POVESTEA ÎN DOUĂ MINUTE

Cum a ajuns Megalopolis, unul dintre cele mai controversate filme din istorie, cu o mega-gaură de peste $100 de milioane

Computer Hope Guy
sursa foto: Profimedia

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

„Megalopolis”, proiectul de suflet al lui Francis Ford Coppola, regizorul „The Godfather”/„Nașul”, a ajuns și în cinematografele din România. Așteptarea a fost lungă, dacă ne gândim că discuțiile despre film durează deja de peste 40 de ani. 

Coppola a avut ideea acestui film încă din 1977, pe când termina filmările pentru mega-hitul „Apocalypse Now”. În 1983, Coppola a început să lucreze la film. A strâns peste 400 de pagini de notițe și fragmente de scenariu în numai două luni. 47 de ani și un șir nesfârșit de scandaluri și controverse mai târziu, producția a ajuns și în cinematografe, pe banii regizorului american, care și-a finanțat integral acest proiect, gândit drept „magnus opus”.


Citește și:
Șapte filme care ne-au plăcut vara asta
7 filme care îți vor condimenta mini-vacanța de Paște

Megalopolis și drumul de peste 40 de ani până în cinematografe

Firma de producție a lui Coppola, American Zoetrope, anunțase inițial că filmările pentru „Megalopolis” aveau să înceapă în 1991, chiar dacă scenariul nu era încă finalizat la acel moment. 

Apoi, Coppola a anunțat că amână filmările până în 1996, pentru a se concentra pe alte proiecte. Regizorul avea nevoie de bani după eșecurile de la box office ale „One from the Heart” (1982) și „Tucker: The Man and His Dream” (1988).

În 2001, Coppola reia munca la film și au loc inclusiv sesiuni de citit scenariul („table reads”) cu actori importanți, precum Nicholas Cage, Russell Crowe, Robert de Niro, Al Pacino și Kevin Spacey. Deși echipa de filmare se apucase să facă prospectări de locații în New York, totul a fost pus pe pauză, din cauza atacurilor din 11 septembrie. În film, e vorba de reconstruirea orașului după un dezastru și asta era prea aproape de realitate după tragedia de la Turnurile Gemene.

În plus, Coppola a fost speriat și de ideea că acum avea suficienți bani cât să producă filmul singur.

Nu mai avea nicio scuză de data asta, dacă filmul nu ieșea bine. Asta l-a paralizat. Îl speria ideea că putea să facă orice dorește. Înseamnă că sufletul lui era în joc”, a spus o prietenă apropiată de-ale lui Coppola, Wendy Doniger, într-un interviu acordat revistei americane TIME.

Coppola a avut mereu în minte „Megalopolis”, dar atacurile de la 11 septembrie, grandoarea și miza proiectului l-au blocat. În 2009, spunea: „Într-o zi, voi reciti ce am scris pentru Megalopolis și poate voi vedea altfel lucrurile, dar acum nu e nimeni dispus să-l finanțeze. Vedeți ce fac studiourile acum”.

Zece ani mai târziu, pe 3 aprilie 2019, chiar cu o zi înainte să împlinească 80 de ani, Coppola a făcut marele anunț: se reîntorcea la proiectul lui de suflet. După o nouă amânare cauzată de pandemia de coronavirus, în 2021, Coppola își vindea crama și se împrumuta de peste 100 de milioane de dolari, pentru a finanța singur „Megalopolis”. Filmările au început într-un final, în noiembrie 2022, la 45 de ani distanță de când Coppola a gândit pentru prima oară filmul.

Megalopolis, inundat de scandaluri și controverse

Faptul că reușea, în sfârșit, să înceapă filmările nu a însemnat că problemele aveau să se încheie acolo. 

Perioada de filmări a fost și ea plină de controverse. „A mai făcut omul ăsta vreun film până acum?”, titra The Guardian un articol în care mai multe surse anonime vorbeau despre „stilul old school” (a se citi „sexist”) al lui Coppola de a se comporta cu femeile, la filmări. Coppola le-ar fi tras să stea în poala lui și ar fi încercat să le sărute cu forța pe cele care jucau roluri de extras, „ca să intre mai bine în atmosferă”.

Mai multe persoane s-au plâns că actorii și membrii staff-ului au reclamat lipsa lui de profesionalism, pentru că îl așteptau cu orele pe Coppola, în timp ce el fuma marijuana la el în rulotă. În plus, regizorul se răzgândea constant cu privire la locațiile de filmare și venea deseori la filmări, fără un plan clar pentru ziua respectivă.

De parcă nu era de ajuns, în decembrie 2022, Coppola a concediat toată echipa de efecte speciale, iar asta a dus și la o demisie în masă a celor din departamentul de arte vizuale al filmului. O sursă a descris situația pentru Hollywood Reporter ca fiind „un haos total”.

Eșec total la box office

Mai aproape de lansarea filmului, a apărut un nou scandal, după ce în trailerul de promovare au fost incluse citate false de la critici. Într-un efort eșuat de a promova filmul, cei din echipă s-au gândit că ar fi o idee bună să arate că și capodopera „The Godfather” a fost văzută prost de criticii vremii, așa că au scos de la naftalină recenzii vechi. Numai că acele recenzii nu au existat niciodată, iar echipa Megalopolis a trebuit să retragă trailerul și să le prezinte scuze criticilor cărora le-au atribuit recenziile fictive.

Viziunea lui Coppola nu ține cont de realitatea practică și asta s-a văzut și din faptul că, inițial, filmul avea un moment în care personajul principal răspundea la o întrebare adresată de cineva din publicul din sala de cinema. Asta a mers în circuitul de festivaluri, dar evident că nu avea cum să meargă la scară largă, motiv pentru care s-a renunțat la scenă. Probabil că acest episod e cel mai puțin bizar din sarabanda de controverse din jurul „Megalopolis”.

Totul e descris excelent de criticul de film Gabriella Paiella în GQ:

„Ca să înțelegi cum se integrează în film partea live a Megalopolis, ar trebui să înțelegi Megalopolis. Din păcate, asta este imposibil pentru creierul uman”.

Tocmai de aceea, nu o să vorbim despre ce se întâmplă efectiv în film sau despre valoarea lui artistică, însă merită să aruncăm o privire spre cifrele de la Box Office.

„Megalopolis” l-a costat pe Coppola aproape 140 de milioane de dolari. E prețul pentru viziunea grandioasă, poate chiar megalomană a unui regizor care a căutat libertatea artistică cu orice preț. În urma lui, stă o gaură de peste 100 de milioane de dolari, dat fiind că filmul a avut până acum încasări care abia depășesc 11 milioane de dolari în toată lumea. Asta în condițiile în care, în cinematografele din SUA, principala piață, rulează încă de la sfârșitul lui septembrie.

Fără să dăm vreun spoiler, trebuie spus că Megalopolis e un film despre un artist-arhitect de geniu, care încearcă să treacă peste obstacole aproape impenetrabile, pentru a-și realiza viziunea grandioasă, criticată de mulți, lăudată de alții. Sună cunoscut?

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Vlad Dumitrescu

E jurnalist din 2016, când a început să scrie despre cultură pentru feeder.ro. Ulterior, a mai scris despre politică externă la News.ro, despre sport la Eurosport, Lead.ro și ThePlaymaker.ro, iar la DoR a ținut newsletterul zilnic Concentrat, unde făcea un rezumat al celor mai importante știri ale zilei. Fan Manchester United și Boston Celtics, pasionat de wrestling, content creator la @despre.ce.vorbim pe Instagram.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x