Ce a scăpat Guvernul din vedere
Trăgând linie, era de așteptat ca Guvernul să defileze cu o asemenea măsură, care nu avea cum să lipsească într-un an electoral atât de important. A avut doi ani la dispoziție să transpună această directivă europeană, dar, cum era de așteptat, o face în ultimele luni ale termenului legal și prinde, coincidență sau nu, tocmai perioada campaniilor pentru alegeri.
Mai mult, și cu, și fără această directivă, nivelul salariului minim din România, decis în urma mai multor majorări în ultimii ani, se încadra deja în parametrii recomandați de Bruxelles. Transpunerea directivei în termenii propuși oglindește oricum realitatea din România.
Doar că graba de a da bine în an electoral și de a umbla, din nou, la unul dintre principalele butoane emoționale ale cetățenilor (salariul) poate avea și efecte nedorite într-o economie sănătoasă.
Să le luăm pe rând.
Creșterea sumei din salariul minim care nu e taxată (300 de lei, în cazul de față) îi face pe mulți care se încadrează la această facilitate să-și dorească să rămână cu același salariu. De ce?
Dacă le-ar crește salariul, atunci ar pierde deductibilitatea și ar încasa, în valoare netă, mai puțin.
„Două salarii consecutive brute nu sunt consecutive în valoarea netă luată. Să spunem că avem doi salariați, unul plătit cu un brut de 3.700 de lei și celălalt cu un brut de 4.000 sau 4.100 de lei. Cel cu 4.100 e încadrat la un salariu mai mare – deci înseamnă că are competențe, responsabilități, e mai bun – dar pe net va lua mai puțin decât salariatul care este încadrat la salariu minim pe economie, cel cu 3.700. Mai mult, dacă salariatul cu 3.700 ar vrea să muncească în plus, pierde deductibilitatea, deci nu mai beneficiază de structura respectivă”, explică Bogdan Hossu.
Liderul Cartel Alfa adaugă că această diferențiere arată că „decidenții politici n-au prea muncit la viața lor și nu înțeleg mecanismul unei politici de salarizare pentru personal”.
Orice majorare decisă doar „din pix” de Guvern trebuie să țină cont de realitățile economice și să nu lovească exact sectoarele cele mai vulnerabile. În producția internă, lucrurile se mai pot regla, chiar dacă aceste noi costuri sunt transferate la consumatori în final.
Problema apare la firmele care exportă, de fapt.
„Avem mulți producători de subansamble care concurează cu Vietnam, cu alte țări din Asia, cu Maroc, care au marje foarte mici și plătesc destul de aproape de salariu minim. Dacă el crește, îți împinge media salariilor în sus, se așteaptă și cei de mai sus la o creștere, și tot așa. Foarte multe state europene, când stabilesc salariul minim, se uită la industriile care exportă. De ce? Pentru că acele industrii sunt cele care pot ajusta cel mai puțin costurile. Prețul e cel pe care ți-l dă piața și atât”, explică Radu Burnete, director executiv al Confederației Patronale Concordia, care a realizat și câteva simulări privind implementarea acestei directive europene.
O altă propunere asupra căreia Guvernul nu a insistat și care, în ochii multora, era adevărata miză a transpunerii directivei în România, se referă la negocierile colective. Parlamentul European și Consiliul au cerut ca cel puțin 8 din 10 muncitori europeni din fiecare stat membru să fie acoperiți de o formă de negociere colectivă.
„UE nu spune ce tip de contract colectiv de muncă poate fi, dar acesta trebuie să existe la nivel de unitate, de grup de unități, de sector sau la nivel național ori interprofesional. În țările în care dialogul social e dezvoltat, repartiția veniturilor este mult mai echilibrată și, practic, salariul minim nu mai reprezintă o problemă deosebită”, insistă liderul Cartel Alfa.
Au fost ani de zile în care Guvernul, indiferent de criticile mediului privat, a jonglat cu creșteri de salarii și, cum-necum, pare că a găsit spațiul necesar să le opereze fără să distorsioneze masiv lucrurile în economia privată.
Doar că acest spațiu de manevră a devenit tot mai strâmt, aproape inexistent.
„Dacă se apropie salariul minim de 1.000 de euro, așa cum vor politicienii, dacă ne uităm la regiunile sărace ale României, la IMM-urile mai puțin productive, chiar își permit oare să angajeze oameni la 1.000 de euro?”, spune Radu Burnete.
„Toată lumea se uită la clasamentul de sus al companiilor: cât plătesc multinaționalele, cât plătesc marile companii din București sau Cluj. Uităm că jumătate din companiile din România gâfâie, sunt la început, nu sunt competitive și sunt cele care au sute de mii de angajați, poate chiar milioane. În cazul lor, când salariul minim trece de anumite linii roșii, înseamnă probleme mari”, punctează Radu Burnete.
Directiva europeană recomandă statelor să actualizeze salariul minim cel puțin o dată la doi ani.
La noi, în ultimii ani, a fost grabă mare în această direcție și ar fi de așteptat ca, după alegeri, lucrurile să fie lăsate să se regleze de la sine. Interesul politicienilor pentru cetățeni scade, de obicei, după agitația electorală.
Dar tot atunci vin și marile note de plată și vom ști dacă există, cu adevărat, câștigători reali ai unor astfel de măsuri.