După un 2020 în care vânzările au fost mai mici pentru retailerii din zona de îmbrăcăminte și încălțăminte, în 2021, a fost depășit nivelul din 2019.
Sportisimo este unul dintre chiriașii obișnuiți ai parcurilor de retail. Magazinul cu numărul 50 a fost deschis în proiectul de retail Funshop Park din Vaslui, la finele lunii mai. Și pe lista de deschideri noi pentru acest an sunt patru magazine în București, Craiova, Alba și Brașov, dintre care două magazine sunt localizate în parcuri de retail.
„Inaugurarea de magazine în aceste tipuri de locații se află în continuare în strategia noastră de extindere, astfel că la momentul actual suntem în căutare de locații noi. Avem în plan extinderea rețelei de magazine cu aproximativ opt magazine pe an, iar cu siguranță parcurile de retail sunt un concept care ne ajută să ne atingem obiectivul și să ne extindem rețeaua de distribuție”, a spus pentru Panorama, Petru Andronic, Country Manager Sportisimo România.
Odată cu deschiderile, au crescut și vânzările. Față de 2019, afacerile pe plan local s-au dublat, iar față de 2021, creșterea a fost de circa 14%.
Sunt parcurile de retail un imbold pentru retaileri să ajungă la cât mai mulți clienți? „Da, cu siguranță ne ajută să ajungem la cât mai mulți clienți” mai spune Petru Andronic. „Peste tot există un potențial de cumpărare pe care încercăm să îl fructificăm. Chiar dacă s-a observat tendința de revenire a mallurilor încă din 2022, parcurile de retail ne ajută să atingem zonele orașelor regionale care nu au fost pe harta extinderilor în urmă cu câțiva ani, dar și zonele rezidențiale din suburbiile orașelor mari”, completează șeful Sportissimo.
Cererea vine și din partea cumpărătorilor. Zone întregi de lângă marile orașe s-au transformat în ultimii ani în suburbii cu mii de locuințe. Astfel că, odată cu noile cartiere, au apărut și magazinele de proximitate din parcurile de retail.
„Family Market a apărut ca idee de business înainte de pandemie, ca urmare a unei cereri concrete pe care o primeam din partea comunității. Este și motivul pentru care conceptul a demarat cu o consultare a oamenilor din cele două zone rezidențiale, ce s-au dezvoltat foarte mult în ultimii ani, privind ce servicii și magazine își doresc aproape, astfel încât mixul de chiriași s-a format, practic, alături de rezidenți”, a spus pentru Panorama, Sebastian Mahu, Head of Asset Management Iulius.
Din seria Panorama „România de suburbie”, citește și:
Cât costă un parc de retail
Dacă mallurile vin la pachet cu zeci de magazine în orașe unde bazinul de potențiali cumpărători este mare, parcurile de retail au mai puține magazine, de regulă din cele care oferă produse de bază. Iar unele vin și cu restaurante de tip fast-food. Suprafețele acestor centre comerciale variază de la câteva mii de metri pătrați și pot ajunge chiar și la 12.000 de metri pătrați în unele cazuri.
În plus, proiectele au și un retailer ancoră, precum Lidl, Kaufland sau Carrefour.
Investiția e considerabil mai mică față de ce e nevoie pentru a construi un mall.
Spre exemplu, dezvoltatorul polonez Scallier, care și-a făcut intrarea pe piața de la noi în 2020 și a construit deja cinci parcuri de retail, investește între cinci și zece milioane de euro într-un astfel de proiect. Al șaselea parc de retail se va deschide anul acesta la Moșnița, lângă Timișoara, iar compania a anunțat recent că are deja terenurile asigurate pentru alte trei proiecte.
În primele trei luni din acest an, s-au deschis două parcuri de retail, unul la Giurgiu, iar altul la Călărași, investiții cumulate de nouă milioane de euro.
Constructorul Synergy și-a făcut anul trecut intrarea pe acest segment de piață și a deschis primul astfel de proiect, Lemon Park, în nordul Bucureștiului, chiar lângă autostrada care duce spre Ploiești. Investiția a fost de 15 milioane de euro. Compania pregătește planurile pentru alte două proiecte similare, care sunt în fază incipientă. Mizează tot pe zone rezidențiale, cu potențial ridicat.
