Ce am ales, de fapt, la europarlamentare? Primul inventar concret care ne spune cum va arăta Europa în următorii cinci ani

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici
- Membrii Parlamentului European, inclusiv cei 33 de europarlamentari care reprezintă România, și-au început mandatul în 15 iulie 2024.
- Raportul de forțe în Parlamentul European a suferit modificări: cele mai importante două grupuri europene încă sunt Popularii Europeni (PPE, centru dreapta) și Socialiștii (S&D). Renew (în mandatul precedent, pe locul al treilea ca mărime) a ajuns pe locul 5, pe locul al treilea în Parlament urcând acum grupul Conservatorilor, al premierului italian, Georgia Meloni.
- Surpriza din acest an a fost înregistrată de creșterea prezenței partidelor de extremă-dreaptă, care s-au reunit în Parlament în două grupuri politice, cel al Patrioților pentru Europa, fondat de Viktor Orban, precum și grupul Europei Națiunilor Suverane, creat de partidul de extremă dreapta german AfD.
- Cele cinci grupuri politice europene care și-au înaintat programele și care sunt analizate în articol vor să sprijine puterea statelor membre de a se apăra, în contextul războiului provocat de Rusia în Ucraina. Ele se uită și la siguranța alimentară, astfel că agricultura va fi o prioritate a acestui mandat, dar doresc de asemenea să vadă creștere economică la nivel european și va exista o aplecare spre definirea competitivității europene și producția industrială, în special în industria de apărare.
- Toate aceste domenii sunt puternic influențate de decizii strategice precum Green Deal, ce reprezintă un măr al discordiei pe spectrul european, dar și de necesitatea unui buget consolidat al UE. Abordările diferite ale partidelor europene nu vor face deloc ușoară discuția ce va urma, privind noul buget multi-anual al UE după 2027.
La începerea noului mandat al institituțiilor europene, cu un Parlament European cu un raport de forțe schimbat și cu noi grupuri politice de extremă dreaptă, e cazul să ne uităm la prioritățile fiecărui mare grup din legislativul UE, pentru a încerca să ne dăm seama la ce ne putem aștepta în următorii cinci ani.
Iată, rezumate, cinci concluzii pe care le-am tras din analiza pe care o veți regăsi, în detaliu, mai jos. Vom vedea:
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
- Un accent mai mare pus pe apărare și finanțarea apărării și a noilor tehnologii, dar și pentru securizarea granițelor;
- O mai mare atenție asupra finanțării fermierilor, în raport cu normele Green Deal și a dezvoltării durabile;
- Competitivitatea – o nouă UE competitivă, care să poată concura cu marile puteri globale;
- Extinderea Uniunii Europene către Ucraina, Republica Moldova, Georgia;
- Noi strategii și politici în domeniul sănătății și cercetării.
Drumul spre 33/720
Pe 9 iunie, peste jumătate din cetățenii europeni și-au exercitat puterea și responsabilitatea: au votat. Milioane de români, nouă mai exact, au ales în mod direct reprezentanții naționali în Parlamentul European. În mod indirect, au ales și modul cum va arăta Comisia Europeană, în care și România are un comisar.
Cu un Parlament European conturat proeminent de familiile politice europene, nu putem să nu ne întrebăm cum vor colabora acestea pentru binele cetățenilor.
Mulți votanți și-au pus întrebarea cum ar putea arăta ideile celor pe care îi votează la nivel european, mai ales că, anul acesta, românii au avut de ales alianțe de partide cu viziuni combinate stânga-dreapta, sau dreapta-centru, independenți, precum și două partide noi care încă nu aparțineau vreunui grup politic.
De ce sunt importante grupurile politice europene și numărul lor de membri
Când ne gândim la Parlamentul European, trebuie să înțelegem câte voturi are fiecare grup și, astfel, ce influență poate avea în procesul de luare a deciziilor. La fel și funcția de președinte al Parlamentului European, mult prea râvnită de toate grupurile politice. Cu cât un grup politic obține mai multe funcții importante, cu atât influența sa crește, reușind astfel să își pună în practică mai multe idei strategice care pot schimba viitorul țărilor membre.
