Impactul Euro 6 ar putea fi chiar mai mare, dar este frânat de procentul încă ridicat de vehicule mai vechi, care se află încă în circulație. La opt ani după apariția Euro 6, camioanele care nu au această normă încă reprezintă trei sferturi din totalul camioanelor de pe drumurile UE și sunt responsabile pentru 92% din emisiile de NOx.
În acest context, noua normă Euro 7 ar reduce emisiile de NOx din transportul rutier cu mai puțin de 4% pentru mașini și camionete (comparativ cu nivelurile Euro 6) și cu aproximativ 2% pentru camioane. Sunt niveluri insignifiante, arată producătorii de mașini.
În schimb, noua normă va implica resurse umane și financiare semnificative, în condițiile în care producătorii au investit și derulează deja programe de investiții de 250 de miliarde de euro, pentru producția de mașini electrice.
Fără a aborda problema vehiculelor mai vechi care circulă încă fără restricții, Euro 7 va avea un impact abia perceptibil asupra emisiilor de NOx din transportul rutier.
În plus, propunerea Euro 7 riscă să încetinească tranziția către transportul cu emisii zero, pentru că sunt necesare niveluri semnificative de investiții pentru a respecta termenele propunerii Euro 7, iar impactul economic riscă să afecteze competitivitatea globală a industriei auto din UE.
Pe de altă parte, potrivit Knauf Industries, mulți observatori ai pieței subliniază că reglementarea actuală a nivelurilor de emisii Euro 6d a dus la eliminarea de pe piață a celor mai ieftine mașini de oraș, pe benzină. Acest lucru a fost cauzat de costul ridicat al utilizării unor dispozitive de post-tratare mai eficiente, care scumpeau la niveluri nesustenabile aceste modele de mașini.
Standardul mai strict de emisii Euro 7 va accelera și mai mult această tendință. În ciuda faptului că multe companii de automobile se îndepărtează de la dezvoltarea ulterioară a tehnologiei tradiționale a sistemului de propulsie și intenționează să nu o mai producă, mai repede chiar de 2035, data planificată a renunțării treptate la acestea, există unii producători, inclusiv Dacia, care vor să producă mașini cu combustie pentru piața europeană cât mai mult timp posibil.
Citește și: Merită mașinile electrice să fie pariul viitorului? Avantaje și dezavantaje, în oglindă cu celelalte mașini puțin poluante
Concurența cu China și Euro 7 chinezesc
Implicațiile noului standard european de poluare auto nu vizează doar continentul european, ci și gigantica piață chineză.
„Standardele Euro 7 vor avea implicații globale. China, care a respectat în mod tradițional standardele UE, preia acum conducerea. Standardele China 6b necesită 35 mg NOx/km, în timp ce Euro 7 se limitează la 60 mg/km. Rămâne de văzut dacă Euro 7 va stimula adoptarea de noi tehnologii, dincolo de ceea ce va cere China 6b. Se pare că China a preluat conducerea aici, deoarece nu stă degeaba și se gândește deja la China 7”, susține Felipe Rodríguez, director de program pentru vehicule grele, la Consiliul Internațional pentru Transport Curat.
China va interzice producția, importul și vânzarea vehiculelor care nu respectă standardele naționale de emisii 6b, care includ cerințe mai stricte privind poluanții, inclusiv monoxidul de carbon din gaz și vehiculele pe benzină, potrivit unei declarații a Ministerului Ecologiei și Mediului chinez.
De asemenea, China 6b va necesita teste de emisii reale (RDE) ale vehiculelor, în timp ce sunt conduse pe șosea, care nu sunt cerute în standardele actuale 6a, implementate din iulie 2020.
Chinezii au acordat o perioadă de grație de șase luni vânzărilor de vehicule ușoare care încă nu îndeplinesc cerințele testelor RDE din standardele naționale 6b.
