După faptă, și răsplată

Cursa lui David Popovici către gloria înotului trece printre sponsorizări de milioane de dolari

Computer Hope Guy
David Popovici și relația încurcată cu marketingul sportiv românesc *Sursa foto: Inquam Photos/Alex Nicodim

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

La nici 18 ani, numele înotătorului David Popovici se află pe buzele tuturor, după ce a reușit rezultate de top la Campionatul Mondial de la Budapesta. Dublu campion mondial la seniori, dominând două dintre probele-vedetă ale natației (100 și 200 de metri liber), tânărul sportiv a provocat o furtună nu doar în sport, ci și în public. Performanțele sale sportive, din bazin, vin însă la pachet cu un potențial financiar imens, pentru care în țările unde sportul este o „industrie” cu tradiție există mecanisme care merg unse. În România, mai puțin. Oriunde în lume, o vedetă sportivă precum David Popovici este un magnet pentru sponsorizări. Cum se va împăca acest fenomen cu înapoierea României, la acest capitol?

Performanțele lui David Popovici nu au apărut peste noapte. Ca și în cazul Halep sau al altor mari nume de pe firmamentul sportiv al României, Popovici era deja o mare speranță a sportului dinainte ca marele public să afle acest lucru de la televizor. Încă din timpul Olimpiadei de la Tokyo, din 2021, el a fost extrem de aproape de o medalie olimpică, iar performanțele sale anterioare l-au propulsat acolo.

Totuși, performanțele tânărului înotător și, mai ales, ceea ce prevesteau ele că urma să se întâmple nu au atras atenția și sprijinul financiar al unor sponsori, așa cum se întâmplă cel mai adesea în țările cu un sistem sportiv profesionist de nivel înalt.

În ciuda unor eforturi consistente din partea părinților lui David, care se ocupă de portofoliul de sponsori, tânărul sportiv român a avut parte de sprijinul a puține companii, înainte de performanțele uriașe de la Mondialul din Budapesta, din 2022.

Tatăl lui Popovici povestește, pentru Panorama, cât de greu a fost să găsească sprijin financiar pentru dezvoltarea sportivă corectă a fiului său, într-o țară unde sportul tinde să se mărginească la fotbal, în percepția marelui public.

David este un deschizător de drumuri, pentru că a fost foarte dificil să găsim parteneri. La ora la care am început să îi căutăm, înotul era puțin ofertant și apetitul lor se îndrepta către sporturi pe care cel puțin ei le percepeau ca fiind populare, în frunte cu fotbalul. A fost nevoie de câteva sute de întâlniri, email-uri, telefoane pentru a semna trei contracte”, a declarat Mihai Popovici, pentru Panorama.

Proverbul românesc „după război, mulți viteji se-arată” a funcționat și în cazul lui David Popovici. După reușitele obținute de sportiv în ultima perioadă, situația s-a schimbat radical.

„Se interesează foarte multe companii de David, și mai mari și mai mici. Refuzăm constant parteneriate. Ne interesează doar parteneri puternici si planuri pe termen lung. Contează foarte mult și potrivirea între potențialul partener și imaginea lui David. Sunt discuții în desfășurare, însă nu ne grăbim nicăieri. Îi ascultăm pe toți, însă vom alege extrem de puțini”, spune pentru Panorama tatăl sportivului.

În prezent, Arena, Edenia, MedLife sau BursaTransport sunt firmele care culeg roadele de imagine, aduse de parteneriate începute înainte ca David Popovici să devină campion mondial la seniori.

 

Viața financiară de campion român nu e ușoară. Avantajele și dezavantajele lui Popovici

Unul dintre oamenii care se pricep cel mai bine la contracte sportive și de sponsorizare, așa cum poate obține și David Popovici, este Lorand „Boți” Balint, director general la Publicis Sport & Entertainment România și fost director de marketing la Federația Română de Handbal. Lorand ne explică faptul că un sportiv cu profilul lui David se adresează către două piețe: una internă și una externă.

De aceea, Popovici nu are niciun motiv să se grăbească pentru a semna cu un sponsor anume și nu are de ce să riște o asociere care ar putea să îl tragă în jos pe vreunul dintre aceste două planuri.

Are marele avantaj că, prin susținerea Guvernului și a lui Dinamo, nu are o presiune, nu are grija zilei de mâine. E un om inteligent, are o a doua carieră în față cu siguranță, deci nu e disperat că trebuie să semneze cu un sponsor sau altul”, consideră Lorand Balint.

