Cazul „Teambuilding” a fost unul fericit pentru cei care l-au produs, pentru că Vidra Productions, casa de producție a lui Matei Dima, a fost și cea care a distribuit filmul, astfel că au ajuns toți banii înapoi. Însă în majoritatea cazurilor, este nevoie și de o casă de distribuție, astfel că să scoți profit de pe urma unui film e de fapt destul de dificil în România.
Ajută succesul filmelor comerciale și piața filmelor de artă? Modelul Poloniei
Chiar dacă apariția filmelor comerciale în cinematografia românească a stârnit multe discuții, s-a ridicat întrebarea dacă ele ar putea să tragă în sus și piața filmelor de artă. Cumva, speranța era că filmele comerciale atrag mai mulți oameni la cinema, oameni care vor fi acum mai deschiși în general către filmele locale.
Monica Felea spune însă că efectul, cel puțin la numărul de spectatori, nu e unul remarcabil: „Este greu, în general, să aduci un număr important de oameni la filmele de artă, pentru că avem foarte puține cinematografe în afara mall-urilor, iar publicul pentru aceste filme nu prea merge la mall”.
Nu se observă deocamdată mari schimbări la cifrele filmelor românești non-comerciale. „De exemplu, „BOSS” a ajuns undeva la 10.000 de spectatori, cam aceleași cifre pe care le-a făcut și „Oameni de treabă” și în general cam pe aici sunt filmele românești”, mai spune Monica Felea.
De vină ar putea fi și prejudecățile pe care mulți români încă le au față de filmele românești. Nu există neapărat o educație cinematografică la noi în țară, iar majoritatea încă văd filmul românesc ca fiind plictisitor, fără muzică, cu veșnica ciorbă prezentă, trist, consideră Felea, care spune că va fi nevoie de mai mult timp pentru a observa o schimbare.
România este la ani lumină de Polonia, de exemplu, o țară cu o tradiție cinematografică impresionantă (școala de la Lodz e una dintre cele mai prestigioase din lume: a produs trei Oscaruri și alte 19 nominalizări, 7 Urși de Aur și 10 Lei de Aur). Nu degeaba, Martin Scorsese e un mare fan.
„Polonia este un reper în Europa. De exemplu, producătorii din SUA, din zona independentă, dacă vor să aducă un film în Europa se uită mai întâi la piața din Polonia și dacă există interes acolo, abia apoi iau în considerare și alte țări europene”, mai spune Monica Felea.
Nu e de mirare. Polonia avea în 2021 peste 500 de cinematografe, față de cele 95 ale României. Piața locală de film e și ea la mare distanță față de noi: 8,4 milioane de polonezi au mers la filme autohtone în 2022, față de 1,8 milioane de români la cele românești (de peste patru ori mai mulți, la o populație de doar două ori mai mare).
În general, producțiile locale reprezintă undeva la 30% din totalul filmelor difuzate în cinematografele din Polonia, față de doar 17% în România.
Diversificarea genurilor în filmul românesc. Ne putem aștepta la mai multe filme horror?
Dincolo de faptul că am avut un număr record de filme românești produse în ultimul an și că din ce în ce mai mulți oameni vin la cinema, la producții autohtone, ultimii ani au mai adus și o altă premieră: o diversificare mult așteptată a genurilor de filme.
De exemplu, am avut parte anul trecut de „Capra cu trei iezi”, primul film horror românesc de după Revoluție, care a strâns peste 100.000 de oameni în sălile de cinema.
„A ajutat că a fost o adaptare a unei povești cunoscute, deci lumea știa exact la ce se duce, a fost și Maia Morgenstern cu publicul ei. Dar, per total, Capra cu trei iezi a fost un succes și cred că publicul român este pregătit și pentru alte genuri”, crede Monica Felea.
