De unde am plecat și unde ne-am blocat
La final de aprilie, Bucureștiul a găzduit o întâlnire unde au participat nu doar oficiali europeni, ci și reprezentanți din alte state UE, cu scopul de a stabili cum să se creeze o bază de date comună cu produse ce se comercializează în mai multe țări europene. Tot atunci s-a încercat și definirea unor criterii unitare de evaluare a produselor amintite.
„Aplicabilitatea directivei trebuie făcută la nivel european. Din păcate, normele Uniunii Europene nu sunt foarte clare din perspectiva dublului standard. Cred că, până la urmă, autoritățile trebuie să fie mai implicate în această privință, chiar dacă există întâlniri și discuții la nivelul Uniunii Europene cu membrii autorităților. Sper să se întâmple ceva cât de curând, pentru că definirea dublului standard și sancționarea lui ar însemna mai mult și mai bine pentru fiecare dintre noi, atât pentru consumatorii din estul Uniunii Europene, cât și pentru cei din vest”, declară pentru Panorama Sorin Mierlea, președintele Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor – InfoCons.
Speranța este ca Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene (Joint Research Center, n.r.) să creioneze, alături de autoritățile naționale din fiecare stat membru și în colaborare cu producătorii, aceste standarde de referință care fac ca legislația împotriva dublului standard să fie strict o poveste filosofică.
Eurodeputatul Alin Mituța punctează că misiunea autorităților naționale de a identifica produsele de referință, în lipsa unui standard, e foarte complicată.
„Din evaluarea mea, autoritățile naționale trebuie să stabilească care este standardul de referință, în baza criteriilor care sunt incluse de Comisie în Guidance din 2017. Autoritățile pot, desigur, să lucreze între ele, între mai multe state membre și cu Comisia, pentru a stabili acest standard. E dificil pentru autoritățile naționale să identifice produsele de referință, pentru că ele trebuie să se bazeze pe un standard. Uitându-se la piața europeană, autoritățile trebuie să stabilească ce elemente conține produsul de referință. Apoi, ele sunt nevoite să se uite la produsul vândut la ele în țară, pentru a spune dacă acel produs comercializat în statul respectiv se încadrează sau nu în produsul de referință”, explică Alin Mituța.
Doar în condițiile definirii acelui produs de referință pot fi făcute comparații obiective și, în final, pot fi aplicate sancțiunile prevăzute de lege. Acestea pot ajunge, dacă dublul standard e dovedit, până la 4% din cifra de afaceri, arată Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
„Practic, operatorii economici ce pun pe piața din România produse ce au corespondență europeană în alte țări au obligația, la solicitarea noastră, să pună la dispoziție etichetele tuturor produselor, pentru a verifica dacă acestea sunt identice sau dacă sunt diferite cu etichetele din alte state membre”, a completat Constantinescu, adăugând că e sigur că în piața din România sunt comercializate produse cu dublu standard de calitate.
Ce e, de fapt, dublul standard?
Dacă ne luăm după definiția din directivă, transpusă și în legislația românească, pentru a putea vorbi de dublu standard pentru un produs, diferențele constatate trebuie să fie semnificative atât în compoziție, cât și în structura alimentului.
Ce face grea definirea acestui tip de discriminare este că, deși pot fi constate diferențe semnificative, există o serie de factori care pot duce la ele, considerați a fi legitimi și obiectivi.
„Prin factorii obiectivi și legitimi înțelegem legislația națională din diferitele state membre. Să spunem că într-un stat legislația impune un procent maxim de grăsime, în timp ce un alt stat memebru impune un alt procent. Dacă avem o astfel de situație, nu se consideră dublu standard, nu putem spune că un consumator a fost înșelat. În astfel de situații, însă, producătorul și comerciantul au obligația să informeze corect consumatorul, prin diferite modalități: fie pe etichetă, fie la raft, fie pe site. Este esențial să i se explice consumatorului de unde vin diferențele”, punctează medicul veterinar Mihai Vișan, director executiv Romalimenta.
În evaluarea unui produs intră în calcul, pe lângă elementele obiective amintite, și cele subiective. Acestea țin de preferințele locale ale consumatorilor, adică de specificul local. Și dacă „rețetele” nu erau deja complicat de uniformizat, aici situația devine și mai greu de descâlcit.
„Diferențele pot să vină din mai multe surse. Cele mai banale pot veni din interpretări culturale. În unele culturi, dulcele și acrul sunt altfel interpretate, în funcție de obiceiurile de consum ale populației, și atunci e ceva strict subiectiv. Pot fi, astfel, gusturi diferite în România sau în Grecia, chiar dacă ingredientele sunt fix aceleași. Diferențele pot veni și de la ingredientele folosite. Astfel, în anumite țări pot fi utilizate anumite ingrediente, în timp ce în altele, nu. Automat, în astfel de cazuri, există o diferență între produse, iar dublul standard este exclus din start”, explică europarlamentarul Alin Mituța.
Problema apare atunci când unui produs i se face publicitate ca fiind același pe întreg teritoriul Uniunii Europene dar care, la o analiză mai atentă, are ingrediente diferite, nemarcate corespunzător, și gust diferit. Asta înseamnă, în speță, standardul dublu.
Dar dacă așa e specificul local? Dacă sunt diferențe date de materia primă folosită, diferită din motive obiective (ex: gust al laptelui ușor diferit dintr-o țară într-alta)? Cum stabilești aici că e rea intenție și standard dublu sau doar un proces firesc de producție?
„Esențial este cum interpretăm sau față de ce există un standard dublu. Aici e miza și aici intervine și dificultatea de a pune în aplicare directiva europeană și ordonanța de urgență adoptată la noi. Dificultatea vine din faptul că în general nu avem acel standard despre care vorbeam anterior. Comisia Europeană a descris, ulterior, într-un act de explicare, cum poate fi interpretat produsul de referință. A definit trei reguli: dacă are același ambalaj și aceeași marcă; dacă e vândut în majoritatea statelor europene cu aceeași compoziție. A treia regulă, și chestiunea cea mai problematică, e legată de percepția consumatorului asupra acelui produs. Există o percepție a consumatorului european cu privire la cum ar trebui să fie, de pildă, o Coca-Cola sau o Fanta”, punctează eurodeputatul Alin Mituța.
România: țară în prima linie a dezbaterii, care a ales să stea pe tușă
Pentru România, politizarea subiectului și golirea formei de fond a fost clară când țara noastră, foarte vocală, de-a lungul timpului, pe tema dublului standard, nu a luat parte în 2019 la inițiativa europeană. Asta în ciuda unor dezbateri generate în spațiul public de la noi legat de discriminarea consumatorilor români. Bucureștiul a motivat atunci că preferă să își păstreze neutralitatea, în contextul în care deținea, la vremea respectivă, președinția rotativă a UE.
Chiar și acum, atenția îndreptată spre acest subiect este complet diferită între țările din est și cele din vest. Același lucru îl susține și directorul executiv al Romalimenta, medicul veterinar Mihai Vișan.
Potrivit acestuia, directiva privind dublul standard al calității nu reprezintă, în acest moment, un subiect fierbinte în Uniunea Europeană. Lesne de înțeles: de când cu pandemia și războiul din Ucraina, cele mai multe state europene și-au pus problema securității alimentare, în contextul perturbărilor pe lanțurile de aprovizionare și al inflației record.
„Țările europene și-au dorit să aibă alimente, să meargă lanțul alimentar. Asta e pe primul plan, nu aplicarea directivei. Încă nu am ieșit din criză, prețurile la energie sunt sus, inflația lovește în lanț”, explică Vișan.