Citește și:
Transparent, dar tot confidențial
„Grilele salariale sunt rezultatul unui efort complex de normare a muncii și comparare a joburilor aflate pe un nivel echivalent de complexitate. Atunci când există, grilele sunt și obiectul negocierii cu partenerii de dialog social și sunt înscrise în contractele colective de muncă, deci există deja un nivel de transparentizare în interiorul companiei. În interiorul unui interval de referință, salariile vor rămâne diferite și deci, confidențiale, supuse negocierii individuale într-o anumită măsură”, explică Raluca Pârvu, de la firma de recrutare BPI România.
Provocarea angajatorului va fi să comunice transparent niște niveluri, dar să păstreze confidențială informația despre un anumit individ, date fiind și obligațiile GDPR.
În plus, o analiză avocat.net subliniază că aplicarea directivei privind transparența salariilor se va face pentru toate formele de muncă, nu doar pentru CIM, iar de dreptul de a cunoaște grila salarială se vor putea folosi inclusiv cei cu funcții de conducere.
„Eu, ca angajat, nu am dreptul să știu cu cât este plătit un director, dar am dreptul să înțeleg cum sunt plătite salariile în compania mea. Este esențial să înțeleg că există praguri, să îmi fie comunicate nivelurile de salariale pentru poziția pe care o am și cum pot face să obțin un salariu mai mare. Practic, directiva ne obligă să fim obiectivi, corecți și transparenți și nu ai cum să scapi de asta”, explică și Oana Botolan, specialistă în resurse umane.
Un studiu făcut de Reveal Marketing Research arată că 38% din respondenții care nu cunosc salariile celorlalți colegi și-ar dori să dețină informații în acest sens.
În cadrul studiului, se poate observa o scădere graduală a interesului de a afla salariile celorlalți colegi odată cu înaintarea în vârstă, cei mai interesați fiind tinerii cu vârste între 18-24 ani (58%) și 25-35 ani (45%). La polul opus, cele mai dezinteresate sunt persoanele mature, peste 55 ani (28%).
Un alt studiu, de această dată făcut de portalul de recrutare BestJobs, evidențiază un interes crescut pentru anunțurile de joburi unde salariile sau măcar pragul minim și maxim sunt la vedere, declarate în mod transparent.
S-a ajuns astfel în situația ca, în ultimele luni, 40% din totalul aplicărilor de pe această platformă să fie pentru un loc de muncă cu salariul la vedere. Același studiu notează că domeniile precum IT-ul, vânzările sau producția, unde pragul salarial este trecut în anunț, suscită mai mare interes decât alte domenii, unde se merge pe confidențialitate.
IT-ul: domeniul în care transparentizarea s-a făcut în mod natural
În cazul IT-ului, a nu discuta salariul de la bun început cu un candidat poate duce la o lipsă de competitivitate pe piață, completează Oana Botolan. Un avantaj este scurtarea procesului de recrutare, în condițiile în care candidatul știe de unde pornește ca nivel salarial. În IT, de pildă, transparentizarea salariilor s-a făcut în mod natural. Pe urmă, s-au „inspirat” și alte domenii.
„Piața de recrutare ne-a forțat, prin competitivitatea ei, să devenim din ce în ce mai transparenți. E mersul firesc al lucrurilor. Nu mai ești competitiv dacă nu spui. Și nu e vorba doar de domeniul IT. Spre exemplu, operatorii din producție din orice industrie nu vin la interviu dacă nu văd pe afiș salariile. Și este mare nevoie de ei”, completează Oana Botolan.
De voie, de nevoie, dar și sfătuite de firmele de recrutare cu care colaborează, companiile se află, deci, în situația de a pune salariul la vedere pentru posturile pe care le doresc ocupate. Și o fac deși, deocamdată, preferă confidențialitatea. Însă e clar că afișarea intervalului salarial este un avantaj competitiv pentru companie, care reflectă, într-o măsură, și niște schimbări de mentalitate pe piața muncii.
Mai este un motiv pentru care candidații merg, cu precădere către anunțurile cu salariul la vedere. Situația economică și prețurile foarte mari din această perioadă fac ca pachetul salarial să cântărească extrem de mult într-o discuție cu recrutorul. Iar angajații vor să știe din capul locului toate datele problemei.
„După pandemie și război, oricine vrea să își asigure supraviețuirea. Partea financiară crește în importanță și candidatul știe, de la bun început, de unde pornește, dacă în anunțul de job e pus și un prag salarial minim sau maxim”, arată Oana Botolan.