu pentru funcția de comisar din partea României. Oficializarea acestei nominalizări se va face săptămâna viitoare, a declarat Ciolacu la o conferință de presă.

  1. Negocieri intense: Sunt în toi negocierile pentru candidații și portofoliile noii Comisii Europene. Șapte țări, inclusiv România, nu și-au anunțat încă nominalizările pentru postul de comisar european. Termenul limită e 30 august.
  2. Varianta României: Cel mai vehiculat nume pentru postul de comisar european din partea României este cel al lui Victor Negrescu (PSD/S&D), actual vicepreședinte al Parlamentului European și fost ministru delegat pentru Afaceri Europene.
  3. Lista de dorințe: Premierul Marcel Ciolacu a declarat că își dorește ca România să primească un portofoliu cu mai multă influență și putere de reglementare. Vizate sunt economia și piața internă, domenii controlate până acum de Italia și Franța.
  4. Candidatul-surpriză: Există posibilitatea apariției unui nou rol de înalt reprezentant al UE pentru relația cu Ucraina, iar numele lui Klaus Iohannis a fost menționat pentru acest post cu mare vizibilitate.
  5. Ne vedem la toamnă: Ursula von der Leyen va avea discuții cu fiecare candidat pentru funcția de comisar. Cei care primesc undă verde vor merge mai departe la audieri în Parlamentul European. În cel mai optimist caz, votul de învestitură ar putea avea loc în octombrie.

August e lună de vacanță, iar cartierul european din Bruxelles, locul unde în mod normal e forfotă mare pe la instituțiile UE, e aproape pustiu. Dar dincolo de această liniște aparentă, traversăm una dintre cele mai intense perioade din euro-ciclul politic de cinci ani. E acel moment al împărțirii funcțiilor în Executivul European. Statele membre au la dispoziție până la finalul lunii august să-i trimită președintei Comisiei Europene candidații pentru postul de comisar. 

Germania a dat președintele, prin Ursula von der Leyen, iar Estonia, Înaltul Reprezentant pentru afaceri externe și politica de securitate. Asta înseamnă că mai sunt 25 de posturi de ocupat. 18 țări și-au anunțat candidații. România nu e una dintre ele. 

Totuși, anunțul ar putea veni zilele acestea, după întâlnirea dintre Marcel Ciolacu și Ursula von der Leyen, de pe 22 august, la Bruxelles. În ajunul întrevederii, s-au iscat discuții aprinse în coaliția PSD-PNL. Nicolae Ciucă l-a acuzat pe premier că nu a supus dezbaterii propunerea de comisar și că negociază doar în numele PSD, nu al României.

Cel mai frecvent e evocat numele lui Victor Negrescu, 39 de ani, eurodeputat PSD, fost ministru delegat pentru Afaceri Europene, în prezent vicepreședinte al Parlamentului European. 

Care sunt cele mai vânate portofolii, dar și cine ar putea fi candidatul surpriză din partea țării noastre sunt întrebări la care am încercat să aflăm un răspuns cu ajutorul experților Zselyke Csaky, de la Center for European Reform, și Doru Franțescu, de la think-tank-ul EU Matrix.

 Comisia Europeană este ramura executivă a Uniunii Europene, similară unui guvern națională.

  • Rol: apără interesul general al UE, propune acte legislative, asigură respectarea acestora și implementează politicile și bugetul Uniunii.
  • Membri: o echipă de comisari („Colegiul”), câte unul din fiecare țară a UE, echipa se reînnoiește la fiecare cinci ani, după alegerile europarlamentare.
  • Președintă: Ursula von der Leyen.

Conducerea politică este exercitată de o echipă de 27 de comisari, câte unul din fiecare stat membru. Coordonatoare e președinta Comisiei, care decide de ce domeniu politic răspunde fiecare comisar.

