Papa și Cezarul

Se ajustează busola de la Vatican? Cât de important e că noul Papă vorbește pe limba lui Donald Trump

Computer Hope Guy
În prima zi oficială a pontificatului său, Papa Leon al XIV-lea l-a primit pe vicepreședintele SUA în audiență la Vatican. Foto: Abaca Press / Alamy / Profimedia

„Următorul Papă ar trebui să fie american”, titra The Hill, la patru zile de la moartea Papei Francisc. „Statele Unite ale Americii, cu a patra cea mai mare comunitate de catolici din lume, trec printr-un soi de criză spirituală”, argumenta în articol Jos Joseph, masterand la Universitatea Harvard și veteran al războiului din Irak. 

Criza spirituală avea drept cauză un paradox. Donald Trump, criticat fie și indirect de Papa Francisc pentru metodele nemiloase de a se raporta la subiecte precum migrația, încălzirea globală și protecționismul, fusese reales președinte în 2024 cu un vot semnificativ din partea alegătorilor care se declară catolici

Pe 8 mai, cardinalul american Robert Prevost era ales Suveran Pontif și de el au început să se lege speranțele că, în calitate de cel mai influent lider spiritual al lumii, va reuși să-l mai tempereze pe cel mai influent lider politic, pornind de la premisa că măcar vorbesc aceeași limbă. 

Ești pe grabă? Poți merge direct la ce te interesează:

Ce putem înțelege din primul mesaj al Papei către americani

Așa cum era de așteptat, înainte să transmită vreun mesaj către Casa Albă, Papa Leon al XIV-lea s-a adresat poporului american în cel mai actual mod cu putință – printr-un mesaj video difuzat în templul baseball-ului din orașul natal, Chicago. 

Papa, rugăciune, Biserica Catolică, stadion, credinciosi, SUA
Papa Leon al XIV-lea s-a adresat, printr-un mesaj video, credincioșilor americani adunați pe un stadion de baseball din Chicago. Foto: USA TODAY / ddp USA / Profimedia

Acolo, în fața a 30.000 de credincioși adunați în tribunele unde însuși cardinalul Prevost obișnuia să vină la meciurile echipei preferate, White Sox, Suveranul Pontif a apărut pe un ecran uriaș și i-a îmdemnt pe americani să descopere în ei lumina speranței și să devină la rândul lor, prin credință, un far călăuzitor pentru propovăduirea păcii și solidarității în restul lumii. 

Cu alte cuvinte, când șeful statului pledează pentru izolaționism, poporul să-și arate deschiderea și toleranța.

Dar câtă influență mai are Vaticanul într-o lume copleșită de conflicte, crize și inegalități? Ce putere mai are într-o lume în care ideologiile extremiste au găsit teren fertil în nemulțumirea și frustrarea atâtor milioane de oameni, care sunt gata să-și asume riscul unei schimbări radicale, doar pentru a scăpa de ceea ce consideră dezinteres și incompetență grosolană din partea politicienilor mainstream?

La toate acestea se adaugă debusolarea în ceea ce privește valorile la care ne raportăm, alimentată de tot felul de tendințe promovate în și în afara social media, care n-au făcut decât să adâncească falia dintre generații. Și avem furtuna perfectă.

Un raport al institutului Pew Research arată că una dintre consecințele acestei debusolări e faptul că, după ani de declin rapid, procentajul creștinilor a atins un nivel stabil în ultimii ani în Statele Unite, la fel cum și numărul celor care nu se regăsesc în nicio religie a stagnat după decenii de creștere accelerată. 

Așadar, cât de justificate mai sunt așteptările oamenilor ca liderul Bisericii Catolice să aibă putere de persuasiune asupra unor societăți seculare în momente de răscruce, când chiar clericii, unii de rang înalt, au comis abuzuri sexuale ori fapte de corupție? E o întrebare la care ne-au răspuns profesori și teologi din România și Italia.

Un curent de sorginte catolică în politica americană

„Mulți au crezut că, odată ce a fost ales un Papă american, lumea este condusă acum de America, atât în lumea civilă, cât și în lumea bisericească, dar e o înțelegere greșită, pentru că Papa Leon al XIV-lea este un succesor al Sfântului Petru și misiunea lui, înainte de toate, este de a păstra unitatea bisericii și integritatea credinței”, subliniază de la bun început, în interviul pentru Panorama, preotul Eduard Giurgi, decan al Facultății de Teologie Romano-Catolică, de la Universitatea București.