În continuare, am făcut un rezumat al priorităților familiilor politice europene pentru mandatul 2024-2029, selectate din programele lor strategice publicate.
Click pe fiecare idee enumerată, pentru a vedea, dincolo de lozinci, măsurile concrete despre care a vorbit fiecare grup politic, pentru a realiza fiecare dintre aceste priorități:

Grupul Partidului Popular European (Creștin-Democrat) – (Grupul din care fac parte în acest moment PNL și UDMR)
- Crearea unei Uniuni Europene de Apărare, cu resurse sporite și un buget dedicat, o piață unică pentru apărare, un Comisar European pentru Securitate și Apărare, o formațiune de Consiliu de Apărare în Consiliul UE și o comisie permanentă dedicată în Parlament;
- O utilizare mai bună a PESCO (Cooperarea structurată permanentă în domeniul apărării și securității);
- Intensificarea bazei industriale de apărare a Europei cu achiziții comune și mai multe investiții, în special în noile tehnologii de apărare (Defence Tech 2.0 );
- Crearea unei Agenții Europene pentru Proiecte de Cercetare Avansată în Apărare (DARPA) pentru a intensifica securitatea și apărarea viitorului.
- Transformarea FRONTEX într-o adevărată forță europeană de protecție a frontierelor europene, prin triplarea personalului până la 30.000, oferind resurse mai mari și noi echipamente;
- Consolidarea capacităților naționale, prin infrastructură fizică și mijloace avansate de supraveghere pentru o gestionare integrată a frontierei;
- Construirea unei cooperări mai apropiate a UE cu țări terțe printr-un nou Pact Mediteranean;
- Consolidarea pieței unice, prin promovarea digitalizării, completarea pieței unice a serviciilor și aprofundarea piețelor de capital și energie;
- Reducerea birocrației pentru companii și IMM-uri și stabilirea unui Comisar European pentru problemele IMM-urilor și reducerea birocrației;
- Cooperare mai strânsă în ceea ce privește comerțul modern și echitabil cu state democrate și parteneri similari și prin stabilirea unui nou acord de liber schimb cu SUA;
- Asigurarea accesului IMM-urilor la finanțare, printr-o uniune a piețelor de capital finalizată.
- Ajutor politic, economic, umanitar și militar acordat Ucrainei atât timp cât este nevoie și promovarea reconstrucției Ucrainei;
- Regimul lui Putin trebuie pedepsit pentru agresiune și crime de război printr-un tribunal pentru crime de agresiune;
- Strategia de extindere europeană de perspectivă pentru Ucraina, R. Moldova, Georgia și Balcanii de Vest.
- Consolidarea Europol, care să fie o agenție de poliție operațională cu competențe de executare și cu un personal dublat, de la 1.400 la 3.000. S-a mai propus și crearea unui centru special pentru combaterea traficului de migranți și a traficului de persoane;
- Consolidarea mandatului european de arestare;
- Lansarea unui plan de acțiune al UE împotriva hărțuirii cibernetice și a abuzului asupra copiilor.
- O Politică Agricolă Comună (PAC) cu plăți directe incluse și birocrație redusă;
- Investiții în agricultură ca industrie de înaltă tehnologie („Moonshot european” pentru agricultura de precizie, robotică și managementul integrat al dăunătorilor).
- Finalizarea unei Uniuni Europene pentru Sănătate, care să coaguleze resurse umane și financiare pentru inovație în sănătate;
- Implementarea completă a Planului European de combaterea cancerului;
- Sprijinirea Europei pentru a fi iar „Farmacia lumii”, prin construirea unei baze europene puternice de producție și biotehnologie;
- Promovarea și sprijinirea politicilor pentru locuire pentru tineri;
- Lansarea unui plan de acțiune al UE pentru sănătatea cardiovasculară și promovarea Planului de acțiune privind sănătatea mintală.