Dincolo de horror, am mai avut în ultimii 10 ani thrillere precum „Spre Nord”, „Miracol”, „Neidentificat” sau „BOSS”; un film de epocă („Malmkrog”); un neo-noir („La Gomera”), filme politice de la Radu Jude („Îmi e indiferent dacă vom intra în istorie ca barbari” sau „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”).
Bogdan Theodor Olteanu, regizorul „Taximetriști”, crede însă că zona filmului de gen e una mai complicată: „Ca un film de gen să fie făcut corect, el va fi mai scump decât orice. Filmele polițiste, thriller, SF sunt mult mai scumpe decât comedia, care cere doar un text și o actorie bună. E o problemă europeană, filmele de gen sunt dominate de cultura americană”.
Așa că cel mai probabil nu vom vedea prea curând producții decente de acest gen, în România.
„E greu să te bați cu americanii. N-ai școala lor, n-ai cascadorii pe care îi au ei și nici infrastructura. Știu că sună derizoriu, dar n-ai șosele, de exemplu. Dacă vrei să filmezi urmăriri, o să vezi mașinile dând în gropi”, a explicat regizorul, pentru Panorama.
Serviciile de streaming oferă o a doua viață filmelor românești
Platforme precum Netflix sau HBO Max au un portofoliu din ce în ce mai bogat de filme românești, iar acesta este încă un element care ajută la popularizarea lor.
„Teambuilding” a fost lansat în cinematografe în toamna lui 2022, însă cele mai fierbinți discuții pe tema filmului au avut loc în ianuarie 2023, când a fost lansat pe Netflix și a ajuns la un public mult mai mare.
„Deja s-a stabilizat acest ecosistem în care filmele apar mai întâi la festivaluri, apoi în cinematografe și ulterior pe serviciile de streaming. Ele câștigă astfel o a doua viață, pentru că se creează un nou val de discuții și ajung la un alt public. Ajută și că filmul a avut deja traseul menționat și lumea are deja anumite așteptări”, spune criticul de film Ionuț Mareș.
E important și că, începând din 2022, serviciile de streaming sunt obligate să plătească o taxă de 4% pe veniturile generate de la utilizatorii din România, sumă care se duce la fondul cinematografic de la CNC. Astfel, prezența filmelor românești pe serviciile de streaming, care atrag spectatori, finanțează parțial piața filmelor de artă.
„Platformele își creează portofolii prin achiziționarea filmelor românești și mi se pare normal să fie puse să contribuie la fondul cinematografic, e un model folosit și în alte țări, care funcționează”, explică Ionuț Mareș.
Cum arată viitorul pentru filmul românesc?
Suntem într-o perioadă bună pentru filmul românesc, însă cât de sustenabilă este ea pe termen lung?
„Nu știu dacă rețeta asta a filmelor comerciale recente o să țină neapărat foarte mult. De exemplu, la Romina erau așteptări mai mari, a mers bine în prima săptămână și apoi s-a cam epuizat publicul. Eu cred că o să mai țină câțiva ani, până când oamenii vor dori altceva”, e de părere Monica Felea.
Regizorul „Taximetriști”, Bogdan Theodor Olteanu, crede și el că va fi nevoie de o diversificare a filmelor: „Nu e o problemă că aceste filme nu au avut așa mulți actori, până la urmă, într-o viziune mai democratică a artei în care eu cred, oricine joacă într-un film e actor. Problema e că un amator, cum sunt influencerii, sunt oameni care nu au o capacitate grozavă de variație. Ei vor livra de fiecare dată același lucru, iar asta va duce la saturație”.
Deocamdată, trendul pare să continue și în 2023, chiar dacă nu cu cifre la fel de mari ca „Teambuilding”. Filme comerciale precum „Romina, VTM”, „Taximetriști”, „Ramon” sau „Haita de acțiune” au adunat toate peste 100.000 de oameni în săli, ceea ce reprezintă un număr mult mai mare față de standardele din trecut, însă nu se apropie de pragul psihologic de un milion, pentru care deja avem un precedent.