Industria auto se pregătește de ani buni pentru un viitor electric, unul mai puțin poluant. Doar că drumul spre acolo nu e lipsit de denivelări. Mai mult, diverse știri din domeniu alimentează temerile legate de posibilitatea ca un parc auto global complet electric să se dovedească a fi doar un vis frumos.
Cele mai recente decizii ale Hertz și Spark, fără nicio legătură între ele, au dat apă la moară celor care contestă șansele trendului mașinilor electrice.
Hertz, compania americană de închirieri mașini, cu sediul în Florida, a anunțat că scoate la vânzare 20.000 de mașini electrice din flota sa din SUA, adică o treime din totalul autoturismelor sale echipate cu baterii. A invocat, în anunțul oficial, costurile mari de întreținere, dar și faptul că nu mai poate revinde modelele la prețuri satisfăcătoare pentru modelul său de business.
În același timp, compania lituaniană Spark, care activa în România din 2019, cu o flotă de car-sharing formată din mașini electrice, a anunțat o măsură și mai drastică: retragerea de pe piața de la noi. Nu există, deocamdată, un anunț similar pentru alte piețe europene pe care activează.
În fața unor astfel de vești, sunt destui care se pregătesc deja să cânte prohodul mașinilor electrice. Au, însă, dreptate?
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
O perdea de fum pentru un „deal” eșuat?
Pentru a pune decizia Hertz într-o oglindă mai clară, e nevoie să ne întoarcem în octombrie 2021, crede Dan Vardie, fost jurnalist specializat în piața auto și președintele Juriului European AutoBest, (care acordă anual premiul Best buy car of Europe).
La acel moment, americanii de la Hertz anunțau „cu surle și trâmbițe” că până la final de 2022 vor cumpăra 100.000 de modele Tesla, pentru a-și extinde flota de mașini electrice pe care să le ofere pentru închiriere și ridesharing.
Anunțul de atunci a dus valoarea de piață a Tesla la o mie de miliarde de dolari și i-a scăpat pe cei de la Hertz de un faliment, procedură pe care o ceruseră anterior, din cauza dificultăților financiare cauzate de anii de pandemie.
„La vremea respectivă, Elon Musk a și spus că nu a făcut absolut nicio reducere pentru Hertz, compania a luat decizia să cumpere de una singură, fără să fie atrasă în vreun fel de Tesla să facă o asemenea achiziție. Acum, nu a mai cumpărat cât a promis”, spune Dan Vardie pentru Panorama.
Până în octombrie 2023, americanii cumpăraseră doar 35.000 de modele produse de compania lui Musk. Acum, strategia Hertz s-a schimbat: compania spune că din banii obținuți din vânzarea parțială a flotei de electrice, va cumpăra modele echipate cu motoare termice, pe benzină.
E posibil ca gigantul american de închirieri auto să se fi întins, de fapt, mai mult decât îi permitea plapuma de business, a explicat pentru Panorama Dan Boabeș, fondatorul fostului serviciu de car-sharing CityLink (cu mașini hibride) și actualul proprietar al Meridian Taxi.
Hertz a semnat un parteneriat cu Uber, pentru a permite accesul șoferilor de ridesharing, în mod automat, la flota sa de mașini electrice.
„Din păcate pentru Hertz, așteptările lor din punct de vedere al comenzilor, al numărului de mașini utilizate, dar și din punct de vedere al daunelor provocate de către șoferii ridesharing, i-au determinat să privească această decizie într-o altă lumină. Nu neapărat că utilizarea unei mașini electrice ar fi nesustenabilă, ci pentru că profilul utilizatorului pe care l-au vizat nu a răspuns așteptărilor și estimărilor”, crede Dan Boabeș.
Și-a făcut Hertz calculele greșit?
De ce și-a scos la mezat, deci, până la urmă, gigantul de închirieri auto din SUA, o parte din mașinile electrice? În mod evident, în primul rând pentru că realitatea nu le-a confirmat calculele de business pe care și le-a făcut inițial.
Într-adevăr, costurile de întreținere a unei mașini electrice sunt încă mai mari față de mașinile cu motoare clasice. Cu atât mai mult pentru electricele folosite pentru închirieri, care trec prin „mai multe mâini” și suferă daune și uzură mai intense decât o mașină obișnuită.
Doar că e greu de crezut că Hertz, care este un gigant în acest domeniu, nu știa acest lucru, crede Dan Vardie. El insistă că nu mașina e problema, ci pare o decizie legată strict de business-ul în sine.
„În lumea fotbalului, există o vorbă: niciodată să nu te uiți la picioarele jucătorului, ci numai la minge. Eu zic să nu fugim pe fenta explicațiilor celor de la Hertz. Rata medie de bună funcționare a unui automobil electric este de două, dacă nu de patru ori mai mare decât la un automobil cu propulsie clasică. Cu alte cuvinte, Hertz nu avea niciun motiv să le vândă, tocmai asta e ideea unei mașini electrice – să fie mai longevivă”, crede Dan Vardie.
Pe site-ul Hertz sunt scoase la vânzare mai multe modele electrice produse de Tesla, dar și de constructori precum Chevrolet sau Nissan. Prețul pentru un sedan Model 3, Standard Range Plus, spre exemplu, e de aproximativ 20.700 de dolari.
Compania susține că, odată cu scăderea prețurilor pentru electricele noi, s-au depreciat accelerat și modelele pe care le are în flotă.
Americanii se așteaptă să piardă 245 de milioane de dolari la revânzare, dar și-au asigurat investitorii că vor recupera aceste pierderi în următorii ani, conform documentului depus la SEC.
Nevoia de temperare a chinezilor și „gusturile” consumatorilor
Pe de altă parte, este posibil ca gradul de adopție al trendului auto electric în rândul populației să nu fie atât de mare și mai ales rapid, pe cât și-au închipuit mulți. De altfel, în toamna anului 2023, expansiunea pieței de mașini electrice cunoștea cel mai scăzut ritm al său din tot anul. În Europa, sunt țări precum Italia și Spania, dar și Polonia, Cehia sau România, unde procentul prezenței mașinilor electrice în totalul parcului auto național e format dintr-o singură cifră.