Cu toate acestea, presa internațională a urmărit atent cum și-a ales noul Suveran Pontif primii interlocutori. Potrivit Reuters, cea dintâi conversație cu un lider străin a fost prin telefon cu președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski. A urmat apoi ceremonia de inaugurare a pontificatului și, după aceea, discuții în spatele ușilor închise între Papa Leon și vicepreședintele american J.D. Vance, care fusese de altfel și ultimul lider străin pe care-l întâlnise Papa Francisc.

În aripa catolică ultraconservatoare din SUA, Papa Francisc a fost criticat dur și chiar considerat comunist pentru apropierea de categoriile defavorizate, pentru apărarea drepturilor imigranților și promovarea subiectelor care țin de protecția mediului, toate în contrast cu spiritul guvernării Trump.

Relația Bisericii Catolice cu Statele Unite are o istorie complicată. Din cei 62% dintre americanii care se declară creștini, doar 19% sunt catolici. Cei mai mulți sunt protestanți, arată același studiu Pew Research. Iar catolicii au fost dintotdeauna văzuți și tratați cu anumite rezerve. Dar tendințele se schimbă.

În politica americană există un curent foarte interesant care e de sorginte catolică și care își propune să reinstaureze un mod catolic de a face politică, mai conservator, mai centrat pe viziunea bisericii”, observă Laurențiu Gheorghe, lector la Facultatea de Filosofie a Universității din București.

Tot mai mulți bărbați din Gen Z, atrași de modelul familiei tradiționale

Studiile demonstrează că biserica recapătă un rol important și în viața de zi cu zi a bărbaților tineri din America, în rândul cărora religia a devenit mai importantă decât e pentru femeile din aceeași generație. 

„Există o întoarcere spre biserică pentru că toată această confuzie în care trăim astăzi, și cu privire la valori, și cu privire la felul cum trebuie să ne orânduim viața, îi face pe mulți tineri să-și pună întrebările fundamentale: de ce sunt aici, care este sensul vieții mele, încotro mă îndrept, de ce sunt aici în această perioadă cu atâtea probleme”, explică preotul Eduard Giurgi.

Tot mai mulți bărbați din Gen Z din SUA par atrași de modelul familiei tradiționale, în care separarea clară a rolurilor de gen le oferă un sentiment de stabilitate și confort. 

În contrast, multe femei din aceeași generație rămân ferm ancorate în valori progresiste, tocmai pentru că o întoarcere la astfel de structuri ar însemna, pentru ele, o revenire la un mod de viață restrictiv, care le limitează autonomia.

Decizii precum interzicerea avortului în mai multe state americane și mediatizarea abuzurilor ascunse timp de decenii nu fac decât să întărească această prudență și dorința de a apăra drepturile câștigate. Numărul tinerilor adulți care spun că și-ar dori să devină părinți este cu 12% mai mare în rândul bărbaților decât al femeilor din SUA, arată o altă cercetare a institutului Pew Research.

Cât de puternic mai e cuvântul Papei

„Vocea Papei este adesea percepută drept cea a unei <<conștiințe morale>> transnaționale. Această persistență se bazează în primul rând pe caracterul istoric al instituției, care garantează o putere de persuasiune bazată pe prestigiu moral și atracție, mai degrabă decât pe constrângere”, argumentează Andrea Nicolotti, profesor de Istoria Creștinismului la Universitatea din Torino, într-un răspuns pentru Panorama.ro.

Această autoritate morală este cu atât mai validă cu cât, povestește profesorul Laurențiu Gheorghe, Biserica Catolică a încercat să funcționeze ținând seama și de niște realități istorice. 

Catolicii sunt atenți cum merge lumea, dacă există tot felul de principii, idei, viziuni care modelează lumea seculară, Biserica Catolică are o reacție sau e sensibilă la ele. Dacă există, spre exemplu, suveranism, și în biserică e cineva care înțelege aceste curent”.

Un exemplu este chiar Leon al XIII-lea care, la cumpăna dintre secolele XIX și XX, emitea o enciclică despre drepturile muncitorilor pe baza schimbărilor aduse de Revoluția Industrială. „Papa Leon al XIV-lea a anunțat deja că suntem într-o altă perioadă în care este nevoie de un răspuns la revoluția tehnologiei și, în special, a inteligenței artificiale. Suntem într-o nouă fază a istoriei și el își dorește să dea un răspuns la această provocare cu care se confruntă lumea”, aflăm de la decanul Facultății de Teologie romano-catolică.

