„Nerezonabil”. Nouă oameni care au clădit ceva remarcabil în România, despre lecțiile succeselor și eșecurilor lor
Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici
Cum creezi ceva din nimic? Cum recunoști o ocazie, când îți iese în cale și cum știi ce să faci cu ea? În ce se măsoară succesul, de fapt?
Când ne ies în cale oameni remarcabili – sunt mai mulți decât am crede -, ne uităm la ei deopotrivă fascinați și sceptici. Vrem să înțelegem cum au reușit, ce concurs de împrejurări i-a adus în punctul în care sunt și din care îi admirăm sau chiar invidiem. În același timp, măcar o fărâmă din noi caută acel ceva pe care ei, oamenii remarcabili, nu ni-l spun. „Rețeta”.
Andreea Roșca, jurnalistă, cofondatoarea Fundației Romanian Business Leaders și, pentru transparență deplină, unul dintre cei cu care s-a construit proiectul pe care se bazează Panorama de azi, are deseori în fața sa oameni remarcabili și nerezonabili. Sunt invitații „The Vast & The Curious”, proiect de interviuri cu antreprenori, pionieri și inovatori.
Că stă cu ei pe o scenă, la Teatrul Apollo111, că sunt într-un studio de podcast, în fața unui microfon, interlocutorii Andreei Roșca sunt oameni care au creat, distrus și creat din nou. Vorbesc despre eșecuri și șanse pierdute cu aceeași candoare cu care își povestesc drumul spre succes. Mai presus de orice, sunt oameni care au ceva interesant de zis.
Câteva dintre aceste conversații, care s-au purtat cu public, în 2022 și 2023, sunt reunite acum într-un volum. „Nerezonabil. Principiile și lecțiile de viață a nouă oameni remarcabili”, noua carte a Andreei Roșca, pornește de la următoarea întrebare a autoarei: „cum poate cineva să creeze o carieră, un proiect, o idee pe măsura aspirațiilor și potențialului său?”
Din cele nouă povești se țese o colecție de principii care sunt transferabile. Iar unul dintre ele se leagă chiar de titlul cărții („nerezonabil” nu există în DEX): „pentru a face lucruri remarcabile, e necesar să fim adesea mai mult sau mai puțin nerezonabili (…), să avem încredere să facem diferit de ce fac ceilalți, chiar cu riscul de a fi criticați și neînțeleși”.
Cine sunt cei nouă „nerezonabili” din carte:
- Andrei Pitiș – antreprenor, angel investor
- Mircea Miclea – profesor, psiholog
- Jean Valvis – Aqua Carpatica
- Cristina Bâtlan – fondatoare Musette
- Sergiu Neguț – FintechOS
- Alexandru Stermin – biolog, explorator
- Laurențiu Bănescu, Alexandru Geamănu – antreprenori, berea Zăganu
- Radu Atanasiu – profesor, antreprenor
Fiecare dintre ei e personajul principal al unui capitol din carte, care nu e nicidecum un transcript al interviurilor, ci o reconstituire a poveștilor acestor oameni, pusă în contextul unor lecții sau discuții mai mari despre viață și business.
Cum gândește un om „nerezonabil”
Am selectat câteva citate, pe post de „aperitiv nerezonabil”:
„De multe ori, a învăța nu înseamnă doar a adăuga, ci și a uita, a lăsa în urmă, a ieși dintr-o paradigmă. Când înveți foarte bine ceva, ajungi să crezi că le știi pe toate în acel univers. Deci trebuie să închizi acel ciclu și să te apuci de altceva și abia atunci ai șansa să înveți din nou” – Andrei Pitiș, cofondator al Innovation Labs și al TechAngels, investitor în vreo 30 de companii, și omul care a lansat, în 2015, cam în același timp cu Apple Watch, un ceas inteligent cu cea mai lungă autonomie a bateriei, numit Vector Watch, vândut ulterior companiei Fitbit.
Și tot Andrei Pitiș:
La interviul cu „făuritorul de branduri” Jean Valvis, fondatorul Dorna și Aqua Carpatica, am fost în public, la Teatrul Apollo111. Valvis și-a povestit toată viața antreprenorială cu un efort de seducție de parcă fiecare membru al publicului era un viitor investitor în afacerile lui.
Jean Valvis e omul care a pornit industria apelor minerale de la noi, care a făcut din România „patria apelor minerale”, slogan pe care l-a și brevetat, de altfel.
A creat Dorna Apemin, pe care a vândut-o ulterior către Coca-Cola, pentru 40 de milioane de dolari. A „inventat” laptele UHT pe piața din România, în cadrul LaDorna, companie pe care a vândut-o, în 2008, către francezii de la Lactalis, pentru 80 de milioane de euro. Însă poate cea mai spectaculoasă tranzacție a lui Valvis – una care a scris istorie în business-ul românesc – a avut loc în 2022, când a vândut 20% din acțiunile Aqua Carpatica gigantului american PEPSICO. De ce a fost istorică tranzacția? Pentru că un business de 1.000 de ori mai mare decât brandul românesc a fost convins să accepte un pachet minoritar.
Iată ce spunea Valvis, în dialogul cu Andreea Roșca, vorbind despre istoria luptei pe resursele naturale și ce va conta în viitorul tot mai poluat care ne așteaptă:
Cu multe trimiteri la cărți valoroase și studii relevante și ieșiri frecvente din povestea fiecărui „nerezonabil” pentru a privi lucrurile și din alt unghi, cartea e, cum o spune și sloganul „The Vast&The Curious”, „aer proaspăt pentru minte”.
Cartea „Nerezonabil” se găsește aici.
Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.
- Investiție, randament și un exercițiu inedit: cum arată o familie, dacă ne uităm la ea din perspectivă economică
- Secret în văzul tuturor. Cum să faci lumea mai bine, om cu om, dar începând cu tine
- Să nu ne îmbătăm cu o „Rezervă”. Dacă România toată ar fi un cititor, ar termina cartea prințului Harry peste cel puțin 6 luni