Felul în care David Popovici și-a dominat adversarii, atât cei de vârsta lui, cât și seniorii care reprezintă elita acestui moment, este un avantaj în plus pentru el. Potențialii sponsori au astfel ocazia să se bucure de o doză de predictibilitate pentru forța lui Popovici și să vadă că David nu este un „one-hit wonder”. Șansele cele mai mari sunt că el va continua să domine competițiile în următorul deceniu.

Acest lucru poate fi însă o sabie cu două tăișuri: îi asigură o aură de invincibilitate, care ar putea să îl facă inaccesibil pentru brandurile românești, explică Lorand.

În mod normal, David va avea printre valorile care îl reprezintă lucruri precum perfecțiune, campioni, top of the top, de neînvins, de nedepășit, recorduri. Nu sunt atât de multe branduri românești care se pot duce acolo. De obicei, brandurile noastre sunt mai pentru vecinul de alături, mai populare, mai accesibile. Le e și frică să nu fie interpretate ca elitiste, prea sofisticate, prea scumpe. Dar probabil vor fi multe branduri internaționale interesate, mai întâi pe piața din România în prima fază”, explică specialistul în lumea sponsorizărilor sportive.

David Popovici si potentialul sau de marketing
Imagine din metroul bucureștean. Sponsorii lui David Popovici au speculat imediat momentul victoriei sale de la Budapesta.

În opinia expertului, cea mai mare provocare pentru David Popovici va fi să se impună pe piața externă: „E neclar câți din lume știu despre el și potențialul lui. Va trebui să mai câștige campionate mondiale, medalii olimpice, ca să atragă cei mai importanți sponsori. Să zicem că îl abordează Coca Cola. O va face pentru România, sau pentru o campanie globală, să fie imaginea competiției de natație de la Paris – 2024, de exemplu? Acolo e marea bătălie”.

Chiar dacă natația nu este unul dintre sporturile populare, Lorand Balint are încredere în capacitatea sportivului român de a atrage atenție asupra sa.

David are potențialul de a ieși, de a puncta el în interviuri, de a-și asigura vizibilitate. Asta ar face brandurile, în special cele prezente în România, să îl vrea pentru toată planeta. Asta e miza. În momentul în care semnezi pentru ceva global, se schimbă datele complet”.

Exemplul Emma Răducanu sau ce face „sistemul” din campioni

Un mic obstacol pentru sportivul român este dat de faptul că în țara noastră nu există neapărat un „know-how” în domeniul marketingului sportiv.

Un alt minus este că nu prea există market’ la noi. Vorbim de marketing sportiv, dar în România nu prea există o piață clară. Și ce avem este și bruiat de primele pe care le dă statul român, mai un primar, mai un minister. Însă sunt sigur că, pentru România, va fi bătaie pe David din partea brandurilor, atât locale, cât și internaționale. Nu am dubii, însă, că se va întâmpla asta și pe plan global, întrucât este un băiat care gândește pe termen lung și vrea să intre în istoria sportului mondial”, explică Lorand Balint, pentru Panorama.

Un exemplu perfect în zona de marketing sportiv vine din Marea Britanie, dar are un nume românesc. Emma Răducanu a dat lovitura anul trecut, cu victoria de la US Open, și a făcut o avere din sponsorizări. Nike, British Airways, Porsche, Tiffany sau Dior s-au înghesuit la poarta britanicei cu origini româno-chinezești.

Emma Răducanu a reușit să câștige US Open-ul și, fiind într-o piață în care există agenți, există toate legăturile, i-a luat două-trei săptămâni să semneze tot felul de contracte de sponsorizare. Se vede când există un sistem. La Popovici, există o piață locală și mai există potențialul global. Acum, depinde cum o va juca el din acest punct de vedere, pentru că în România este deja un brand”, concluzionează expertul.