Planurile pentru standarde mai stricte privind emisiile auto au pus presiune pe producătorii de automobile și pe dealeri, pentru a scăpa de stocurile de vehicule care nu respectă standardul de poluare. Dar nici în China nu e liniște. Potrivit Asociației Dealerilor de Automobile din China, care a cerut o perioadă de grație în aplicarea noilor standarde la vânzările de mașini, există un inventar de aproximativ 2 milioane de vehicule care nu îndeplinesc normele 6b.
Site-ul de știri CnEVPost a raportat că guvernul chinez va ceda în fața lobby-ului făcut de dealerii de automobile, de a amâna data de începere a noilor standarde de poluare, care ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 iulie 2023.
Standardul de poluare chinezesc 6b reduce limitele emisiilor toxice de NOX, THC, NMHC, PM și CH4 cu aproximativ 30-50%.
Mai mulți dealeri de automobile din China susțin că implementarea completă a standardelor de emisii China 6b le va pune sub presiune supraviețuirea.
Jucătorii de pe piața chineză au solicitat amânarea implementării standardelor de emisii China 6b la 1 ianuarie 2024. De asemenea, s-a cerut ca producătorii auto să înceteze să producă mașini noi care nu respectă standardele de emisii China 6b și, în fine, producătorii auto să trimită cât mai curând posibil dealerilor mașinile noi existente în stoc, care nu îndeplinesc noile standarde de emisii, pentru a le putea vinde la promoții.
Guvernul chinez a cedat și a admis amânarea aplicării standardului, permițând dealerilor să vândă în continuare mașini pe benzină și diesel, care nu îndeplinesc standardul 6b.
Citește și: Chinezii se uită lacom la piața auto electrică din Europa, dar n-au reușit să convingă decât 10 români în 2023. Motivele
Cine câștigă de pe urma noilor standarde de poluare auto
Există și câștigători de pe urma introducerii acestor noi standarde.
- Calitatea aerului. Potrivit UE, poluarea cu particule și NOx a cauzat peste 70.000 de decese premature, în 2018.
- Locuitorii orașelor, în special cele mari, care nu au vehicule personale, sunt afectați în mod semnificativ. Transportul pe autostradă reprezintă 47 % din emisiile de NOx în orașe. În 2035, conform UE, normele Euro 7 ar urma să reducă emisiile de NOx ale autoturismelor și dubelor cu 35 %, respectiv 56 % pentru autobuze și camioane.
- Comerțul cu limitatori de emisii. AECC, grup care face lobby în numele unor firme precum Johnson Matthey, NGK și Vitesco – producători de catalizatori și filtre, a recunoscut faptul că Euro 7 este o propunere ambițioasă. Mai ales că orice înăsprire a regulilor de poluare a aerului înseamnă că acești producători trebuie să vină cu produse suplimentare la fiecare automobil. Cu toate acestea, pe termen lung, veniturile acestor firme în Europa vor scădea brusc după 2035, când motoarele cu ardere ar trebui să fie eliminate.
- Furnizorii de frâne și anvelope. Una dintre promisiunile Euro 7 este că va stabili limite pentru particulele emanate din frâne și anvelope. Asta înseamnă că firme precum Brembo sau Michelin vor fi capabile să comercializeze noi produse care să respecte aceste standarde.
Cu toate acestea, tranziția nu poate fi condusă exclusiv de industria auto.
„Este un sport de echipă, pe care trebuie să-l jucăm împreună, lucrând pe întreg lanțul valoric. Ceea ce avem nevoie de la organismele publice este ca acestea să își asume responsabilitatea pentru orchestrarea strategiilor diferiților jucători: industria auto, minerit, energie, infrastructură”, spunea Luca de Meo, CEO-ul Renault, la International Transport Forum (ITF).
Cert e că Euro 7 va face, cel puțin la început, mai mult rău decât bine, iar rezultatele vor fi mai degrabă insignifiante, în comparație cu Euro 6. Noul concept UE de reducere a emisiilor va antrena investiții uriașe, al căror efect ar putea fi și frânarea extinderii electrificării sau a celorlalte moduri de propulsie nepoluante.