„Pregătim două proiecte, în alte orașe decât București. Din ceea ce vedem noi și la chiriașii pe care îi avem în Lemon, dar și în general, în piață, vedem tendința retailerilor de a merge către astfel de proiecte”, a spus pentru Panorama, Liviu Suvac, Chief Business Officer Synergy Construct, referindu-se la parcurile de retail.
Pentru proiectele pe care constructorul le are în plan, suprafețele vizate sunt de 6.000 de metri pătrați, cel mult 8.000 de metri pătrați.
„Nu considerăm că suprafețe mai mari de 8.000 de metri pătrați ar fi mai atractive sau competitive pentru profilul nostru și ce ne propunem. Strict din punctul de vedere al materialelor de construcție, da, e mai scump să construiești acum, dar în același timp, avem lecțiile învățate de la Lemon și mă aștept ca la următoarele proiecte să ieșim în aceeași zonă de preț”, ne-a mai spus Suvac.
Mallurile în schimb, au nevoie de investiții de câteva zeci de milioane de euro. Prime Kapital, unul dintre cei mai activi jucători pe acest segment, are în pregătire malluri și centre comerciale mai mici pentru care a bugetat investiții cuprinse între 30 și 140 de milioane de euro. În total, investițiile programate în retail ale dezvoltatorului sunt de circa 600 de milioane de euro, potrivit datelor financiare ale companiei.
De ce parc de retail, și nu mall?
Poate că nu mulți își mai amintesc de strada din Arad cu cinci malluri. Dezvoltatorii s-au înghesuit înainte de criza din 2008 și au cumpărat terenuri pentru noi proiecte. Doar un mall a și fost construit, iar AFI Europe anunța cu ani în urmă că și-a schimbat planul și va construi un parc de retail în loc de mall. Construcția proiectului a început anul trecut, iar printre chiriași se numără Carrefour, Leroy Merlin, Media Galaxy, Decathlon și mai mulți retaileri din zona de fashion. McDonald’s a deschis deja primul restaurant de tip Drive-Thru din oraș. Deschiderea este programată pentru a doua jumătate din acest an.
Nu doar dezvoltatorii sunt interesați de construcția de parcuri de retail. Cometex, divizia de imobiliare a Altex, care e lider pe piața electroIT, a anunțat în toamna anului trecut că are planuri pentru 30 de noi parcuri de retail în orașe precum București, Timișoara, Brașov, Iași, Giurgiu, Focșani, Zalău, Râmnicu Vâlcea, Botoșani, Târgoviște, Călărași. Investiția totală, scrie ZF, este de 200 de milioane de euro.
Anul trecut, a vândut și ultima proprietate construită înainte de 1989 care se mai afla în portofoliul companiei, iar pentru acest an, sunt programate deschiderea a trei parcuri de retail la Dej, Râmnicu-Vâlcea și Giurgiu. Printre chiriașii Cometex se numără Takko, Pepco, JYSK, Sinsay, Deichman, Sportisimo, DM sau Noriel.
Anul exit-urilor
Dezvoltatorul belgian Mitiska și-a construit pe plan local un portofoliu de 24 de parcuri de retail, ancorate de Kaufland și Lidl. Portofoliul a fost scos la vânzare și ar putea să le aducă proprietarilor 250 de milioane de euro, potrivit Profit.ro.
Polonezii de la Scallier, care își continuă expansiunea pe plan local, au scos și ei anul trecut la vânzare cinci parcuri de retail.
La fel a făcut și grupul Iulius, care a vândut anul acesta 50% din cele două parcuri de retail construite în zona metropolitană a Iașiului, acolo unde dezvoltările rezidențiale au dus la apariția unor suburbii în Bucium și Miroslava, deschise în 2022.
„Faptul că am atras alături de noi un partener româno-american – W&E Assets, alături de care să deținem cote egale, reprezintă intenția noastră de a duce la maturitate aceste proiecte și, de ce nu, extinderea acestui concept”, a mai spus pentru Panorama Sebastian Mahu. Dezvoltatorul analizează piața, însă nu poate anunța un al treilea Family Market.
Planuri pentru viitoare proiecte de retail sunt, iar investitorii care își vor completa paleta de active cu parcuri de retail vor mai da un avânt pieței. Cât despre retailerii care nu erau prezenți în România, aceștia au profitat de moment să-și facă intrarea și au acum un drum pavat spre extinderi.