Cum ar trebui marcată publicitatea
Dincolo de faptul că orice conținut plătit sau asimilat publicității trebuie marcat ca atare, e la fel de important ca influencerii să o facă într-un mod clar, care să fie evident pentru oricine le urmărește conținutul. Trucurile încă folosite de mulți, cum ar fi inserarea unui (P) la finalul unei descrieri lungi de pe Instagram pe care mai nimeni nu o citește nu ar mai trebui folosite.
„Cel mai bine este să folosești funcționalitățile platformei pe care postezi, care îți oferă varianta să scrie de la bun început că o postare este „paid partnership”. Se poate pune și un hashtag la începutul textului, pentru ca totul să fie foarte clar”, spune Cătălina Goanță.
„La nivel de marcare, încerc să fiu pe cât de clar posibil, cu exprimări de genul <acesta este un moment sponsorizat>. Folosesc mereu toate funcțiile de pe social media. Lucrurile de genul ăsta pot să fie neatractive pentru multe branduri și tocmai de aceea respect oamenii de marketing de la brandurile care nu încearcă să fenteze acest tip de marcare”, a adăugat și Faiăr.
Iată ce spunea Codul de bune practici în influencer marketing, lansat în 2020 de Asociația industriei de marketing și publicitate online:
„Dacă vorbim de conţinut video sau audio, inclusiv de podcast, divulgarea trebuie să fie menţinută suficient timp la început încât consumatorii să poată să-şi dea seama de conţinutul plătit. Mai mult, se recomandă să se introducă divulgarea şi la mijloc sau la final, în funcţie de lungimea materialului.
Divulgarea trebuie să fie făcută „above the fold”, adică înainte de butonul „more/citeşte mai mult”, indiferent dacă copy-ul permite sau nu. Altfel spus, mai întâi se face divulgarea, apoi vine povestea sau conţinutul.”
E vorba, însă, de o inițiativă de autoreglementare a pieței care nu a produs efecte remarcabile la trei ani de la lansarea ei.
Sunt și platformele online responsabile de ce fac influencerii?
Apare întrebarea dacă și platformele online ar trebui să fie trase la răspundere pentru că permit postarea de conținut publicitar nemarcat corespunzător. Deocamdată, nu avem nicio lege în acest sens, dar ne-ar trebui, crede Cătălina Goanță:
„Conform Digital Services Act (DSA, noul pachet european de reglementări pentru online, n.r.), care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024 în toată UE, platformele sunt responsabile de tot conținutul ilegal care apare la ele. Asta înseamnă conținut care încalcă legile europene și legile naționale. Așadar, dacă există în legislația națională prevederi care spun că influencerii nu pot face publicitate nemarcată, atunci acel conținut e ilegal și platformele trebuie să îl dea jos”.
Nu doar platformele, ci și brandurile ar trebui sancționate, crede Faiăr: „Sunt responsabile și brandurile care preferă să meargă pe burtă și nu le cer influencerilor să marcheze publicitatea. Sunt câteva corporații care obligă influencerii să facă asta, pentru că au această politică la nivel internațional, dar mai sunt branduri mai mici, care încă nu fac asta”.
Cum e în restul Europei?
În Uniunea Europeană, avem câteva țări care obligă prin lege influencerii să specifice atunci când fac o reclamă. Asta se întâmplă în Austria, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Lituania, Țările de Jos și Spania. Celelalte state aleg o abordare mai „light”. România, deși avea și ea legislație necesară, abia acum începe să ascută săbiile în fața unei economii online care a duduit nestingherită până acum.
„În unele țări membre, printre care și România, fenomenul a fost lăsat să se dezvolte de la sine. Acum, ANPC-ul încearcă să le transmită influencerilor care sunt regulile pe care ar trebui să le urmeze”, spune Goanță.
De altfel, președintele ANPC spune că cei mai mulți influenceri contactați au fost receptivi: „Majoritatea ne-au contactat pentru a-și alinia activitatea cerințelor legale. Urmează să stabilim întâlniri pentru ca ei să vadă ce și cum să respecte”.
Discuția e din ce în ce mai prezentă la nivel european. Recent, președinția spaniolă a Consiliului UE a cerut o opinie Comitetului Economic și Social European, privind crearea unei legislații europene care să vizeze în mod special activitatea economică a influencerilor.
Răspunsul Comitetului, care are rol pur consultativ totuși, a fost un „DA” fără echivoc: e nevoie de legislație europeană, uniformă și clară, care să oblige influencerii să divulge clar când e vorba de materiale promoționale.