Open minds

Tu ai lucra gratis? Pas înainte pentru interzicerea internship-urilor neplătite și abuzive în UE

Computer Hope Guy
Foto: Shutterstock

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

În încercarea de a aduce mai aproape o generație care își găsește tot mai greu locul, dar de care e mare nevoie pe piața muncii, Parlamentul European a votat introducerea de noi reguli care să împiedice exploatarea stagiarilor în Uniunea Europeană. E vorba aici inclusiv de internship-uri neplătite și fără durată clară. Raportul, votat pe 14 iunie, cere Comisiei Europene să vină cu o directivă pentru așa-zisele „stagii de calitate” în toate țările UE.

Viitorul muncii este în continuă schimbare și, contrar credinței, piața muncii nu este făcută doar de angajat și angajator, ci și de politicile sociale care îi țin în echilibru. În special acelea dedicate generațiilor tinere, cărora trebuie să le acordăm o mai mare atenție.

De ce? Pe lângă avantajele de care beneficiază generația lor (instrumente digitale, inteligență artificială, o paletă largă de oportunități de învățare și programe europene etc.), tinerii au trecut prin multe schimbări la nivel de societate, de la pandemie, criză economică, schimbare bruscă a învățării din offline în online și apoi invers. Nu, nu sunt generația „lockdown”, nici generația pentru care cariera înseamnă totul. Sunt generația care impune limite și luptă pentru ele, care cunoaște valoarea timpului liber și importanța unui echilibru între muncă și viață personală.

Omul cât trăiește învață

Învățarea pe tot parcursul vieții este încă un concept nou, mai ales pentru societatea românească, în care nu suntem obișnuiți să schimbăm specializări sau să ne adaptăm atât de rapid la noile tendințe. Însă chiar și acest lucru se modifică odată cu adâncirea pandemiei: față de 2020, în 2021 am văzut o creștere de cinci ori a ratei de participare la educație și formare a românilor de peste 24 de ani.

Am putea spune că experiența profesională și procesul de angajare, de muncă și formare în sine reprezintă mai mult pentru tineri. Și tocmai de aceea, cum păstrăm tinerii mai angrenați în realitate și în piața muncii? 

Raportul votat de Parlamentul European dorește să răspundă la aceste întrebări și propune:

●      accesul la o compensație adecvată în funcție de costul vieții;

●      accesul stagiarilor la protecție socială în conformitate cu sistemele naționale;

●      locuri de muncă accesibile;

●      respectarea criteriilor de calitate pentru orice perioadă desfășurată de la distanță în cadrul unui stagiu;

●      obiective de învățare clare și acces la mentorat adecvat și la îndrumare din partea unor mentori instruiți pentru a asigura transferul de competențe între generații;

●      încurajarea stagiilor transfrontaliere și mobilității;

●      o colectare mai bună a datelor privind stagiile la nivel național și la nivelul Uniunii.

Pot părea lucruri generale, la care ne-am fi așteptat să existe deja în legislație sau în memoria colectivă între angajat și angajator. Din păcate, date fiind crizele cu care se confruntă societatea și nevoia permanentă de extindere a angajatorilor, luând în considerare și faptul că tinerii sunt predispuși la discriminare la nivel de grup social, a fost nevoie de reglementarea unui sistem pe piața muncii mai echitabil.

dintre tinerii europeni au făcut cel puțin un stagiu
0 %

România e, pe hârtie, înaintea legislației europene la internship-uri

Deși pe durata Președinției României la Consiliul UE (ianuarie – iunie 2019), România a fost prima țară care și-a asumat un obiectiv din Strategia de Tineret a Uniunii Europene 2019 – 2027 (Locuri de muncă de calitate pentru toți/ Objective 7: Quality employment for all), țara noastră nu excelează astăzi la plata efectivă a tinerilor din internship.

Avem Legea internshipului, nr. 176 /2018, însă ne lipsește o imagine clară care să ne arate dacă această lege chiar se aplică sau dacă e o formalitate, un cadru pe care să îl bifăm, dacă ne impune Uniunea Europeană.

Noul raport votat în PE subliniază că stagiile sunt, în primul rând, o experiență de învățare, care nu ar trebui să înlocuiască locurile de muncă de început de carieră și să îmbunătățească accesul tinerilor la stagii remunerate.

Forumul European de Tineret estimează faptul că un tânăr pierde în medie 1.000 de euro pe lună urmând un internship neplătit, bani care se duc pe cheltuieli de întreținere, chirie, transport, etc.

De ce sunt importante stagiile

Cum treci de la teoria din școală la practica de pe piața muncii? E o discuție care s-a transmis de la generație la generație. Cei mai mulți tineri apelează la procese complementare de învățare față de educația formală pentru a face față cerinței crescute pe piața muncii – exemple aici sunt stagiile de practică de la facultate, internshipurile, contractele part-time, contractele full-time și voluntariatul.

