Redăm, în continuare, interviul acordat de Alice Cabaret rubricii Open Minds:
Bucureștiul: un oraș cu potențial, dar în care mașina e șefă
P: Ați fost recent în București, pentru a lua parte la o conferință. Ce impresie v-a lăsat orașul și ce v-a frapat cel mai tare, în calitate de strategist urban?
A.C: Am petrecut doar câteva zile, aș fi vrut să am mai mult timp să explorez. Prima impresie a fost că e o diversitate arhitecturală fantastică și orașul e plin de clădiri arhitecturale frumoase și de mare valoare.
M-am plimbat pe multe străzi cu case superbe, iar modul în care pietonul și strada intră în contact cu ambianța arhitecturală m-a fascinat. Sunt multe lucruri cu care Bucureștiul se poate mândri. Dar, din ce am observat, cred că o problemă e că cetățenii nu simt că pot să-și îmbunătățească propriul oraș.
Principala prioritate a oamenilor este, bineînțeles, eficientizarea și fluidizarea traficului, numărul de mașini din oraș și transportul public, deoarece principalele nevoi sunt în această sferă. Dar, din păcate, discuția despre oraș se blochează aici. Și tot din păcate, oamenii privesc și vorbesc despre oraș doar prin această lentilă.
De exemplu, am mers către locația conferinței pe jos, folosind Google Maps. Și nu înțelegeam de ce mă face să ocolesc foarte mult, când aș fi putut pur și simplu să traversez un mare bulevard pe care mă aflam. Am luat versiunea mai scurtă, fără să ascult de GPS, ca să realizez apoi că nu am pe unde traversa ca pieton. Ca strategist urban, asta m-a făcut să mă gândesc cine are prioritate în oraș și că este un oraș gândit mai mult pentru mașini, și mai puțin pentru oameni.
Citește și:
„Orașul la 15 minute” poate ascunde o capcană
P: Vreau să vorbim puțin și despre conceptul „orașului la 15 minute”, care a fost gândit chiar la Paris, de către urbanistul Carlos Moreno, și care a fost promovat intens de către primăria orașul dumneavoastră. Cum vedeți această abordare asupra orașului?
A.C: Cred că modul în care privim orașele spune multe despre noi, ca societate. Trăim în era accelerării, în care învățăm că prin anumite mecanisme, precum tehnologia digitală, putem economisi timp și am intrat într-un nou normal în care suntem într-o goană continuă de a optimiza totul. În această paradigmă a societății moderne ne aflăm azi. Bineînțeles, eficientizarea și scurtarea timpului petrecut în trafic sunt preocupări legitime. Sunt mulți oameni care petrec mult timp pe drum până la birou și înapoi sau care nu au acces la mijloace de transport în comun.
Experiența noastră cu orașul nu ar trebui să fie privită doar prin lentila optimizării: ar trebui să interacționăm mai mult cu orașul nostru, nu doar atunci când mergem din punctul A în punctul B. Curând, poate vom ajunge la un oraș la 10 minute sau 5 minute, până când nu vom mai avea acces la oraș deloc. Vom ajunge să stăm în sufrageria noastră, separați de ceilalți, ceea ce ne va reduce opțiunile și oportunitățile de interacțiune. Paul Virilo, un filosof și urbanist francez, spunea că accelerarea timpului înseamnă compresia spațiului.
Avem nevoie să trăim și să experimentăm momente în propriul oraș, care nu sunt menite să fie optimizate. Din astfel de experiențe sau interacțiuni neașteptate și neplanificate din viața de zi cu zi pot reieși lucruri frumoase pe care oamenii nu și le mai permit, pentru că sunt mai mereu pe grabă.