INFOGRAFICE

Criza energiei și cursa după LNG. Cine are terminale de gaz natural lichefiat în Europa

Criza energiei, în contextul războiului din Ucraina, a pus pe tapet nu doar nevoia ca Uniunea Europeană să-și diversifice furnizorii de gaz, ci și de a adapta infrastructura noilor condiții de import. 

Gazele intră pe continentul european prin două căi: fie transportat prin conducte, fie prin terminale de import a gazului natural lichefiat (GNL sau LNG, în acronimul englezesc mai des folosit și la noi), unde este regazificat. 

La ora actuală, cu excepția Norvegiei și a Rusiei, care au terminale de export a gazului natural lichefiat, toate celelalte terminale sunt pentru importul de gaz. Cea mai mare cantitate de gaz natural lichefiat vine din SUA. De altfel, la începutul anului, înaintea izbucnirii războiului din Ucraina, jumătate din gazul exportat de SUA a venit către Europa.

Potrivit datelor publicate de GIE (Gas infrastructure Europe), există 29 de terminale de import GNL operaționale la nivelul Europei, dintre care 21 sunt din Uniunea Europeană. State precum Marea Britanie, Spania și Franța sunt printre marii jucători când vine vorba de terminale și de cele mai mari capacități de stocare în terminale.

Alte 33 de terminale de gaz lichefiat sunt fie în construcție, fie în planificare pentru a fi construite până în anul 2030. 

Deși capacitatea de stocare este mare în vestul Europei și continuă să se extindă în zona de sud și centru, între 2008 și 2014, au fost terminale care au folosit sub 20% din capacitate. Ulterior, valorificarea acestor terminale nu s-a modificat considerabil.

Odată cu izbucnirea războiului din Ucraina însă, piața europeană de energie și-a îndreptat atenția către terminalele GNL. 11 noi terminale au fost începute sau programate să înceapă construcțiile anul acesta și în 2023.

Comisia Europeană a promovat importul de GNL ca un pas esențial pentru atingerea obiectivului său de diversificare a surselor de aprovizionare cu energie.

România plănuiește de un deceniu realizarea unui terminal de import GNL, însă planul a rămas doar pe hârtie. Panorama a abordat pe larg acest subiect aici. 

Infograficul de mai jos prezintă situația detaliată a distribuției terminalelor de import GNL/LNG la nivelul Europei. 

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x