Povestea în două minute

Cum a reușit platforma de shopping a TikTok să ia fața giganților Shein și Temu, printre tineri

Computer Hope Guy
TikTok Shop e lansat relativ recent, însă crește de la o zi la alta. Foto: Shutterstock

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

„TikTok made me buy it” (TikTok m-a făcut să cumpăr) este una dintre cele mai întâlnite sintagme de pe cea mai populară rețea socială printre tinerii generației Z. Până nu demult, ea se referea la produsele pe care utilizatorii le vedeau la influenceri și pe care mergeau apoi să le cumpere din diversele magazine online.

Începând din septembrie anul trecut, pentru americani cel puțin, ea înseamnă o nouă experiență de shopping. ByteDance, compania mamă, a lansat TikTok Shop, extensie pentru shoppingul social care combină e-commerce-ul clasic cu social media, permițându-le utilizatorilor să cumpere direct în platforma video. Iar cifrele arată un entuziasm masiv în piață.

miliarde de dolari a fost volumul brut al mărfurilor (GMV) generat de TikTok Shop în 2023
0 ,09

Această cifră cuprinde vânzările pentru zonele în care se activase TikTok Shop deja anul trecut, adică o mare parte din Asia și SUA.  Din septembrie și până la finalul anului 2023, din State, prin aplicația iOS, veniturile TikTok Shop erau de 65 milioane de dolari.

Aproape 500.000 de vânzători din SUA s-au înregistrat pe TikTok Shop, până la sfârșitul lui 2023, conform unei analize Bloomberg. De asemenea, începând cu 6 martie 2024, și Marea Britanie a intrat în această nouă horă a shoppingului social.

Raiul cumpărăturilor din impuls

Strategia ByteDance a căutat să înglobeze orice tip de cerință pe care consumatorii ar putea-o avea, așa că s-a orientat atât spre fast-fashion, o generație condusă până acum de giganții chinezi Shein și Temu, cât și spre cei care preferă și piesele second-hand, atât timp cât sunt de lux. Pentru aceștia din urmă, de pildă, TikTok a lansat în primăvară categoria „Preowned Luxury”, în parteneriat cu reselleri de renume, precum Luxe Collective, Sellier Knightsbridge sau Break Archive, deja cunoscuți pe TikTok.

La fel ca economia online pe care a creat-o prin intermediul opțiunii live-urilor unde utilizatorii oferă mici atenții care însă, când se adună, generează pentru unii creatori de conținut până la 3.000 de dolari pe o sesiune live, și TikTok Shop pare că se bazează tot pe un soi de microtranzacții.

Aici este raiul cumpărăturilor din impuls, după cum o arată și datele Statista pe 2022. Utilizatorii TikTok sunt grupul cel mai susceptibil la cumpărături de acest fel, 55% dintre ei făcând achiziții din impuls. Pe locul doi, vin cei de pe Instagram, cu 46%.

Una sau două achiziții pe lună fac utilizatorii de pe TikTok Shop, tranzacția medie fiind de 40 de dolari. Când cumpărăm puțin sau ieftin, dar des, în creierul nostru se produce un nivel scăzut de disonanță cognitivă, adică de stres psihologic. O arată și studiile:

Cumpărătorii impulsivi pare că experimentează nivele scăzute de disonanță cognitivă față de cumpărătorii care planifică. Similar, când cumpărătorul atipic non-impulsiv face o achiziție impulsivă, disonanța cognitivă pe care o experimentează este semnificativ mai ridicată decât atunci când cumpărătorul tipic impulsiv face o astfel de achiziție”, arată o cercetare pe această temă.

TikTok Shop are printre cei mai loiali clienți

Dacă vă gândiți cumva  că e „încă o strategie chinezească”, e important de menționat că și gigantul american Amazon, în cursa pentru supremație cu Shein și Temu, a anunțat la începutul lui 2024 lansarea unei noi secțiuni pe site, pentru modă și lifestyle la preț redus, care le va permite vânzătorilor din China să livreze direct în SUA.

De altfel, Amazon este singura platformă care ține piept TikTok Shop și care, într-un timp atât de scurt, și-a depășit rivalii conaționali la capitolul „retenția consumatorilor”.