Colegiul comisarilor este format din președinta Comisiei, mai mulți vicepreședinți, Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate și 18 comisari, fiecare responsabil pentru un anumit portofoliu. De la un mandat la altul, arhitectura Comisiei se schimbă și apar sau dispar anumite portofolii, păstrându-se totuși un număr egal cu cel al țărilor membre.

Funcționarea cotidiană a Comisiei este gestionată de personalul său (juriști, economiști etc.), repartizat pe departamente numite direcții generale (DG), fiecare dintre ele ocupându-se de un anumit domeniu de activitate.

Mai multe detalii despre cum funcționează și ce atribuții are Comisia Europeană găsiți aici.

Profil de comisar

Negocierile pentru posturile de comisar european sunt de lungă durată, complexe și sensibile. Cine intră în horă din vreme are un cuvânt de spus în privința modelării portofoliilor și poate emite pretenții. 

Președinta Comisiei Europene are multe criterii de bifat: un echilibru de funcții între statele mari și cele mai mici și între familiile politice, distribuirea responsabilităților în funcție de situația geopolitică, crearea unor portofolii care să răspundă nevoilor europenilor și, misiunea personală a lui Von der Leyen, să obțină iar echilibrul de gen – un număr egal de bărbați și femei comisar. 

Experiența ultimilor cinci ani a demonstrat că niciun domeniu nu mai poate fi neglijat, dovadă sunt Sănătatea și Transporturile, care au stat în lumina reflectoarelor în perioada pandemiei. 

Tocmai de aceea Ursula von der Leyen caută comisari cu experiență managerială, spune pentru Panorama analista Zselyke Csaky, de la Center for European Reform. 

„Cele mai multe țări au propus candidați care au ocupat funcții în guvern sau care au experiență în această zonă. Von der Leyen a spus destul de clar că are nevoie de oameni capabili. Nu mai e dispusă să accepte oameni doar pentru că au fost loiali politic sau pentru care postul de comisar vine ca un soi de recompensă din plan intern”.

„Ursula von der Leyen vrea într-adevăr buni manageri”, completează și Doru Franțescu, „dar care, din punct de vedere politic, să își vadă de treaba lor, să nu umbrească prea mult conducerea Comisiei (Europene, n.r.). Și atunci ar putea fi interesant din punct de vedere tactic pentru Ursula von der Leyen să acorde aceste portofolii economice și altor țări decât celor mari, pentru a le putea stăpâni mai bine. Deci România are șanse să obțină ceva care are de-a face cu afacerile sociale, piața forței de muncă, arii care țin tot de partea economică”.

Victor Negrescu are avantajul experienței în Parlamentul European, cunoaște din interior aparatul de la Bruxelles și este cunoscut în cercurile politice de acolo. Sunt atribute care îi vor fi de mare folos dacă va ajunge să controleze un domeniu cu putere de reglementare. Totuși, singura competență managerială din CV-ul lui e cea dintre 2017 și 2018, când s-a ocupat de portofoliul Afacerilor Europene, în cadrul Ministerului de Externe de la București. 

Țară non-euro, caut portofoliu economic. Rog seriozitate

Pe 15 iunie, Marcel Ciolacu declara că România își dorește un portofoliu care să aibă legătură cu economia și piața internă, domenii care, în ultimii cinci ani, au fost gestionate de Italia, respectiv Franța. 

Aceste țări nu se vor mulțumi cu premii de consolare și vor căuta să controleze și în următorii cinci ani domenii la fel de importante. 

Doru Franțescu, expertul în afaceri europene de la EU Matrix, ne-a ajutat să identificăm trei mari criterii după care se împart portofoliile în Comisia Europeană: 

  • Prestigiu
  • Buget 
  • Influență

„Sunt portofolii cu prestigiu mare, care dau vizibilitate – în general cele care se ocupă de afaceri externe -, dar care n-au buget. Altele, într-adevăr, au mai puțin prestigiu, dar au buget mare, ca cel de dezvoltare regională sau cel de agricultură. Iar altele au prestigiu mijlociu, dar capacitate de reglementare mare, ca cel de competitivitate, tot ce ține de economie, industrie, piața internă, de care sunt deosebit de interesate țările care au companii mari, precum Franța și Italia”.

