Iarna electricelor înghețate

Cât de justificat este prohodul mașinilor electrice, după deciziile Hertz și Spark

Computer Hope Guy
Mașini electrice ale companiei americane de închirieri auto Hertz. Foto: Erik Pendzich / Shutterstock Editorial / Profimedia

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Industria auto se pregătește de ani buni pentru un viitor electric, unul mai puțin poluant. Doar că drumul spre acolo nu e lipsit de denivelări. Mai mult, diverse știri din domeniu alimentează temerile legate de posibilitatea ca un parc auto global complet electric să se dovedească a fi doar un vis frumos.

Cele mai recente decizii ale Hertz și Spark, fără nicio legătură între ele, au dat apă la moară celor care contestă șansele trendului mașinilor electrice.

Hertz, compania americană de închirieri mașini, cu sediul în Florida, a anunțat că scoate la vânzare 20.000 de mașini electrice din flota sa din SUA, adică o treime din totalul autoturismelor sale echipate cu baterii. A invocat, în anunțul oficial, costurile mari de întreținere, dar și faptul că nu mai poate revinde modelele la prețuri satisfăcătoare pentru modelul său de business.

În același timp, compania lituaniană Spark, care activa în România din 2019, cu o flotă de car-sharing formată din mașini electrice, a anunțat o măsură și mai drastică: retragerea de pe piața de la noi. Nu există, deocamdată, un anunț similar pentru alte piețe europene pe care activează.

În fața unor astfel de vești, sunt destui care se pregătesc deja să cânte prohodul mașinilor electrice. Au, însă, dreptate?


Citește și: Piedicile care țin pe loc revoluția mașinilor din Europa
Cum arată viitorul mașinilor din Europa, în zodiacul chinezesc al electricelor
Mașinile preferate ale românilor și cum au ajuns electricele să bată bătrânul diesel

O perdea de fum pentru un „deal” eșuat?

Pentru a pune decizia Hertz într-o oglindă mai clară, e nevoie să ne întoarcem în octombrie 2021, crede Dan Vardie, fost jurnalist specializat în piața auto și președintele Juriului European AutoBest, (care acordă anual premiul Best buy car of Europe).

La acel moment, americanii de la Hertz anunțau „cu surle și trâmbițe” că până la final de 2022 vor cumpăra 100.000 de modele Tesla, pentru a-și extinde flota de mașini electrice pe care să le ofere pentru închiriere și ridesharing.

Anunțul de atunci a dus valoarea de piață a Tesla la o mie de miliarde de dolari și i-a scăpat pe cei de la Hertz de un faliment, procedură pe care o ceruseră anterior, din cauza dificultăților financiare cauzate de anii de pandemie.

„La vremea respectivă, Elon Musk a și spus că nu a făcut absolut nicio reducere pentru Hertz, compania a luat decizia să cumpere de una singură, fără să fie atrasă în vreun fel de Tesla să facă o asemenea achiziție. Acum, nu a mai cumpărat cât a promis”, spune Dan Vardie pentru Panorama.

Până în octombrie 2023, americanii cumpăraseră doar 35.000 de modele produse de compania lui Musk. Acum, strategia Hertz s-a schimbat: compania spune că din banii obținuți din vânzarea parțială a flotei de electrice, va cumpăra modele echipate cu motoare termice, pe benzină.

E posibil ca gigantul american de închirieri auto să se fi întins, de fapt, mai mult decât îi permitea plapuma de business, a explicat pentru Panorama Dan Boabeș, fondatorul fostului serviciu de car-sharing CityLink (cu mașini hibride) și actualul proprietar al Meridian Taxi.

Hertz a semnat un parteneriat cu Uber, pentru a permite accesul șoferilor de ridesharing, în mod automat, la flota sa de mașini electrice. 

„Din păcate pentru Hertz, așteptările lor din punct de vedere al comenzilor, al numărului de mașini utilizate, dar și din punct de vedere al daunelor provocate de către șoferii ridesharing, i-au determinat să privească această decizie într-o altă lumină. Nu neapărat că utilizarea unei mașini electrice ar fi nesustenabilă, ci pentru că profilul utilizatorului pe care l-au vizat nu a răspuns așteptărilor și estimărilor”, crede Dan Boabeș.

Și-a făcut Hertz calculele greșit?

De ce și-a scos la mezat, deci, până la urmă, gigantul de închirieri auto din SUA, o parte din mașinile electrice? În mod evident, în primul rând pentru că realitatea nu le-a confirmat calculele de business pe care și le-a făcut inițial.

Într-adevăr, costurile de întreținere a unei mașini electrice sunt încă mai mari față de mașinile cu motoare clasice. Cu atât mai mult pentru electricele folosite pentru închirieri, care trec prin „mai multe mâini” și suferă daune și uzură mai intense decât o mașină obișnuită. 

