Povestea în două minute

Fotbalul din Anglia caută să scape de dependența de pariuri. Ce se întâmplă la noi

Computer Hope Guy
Echipele din Anglia nu mai vor case de pariuri pe fața tricourilor până în 2026. Foto: Profimedia

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Fotbalul din Anglia a luat o decizie extrem de importantă în ceea ce privește relația complicată pe care o are cu lumea pariurilor. Începând cu sezonul 2026/2027, formațiile din Premier League (EPL) au decis să scoată de pe partea din față a tricourilor reclame la agenții de pariuri, cazinouri sau loterii. Și în România au început să apară discuții cu privire la influența industriei pariurilor asupra societății românești. Tot mai multe voci publice și politicieni se plâng că asistăm la o invazie a publicității la jocuri de noroc, pe străzi și la televizor, fără nicio grijă pentru efectele nocive ale acestor jocuri, cărora mulți le cad pradă ca dependenți și își cheltuie ultimii bani.

Casele de pariuri, sponsori principali pentru 40% din Premier League

Cele 20 de formații din Premier League au luat această măsură de bunăvoie, în unanimitate, după consultări pe care le-au avut însă inclusiv cu autoritățile centrale din cadrul Departamentului de Cultură, Media și Sport, în contextul în care guvernul britanic pregătește o legislație mai dură în ceea ce privește industria de gambling.

Astfel, decizia unanimă luată de echipele din cel mai important campionat de fotbal din lume are efect doar asupra expunerii sponsorilor din lumea pariurilor pe partea din față a tricourilor de joc. Casele de pariuri vor fi expuse în continuare pe mânecile echipamentului, dar și pe panourile publicitare de pe marginea terenului.

În prezent, opt echipe din EPL au reclama unei case de pariuri pe fața tricourilor. Este vorba de Brentford, Everton, Fulham, Leeds United, Newcastle United, Southampton și West Ham United. Asta în timp ce Aston Villa și Wolverhampton au reclame la case de pariuri pe mâneci. Împreună, aceste formații câștigă în total aproximativ 60 de milioane de lire sterline din contractele de sponsorizare pentru pariuri, arată The Athletic.

Motivul pentru care noile reguli vor intra în vigoare abia din 2026 este tocmai pentru ca formațiile să aibă timp să renegocieze contractele sau să caute alte surse de sponsorizare. Everton, de exemplu, primește 10 milioane de lire sterline de la un cazinou online, în timp ce Newcastle mai are un an de contract cu compania de pariuri care îi oferă 6,5 milioane lire sterline. Problema este una spinoasă pentru cluburile din a doua parte a clasamentului, dat fiind faptul că firmele din pariuri plătesc mult mai bine decât sponsorii din alte domenii, arată The Guardian.

Premier League a devenit astfel cel de-al treilea campionat de top din Europa care nu mai acceptă ca sponsor principal casele de pariuri, după cele din Italia și Spania. În Serie A, s-a luat decizia încă din 2019, iar în La Liga din 2021.

Echipele din Anglia nu mai vor case de pariuri pe fața tricourilor până în 2026
Everton primește 10 milioane lire sterline pe an de la sponsorul de pe fața tricoului *Sursa foto: shutterstock

Activiștii și-ar dori mai mult de la cluburile de fotbal din Anglia

Reprezentanții Premier League au anunțat că lucrează cu alte sporturi pentru dezvoltarea unui cod de conduită în ceea ce privește promovarea jocului „responsabil” la pariuri. Lucy Frazer, secretarul de stat britanic pentru Cultură, Media și Sport a explicat că „majoritatea adulților din Marea Britanie care pariază o fac în siguranță. Dar trebuie să recunoaștem că jucătorii de fotbal sunt modele și au o influență enormă asupra celor tineri”, potrivit The Guardian. Însă, chiar dacă autoritățile spun că decizia echipelor de fotbal este lăudabilă, activiștii susțin că nu este îndeajuns și ar trebui să fie susținută de măsuri în plus din partea statului.