Hartă actualizată pe 2 septembrie 2024

Timpul înseamnă bani

Important, în acest proces, e să propui un candidat bun și să ai o strategie pe măsură, să-ți oferi timp, ca țară, să negociezi, să arăți că iei în serios rolul în Comisia Europeană și responsabilitățile atașate. 

Planificarea pe termen lung și gândirea strategică n-au fost niciodată un punct forte al României, de când suntem în NATO și în UE, ceea ce a dus la multe șanse ratate. Mereu e ceva care deraiază organizarea. Acel „ceva” e frecvent o dispută politică internă în partidul sau în coaliția aflată la guvernare. 

Să ne amintim istoria tumultoasă a României în nominalizarea unui comisar. 

Era vara anului 2019, când se năștea primul Colegiu sub conducerea Ursulei von der Leyen, care și-a dorit să aibă echilibru de gen în echipa ei. Așa a apărut pe firmament Rovana Plumb, nominalizată comisar pentru Transporturi. N-a durat mult și problemele de integritate ale candidatei s-au separat la Bruxelles ca uleiul de apă. Nici n-a mai ajuns să fie audiată în comisia de resort a Parlamentului European, căci a picat de la prima etapă, validarea în Comisia Juridică.

Apoi s-a vehiculat numele lui Dan Nica, alt europarlamentar PSD, care nu a mai ajuns să fie nominalizat, pentru că se căuta propunere femeie. Într-un final, postul de comisar a ajuns la un politician PNL, Adina Vălean. 

Ea i-a urmat Corinei Crețu, care a gestionat portofoliul politicii regionale între 2014 și 2019. Înainte de Crețu, comisari au fost Dacian Cioloș, care a avut pe mână agricultura europeană, și Leonard Orban, comisar pentru Multilingvism.

Cu excepția Multilingvismului, înființat la momentul aderării României, toate portofoliile gestionate de un comisar român au avut o miză financiară. Au fost domenii cu bugete generoase, din care România a primit sume mari pentru dezvoltare și reforme.

17 ani mai târziu, e timpul să schimbăm strategia. România e o țară mare, trebuie să țintească și domenii cu influență, nu doar cu buget. Așadar, dorința Guvernului de a ne îndrepta spre o direcție economică e justificată și chiar recomandată, crede Doru Franțescu.

„Trebuie să ieșim puțin din mentalitatea de țară asistată, care se dezvoltă pentru că vin bani europeni. Suntem la mulți ani de la aderare, e momentul să ne descurcăm și singuri, dacă vrem să avem credibilitate și o reputație și o putere mai mare în afacerile europene. Nu putem să țintim mereu portofoliile de asigurați, să așteptăm să ni se dea bani”.

Nu știe dreapta ce face stânga?

De remarcat că atât Adina Vălean, cât și Corina Crețu au ocupat funcția de vicepreședinte al Parlamentului European anterior numirii în Colegiul comisarilor. Așadar, dacă ar fi să stabilim vreun șablon pentru următorul comisar român, Victor Negrescu s-ar potrivi profilului. 

În plus, pentru că ultimii doi comisari au fost femei, e lesne de înțeles că Guvernul de la București poate ridica pretenția să trimită un bărbat de data aceasta și să lase echilibrarea de gen în sarcina altor țări. Doar că, în proporție covârșitoare, statele care și-au anunțat deja candidații au optat pentru bărbați. 

Tot în 15 iunie, Marcel Ciolacu afirma că negocierile pentru nominalizarea unui comisar din partea României începuseră cu șase luni înainte. 

