Industria auto

Cursa contra poluării auto, între Europa și China. Este Euro 7 un costisitor caz de „mult zgomot pentru nimic”?

Computer Hope Guy
Ambuteiaj în Indonezia. Foto: Profimedia.

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

  1. Trecerea la norma de poluare Euro 7, pentru vehicule, a provocat controverse aprinse în piața auto. Va avea ea un impact major asupra calității mediului, precum Euro 6, sau doar va da peste cap industria auto?
  2. Producătorii auto spun că afacerile le vor fi date peste cap, dacă nu anihilate complet. Mașinile se vor scumpi și mai mult, din cauza investițiilor necesare pentru Euro 7. Iar impactul de mediu ar urma să fie de doar 2-4% mai puține emisii, față de Euro 6.
  3. Nu doar că producția de mașini cu motoare clasice ar fi afectată, ci ar fi pusă pe hold și expansiunea electricelor, care au zero emisii. În schimb, prețurile la mașinile clasice ar ajunge să rivalizeze cu cele ale electricelor.
  4. China duce o cursă similară contra poluării auto și a luat-o înaintea Europei. Acolo există deja un Euro 7 și mai drastic, care tocmai a fost amânat, pentru că ar fi pus pe butuci industria auto chineză. Dar și europenii care exportă acolo trebuie să respecte Euro 7-le chinezesc, așa că presiunea este dublă, în UE.
  5. Câștigătorii neți ai Euro 7 sunt mai mulți, de la locuitorii marilor orașe și calitatea aerului, până la producătorii de echipamente auto anti-poluare. Întrebarea este dacă, punând totul în balanță, merită cu adevărat.

Standardul Euro 7, noua măsură a UE pentru reducerea emisiilor poluante ale autovehiculelor, ar trebui să intre în vigoare peste doar doi ani, iar acest lucru a întețit discuțiile în contradictoriu asupra acestei decizii.

Chiar și România, țară mai degrabă inactivă când vine vorba de politicile UE, s-a alăturat Franței și Italiei, pe o listă de opt țări membre UE care se opun introducerii Euro 7. Germania nu a marșat la opoziție, în ciuda faptului că ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, și-a exprimat anterior rezervele asupra adoptării măsurii, de la 1 iulie 2025.

Ce presupune însă intrarea în vigoare a Euro 7? Va fi un nou pas memorabil al Uniunii Europene pe calea reducerii până la dispariție a poluării produse de mașini? Sau e doar o chestiune minoră ca impact pentru mediu, dar cu potențial disturbator pentru piața auto și evoluția mobilității europene?

Carlos Tavares, CEO al conglomeratului auto Stellantis, spunea că ultimii pași în reducerea emisiilor de CO2 ale mașinilor reprezintă sarcini inutile pentru industrie și vor încetini trecerea sectorului către electrificare. Președintele Franței, Emmanuel Macron, susținea și el că ar trebui să existe o pauză în reglementarea climatică a UE.

Cea mai delicată problemă a introducerii Euro 7 rămâne însă impactul acestei măsuri pe piața auto.

Potrivit unui studiu comandat de principalul organism de lobby al producătorilor auto europeni, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), propunerea Euro 7 privind emisiile de poluanți ar duce la creșteri directe ale costurilor de 4 până la 10 ori față de cele estimate de Comisia Europeană.

Regulamentul Euro 7 propus va crește costurile de producție ale mașinilor, dubițelor, camioanelor și autobuzelor. Studiul, realizat de Frontier Economics, calculează costurile per vehicul la aproximativ 2.000 de euro, pentru mașini și camionete cu motor cu ardere internă, și la aproape 12.000 de euro, pentru camioanele și autobuzele diesel.

Aceste estimări cuprind numai costurile directe de producție, dar trebuie spus că aceste costuri suplimentare nu corespund prețurilor de achiziție, care vor fi mai mari pentru clienții finali.

 

„Motoarele cu ardere internă mai curate vor deveni mai scumpe. Chiar dacă nu pot spune dacă este vorba despre câteva sute sau mii de euro, acest lucru va aduce cu siguranță punctul în care BEV-urile (mașinile electrice pe baterii – n.r.) vor atinge paritatea prețului cu mașinile cu combustie. Va fi, de asemenea, o mare provocare să pregătim toate mașinile și motoarele pentru standard în cei doar doi ani rămași”, spune pentru Panorama Benjamin Kibies, senior automotive analyst la DataForce.

Acesta se așteaptă ca anumite modele care nu au fost modernizate de ceva timp, cum ar fi Fiat 500/Panda, Mitsubishi Space Star sau Mazda 2, să dispară de pe piață.

Iar dispariția unor modele cunoscute și iubite de europeni ar fi altă problemă. Și Dacia, care produce cel mai bine vândut model european al anului, Sandero, ar fi forțată să-și închidă complet fabricile, dacă Euro 7 intră în vigoare din iulie 2025, cum dorește Comisia Europeană.