Doar că e greu de crezut că Hertz, care este un gigant în acest domeniu, nu știa acest lucru, crede Dan Vardie. El insistă că nu mașina e problema, ci pare o decizie legată strict de business-ul în sine.

„În lumea fotbalului, există o vorbă: niciodată să nu te uiți la picioarele jucătorului, ci numai la minge. Eu zic să nu fugim pe fenta explicațiilor celor de la Hertz. Rata medie de bună funcționare a unui automobil electric este de două, dacă nu de patru ori mai mare decât la un automobil cu propulsie clasică. Cu alte cuvinte, Hertz nu avea niciun motiv să le vândă, tocmai asta e ideea unei mașini electrice – să fie mai longevivă”, crede Dan Vardie.

Pe site-ul Hertz sunt scoase la vânzare mai multe modele electrice produse de Tesla, dar și de constructori precum Chevrolet sau Nissan. Prețul pentru un sedan Model 3, Standard Range Plus, spre exemplu, e de aproximativ 20.700 de dolari.

Compania susține că, odată cu scăderea prețurilor pentru electricele noi, s-au depreciat accelerat și modelele pe care le are în flotă.

Americanii se așteaptă să piardă 245 de milioane de dolari la revânzare, dar și-au asigurat investitorii că vor recupera aceste pierderi în următorii ani, conform documentului depus la SEC.

Nevoia de temperare a chinezilor și „gusturile” consumatorilor

Pe de altă parte, este posibil ca gradul de adopție al trendului auto electric în rândul populației să nu fie atât de mare și mai ales rapid, pe cât și-au închipuit mulți. De altfel, în toamna anului 2023, expansiunea pieței de mașini electrice cunoștea cel mai scăzut ritm al său din tot anul. În Europa, sunt țări precum Italia și Spania, dar și ​​Polonia, Cehia sau România, unde procentul prezenței mașinilor electrice în totalul parcului auto național e format dintr-o singură cifră.

0
de vehicule electrice erau înmatriculate în România, la finalul verii 2023

Sursa: MAI

0
de vehicule hibrid erau înmatriculate în România, la finalul verii 2023

Sursa: MAI

Poate nu e deci de mirare că, în anunțul său oficial, Hertz vorbește și despre nevoia de a „veni în întâmpinarea cererii clienților”, prin achiziția de mașini cu motoare clasice, cu ardere internă.

Coincidență sau nu, comentariile negative pe marginea acestei decizii vin mănușă curentului de lobby în coasta producătorilor auto din China.

Constructorii de mașini electrice, în frunte cu Tesla, sunt nevoiți să-și scadă prețurile în această perioadă, pentru a rămâne competitivi în fața chinezilor. Producătorii de electrice, care au primit subvenții de la Guvernul de la Beijing, au inundat piețele cu modele ieftine.

Creșterea accelerată a cotei de piață a electricelor chinezești în Europa (peste 8% în 2023, iar estimările arată că ar putea ajunge la 15% în 2025) a determinat UE să înceapă o investigație. Vizați sunt producători chinezi ca BYD, Geely și SAIC.

Există analiști care cred că se urmărește și „o altfel” de temperare a acestui avânt.

„Există un fel de lobby în stil american, împotriva mașinilor electrice, iar una din cauze e faptul că China controlează metalele rare și toată producția de baterii. Din cauza asta, atât Europa, cât și SUA nu sunt încântate, n-ai cum să fii încântat când ești la mâna chinezilor cu partea cea mai importantă – și anume bateria”, crede Dan Vardie.

Scânteia românească a declanșat plecarea Spark

Mai aproape de șoselele noastre, plecarea Spark din România a fost determinată, după cum susține compania lituaniană, de deciziile luate de autoritățile locale în privința parcărilor. Spark își va înceta activitatea la 1 februarie.

Consiliul General al Municipiului București a venit cu o hotărâre care obligă companiile de ridesharing cu modele electrice să plătească locul de parcare. Până acum, modelele echipate cu baterii puteau parca gratuit.

„Ca urmare a pierderilor financiare înregistrate și a reglementărilor locale referitoare la parcaje (…) s-a decis sistarea activității desfășurate de Spark în România. Decizia de închidere a fost luată în contextul unui mediu de business nefavorabil și în lipsa unui sprijin concret al autorităților locale pentru soluțiile de transport public alternativ, eco-friendly, printre care amintim și introducerea taxei de parcare pentru companiile care au în portofoliu vehicule electrice și desfășoară activități de car-sharing”, arată Spark.