„Dar ce are Papa de-a face cu AI-ul?” ar fi următoarea întrebare. Pentru credincioșii devotați, opinia Suveranului Pontif despre tehnologie e la fel de importantă precum cea despre viața de familie sau economie, clarifică Laurențiu Gheorghe: 

Papii consideră că au o responsabilitate de a ghida credincioșii în raport cu diverse lucruri care apar de-a lungul istoriei și evoluției noastre. Au think-tank-uri, congregații, institute, tot felul de oameni specializați care își bat capul cu dileme științifice, politice, sociale, psihologice. Au o expertiză pe care o cultivă nu doar în domeniul teologic, ci și în celelalte domenii ale cunoașterii. Prin urmare, au un impact foarte mare la nivel global”.

Iar acest lucru se întâmplă de sute de ani. „Încă din Evul Mediu”, detaliază profesorul Andrea Nicolotti, „papii revendicau o autoritate morală și juridică asupra suveranilor creștini, cu argumentul că puterea spirituală este superioară celei temporale”.

„După sfârșitul Statului Pontifical, în 1870, papii au început să se exprime cu o autonomie morală din ce în ce mai mare cu privire la marile probleme sociale și internaționale”, completează profesorul italian. 

Cum i-a tratat istoria pe papi

În ultimul secol și jumătate, liderii Sfântului Scaun au fost implicați moral sau direct în evenimentele istorice care au marcat evoluția umanității, chiar dacă nu s-a văzut asta mereu evident la momentul respectiv. Felul în care s-au raportat la războaie sau crize economice le-a adus laude și critici în egală măsură. De aceea și azi, Papa e așteptat să se pronunțe în privința evoluțiilor care macină lumea, indiferent că sunt sau nu de factură religioasă, fără să existe pretenția că va schimba pe loc cursul istoriei. 

Ioan Paul al II-lea a avut un impact uriaș asupra istoriei. Fără un papă polonez, anticomunist, nu știu dacă ar fi căzut Cortina de Fier. Sunt niște conjuncturi istorice și niște papi care și-au asumat o misiune lumească, politică și care au avut un impact major asupra istoriei. Ioan Paul al II-lea e unul dintre ei”, spune în interviul pentru Panorama profesorul Laurențiu Gheorghe.

Nu toți liderii Biserici Catolice au avut vocație de mediatori în chestiuni geopolitice, continuă profesorul de la Facultatea de Filosofie din București. „Papa Benedict a fost unul dintre cei mai mari teologi ai secolului XX,  a avut un rafinament, o subtilitate, claritate și coerență fantastice. S-ar putea să aibă un impact peste 300-400 de ani mult mai mare decât impactul pe care-l percepem că l-a avut Papa Ioan Paul al II-lea”.

Sfântul Scaun are relații diplomatice cu peste 180 de state și statut de observator permanent în cadrul ONU.

„Nicio altă autoritate religioasă nu are un acces atât de extins la lumea diplomației. Atât diplomația, cât și structura universală a Bisericii Catolice, prezentă în aproape toate țările cu comunități locale, conferă Papei un public global”.

În primii 10 ani ai pontificatului lui Francisc, numărul credincioșilor catolici a crescut de la 1,25 de miliarde la 1,37 de miliarde, iar la începutul acestui an depășise 1,4 miliarde. Cea mai numeroasă creștere este în țările aflate în emisfera sudică.

Un calcul făcut de The Economist demonstrează că centrul de gravitație al lumii catolice nu mai este de mult la Vatican, chiar dacă acolo își are autoritatea. Punctul față de care se află, la nord, la sud, la est și la vest, un număr egal de credincioși catolici este situat în Senegal și ar putea migra în Coasta de Fildeș până în 2050. 

Biserica Catolică, Papa, Vatican
Un calcul făcut de The Economist arată că centrul lumii catolice se află pe coasta de Vest a Africii. Sursa: The Economist/Panorama

De ce nu poate fi redus Papa la un actor politic convențional

În perioada pontificatului său, Papa Francisc a acordat o atenție deosebită națiunilor africane. A fost de cinci ori pe continent și a vizitat în total 10 țări. A fost un papă în acord cu timpul său, e de părere Laurențiu Gheorghe. 

„A fost preocupat de lumea aflată la periferie care tinde să fie uitată și neglijată de societate”, completează preotul Eduard Giurgi, care amintește de întâlnirea Papei Francisc cu liderii facțiunilor din Sudanul de Sud, la Vatican, în 2019.