Curios e că pe 9 iulie, la bilanțul mandatului său de comisar pentru Transporturi, Adina Vălean lăsa de înțeles că Guvernul de la București nu făcuse până în acel moment niciun demers în direcția negocierilor cu Ursula von der Leyen. E puțin târziu, spunea ea, „eu nu știu, dar poate a făcut-o deja, România ar fi trebuit să participe la creionarea noii arhitecturi a Comisiei Europene. Portofoliile nu vor rămâne așa. În funcție de priorități, se vor desena noi portofolii și atunci, în momentul în care participi la discuția despre ele, îți poți face deja o idee despre care ți s-ar potrivi și pe care l-ai dori”.

În opinia Adinei Vălean, Guvernul României și-a stabilit o țintă foarte vagă când a spus că își dorește un domeniu economic, în condițiile în care numeroase portofolii au legătură cu economia.

România nu e o țară în zona euro, nu are cum să primească un portofoliu de influență pe ceea ce înseamnă domeniul financiar, pentru că țările din zona euro vor dori să aibă un cuvânt de spus acolo, nu să pună pe cineva din afară. Comerțul internațional e un portofoliu de mare vizibilitate… Este România un campion în comerțul internațional?”, se întreba ironic Adina Vălean. 

Întrebată cum se vede din străinătate faptul că România pare să fi lăsat pe ultima sută de metri nominalizarea unui candidat, analista Zselyke Csaky ia în considerare două scenarii: 

„Fie subiectul nu e considerat unul foarte important, fie e considerat foarte important și e o concurență mare pentru postul respectiv. Politic vorbind, poziția de comisar este una foarte valoroasă și mulți râvnesc la ea. E ca un trofeu. Cei care nu-l obțin vor vrea altceva în schimb”, spune experta din cadrul Center for European Reform. 

Candidatul-surpriză

La fel de posibil e ca această întârziere să aibă o altă explicație: „Am văzut că s-a vehiculat și pe la noi discuția cu Înaltul Reprezentant pentru Ucraina, care este un portofoliu de prestigiu, dar fără o putere reală a oricărui personaj care s-ar afla la conducerea acelui portofoliu”, a declarat pentru Panorama Doru Franțescu. „Poate va avea ceva buget, dar va fi un buget de reconstrucție a Ucrainei. E un portofoliu prestigios, un fel de ministru al Apărării mai mic sau un ministru de Externe mai mic, dar care asigură prestigiul persoanei respective și atât”.

E o „fișă a postului” care i s-ar putea potrivi președintelui Iohannis, căruia nu i s-au concretizat ambițiile de a conduce NATO și nici vreuna din cele trei funcții de top ale UE: președinția Comisiei, a Consiliului European sau cea de Înalt Reprezentant pentru afaceri externe. Așadar, șeful statului mai are șanse să-și treacă în CV acest mandat, care va avea vizibilitate maximă pe scena internațională, în condițiile actuale.

Dacă acest portofoliu dedicat situației din Ucraina nu reprezintă o certitudine, sunt altele pe care Ursula von der Leyen le-a bătut în cuie din momentul în care a cerut votul de încredere al Parlamentului European pentru un nou mandat. Vorbim despre comisarul pentru Apărare, cel pentru Locuințe și cel pentru Spațiul Mediteranean. 

Portofoliul pentru Apărare a fost printre cele mai râvnite în momentul în care s-a anunțat crearea lui. Mulți politicieni europeni au visat să ia frâiele apărării europene, dar a devenit repede clar că importanța se va rezuma la descriere, nu și la atribuții. În viitorul apropiat, apărarea colectivă va continua să fie prerogativa NATO. Cu excepția Austriei, Ciprului, Irlandei și Maltei, celelalte 23 de state UE sunt și membre ale Alianței Nord-Atlantice. 

Încotro se îndreaptă Comisia Europeană

Toate aceste portofolii noi se regăsesc în ghidul Ursulei von der Leyen pentru următorii cinci ani la conducerea Executivului european. A fost publicat la jumătatea lunii iulie și reprezintă practic un rezumat al programului său de guvernare pentru perioada 2024-2029.

„Cu aceste orientări politice (Ursula von der Leyen, n.r.) a încercat să mulțumească pe toată lumea și în același timp să răspundă provocărilor actuale. De aceea au apărut noi posturi de comisari”, a explicat Zselyke Csaky.