Probabil de aceea, Dacia a început deja să lucreze la modelul Sandero electric, care va încerca să păstreze prețul cât mai scăzut, utilizând o baterie mai mică, ce va oferi o autonomie scăzută și timpi de încărcare mai mari, urmând tiparul Spring. Modelul francezilor de la Renault va fi dezvoltat în Maroc.

Impactul Euro 7, mai mare pentru mașini, decât pentru mediu

UE a înregistrat performanțe deosebite în reducerea poluării aerului de către vehicule, în conformitate cu standardele actuale Euro 6. Dar, constructorii de mașini din ACEA consideră că este puțin probabil ca Euro 7 să aibă un impact la fel de mare. Ba ar putea fi chiar contraproductiv, deoarece riscă să încetinească reînnoirea flotei actuale de mașini.

Între 2014 și 2020, standardele Euro 6 au asigurat o reducere cu 25% a emisiilor totale de oxizi de azot (NOx), produse de mașini și camionete, precum și o reducere cu 36% a acestor emisii, în cazul vehiculelor grele.

0 %
din emisiile NOx sunt produse de camioanele mai vechi de Euro 6
0 %
ar reduce Euro 7 emisiile NOx ale camioanelor, în plus de Euro 6

Impactul Euro 6 ar putea fi chiar mai mare, dar este frânat de procentul încă ridicat de vehicule mai vechi, care se află încă în circulație. La opt ani după apariția Euro 6, camioanele care nu au această normă încă reprezintă trei sferturi din totalul camioanelor de pe drumurile UE și sunt responsabile pentru 92% din emisiile de NOx.

În acest context, noua normă Euro 7 ar reduce emisiile de NOx din transportul rutier cu mai puțin de 4% pentru mașini și camionete (comparativ cu nivelurile Euro 6) și cu aproximativ 2% pentru camioane. Sunt niveluri insignifiante, arată producătorii de mașini.

În schimb, noua normă va implica resurse umane și financiare semnificative, în condițiile în care producătorii au investit și derulează deja programe de investiții de 250 de miliarde de euro, pentru producția de mașini electrice.

Fără a aborda problema vehiculelor mai vechi care circulă încă fără restricții, Euro 7 va avea un impact abia perceptibil asupra emisiilor de NOx din transportul rutier.

În plus, propunerea Euro 7 riscă să încetinească tranziția către transportul cu emisii zero, pentru că sunt necesare niveluri semnificative de investiții pentru a respecta termenele propunerii Euro 7, iar impactul economic riscă să afecteze competitivitatea globală a industriei auto din UE.

Pe de altă parte, potrivit Knauf Industries, mulți observatori ai pieței subliniază că reglementarea actuală a nivelurilor de emisii Euro 6d a dus la eliminarea de pe piață a celor mai ieftine mașini de oraș, pe benzină. Acest lucru a fost cauzat de costul ridicat al utilizării unor dispozitive de post-tratare mai eficiente, care scumpeau la niveluri nesustenabile aceste modele de mașini.

Standardul mai strict de emisii Euro 7 va accelera și mai mult această tendință. În ciuda faptului că multe companii de automobile se îndepărtează de la dezvoltarea ulterioară a tehnologiei tradiționale a sistemului de propulsie și intenționează să nu o mai producă, mai repede chiar de 2035, data planificată a renunțării treptate la acestea, există unii producători, inclusiv Dacia, care vor să producă mașini cu combustie pentru piața europeană cât mai mult timp posibil.

Citește și: Merită mașinile electrice să fie pariul viitorului? Avantaje și dezavantaje, în oglindă cu celelalte mașini puțin poluante

Concurența cu China și Euro 7 chinezesc

Implicațiile noului standard european de poluare auto nu vizează doar continentul european, ci și gigantica piață chineză.

„Standardele Euro 7 vor avea implicații globale. China, care a respectat în mod tradițional standardele UE, preia acum conducerea. Standardele China 6b necesită 35 mg NOx/km, în timp ce Euro 7 se limitează la 60 mg/km. Rămâne de văzut dacă Euro 7 va stimula adoptarea de noi tehnologii, dincolo de ceea ce va cere China 6b. Se pare că China a preluat conducerea aici, deoarece nu stă degeaba și se gândește deja la China 7”, susține Felipe Rodríguez, director de program pentru vehicule grele, la Consiliul Internațional pentru Transport Curat.

China va interzice producția, importul și vânzarea vehiculelor care nu respectă standardele naționale de emisii 6b, care includ cerințe mai stricte privind poluanții, inclusiv monoxidul de carbon din gaz și vehiculele pe benzină, potrivit unei declarații a Ministerului Ecologiei și Mediului chinez.

De asemenea, China 6b va necesita teste de emisii reale (RDE) ale vehiculelor, în timp ce sunt conduse pe șosea, care nu sunt cerute în standardele actuale 6a, implementate din iulie 2020.