- Atingerea obiectivului de reducere cu 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030 și obținerea neutralității climatice până în 2050 fără birocrație excesivă, transformând Green Deal într-o strategie conectată la realitățile economice;
- Continuarea sprijinului financiar pentru companii, în special IMM-uri, fermieri și pescari;
- Deblocarea investițiilor în inovare pentru tehnologiile curate și crearea unui plan de investiții pentru locuri de muncă europene;
- Menținerea UE în fruntea luptei pentru protecția mediului, permițând în același timp companiilor să își consolideze avantajul competitiv în raport cu țările terțe, în special China.
- Europa trebuie să vorbească cu o singură voce în lume și are nevoie de un ministru de externe comun al UE;
- Continuarea sprijinului puternic din partea UE pentru eforturile ONU de reunificare a Ciprului;
- Asigurarea dreptului Parlamentului European de a iniția legislație europeană. Deși în România Parlamentul este instituția care inițiază legislație, la nivel european, nu Parlamentul este cel care propune legi, ci Comisia Europeană. Parlamentul European aprobă legile, împreună cu Consiliul de Miniștri.

Grupul Alianței Progresiste a Socialiștilor și Democraților (Grupul din care face parte în acest moment PSD)
- o directivă care să asigure învățarea pe tot parcursul vieții;
- o nouă directivă pentru folosirea Inteligenței Artificiale în câmpul muncii;
- stagii de practică și internship de calitate și plătite;
- o directivă pentru telemuncă și pentru dreptul de a te deconecta de la locul de muncă;
- o directivă pentru a combate hărțuirea la serviciu;
- legislația privind riscurile psihosociale și protecția lucrătorilor împotriva pericolelor cauzate de evenimente meteorologice severe;
- coordonarea sistemelor naționale de securitate socială;
- categorii care vor necesita o mai mare atenție pentru piața muncii: migranți, persoane cu dizabilități, sectoarele culturale și creative;
- Revizuirea politicii de coeziune;
- Revizuirea Strategiei Europene pentru Tineret 2019-2027 și dezvoltarea accesibilității Programului Erasmus+ pentru tinerii din zone defavorizate;
- Un nou Plan European privind Educația;
- Realizarea a două strategii cu impact european: O strategie Europeană Anti-Sărăcie și o Strategie Europeană pentru cetățeni în vârstă.
- Un cadru de politică de tranziție justă mai puternic, inclusiv o directivă pentru a anticipa și a gestiona schimbările din lumea muncii cu planuri de tranziție de la un loc de muncă la altul, pentru toate sectoarele;
- O lege europeană a climei, cu obiective clare pentru a proteja cetățenii, fermierii, mediul și infrastructura de impactul schimbărilor climatce, un plan european de combatere a deșertificării și o consolidare a mecanismului de protecție civilă al Uniunii;
- Un cadru de politici pentru tranziție justă ar trebui, de asemenea, să se asigure că gospodăriile cu venituri mai mici beneficiază de sprijinul necesar pentru a se adapta la tranziția climatică și energetică;
- Reducerea folosirii pesticidelor și crearea unei noi legislații în acest sens;
- Adoptarea unui cadru legislativ pentru sistemele de alimente sustenabile, reglementarea lanțurilor valorice și practicile comerciale neloiale;
- Sprijinirea zonelor rurale.
- Următorul Cadru Financiar Multianual (bugetul pe termen lung al UE) ar trebui să includă o finanțare sporită pentru securitate și apărare, bazată pe noi resurse proprii;
- Mobilizarea resurselor pentru a stimula cercetarea și dezvoltarea produselor europene de apărare, prin intermediul unui Fond european de apărare consolidat;
- Un fond de investiții în apărare ar trebui să fie dedicat sprijinirii exclusiv a industriei de apărare a UE, fără a permite tăierea bugetului către alte priorități, cum ar fi cheltuielile sociale sau de coeziune;
- Explorarea și mobilizarea tuturor resurselor posibile pentru a asigura sprijin economic, umanitar și militar durabil Ucrainei în timpul războiului și pentru reconstrucția țării, cu contribuții din partea tuturor statelor sale membre;
- Regiunile de frontieră de est ale Uniunii au nevoie de sprijin pentru a face față impactului direct al războiului asupra economiei lor și operațiunilor hibride rusești.