„Doar să muți casa de pariuri de pe fața tricoului pe mânecă, în timp ce permiți reclame pe marginea terenului, este un lucru total incoerent. Fără o acțiune concentrată a guvernului la toate nivelurile, cazinourile online vor căuta să exploateze orice breșă să își facă reclamă”, spune James Grimes, fondatorul campaniei The Big Step, care are ca scop să scoată lumea pariurilor din fotbal.

„Chiar dacă rezultatul nu este perfect, e un pas înainte. Acum trei ani, existau 30 de echipe în primele două divizii, cu agenții de pariuri pe fața tricoului, iar acum ne apropiem de momentul în care vor fi zero. Guvernul și sportul trebuie să se trezească și să admită că astfel de reclame sunt nesănătoase și trebuie scoase de tot. Cu cât amânăm mai mult momentul, cu atât riscăm sănătatea și viețile unei noi generații de microbiști”, a mai spus Grimes, potrivit The Athletic.

Relația dintre casele de pariuri și fotbalul românesc

În contextul în care spațiul românesc începe, timid, să vorbească despre cât de nocive sunt jocurile de noroc și să ceară interzicerea reclamelor, fotbalul românesc pare că a devenit în ultimii ani dependent de casele de pariuri. Liga I, Liga a II-a dar și Cupa României au fiecare în nume câte un brand din lumea de pariuri. Una dintre aceste case de pariuri este de altfel și partenerul Federației Române de Fotbal, pentru echipele naționale.

În „Superliga Întâi”, șase din 16 echipe au ca sponsor principal pe tricou o casă de pariuri. Este vorba de CS U Craiova, FCSB, Hermannstadt, Rapid, U Cluj și UTA, probabil cele mai importante branduri din fotbalul românesc. Asta în timp ce campioana CFR Cluj, dar și Farul, FC Argeș, FC Botoșani, Mioveni și Petrolul au undeva pe echipament o casă de pariuri. Doar patru echipe nu au un astfel de sponsor. Este vorba de Chindia Târgoviște, FC U Craiova, Sepsi Sfântu Gheorghe și FC Voluntari, arată o analiză a gsp.ro.

Măsura echipelor este una de prevenție, în contextul luptei cu dependența de pariuri
FCSB și CS U Craiova, două dintre echipele românești cu o casă de pariuri pe fața tricourilor *Sursa foto: shutterstock

În Parlamentul României, lobby-ul făcut de industria de gambling pare că a avut momentan câștig de cauză în fața activiștilor. Initial, o lege depusă la finalul lunii noiembrie a anului trecut, cu semnături de la aproape toate partidele parlamentare, prevedea ca „orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri este interzisă”.

Însă la începutul lunii martie, legea a fost schimbată radical prin amendamente, astfel încât să poată exista reclame pe timpul evenimentelor sportive, iar panourile publicitare să existe, fără a depăși însă 30 de metri pătrați.

De asemenea, Senatul a adoptat un proiect legislativ care prevede că nu se pot obține autorizații pentru jocurile de noroc la mai puțin de 300 de metri pietonali de școli, locuri de joacă, bănci, așezăminte culturale sau religioase. Asta în timp ce o altă propunere legislativă prevede scoaterea caselor de pariuri la periferia orașelor.

Deocamdată, în România nu se aude nimic despre un potential divorț între fotbalul românesc și casele de pariuri. Poate și pentru că politicienii români sunt mai preocupați de cum să obțină, prin taxe, cât mai mulți bani de la organizatorii de jocuri de noroc.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Eduard Nicolae Popa

În aproape un deceniu de presă, a lucrat atât în online, cât și în televiziune sau print. Printre cele mai importante nume din portofoliul său se numără B1 Tv, Vice sau Fanatik. De patru ani coordonează proiectul editorial Total Baschet, unul dintre cele mai bune site-uri de nișă din presa sportivă din România. Pasionat de politică și sport, cu care a avut cel mai mult de furcă din postura de jurnalist, a căutat tot timpul să găsească povestea din spatele a ceea ce se vede la suprafață.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x