SUA și China se bat în EV

Cum arată viitorul mașinilor din Europa, în zodiacul chinezesc al electricelor

Computer Hope Guy
China produce mașini electrice în masă și deține acum 30% din piața auto electrică. Foto: Profimedia.

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Europenii cumpără în continuare mașini multe, însă într-un ritm mai lent. Dar tendințele sunt clare: tot mai multe mașini electrice, cu Tesla care domină piața și cu modelele chinezești care se chinuie să își facă loc în inima europenilor. Și, deocamdată, au cel mai puternic argument: prețul. Practic, lupta comercială a Americii cu China se duce pe terenul Europei, în cursa pentru mașinile electrice cele mai vândute.

Înmatriculările europene de vehicule noi au crescut cu 10% în septembrie, ajungând la 1.155.648 de unități. Este cea mai lentă rată de creștere înregistrată în acest an, în special din cauza unei producții lente, dar și a problemelor financiare cu care se confruntă Europa.

Cererea de vehicule electrice a fost și ea mare la începutul toamnei, având în vedere lipsa de vehicule electrice accesibile de pe piață. Înmatriculările de vehicule electrice au totalizat 186.380 de unități, adică 16,1% din piață – o creștere de 13% față de septembrie 2022.

Anul acesta, au fost înmatriculate, în total, 1.465.249 de noi mașini electrice de pasageri, marcând o creștere de 47% față de aceeași perioadă a anului trecut. „În ciuda prețurilor mai mari, aceste vehicule au o prezență considerabilă pe piață. Vom vedea această creștere continuă doar dacă și când vor veni alternative mai ieftine”, crede Miguel Munoz, analist șef la Jato.com.

Popularitatea SUV-urilor continuă să susțină vânzările de mașini, reprezentând 60% din volumul total de mașini vândute în septembrie, iar în aceeași lună, Tesla Model Y, SUV-ul electric al Tesla, a fost cea mai populară mașină nouă din Europa, cu 29.309 de unități.

Prezența chinezilor pe piața auto europeană s-a întărit, semn că mașinile electrice vândute pe continent au o singură direcție, susținută și de UE, și anume cucerirea completă a pieței.

„Dar, prezența actuală a chinezilor în Europa e și ca să caute soluții pentru a produce mașini electrice performante. Calitatea mașinilor europene îi determină pe chinezi să-și îmbunătățească producția. Practic, europenii îi provoacă pe chinezi să producă mașini electrice mai bune”, explică Miguel Munoz, analist șef al Jato.com, pentru Panorama.

Așadar, deși chinezii controlează majoritatea resurselor necesare pentru construcția de mașini electrice, încă sunt sub europeni în ceea ce privește calitatea și performanțele acestor modele, iar colaborarea cu europenii îi ajută extrem de mult pentru a construi mașini electrice performante.

În schimb, pe continent sunt și piețe unde trendul mașinilor electrice se propagă lent, din cauza prejudecăților pe care le au majoritatea clienților, dar și din cauza stării financiare mai precare a oamenilor. Ele dețin o cotă de o singură cifră pe piața din Italia (5%) și Spania (7%). În timp ce, atât în ​​Polonia, cât și în Cehia sau România, aveau o cotă de piață de doar 3% sau mai puțin.

Tesla și MG, marii câștigători din prezent ai cursei electrice

Între ianuarie și august, înmatriculările Tesla au crescut de la 45.600 de unități în 2020, la un record de peste 200.000 de unități anul acesta, în Europa. De altfel, în Europa, Tesla a vândut 33.537 de mașini model Y și 3, în luna septembrie, un nou record, mai ales că americanii au avut ceva probleme în iulie și au dispărut temporar din top.

În schimb, chinezii de la MG și-au menținut constant trendul ascendent și în luna septembrie, cu un plus de 91% al unităților înmatriculate. MG are a doua cea mai mare cotă de piață între august 2022 și august 2023, pe piețele de mașini electrice.

Luna trecută, MG a ajuns în top 20 al mărcilor vândute în Europa, pe locul 18, și a vândut mai mult decât Jeep, Mazda, Suzuki sau Volvo, iar pe piața electrică, MG a înmatriculat mai multe mașini decât toți concurenții săi, fiind depășit doar de Tesla Model Y.

În ciuda faptului că producătorii chinezi sunt anchetați acum de UE, din cauza prețurilor mai mici practicate în Europa, ei câștigă teren lunar, în detrimentul unor companii auto cu vechime și cu putere, precum Ford, Stellantis sau Volkswagen, care încep să aibă probleme din cauza ascensiunii MG, BYD sau a altor mărci din China.

Dar, replici la politica chinezilor nu încetează să apară. Stellantis, de exemplu, cu mărcile sale Citroën și Peugeot, are nevoie de mai multe modele electrice și  anunțat deja un Citroen e-C3 la 23.000 de euro, puțin peste Dacia Spring, cea mai ieftină mașină electrică vândută în Europa.

„Sub circumstanțele și regulile actuale, e imposibil ca europenii să concureze la preț cu chinezii. Un exemplu e Citroen e-C3, bazat pe o platformă ieftină, în Slovacia. Și chiar dacă nu e foarte mare, prețul e încă ridicat în comparație cu dieselul sau benzina. Ceva trebuie să se schimbe în Europa, pentru a permite construcția de mașini electrice ieftine”, explică pentru Panorama Miguel Munoz, analist șef la Jato.com.

