Perioadele de lockdown din pandemie ne-au ținut pe toți în casă, în fața televizoarelor sau a celorlalte ecrane pe care le aveam. În această primă fază a lumii post-pandemice, platformele de streaming se confruntă cu o reconfigurare a preferințelor consumatorilor, dar și cu o reașezare a pieței, în contextul unor lupte tot mai aprinse și costisitoare pentru extindere și dominație.
Acum că au apărut primele cifre care confirmă faptul că Netflix nu pare să mai aibă mult spațiu de manevră pentru creștere, este posibil să asistăm la o saturație a anumitor platforme?
De la limitele gigantului Netflix și până la cel mai nou nume mare venit pe piața din România, Disney+, facem în continuare o radiografie a industriei de streaming, în încercarea de a ne da seama cum va arăta viitorul entertainmentului.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
Streaming-ul: ascensiunea și fragmentarea
Acum câțiva ani – deloc mulți -, conceptul de entertainment se rezuma la o sală de cinema, unde vedeam filme americane, produse în mare parte la Hollywood. Majoritatea filmelor blockbuster veneau din SUA, ca apoi să fie exportate în sălile de cinema din toată lumea.
Acum, așa ceva e simplă istorie.
Ascensiunea gigantului de streaming Netflix către cele mai înalte vârfuri ale succesului a răsturnat monopolul modelului de business de la Hollywood asupra entertainment-ului mondial.
Din 2016, de când Netflix și-a început expansiunea globală, platforma de streaming a rescris regulile cu privire la ce înțelegem prin entertainment – de la show-uri la filme și, mai nou, la gaming.
Succesul răsunător avut de Netflix, care a prevăzut înaintea tuturor potențialul pe care un serviciu de streaming l-ar putea avea, a început să-și arate limitele.
Dacă în 2010 platforma introducea pe piața americană primul serviciu de streaming-only (fără DVD-uri), lista de opțiuni este acum mult mai numeroasă. În America, există aproape 50 de astfel de servicii de streaming.
Printre cele mai mari nume de pe piață sunt Amazon, Apple, Disney+, Hulu, Paramount și Peacock – o listă, deci, care cuprinde atât conglomerate media și case de producții consacrate, cât și giganți tech. Cu toții au văzut o oportunitate de extindere prin crearea unui serviciu de streaming la suita lor de servicii.
Unul din principalii rivali ai Netflix, Disney+, și-a întrecut deja competitorii și și-a dublat baza de abonați într-un singur an: de la 58 de milioane de abonați anul trecut, la peste 118 milioane de abonați raportați la finalului lui 2021.
Veniturile Disney+ au crescut cu 55% în 2021, ajungând la 16.3 miliarde de dolari.
De asemenea, platforma continuă să se extindă. Pe 14 iunie, Disney+ și-a făcut intrarea și în România. Serviciul de streaming oferă un catalog de peste 700 de filme și 900 seriale, printre care producții originale Disney, dar și titluri de la Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic și Star.
Streaming-ul online, odată cu marea ieșire din case
Nu există niciun dubiu că pandemia Covid-19 a generat o explozie de abonamente pentru platformele de streaming.
Datele confirmă acest trend: World Economic Forum declară că aceste comportamente de consum de entertainment din pandemie nu vor dispărea, ci chiar se vor sedimenta.
Consumul de entertainment de acasă va continua să crească mult mai repede în următorii ani comparativ cu prognozele de dinainte de Covid-19, conform unui raport PricewaterhouseCoopers (PwC) pe viitorul industriei.
Doar în primele trei luni din 2020, baza de abonați Netflix a crescut cu 15 milioane. A trecut, astfel, de 207 de milioane de abonați la nivel mondial și a înregistrat venituri de 7,16 milioane de dolari – o creștere de 24% comparativ cu 2019.
Mai bine de doi ani mai târziu, Netflix se zbate să revină la performanța de la începutul pandemiei.
Acțiunile sale au scăzut cu 20% în ianuarie 2022, după ce compania a suferit o încetinire a ritmului de ademenire a abonaților.
În aprilie, la raportul trimestrial de venituri, Netflix nu doar că nu a performat conform spuselor sale (la început de an, gigantul estima că va adăuga 2 milioane de abonați), ba chiar din contră: Netflix a pierdut 200,000 de abonați.
A fost primul trimestru, din 2011 încoace, în care Netflix a pierdut abonați.
Mai mult, compania estimează că va continua să piardă încă 2 milioane de abonați până la finalul următorului trimestru. Acțiunile Netflix nu au rezistat veștilor proaste, scăzând cu până la 35%.
Analiștii spun că totul depinde de rapoartele de la finele acestui an. Atunci vom vedea dacă, într-adevăr, Netflix a reușit să atingă ținta anuală de 25-30 de milioane de abonați. Totuși, pentru a-și atinge obiectivul, Netflix ar avea nevoie între 7 și 9 milioane de noi abonați până la sfârșitul lui 2022.