OPEN MINDS

Guvernul a lămurit ce sunt întreprinderile legate, dar lasă o problemă periculoasă: „Ne dorim să o aplicăm și puțin retroactiv”

Computer Hope Guy
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor Publice / sursa: Inquam Photos / George Călin

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

UPDATE 1 APRILIE 2024 Ordonanța de urgență s-a publicat fără a se ține cont de propunerile mediului de afaceri de a amâna data aplicării, pentru ca prevederea să nu retroactiveze, și de a lămuri sintagma „direct sau indirect”, folosită în majoritatea condițiilor care stabilesc relațiile de legătură ale întreprinderilor. Actul include și o amânare a termenului până la care contribuabilii pot să își stabilească impozitul pe care îl vor datora în 2024, de la 31 martie la 15 aprilie. De precizat că OUG 31/2024 a fost publicată în Monitorul Oficial sâmbătă, 30 martie, în conditiile în care, până la publicare, termenul de stabilire a vectorului fiscal era 31 martie – nici 30, nici 31 nu au fost zile lucrătoare.


Într-o discuție utilă avută joi, 14 martie, cu un reprezentant al Ministerului de Finanțe, pe tema încă unei runde de modificări fiscale care să rezolve din confuziile „ordonanței-trenuleț” de anul trecut, specialiștii în fiscalitate au obținut lămuriri cu privire la problema întreprinderilor legate, care ar putea duce la reclasificarea multor microîntreprinderi din România și la schimbarea tipului de impozit pe care îl datorează o societate.

Și au mai primit un răspuns interesant, când subsemnatul a ridicat una dintre marile probleme puse de prevederea întreprinderilor legate, anume că ar avea efecte retroactive: „Ne dorim să o aplicăm și puțin retroactiv”. Atât Codul fiscal, cât mai ales Constituția României spun că așa ceva nu se poate.

Într-o țară ca România, cu circa 500.000 de firme care au regimul de microîntreprinderi, miza subiectului nu e deloc mică.

Cum am ajuns aici: drumul „trenulețului” fiscal

Deja ne-am obișnuit ca modificările în materie fiscală, introduse de Guvern, să fie după principiul „le dăm așa și cârpim după”. Studiile de impact nu există, dezbaterea publică este doar teoretică, iar respectarea Constituției și a legilor organice este mai puțin importantă decât dorința celor din Guvern și încercările de a ciupi bani de unde se poate, pentru a cârpi găuri bugetare date de politic.

Așa s-a ajuns ca, la mai puțin de două luni de la publicarea Legii 296/2023 care modifica substanțial Codul fiscal, Guvernul să nu fie mulțumit cu amendamentele aduse de Parlament și, în prag de mini-vacanță de Sărbători, să se publice OUG 115/2023, care, printre altele, schimba complet conceptul de microîntreprindere.

Una dintre cele mai importante și dezbătute modificări a fost introducerea conceptului de întreprinderi legate. Mai exact, o societate nu putea să aplice sistemul de impozitare pe venitul microîntreprinderilor, dacă veniturile ei cumulate cu cele obținute de întreprinderile legate depășeau plafonul de 500.000 euro.

Acest nou concept adus în legislația fiscală a dat naștere la două mari probleme (și multe mai mici):

  1. Era un concept definit prin legea IMM-urilor, cu care contabilii, consultanții fiscali și nici măcar reprezentanții ANAF nu erau familiari și care fusese introdus în respectiva lege cu un cu totul alt scop. De aici, s-a ajuns repede la concluzia că era foarte greu de pus în practică și foarte interpretabil în legea fiscală.
  2. Avea efecte retroactive: această prevedere introdusă de OUG 115, prin care veniturile unei societăți trebuie cumulate cu cele ale întreprinderilor legate, intra în vigoare la 1 ianuarie 2024, în timp ce testul pentru a stabili dacă o societate poate aplica sistemul de impozitare al microîntreprinderilor în anul 2024 se făcea la data de 31 decembrie 2023, dată la care legea fiscală nu prevedea această cumulare de venituri.