Interesant e că până și liderul pieței, Tesla, ar putea construi o mașină de 25.000 de euro, la fabrica sa de lângă Berlin, într-o evoluție mult așteptată a producției americanilor conduși de Elon Musk, care urmărește o utilizare în masă a mașinilor sale.

Problema cu producătorii chinezi și prețurile lor imbatabile

Momentan, lumea auto e împărțită în două: China și restul lumii, care cam rămâne în urmă. Potrivit Jato.com, chinezii produc acum 235 de modele electrice, dintre care doar 54 au un preț care trece de 40.000 de euro. Europa are 135 de modele electrice, dintre care 104 sunt vândute cu prețuri de peste 40.000 de euro, iar SUA produce 51 de modele electrice, dintre care 42 costă peste 40.000 de euro.

Un factor care a crescut acest decalaj dintre piața chineză și cea occidentală e cel legat de finanțare. Ca răspuns la penuria de semiconductori și problemele legate de lanțul global de aprovizionare, cauzate de pandemia de Covid, cele două piețe au ales soluții diferite.

Mulți producători auto occidentali și-au crescut prețurile, iar consumatorii au fost obligați să aștepte mai mult pentru vehicule noi.

„Dar, asta e o provocare, europenii trebuie să-și asigure linii de aprovizionare, nu pot depinde de China. De aceea, o prezență în India sau sud-estul Asiei și o dependență cât mai redusă de China e un fapt pozitiv pentru europeni”, explică Munoz, pentru Panorama.

Iar strategia părea, inițial, a da roade, dar în detrimentul consumatorilor. În 2022, majoritatea acestor companii au raportat mai puține unități vândute, dar venituri și profituri mai mari.

Practic, anul trecut, venitul din exploatare al producătorilor de mașini electrice din Europa a crescut cu 17%, la 155,3 miliarde euro, dar vânzările au scăzut cu 4%. Abia atunci cumpărătorilor europeni au început să li se deschidă ochii asupra variantelor de mașini electrice produse în China.

De ce ai plăti peste 40.000 de euro pe o mașină electrică europeană, când poți găsi mașini chinezești al căror preț e cu minimum 10.000 de euro mai mic?

Astfel, a fost permisă oferirea de profituri puternice pentru acționari companiilor auto europene, dar, în același timp, s-a deschis poarta pentru concurenții chinezi. Totuși, ei sunt încă marginali în UE, cu o cotă de piață de 2,3% între ianuarie și august 2023.

Conform analizei Jato.com, „EV Price Gap. A divide in the global automotive industry”, în Europa, prețul mediu de vânzare cu amănuntul al unui MG 4, un hatchback compact, a fost de 35.130 euro, în vreme ce rivali precum Volkswagen ID.3 și Renault Megane E Tech au înregistrat prețuri medii de vânzare cu amănuntul de 45.254 euro și 45.434 euro, cu 10.000 de euro mai mult.

Acesta e motivul pentru care chinezii de la MG au ajuns pe locul 2 la vânzări de mașini electrice în Europa. Prețul va fi întotdeauna important pentru consumatori.

Cu toate acestea, este clar că în general, vehiculele electrice din China nu concurează mașinile europene doar în ceea ce privește prețul, ci se apropie treptat de standardele lor și în ceea ce privește calitatea și puterea. Iar mașinile electrice chinezești rămân totuși mai ieftine cu cel puțin 10.000 de euro.

În ciuda acestei concurențe acerbe, producătorii auto din Europa colaborează cu cei din China, iar asta nu se va schimba prea curând, pentru că nimeni nu-și permite să renunțe la ea.

„Atâta vreme cât nu vor fi alte războaie, nu va apărea și invadarea Taiwanului, europenii și chinezii vor continua să lucreze împreună. Stellantis lucrează cu Leap Motors, VW cu SAIC, mulți producători europeni caută un joint venture cu chinezii. Au nevoie unii de ceilalți. Chinezii au nevoie și ei, și cu cât mai multă colaborare, cu atât mai bine pentru amândoi”, arată Munoz, pentru Panorama.

Prin urmare, doar o minune poate schimba soarta pieței auto de a se transforma în una complet electrică și cu profunde influențe ale dragonului chinez. Doar resursele insuficiente sau perpetuarea crizei economice ar putea să strice această direcție, care duce către punctul în care, peste 10-15 ani, vom conduce în majoritate mașini electrice. Asta dacă nu va apărea în viitor o altă variantă nepoluantă a mașinii clasice.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Răzvan Zamfir

În circa două decenii în presă, a  prins sfârșitul epocii pe hârtie a presei, dar și startul și evoluția presei online. La început, își scria articolele la mașina de scris și s-a bucurat de perioada romantică a presei, când „unicii” contau prea puțin, important era subiectul. Are în portofoliu nume precum Bursa, Capital, Business Cover - pe care l-a coordonat, Economica sau Economedia. A fost ziarist economic de la început și l-au pasionat dintotdeauna mai mult analizele, reportajele sau interviurile, în detrimentul știrilor. Este colaborator Panorama din februarie 2023.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
5 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x