Chinezii au acordat o perioadă de grație de șase luni vânzărilor de vehicule ușoare care încă nu îndeplinesc cerințele testelor RDE din standardele naționale 6b.

Planurile pentru standarde mai stricte privind emisiile auto au pus presiune pe producătorii de automobile și pe dealeri, pentru a scăpa de stocurile de vehicule care nu respectă standardul de poluare. Dar nici în China nu e liniște. Potrivit Asociației Dealerilor de Automobile din China, care a cerut o perioadă de grație în aplicarea noilor standarde la vânzările de mașini, există un inventar de aproximativ 2 milioane de vehicule care nu îndeplinesc normele 6b.

Site-ul de știri CnEVPost a raportat că guvernul chinez va ceda în fața lobby-ului făcut de dealerii de automobile, de a amâna data de începere a noilor standarde de poluare, care ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 iulie 2023.

Standardul de poluare chinezesc 6b reduce limitele emisiilor toxice de NOX, THC, NMHC, PM și CH4 cu aproximativ 30-50%.

Mai mulți dealeri de automobile din China susțin că implementarea completă a standardelor de emisii China 6b le va pune sub presiune supraviețuirea.

Jucătorii de pe piața chineză au solicitat amânarea implementării standardelor de emisii China 6b la 1 ianuarie 2024. De asemenea, s-a cerut ca producătorii auto să înceteze să producă mașini noi care nu respectă standardele de emisii China 6b și, în fine, producătorii auto să trimită cât mai curând posibil dealerilor mașinile noi existente în stoc, care nu îndeplinesc noile standarde de emisii, pentru a le putea vinde la promoții.

Guvernul chinez a cedat și a admis amânarea aplicării standardului, permițând dealerilor să vândă în continuare mașini pe benzină și diesel, care nu îndeplinesc standardul 6b.

Citește și: Chinezii se uită lacom la piața auto electrică din Europa, dar n-au reușit să convingă decât 10 români în 2023. Motivele

Cine câștigă de pe urma noilor standarde de poluare auto

Există și câștigători de pe urma introducerii acestor noi standarde.

  1. Calitatea aerului. Potrivit UE, poluarea cu particule și NOx a cauzat peste 70.000 de decese premature, în 2018.
  2. Locuitorii orașelor, în special cele mari, care nu au vehicule personale, sunt afectați în mod semnificativ. Transportul pe autostradă reprezintă 47 % din emisiile de NOx în orașe. În 2035, conform UE, normele Euro 7 ar urma să reducă emisiile de NOx ale autoturismelor și dubelor cu 35 %, respectiv 56 % pentru autobuze și camioane.
  3. Comerțul cu limitatori de emisii. AECC, grup care face lobby în numele unor firme precum Johnson Matthey, NGK și Vitesco – producători de catalizatori și filtre, a recunoscut faptul că Euro 7 este o propunere ambițioasă. Mai ales că orice înăsprire a regulilor de poluare a aerului înseamnă că acești producători trebuie să vină cu produse suplimentare la fiecare automobil. Cu toate acestea, pe termen lung, veniturile acestor firme în Europa vor scădea brusc după 2035, când motoarele cu ardere ar trebui să fie eliminate.
  4. Furnizorii de frâne și anvelope. Una dintre promisiunile Euro 7 este că va stabili limite pentru particulele emanate din frâne și anvelope. Asta înseamnă că firme precum Brembo sau Michelin vor fi capabile să comercializeze noi produse care să respecte aceste standarde.

Cu toate acestea, tranziția nu poate fi condusă exclusiv de industria auto.

„Este un sport de echipă, pe care trebuie să-l jucăm împreună, lucrând pe întreg lanțul valoric. Ceea ce avem nevoie de la organismele publice este ca acestea să își asume responsabilitatea pentru orchestrarea strategiilor diferiților jucători: industria auto, minerit, energie, infrastructură”, spunea Luca de Meo, CEO-ul Renault, la International Transport Forum (ITF).

Cert e că Euro 7 va face, cel puțin la început, mai mult rău decât bine, iar rezultatele vor fi mai degrabă insignifiante, în comparație cu Euro 6. Noul concept UE de reducere a emisiilor va antrena investiții uriașe, al căror efect ar putea fi și frânarea extinderii electrificării sau a celorlalte moduri de propulsie nepoluante.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Răzvan Zamfir

În circa două decenii în presă, a  prins sfârșitul epocii pe hârtie a presei, dar și startul și evoluția presei online. La început, își scria articolele la mașina de scris și s-a bucurat de perioada romantică a presei, când „unicii” contau prea puțin, important era subiectul. Are în portofoliu nume precum Bursa, Capital, Business Cover - pe care l-a coordonat, Economica sau Economedia. A fost ziarist economic de la început și l-au pasionat dintotdeauna mai mult analizele, reportajele sau interviurile, în detrimentul știrilor. Este colaborator Panorama din februarie 2023.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x