Termenul până la care trebuie stabilit tipul de impozit pe afaceri pe care o societate îl datorează (impozit pe venitul microîntreprinderilor, de 1% sau 3%, ori impozit pe profit, de 16%) este 31 martie a anului respectiv. Dar, pentru a putea aplica sistemul pe venitul microîntreprinderilor, trebuie îndeplinite anumite condiții la data de 31 decembrie a anului anterior.

Cu alte cuvinte, dacă la 31 decembrie 2023 îndeplinești condițiile pentru a plăti impozit pe microîntreprinderi, poți aplica acest regim, iar dacă nu, până la 31 martie 2024, trebuie să devii plătitor de impozit pe profit.

Pe fondul confuziei create de modificările aduse de OUG 115/2023 regimului de impozitare pe venitul microîntreprinderilor și în special de condiția cu privire la întreprinderile legate și data ei de aplicare, reprezentanții Ministerului de Finanțe și ANAF au fost bombardați cu întrebări pe această temă, inclusiv venite de la organisme profesionale și asociații de afaceri.

Microîntreprinderi și întreprinderi legate: s-a rezolvat o problemă, a rămas a doua

Astfel că, în seara de 13 martie 2024, Guvernul a decis publicarea unui nou proiect de ordonanță de urgență, care, printre altele, lămurește foarte bine cum se stabilește, din punct de vedere al legislației fiscale, dacă o întreprindere este legată cu o persoană.

Noile criterii sunt clare și ușor de stabilit, ceea ce rezolvă incertitudinea creată de prima problemă descrisă mai sus.

Specific, se stabilește că o întreprindere este legată cu o alta dacă:

  1. Una din întreprinderi deține minimum 25% la cealaltă (inclusiv deținere a drepturilor de vot).
  2. Ambele sunt deținute în proporție de 25% de o altă persoană fizică sau juridică (inclusiv deținere a drepturilor de vot).
  3. Dacă o persoană fizică are un PFA sau altă formă de organizare individuală și deține și minimum 25% într-o companie.

Problema majoră cu acest proiect de OUG este însă că Guvernul a încercat să clarifice și data de la care aceste prevederi se aplică, stabilind că noile prevederi se aplică inclusiv pentru încadrarea ca microîntreprindere în anul fiscal 2024.

Cu alte cuvinte, o ordonanță care sperăm că va fi publicată în martie 2024 (momentan, este la stadiul de proiect în dezbatere publică), stabilește încadrarea unor societăți începând cu 1 ianuarie 2024, încadrare care se testează cu îndeplinirea unor condiții valabile la 31 decembrie 2023.

Asta înseamnă că legea dată acum stabilește tratamentul fiscal pentru trecut, or asta este în directă contradicție atât cu prevederile Codului fiscal, dar mai ales cu art. 15 din Constituția României, care spune că „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile”.

Practic, ce ar face acest OUG când va fi publicat este să schimbe regulile în mijlocul jocului, ceea ce este contrar oricărui principiu de drept și încalcă majoritatea principiilor fiscalității, stabilite la art. 3 din Codul fiscal:

  1. Certitudinea impunerii – prin elaborarea de norme juridice clare, care să nu conducă la interpretări arbitrare, iar termenele, modalitatea și sumele de plată să fie precis stabilite pentru fiecare plătitor, respectiv aceștia să poată urmări și înțelege sarcina fiscală ce le revine și să poată determina influența deciziilor lor de management asupra sarcinii lor fiscale.

Nu cred că e vreun cuvânt din principiul acesta care să fie respectat în povestea de față.

  1. Eficiența impunerii – asigură niveluri similare ale veniturilor bugetare de la un exercițiu bugetar la altul prin menținerea randamentului impozitelor, taxelor și contribuțiilor în toate fazele ciclului economic.

Asta nu cred că s-a întâmplat vreodată în ultimii 10 ani.

  1. Predictibilitatea impunerii – asigură stabilitatea impozitelor, taxelor și contribuțiilor obligatorii, pentru o perioadă de timp de cel puțin un an.