Și aici este, așadar, o problemă de business, nu de mașini electrice. Socoteala de acasă a companiei nu s-a potrivit cu cea din târg, unde și așa problema parcărilor este destul de sufocantă, pentru a mai acomoda și mașinile unui serviciu de car-sharing.

Pe lângă calcule, mai există o problemă mult mai pragmatică, ce nu e comună doar mașinilor electrice de închiriat, ci tuturor acestor servicii, de la Hertz la Spark: pagubele provocate de șoferi sunt deseori costisitoare și se adaugă costurilor ridicate ale unei mașini electrice. 

Gradul de responsabilizare al șoferilor este unul extrem de scăzut. În trecut, pe Facebook au circulat poze cu modele avariate în mod intenționat de cei care le-au folosit.

„Modul în care este monitorizată utilizarea mașinii este deficitar. Știu proiecte de car-sharing – dau un exemplu de daună: maneta ștergătorului de parbriz ruptă de către unul dintre clienți. Este aproape imposibil să determini cine a făcut asta, din punct de vedere operațional este o pagubă uriașă”, spune pentru Panorama Dan Boabeș.

Antreprenorul mai vorbește și despre o altă posibilă explicație, legată de un așa-zis factor „wow”, care poate că nu mai este atât de mare:

„Proiectul de car-sharing al Spark în România ajuta utilizatorii la familiarizarea cu o mașină electrică, să trăiești o astfel de experiență. Acum, marii producători oferă deja servicii de drive-test”.

The big picture: piața electricelor stă pe cifre promițătoare

Dincolo de toate aceste decizii, e bine să aruncăm o privire pe cifrele oficiale, care arată tendințele mari ale piețelor auto, nu deciziile punctuale de business ale unor companii.

Pe parcursul anului 2023, modelele electrice s-au vândut extrem de bine în Europa. Chiar dacă ritmul de creștere s-a mai temperat în toamnă, linia rămâne ascendentă.

Între ianuarie și octombrie, s-au înmatriculat în Europa peste 10,6 milioane de mașini noi. Din acest total, 1,6 milioane erau echipate cu baterii electrice. Înseamnă un procent de 15%, potrivit Jato Dynamics. Iar Tesla e pe cale să marcheze o premieră pe piața europeană. Modelul Tesla Y e pe cale să încheie 2023 cu titlul de cea mai vândută mașină în Europa. Ar fi pentru pentru prima dată când podiumul e ocupat de un constructor din afara Europei.

0
de unități Tesla Model Y au fost înmatriculate în ianuarie-octombrie 2023

Sursa: JATO

Și în România, lucrurile arată bine pentru mașinile electrice, după primele 11 luni ale anului trecut, potrivit datelor APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).

Cota de piață a mașinilor electrice (100% și hibride plug-in), precum și a celor full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) a urcat la final de noiembrie 2023 la 24,1%.

De asemenea, autoturismele full electrice dețin o cotă de 10,7% din piața de mașini noi, în primele 11 luni ale anului 2023, față de anul 2022 când reprezentau 8,1%.  

Dacia Spring conduce topul, cu 6.365 unități și o creștere de 26,6% față de aceeași perioadă a anului precedent, iar următoarele locuri sunt ocupate de constructorul american Tesla – cu Model Y, respectiv Model 3.

Astfel de decizii punctuale, cum au fost cele luate de Hertz în SUA și de Spark, în România, nu pot avea, de fapt, niciun impact asupra pieței electricelor, în ansamblul ei. 

„Tendința este clară, astfel de decizii nu pot influența piața electricelor nici pe piața românească, nici pe piața americană”, este concluzia antreprenorului Dan Boabeș.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Ciprian Ioana

Și-a început cariera în presă la radio Europa FM, în 2011. Inițial, își dorea să fie DJ/realizator de emisiuni, dar a fost cooptat rapid în echipa de știri și acolo a rămas vreme de aproximativ 7 ani.

Mai târziu, a descoperit că-i place jurnalismul economic, a lucrat la emisiunea Business Club (Digi24), postul Digi FM, dar și pentru site-urile Playtech.ro și Digi24.ro.

E pasionat de știrea din spatele știrii și vrea să cunoască de ce se întâmplă, nu doar ce se întâmplă. Crede că, într-o lume care trăiește pe repede-înainte, e nevoie ca la finalul zilei să rămâi cu un tablou cât mai rotund a ceea ce te interesează, nu cu frânturi de informații mai mult sau mai puțin relevante.

Pe lângă cariera de jurnalist, Ciprian e voice-over profesionist, cu peste un deceniu de experiență. Îi poți auzi vocea prin reclame sau documentare.

Ciprian e colaborator Panorama din octombrie 2023.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
20 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    1
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x