36% dintre cumpărătorii Amazon s-au întors după cinci luni de la prima lor achiziție pe platformă, conform unor date citate de Business Insider, care se întind între ianuarie 2022 și februarie 2024.

Rețeta succesului rapid

În spatele unei asemenea performanțe a TikTok Shop sunt mai multe motive. Primul ar fi că și-a făcut lansarea în SUA la momentul potrivit: în apropierea sărbătorilor și altor momente cheie, precum Halloween, dar și Black Friday și Cyber Monday, oferind cupoane pentru discounturi utilizatorilor, dar și credite vânzătorilor care urcau video-uri care să producă engagement.

Apoi, TikTok Shop a avut un avantaj major din capul locului: era găzduit de platforma social media. Cu alte cuvinte, baza de clienți era deja acolo. Asta în timp ce Temu, de exemplu, pentru a-și atrage clienți, a cheltuit în 2023 aproximativ două miliarde de dolari pe reclame în Facebook și Instagram, conform aceleiași analize a Business Insider.

În al treilea rând, taxele aplicate vânzătorilor per tranzacție rămân printre cele mai scăzute. Inițial, era vorba de doar doi eurocenți, iar acum taxa este de opt eurocenți. Alți jucători din industrie au taxă de până la 20 de eurocenți.

Un alt motiv care i-a consolidat ascensiunea rapidă a fost că în momentul în care trebuie să plătești un produs, nu părăsești aplicația, pentru că are integrate instrumentele de plată în interiorul shop-ului, spre deosebire de alte platforme de social shopping, precum InstaShop. Acesta din urmă este văzut, de altfel, de mulți ca un exemplu de „așa nu”. De pildă, în 2023, tag-ul de shop a fost eliminat din platformă.

„Meta, în general, doar a mimat interesul pentru comerțul pe platformele sociale, concentrându-se mereu și dezvoltându-și modelul de afaceri în jurul reclamelor. De la lansarea Instagram Checkout până la alte funcții de comerț lansate în portofoliul lor, au lăsat, în general, brandurile să se descurce singure – ceea ce este departe de succesul inițial al unor platforme precum TikTok Shop, unde platforma a dedicat resurse semnificative pentru a sprijini și a stabili strategii împreună cu brandurile, pentru a le ajuta să-și vândă produsele cât mai eficient pe piața lor,” a explicat George Pavlou, director la The Hut Group, companie britanică de comerț electronic, pentru econsultancy.

Nirvana pentru selleri, însă autoritățile rămân rezervate

TikTok Shop poate să fie o Nirvana pentru vânzătorii de pe platformă, care prin intermediul live-urilor pot să-și crească exponențial vânzările. Și vorbim de adevărate boom-uri. Un exemplu este Canvas Beauty, un brand din industria de îngrijire, care, în iunie, a ținut un live de șase ore, care le-a generat vânzări de un milion de dolari, după cum scrie Forbes.

Totuși, dincolo de mirajul vânzărilor și al cumpărăturilor impulsive, nu trebuie trecut cu vederea un lucru important: TikTok rămâne una dintre cele mai controversate aplicații, fiind interzisă în țări precum India, Nepal sau sau Afganistan. În SUA, a fost interzis ca oficialii din majoritatea statelor să o utilizeze, iar Uniunea Europeană are în derulare două investigații cu privire la ea, și aici fiind interzis să fie instalată de către oficiali și funcționari europeni.

Până una alta, TikTok Shop pompează bani în strategii de marketing puternice, pentru a-și consolida poziția unde a reușit deja să pătrundă.

Ca să ne referim la bătrânul continent, pentru Marea Britanie, la începutul lunii iulie, a lansat un program denumit „1 Million Pounds Club”, prin care intenționează să ajute vânzătorii să ajungă, evident, la un venit de un milion de lire sterline. Campania include, printre altele, training-uri pentru selleri și 90 de zile de vânzări fără niciun comision.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Dana Mischie

Și-a început drumul în presă în facultate, scriind recenzii de filme și cărți pentru un blog cultural. Apoi, la master, s-a angajat la ziarul Adevărul, unde a fost pe rând redactor, reporter și apoi editor. Aici, a realizat interviuri, analize și reportaje despre personalități culturale, fenomene sociale, subiecte medicale și despre digitalizare.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x