Atunci, cu un gest de o profundă încărcătură simbolică, Suveranul Pontif a îngenuncheat în fața lor și le-a sărutat picioarele, într-o încercare de a-i convinge să respecte termenii unui acord de pace care punea capăt războiului civil început cu șase ani înainte. Imaginile au făcut înconjurul lumii și au devenit emblematice pentru rolul Papei ca mediator internațional. 

Papa, Sudanul de Sud, Francisc, pace, război
Papa Francisc a pupat picioarele liderilor Sudanului de Sud într-un gest rămas în istorie. Foto: ©VaticanMedia-Foto/Profimedia

Războiul s-a încheiat în 2020, dar în Sudanul de Sud e orice mai puțin pace, iar criza umanitară pune în pericol viețile a două treimi din populația țării. În martie, Papa Francisc trimitea o ultimă scrisoare adresată liderilor Sudanului de Sud, în care îi implora să prioritizeze reconcilierea și protejarea cetățenilor. „Faptul că a făcut și acest apel simbolizează limita pe care o are de fapt influența Papei”, comenta BBC într-un articol apărut în aprilie.

Profesorul Andrea Nicolotti atrage atenția că „mulți observatori tind să confunde autoritatea morală a Papei cu o putere politică directă. În realitate, Sfântul Scaun nu obligă, ci exercită o influență prin persuasiune și credibilitate simbolică. De asemenea, nu poate fi judecat pe baza parametrilor de succes politic imediat. A reduce Papa la un actor politic convențional înseamnă a pierde din vedere natura sa particulară”. 

Controversele din jurul Bisericii Catolice

Pe de altă parte, în ciuda celor două milenii de funcționare neîntreruptă, Biserica Catolică nu mai poate avea pretenția aceleiași influențe morale asupra lumii laice, când unii dintre membrii săi se transformă din păstori în prădători. Anchete jurnalistice excepționale au scos la iveală cazuri de abuzuri sexuale comise de preoți asupra unor minori pe care Biserica a fost incapabilă să le pedepsească, ba chiar le-a minimalizat ori înăbușit de-a dreptul.

Aceste probleme vor constitui una dintre marile provocări ale pontificatului lui Leon al XIV-lea, este de părere profesorul italian. „În unele țări, scandalurile au provocat o pierdere uriașă de încredere a credincioșilor în ierarhia ecleziastică, dar și dificultăți financiare majore, din cauza despăgubirilor pe care Biserica a fost obligată să le plătească”.

Comisii de anchetă instituite în Franța, Germania și Irlanda au emis concluzii cutremurătoare despre amploarea agresiunilor la care erau supuși cei mai vulnerabili dintre membrii comunităților religioase – copiii. Cel mai recent mediatizat caz, petrecut într-o școală catolică din Franța, îl are printre personajele principale chiar pe premierului țării, François Bayrou, care ar fi contribuit în anii ’90 la mușamalizarea unor acuzații de acte de violență și agresiuni sexuale la adresa elevilor, pentru a proteja reputația instituției de învățământ.

„Sunt aproape sigur că vom mai auzi de astfel de cazuri în Europa, în următorii ani, iar impactul asupra imaginii Bisericii va fi foarte negativ, dacă abordarea acestor probleme nu va fi schimbată în mod semnificativ”, este concluzia lui Andrea Nicolotti.

Și mai sunt și scandalurile de corupție. Cel mai răsunător dintre ele a culminat, în 2023, cu o condamnare la închisoare a unui cardinal pentru deturnare de fonduri. Deși nu e definitivă, decizia constituie o premieră. Subiectul a revenit în atenție chiar după moartea Papei Francisc, deoarece cardinalul condamnat la închisoare în primă instanță ar fi vrut să participe la Conclavul pentru alegerea unui nou Suveran Pontif. S-a retras cu câteva zile înainte, cu argumentul că o face pentru „binele Bisericii”.


A contribuit la acest material Edit Gyenge.

Articol editat de Raluca Ion

Alexandra Albu

S-a alăturat echipei Panorama în iulie 2024, după 13 ani în televiziuni de știri, mai întâi la Realitatea TV, apoi la Digi24. Specializată în actualitate externă, a scris și relatat de la asasinatul lui Benazir Bhutto, până la asaltul asupra Capitoliului, după înfrângerea lui Donald Trump în alegerile din 2020.

A fost redactor, apoi corespondentă și, pentru scurt timp, realizatoare de emisiuni informative, înainte de a face o pauză lungă pentru a da prioritate vieții de familie. Panorama este primul proiect digital în care se implică. Urmărește cu precădere politica din Marea Britanie, Statele Unite și Franța.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x