Noul Cod fiscal a fost publicat în septembrie 2015. De atunci, a suferit peste 150 de modificări și completări, două dintre ele chiar înainte de a intra în vigoare. Nici vorbă, deci, de predictibilitate.

„Puțină retroactivitate” strică

A doua zi după publicarea noii ordonanțe fiscale, la un curs de pregătire profesională organizat de Camera Consultanților Fiscali, cu un specialist din Ministerul de Finanțe, am ridicat problema că prevederea din proiectul de OUG care stabilește că se aplică inclusiv pentru încadrarea ca microîntreprindere în anul 2024 este neconstituțională, deoarece legea trebuie să dispună doar pentru viitor, răspunsul pe scurt al reprezentantei din Minister a fost surprinzător:

„Sigur că aveți dreptate, atunci când trebuie să reglementăm, știm și noi că principiul e că trebuie să reglementezi pentru viitor. (…) Dar, având în vedere că suntem încă în perioada de analiză și că această regulă pe care noi o aducem este, poate, mai favorabilă (…), suntem lăsați să aplicăm regula respectivă. Așa că noi ne dorim să o aplicăm și puțin retroactiv”.

O asemenea interpretare contravine clar legii fundamentale.

Iar argumentul conform căruia suntem încă în perioada de analiză are nevoie de puțin context: termenul de stabilire a tipului de impozit pe care îl va datora o societate începând din 2024, pentru toată perioada sa de existență (căci nu va mai putea reveni la regimul de microîntreprindere odată ce a devenit plătitoare de impozit pe profit) este 31 martie 2024. Iar în data de 14 martie 2024, avem un proiect de OUG (care probabil va intra în vigoare în jurul datei de 25 martie 2024), care aduce clarificări la o modificare confuză, făcută pe 15 decembrie 2023, clarificări care stabilesc, printre altele, că, în ciuda Constituției, legea se aplică retroactiv.

Dar e bine că „suntem în perioada de analiză”, ba chiar probabil că ne vor rămâne cinci zile întregi din această perioadă.

Ce puteți face dacă sunteți vizați de aceste prevederi:

Dacă nu sunteți de acord cu această abordare a autorităților, vă recomandăm să propuneți cât mai rapid modificarea OUG aflată în dezbatere publică, înainte ca aceasta să fie publicată în Monitorul Oficial.

Pentru asta, puteți transmite un email la adresa [email protected] cu subiectul: „Propunere de modificare a proiectului de OUG publicat în transparență decizională în data de 13 martie 2024” și în care să includeți următorul text, dacă nu aveți inspirație:

Clarificările aduse de art. XXV din proiectul de OUG privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative publicat în data de 13 martie 2024 sunt benefice mediului de afaceri.

Totuși, art. XXVI, alin. (2) din același proiect nu respectă prevederile art. 15, alin. (2) din Constituția României, conform cărora „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile”. Mai mult, sunt încălcate și principiile certitudinii impunerii, eficienței impunerii și predictibilității prevăzute la art. 3 din Codul fiscal.

Din aceste motive, solicit modificarea art. XXVI alin. (2) din proiectul de OUG, după cum urmează: „Prevederile art. XXV pct. 3 se aplică pentru verificarea condiției de la art. 47 alin. (1) lit. C) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru încadrarea ca microîntreprindere începând cu anul 2025”.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Mircea Mărculescu

Consultant fiscal

Mircea Mărculescu este partener coordonator pe probleme fiscale în cadrul Elite Compliance și membru al Camerei Consultanților Fiscali din România. A fost implicat în numeroase proiecte de revizie fiscală, consultanță, audit, fuziuni și divizări, pentru un portofoliu internațional de clienți. În prezent, este specializat în consultanță fiscală în domeniul digital și al tehnologiei blockchain. A organizat și a susținut cursuri de fiscalitate națională și internațională, având o vastă experiență atât în consultanță, cât și companii multinaționale.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mmarculescu


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
22 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    3
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x