AUCHANIZAREA ROMÂNIEI

De ce ne sperie magazinele fără casieri și de ce automatizarea nu e aici ca să ne fure job-urile (încă)

Computer Hope Guy
Retailerul francez Auchan a anunțat la finalul lunii februarie că a început remodelarea liniilor de case din magazine și va face un parcurs 100% self check-out pentru clienți. Foto: Auchan.

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

De la roboții care ne fură job-urile, la faptul că ne transformăm în casieri, o întreagă controversă a izbucnit în momentul în care retailerul francez Auchan a anunțat că va moderniza toate liniile de case din magazine, iar clienții își vor face singuri check-out-ul, așa cum se întâmplă deja, parțial, în toate lanțurile de supermarketuri.

Totuși, că ne place sau nu, astăzi nimeni nu mai sună la centralistă, pentru a-i da fir spre exterior. Nici când ne urcăm în autobuz, nu mai mergem la taxatoare, pentru a ne valida biletul. Folosim, în schimb, mobilul pentru conversații când vrem și către cine vrem, iar biletele de hârtie sunt de multă vreme istorie. În mijloacele de transport, plătim cu cardul, fie că e abonament sau cel bancar. Exemple sunt nenumărate.

Nu a murit nimeni de foame la nivel de societate, din cauza acestor schimbări care oricum nu s-au întâmplat peste noapte. Dar digitalizarea și automatizarea au intrat, treptat, în viața noastră. Și o vor face în ritm din ce în ce mai accelerat, la fel ca orice nouă tehnologie.

Nici retailer-ul francez Auchan nu face această schimbare de azi pe mâine. De altfel, casele de marcat „self check-out” sunt din ce în ce mai prezente în toate lanțurile de retail din România. Opțiunile de a fi complet independent atunci când îți faci cumpărăturile sunt disponibile în marile rețele de câțiva ani (de la K-Scan din Kaufland, prin care scanezi toate produsele chiar în momentul în care le pui în coș, la Self Scan de la Carrefour, prin care scanezi produsele cu telefonul propriu, prin intermediul unei aplicații).

Anunțul automatizării caselor de marcat a venit însă și cu o completare: toți angajații din zona caselor de marcat evoluează spre o nouă meserie, cea de consilier. Pentru a le oferi consultanță și suport clienților care nu se descurcă singuri în această relativ nouă activitate. Practic, o sarcină cu valoare adăugată, pe care o mașinărie nu o poate oferi, deocamdată.

Ca prin minune, în dezbaterile aprinse care au cuprins social media, acest detaliu extrem de semnificativ pentru toată povestea nu și-a făcut loc: oamenii evoluează, uneori chiar la vechiul loc de muncă, dar pe alte poziții.

Un cerc vicios. Automatizarea versus educația precară și tarele comuniste

Automatizarea procesului de casierie la marile magazine din România nu duce deocamdată la concedieri în masă pe aceste poziții, mai ales dacă ne uităm la numărul de posturi disponibile. Potrivit datelor portalului eJobs, furnizate la solicitarea Panorama, la începutul acestei săptămâni erau 1.100 de joburi de casier disponibile, dintr-un total de 29.000. 

Automatizarea nu „fură” job-urile făcute de oameni, ci mai degrabă vine să completeze posturile care au sarcini repetitive și pentru care nu se găsesc angajați sau unde fluctuația de personal este foarte mare. Casierii și vânzătorii din magazine sunt printre angajații care își părăsesc cel mai des jobul, în România.

În acest context, analistul economic Adrian Negrescu pune pe seama crizei de forță de muncă digitalizarea rapidă a serviciilor din hipermarketuri și supermarketuri. 

Este greu să găsești oameni capabili să umble cu banii, să facă joburile respective. Salariile sunt mici și sunt prea puțini cei care își doresc să lucreze în aceste joburi. Așa că, de voie, de nevoie, vom vedea tot mai multe business-uri din zona serviciilor care vor trece la digitalizarea completă a operațiunilor”, spune analistul economic. 

Pandemia a fost catalizatorul care a accelerat relația românilor cu digitalul – de la cumpărăturile online, la plata cu cardul sau la obișnuința cu o interacțiune mai redusă (acolo unde se poate) cu factorul uman din diverse instituții.


Citiți mai multe despre cum ne-a modificat pandemia relația cu cumpărăturile online

Adrian Negrescu amintește că, deși în România discuțiile legate de procesele de digitalizare și automatizare care au loc la nivel mondial sunt mai degrabă punctuale, „economia mondială trece prin a patra revoluție industrială, caracterizată de robotizarea și digitalizarea proceselor tehnologice”.

O revoluție căreia România nu i se poate opune. „Sunt bănci care au renunțat deja la angajaţi şi unde îţi poţi face plăţile pe telefon, sunt firme care s-au mutat cu totul în digital, au renunţat la sedii şi la secretare. Sunt fabrici care şi-au cumpărat utilaje automatizate şi nu este exclus ca, în următorii ani, să vedem până şi tractoare automate, controlate prin GPS şi satelit”, spune analistul economic Adrian Negrescu.

Cert este însă că nu toată lumea va adopta noile tehnologii și că vor fi în continuare oameni pentru care scanarea produselor la magazin va da mari bătăi de cap. Analistul economic subliniază că politica de înlocuire a casierilor se va face treptat, tocmai pentru că mulți nu știu să folosească tehnologia în favoarea lor și niciun director de companie nu și-ar permite să ignore lipsa de cunoștințe digitale ale unor categorii de persoane.