Orientarea către economie și apărare e evidentă din ordinea priorităților setate prin acest document. Observăm însă că subiecte precum democrația și statul de drept sunt menționate abia spre final. „E o schimbare evidentă față de acum cinci ani când, în documentul din 2019, aceste subiecte erau enumerate la început. Cred că din cauza situației geopolitice ele nu mai sunt în prim-plan”, explică analista CER.

Când vom avea un nou „guvern” UE

30 august este data limită până la care statele UE pot trimite la Bruxelles nominalizările pentru un post de comisar european. 

Pentru a rămâne fidelă crezului său de a avea un număr egal de comisari femei și bărbați, Ursula von der Leyen le-a cerut țărilor să trimită două propuneri, un bărbat și o femeie. Până în acest moment, niciuna din cele 18 țări care și-au anunțat public candidatul nu a ținut cont de recomandarea șefei CE. Mai mult, dintre cele 18 nume propuse, doar patru sunt femei

Deocamdată, biroul de presă al Comisiei Europene e foarte discret în privința negocierilor în curs. A transmis Panorama că nu va comenta nominalizările făcute și nici nu va înainta o dată la care noua Comisie Europeană își va începe mandatul, pentru că depinde de aprobarea Parlamentului European. Cel mai optimist scenariu este început de noiembrie, dar în urmă cu cinci ani, acest vot de învestitură a fost dat abia la sfârșitul lunii noiembrie.

Calendarul formării noii Comisii Europene

  • 30 august

    Termenul limită pentru depunerea candidaturilor din partea țărilor membre UE.

  • Septembrie

    Interviul „de angajare” cu Ursula von der Leyen.

  • Septembrie-octombrie

    Audieri în comisiile de resort ale Parlamentului European.

  • Octombrie

    Vot în Parlamentul European pentru noua Comisie Europeană.

  • 31 Octombrie

    Se încheie mandatul actualei Comisii Europene.

Cât câștigă un comisar european

Salariile membrilor Comisiei Europene sunt calculate în raport cu grila de salarizare a funcționarilor europeni și se ia ca reper cea mai bine plătită funcție. Conform actualizării din 2023, președinta Ursula von der Leyen câștigă un salariu brut de 32.100 de euro pe lună, în timp ce un comisar primește puțin peste 26.000 de euro brut/lună.

Pe lângă aceste sume, mai există o serie de cheltuieli decontate, precum transport, cazare și alocații pentru familie, precum și o sumă fixă pentru divertisment – 1.418 euro în cazul Ursulei von der Leyen și 607 euro pentru un comisar

Banii continuă să vină și după părăsirea funcției de comisar. Pensia e calculată ca procent din veniturile anilor de activitate și se cumulează dacă oficialul a deținut și alte funcții în instituțiile europene. În cazul Ursulei von der Leyen, pensia ar putea ajunge la 12.000 de euro dacă își duce la final și al doilea mandat în fruntea Executivului european. Suma se indexează în funcție de inflație. 

Nu Comisia Europeană a stabilit aceste beneficii și cuantumul lor, ci Consiliul Uniunii Europene, adică statele membre. Criteriile actuale sunt în vigoare din 2016.

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Alexandra Albu

S-a alăturat echipei Panorama în iulie 2024, după 13 ani în televiziuni de știri, mai întâi la Realitatea TV, apoi la Digi24. Specializată în actualitate externă, a scris și relatat de la asasinatul lui Benazir Bhutto, până la asaltul asupra Capitoliului, după înfrângerea lui Donald Trump în alegerile din 2020.

A fost redactor, apoi corespondentă și, pentru scurt timp, realizatoare de emisiuni informative, înainte de a face o pauză lungă pentru a da prioritate vieții de familie. Panorama este primul proiect digital în care se implică. Urmărește cu precădere politica din Marea Britanie, Statele Unite și Franța.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
3 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x