Nu întotdeauna lucrurile merg unse cu sponsorizările, chiar și pentru marii campioni. Așa s-a întâmplat în cazul Simonei Halep. Chiar dacă termina sezonul ca număr 1 mondial, Halep pierdea sponsorizarea cu Adidas. După un Australian Open în care a jucat într-o rochie roșie, fără siglă, Halep a prins un contract cu Nike. „Transferul” la producătorul american a fost de bun augur pentru sportiva din Constanța, ce avea să câștige primul ei trofeu de Grand Slam la chiar prima participare sub sigla Nike, la Roland Garros. Un an mai târziu, după victoria de la Wimbledon, Halep a primit un milion de dolari de la sponsorul său. Pe plan intern, în România, Simona Halep nu a întâmpinat însă astfel de probleme. Mari branduri precum Dedeman, Banca Transilvania sau Dorna au stat alături de campioana română încă de la începutul ascensiunii sale în clasamentul WTA.

David Popovici si potentialul sau de marketing
Emma Răducanu și Simona Halep sunt exemple de marketing pentru David Popovici *Sursa foto: instagram Simona Halep

Câți bani au câștigat din sponsorizări legendele natației

Comparațiile cu sportiva britanică au sens până la un punct, dat fiind faptul că tenisul e unul dintre cele mai populare sporturi din lume, cu un potențial de marketing imens și în care se desfășoară competiții pe toată perioada anului. Pentru a putea să ne facem o idee despre potențialul de marketing al lui David Popovici, putem să ne uităm la cele mai mari nume de înotători, din trecut și din prezent.

La apogeul carierei sale, australianul Ian Thorpe câștiga doar din sponsorizări peste 2 milioane de dolari pe an. „Thorpedo” devenise un adevărat sportiv global, iar Adidas îi oferea chiar și 500.000 de dolari anual. Și pentru că Thorpe a rămas un nume extrem de popular atât în Australia natală, cât și în Asia sau America, Adidas l-a numit ambasador oficial, fiind prezent în mai multe cauze umanitare ale companiei germane. Totodată, Thorpe este și ambasador de brand pentru Armani.

Americanul Michael Phelps este sportivul cu cele mai multe medalii olimpice – 28, din care 23 dintre ele sunt de aur. Grație performanțelor sale legendare, Phelps a fost și un magnet de contracte de sponsorizare. Louis Vuitton, Visa, Colgate, Subway sau Under Armour au fost printre sponsorii care i-au oferit contracte lui Phelps, în timp ce Speedo, producătorul de articole de vestimentație pentru înot, i-a oferit un bonus de un milion de dolari, după Jocurile Olimpice de la Beijing. Spre sfârșitul carierei sale, „Glonțul din Baltimore” încasa anual peste 9 milioane de dolari din sponsorizări, iar în prezent are o avere de peste 80 de milioane de dolari.

Americanul Caeleb Dressel este actualul campion olimpic en-titre și este considerat cel mai rapid înotător din lume la ora actuală, însă n-a putut concura în finala de la Budapesta, împotriva lui David Popovici, din cauza unei accidentări. Dressel are la rândul său un portofoliu impresionant de sponsori, printre care se numără Speedo, Toyota, Google, Beats sau Coca-Cola. După ce a câștigat cinci medalii de aur la Tokyo, călcând astfel pe urmele lui Michael Phelps sau Mark Spitz, Dressel a contabilizat contracte de peste un milion de dolari pe an, după cum arată Forbes.

Însă sponsorizările lui Dressel pălesc față de cele ale „reginei” înotului, Katie Ledecky, cea care la doar 15 ani obținea aurul la Olimpiada din Londra, la proba de 800 de metri liber, probă la care a reușit să repete performanța și la Rio, și la Tokyo. Ledecky a semnat un contract în valoare 7 milioane de dolari cu brand-ul de haine de înot TYR, pe lângă contracte cu VISA, Adidas sau Panasonic, pentru care primește în total 3 milioane de dolari pe an.

David Popovici are toate șansele să devină un star internațional, cu performanțele sale din bazin. Acest statut va veni la pachet nu doar cu trezitul la 5 dimineața și sutele de mii de followers’ care îi vor invada contul @chlorine_daddy, de pe Instagram, ci și cu sutele de mii de dolari din sponsorizări.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Eduard Nicolae Popa

În aproape un deceniu de presă, a lucrat atât în online, cât și în televiziune sau print. Printre cele mai importante nume din portofoliul său se numără B1 Tv, Vice sau Fanatik. De patru ani coordonează proiectul editorial Total Baschet, unul dintre cele mai bune site-uri de nișă din presa sportivă din România. Pasionat de politică și sport, cu care a avut cel mai mult de furcă din postura de jurnalist, a căutat tot timpul să găsească povestea din spatele a ceea ce se vede la suprafață.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    2
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x