Adrian Negrescu pune teama de automatizare și digitalizare pe seama lipsei de educație, dar și a unei moșteniri culturale. Pe de-o parte, e nevoie să fie conștientizate schimbările fundamentale prin care trece societatea: „ca atunci când am trecut de la căruța cu cai la automobil”.

Pe de altă parte, în România există încă obișnuința culturală că un loc de muncă odată găsit, trebuie păstrat până la pensie.

Nu mai faci nimic altceva decât să mergi zi de zi la serviciu. Nu tu cursuri de pregătire, de specializare, niciun efort în a trece din punct de vedere profesional la nivelul următor. Dovada cea mai bună este că suntem pe ultimul loc din UE în privința participării populaţiei la cursuri de pregătire”, explică analistul economic.

În plus, mai subliniază el, specializarea este cea care îi va face pe oameni să își păstreze locurile de muncă, fiindcă tehnologia nu va putea înlocui munca cu valoare adăugată.

În toată lumea au existat discuții similare în momentul automatizării. Fie din teama de a pierde un loc de muncă, fie pentru că trebuie să mai deprinzi aptitudini noi.

De la case de marcat fără casieri, la magazine complet autonome

Magazinele fără casieri vor deveni tot mai frecvente în viitorul apropiat, la nivel mondial, pe măsură ce progresele tehnologice vor deveni mai accesibile pentru sectorul de retail, arată raportul „Robotics: Cashierless store”, realizat de GlobalData. Dar aici nu vorbim doar de „self-check-out”, ci de magazine în care ești singur de la A la Z.

Un astfel de magazin le permite clienților să cumpere produse și să efectueze plăți fără să fie nevoiți să aștepte la cozi, la case. Aceste magazine utilizează tehnologii precum senzori, camere, tehnologia deep learning și altele, pentru a monitoriza și urmări mișcările clienților, în scopul gestionării magazinului.

Dacă astfel clienții se pot bucura de mai multă flexibilitate și de cumpărături mai rapide, automatizarea va contribui și la optimizarea costurilor pentru marile lanțuri de magazine. 

Reperul în industrie vine din Statele Unite. În momentul în care Amazon a achiziționat retailerul alimentar Whole Foods, a demonstrat cât de mult se poate face inovare în magazinele fizice. În 2018, a lansat lanțul de magazine de tip „convenience” (generalist) fără casieri sau linii de check-out, iar doi ani mai târziu, Amazon a deschis primul magazin Amazon Go Grocery în Seattle, ridicând astfel ștacheta pentru celelalte magazine fizice.

Conceptul lui Amazon Go Grocery este de „just walk out shopping”. Adică vii, iei ceea ce îți trebuie și pleci, iar principalul avantaj este acela că oamenii nu mai sunt nevoiți să stea la coadă: fără coadă, fără check-out. Doar cu ajutorul tehnologiei, senzorii detectează produsele aflate în coș, cele puse înapoi la raft, iar cu un cod QR din contul Amazon este posibilă atât intrarea în magazin, cât și plata la final.

Dacă Amazon a dat tonul în industrie și ajunsese la un moment dat să aibă aproape 70 de astfel de magazine deschise în Statele Unite și Marea Britanie, și alți retaileri europeni vin puternic din urmă. 

Retailerul polonez Zabka, care are peste 9.000 de magazine, a început procesul de digitalizare încă din 2016. În 2021, a lansat Zabka Nano, un magazin complet autonom, unde clienții intră în magazin cu ajutorul aplicației sau cu cardul de credit, iau produsele de pe rafturi, ies din magazin și primesc chitanța pe telefonul mobil. Nu mai au astfel vreun contact cu un alt angajat al magazinului.

Zakba are deja 50 de astfel de magazine deschise în ultimul an și vrea să devină jucător la nivel global pe acest segment, depășindu-i pe rivalii de la Amazon ca număr de unități. Există însă și reversul medaliei. Pe fondul pandemiei și al încercării de reorganizare a business-ului offline, Amazon a decis să mai închidă din magazinele de tip Go și a ajuns să dețină doar în jur de 40 de astfel de unități. 


Panorama a scris aici despre concedierile masive din zona de big tech: Concedierile bagă panica în bula „big tech”. Cum e poziționată România în criza din IT

Automatizarea și digitalizarea sunt aici ca să rămână. La un alt nivel, un semnal mai tranșant în acest sens a fost tras de Elon Musk, cel mai bogat om al Planetei i cunoscut pentru pozițiile sale excentrice, dar și inovatoare: „Cred că am putea depăși un raport de unu la unu între roboți umanoizi și oameni”. 

Până să pășim însă într-un viitor care pare SF, cu siguranță lucrurile merg în această direcție: în marile lanțuri de retail scanarea produselor va deveni obișnuință. Alternativa rămâne comerțul tradițional, la piață, la micii producători sau la magazinele de cartier.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Cristina Dobreanu

Are o experiență de peste 15 ani în presa generalistă și economică. Îi place să pună informațiile în context, fiindcă o privire de ansamblu aduce mereu noi perspective. Scrie în special despre antreprenori, retail și start-up-uri, dar urmărește cu atenție tendințele care ne pot schimba viața de zi cu zi.
Crede în puterea exemplului și în lucrurile care nu sunt făcute cu superficialitate.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x