Să le luăm pe rând:

  1. Începem cu voluntariatul, care, prin definiție, reprezintă un factor predominant în dezvoltarea educației și formării personale ale unui individ. Este o practică des utilizată de tineri, deoarece este cea mai la îndemână formă de a se dezvolta. Tinerii învață să socializeze, formal și informal, să lege conexiuni, să lucreze în echipă, să organizeze evenimente, etc. Sunt competențe reale, de care au nevoie în orice domeniu. Voluntariatul este o activitate pentru dezvoltarea personală a individului și a comunității, realizată de bună voie, din pasiune și dorința de a activa într-un mediu sigur. Însă nu toți tinerii își permit să facă voluntariat. O parte semnificativă dintre ei au nevoie să se angajeze ca să se poată întreține.
  2. Stagiile de practică din cadrul facultății. Tinerii trebuie să realizeze un stagiu de practică pe perioada universității în domeniul în care studiază. Uneori, facultatea are deja parteneriate și îi îndrumă pe tineri către organizații, companii, instituții unde pot efectua stagiile de practică. Dar alteori, tinerii sunt lăsați să caute singuri. O bună parte dintre stagiile de practică nu sunt plătite, mai ales cele la instituții. Problema apare când facultatea respinge locul de muncă unde lucrează tânărul sau organizația la care face voluntariat, obligând tânărul să aloce din timpul deja limitat către o a doua sau o a treia alternativă de învățare.
  3. Internshipurile. În România, spuneam, există Legea internship-ului, iar ea stipulează clar remunerarea intern-ului pentru activitatea prestată. Însă, din păcate, încă observăm că angajatorii din țară promovează în continuare internship-uri neplătite pentru tinerii fără experiență. Vedem reclame pe site-uri de promovare a locurilor de muncă „internshipuri neplătite”, în ciuda existenței legii. Ce se întâmplă? Cui putem raporta? De ce nu sunt sancționate aceste site-uri și companiile respective? Motivele invocate sunt diverse: de la clasicul „nu am știut”, până la „tinerii trebuie să învețe și să capete experiență ca să fie plătiți”.
  4. Locurile de muncă part-time și full-time. Există o presiune socială și o nevoie de afirmare intrinsecă a tinerilor de a se angaja încă din primii ani ai facultății. Motivele sunt diverse: de la nevoia explicită de a se întreține ca singură variantă de a răzbi, de la independența financiară, la experiența agonisită, la recomandări viitoare.

De obicei, angajatorii privesc cu teamă angajarea tinerilor, mai ales a celor cu experiență de voluntariat, în proiecte, stagii – practic, tinerii proactivi. De ce? În primul rând, vârsta îi face țintă sigură pentru ore suplimentare, task-uri care nu sunt în fișa postului și alte responsabilități care ar trebui făcute „urgent”. O parte realizează abuzul la care sunt supuși din punct de vedere emoțional, dar cealaltă parte continuă încercând „să demonstreze că pot”, „să se afirme”.

În al doilea rând, dacă ești tânăr, primești task-uri lipsite de conținut de cele mai multe ori, fiind o înclinație să accepți sarcinile  de ordin logistic și repetitiv. Practic, există riscul de a nu învăța nimic nou.

Aici își găsesc originea multe sincope care fac ca adevăratul potențial al tinerilor angajați să nu fie exploatat suficient. Spre exemplu, câți tineri activează în domeniul în care au studiat? Una din modalitățile prin care pot fi ajutați e să aibă oportunități echitabile: stagii de calitate, plătite în mod adecvat.

Așteptăm de la noua generație să fie salvatori, cei care vor reuși să rezolve anumite probleme ale societății dat fiind accesul lor la informații, dar nu îi integrăm echitabil în comunitate și nu îi tratăm ca pe un partener egal. Avem nevoie de un set de standarde care să îi ajute pe tineri să câștige experiență fără să le fie frică că nu își vor putea acoperi cheltuielile și fără să le periclităm procesul de învățare formală.

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Francesca Cristea

Head of Policy & Programs, Europuls

Este Head of Policy & Programs pentru Europuls – Centrul de Expertiză Europeană, fiind numită în această funcție în Septembrie 2022. Acolo, se ocupă cu gestionarea sau coordonarea programelor, proiectelor, briefurilor de policy și reprezentarea Europuls în dezbateri. Domeniile ei de specialitate sunt politicile pentru tineret, viitorul muncii și societatea civilă, fiind autoarea a numeroase articole, documente de poziție, whitepaper, dar și moderatoare a dezbaterilor cu subiecte din aria de expertiză.

Francesca este absolventă a Facultății de Relații Internaționale și Studii Europe a Universității București. Aceasta s-a implicat în ultimii 7 ani în proiecte naționale și internaționale care priveau dezvoltarea tinerilor. Este alumna a Programului de Bursieri Konrad Adenauer Stiftung și al programului Aspen Junior Seminar. A fost unul dintre cei doi Delegați de Tineret ai României la UE pe durata Președinției României la Consiliul UE.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    3
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x