- Consolidarea statului de drept și asigurarea că Comisia Europeană rămâne un gardian puternic și independent al tratatelor;
- Respectarea drepturilor fundamentale și a principiilor democratice trebuie să fie precondiții pentru a participa la orice program de finanțare al UE;
- Asigurarea libertății presei.
- Consolidarea bugetului european și viitorul Cadru Financiar Multianual dincolo de actualul 1% din Venitul Național Brut UE-27, sprijinit de noi resurse proprii;
- Accelerarea execuției bugetare și stimularea absorbției fondurilor UE;
- Capacitatea de investiții trebuie să fie complementară cu resursele existente alocate unei politici de coeziune robuste și simplificate;
- Susținerea unui nou Act Industrial verde al UE, capabil să realizeze o reindustrializare competitivă și ecologică a Europei, bazată pe locuri de muncă de calitate, pe prețuri accesibile la energie, pe planul industrial Green Deal, pe o „Lege pentru cumpărare ecologică și europeană”, care se bazează pe industria net zero.
- Un impozit pe avere în statele membre pentru a finanța parțial tranziția socială și climatică a UE, ca o nouă resursă proprie pentru consolidarea bugetului UE.
- Asigurarea unui flux permanent și suplimentar de investiții în locuințe de cel puțin 50 de miliarde de euro pe an;
- Ar trebui să stabilească o serie de obiective în ceea ce privește securitatea aprovizionării cu medicamente și dispozitive medicale și accesul la acestea, accesibilitatea medicamentelor, inclusiv prin crearea unei Facilități europene pentru medicamente care acționează în interesul public;
- Asigurarea unei protecții cuprinzătoare împotriva tuturor formelor de discriminare.
- Monitorizarea riguroasă a migrației, bazată pe misiuni pe teren și evaluări legislative, astfel încât să se asigure că politicile naționale sunt umane, susțin demnitatea migranților și promovează comunitățile incluzive.
- Organizarea unei conferințe de pace pentru Israel și Palestina, care să fie sponsorizată de UE.
- Obținerea unui nou parteneriat cu Africa și America Latină prin dezvoltarea politicii de cooperare.
- Totodată, un mare accent este pus pe extinderea Uniunii Europene către Ucraina, Balcanii de Vest, Republica Moldova și Georgia.

Renew Europe (Grupul din care fac parte în acest moment partidele USR și PMP)
- Intensificarea capacităților de apărare, de la cercetare la cooperarea militară, pentru a ajuta Ucraina să câștige războiul împotriva agresorului rus și pentru a descuraja amenințările din partea regimurilor autoritare;
- Consolidarea apărării în UE, astfel încât atât NATO, cât și Europa să fie mai puternice.
- Nevoia ca următoarea Comisie Europeană să fie una a investițiilor în cercetare, dezvoltare, inovare și oameni;
- Atragerea investițiilor private pentru a face Europa mai competitivă și mai durabilă, prin reducerea birocrației, a dependențelor energetice, facilitarea accesului la alte piețe, conturarea unui comerț mai echitabil, mobilizarea investițiilor private pentru inovare, etc.
- Crearea unui mecanism pentru a lua înapoi fondurile europene ajunse pe mâinile autocraților și redirecționarea lor către societatea civilă.
- Apărarea drepturilor femeilor și accesul lor la sănătatea și drepturile sexuale și reproductive, inclusiv avortul
- Combaterea violenței bazate pe gen;
- Legalizarea și recunoașterea căsătoriilor de același sex și a familiilor LGBTQIA+ în întreaga Europă și asigurarea de drepturi depline ca cetățeni europeni.
- Reducerea birocrației pentru fermieri.
- Finalizarea Pieței Unice digitale
- Consolidarea programului Erasmus;
- Introducerea unui permis cultural european;
- Învățarea despre patrimoniul european comun;
- Educarea tinerilor pentru a combate deficitul de competențe.
- Realizarea unui cadru juridic stabil pentru cei care solicită adăpost și angajamentul pentru a preveni problemele care obligă oamenii să-și părăsească casele;
- Evaluarea căilor juridice, astfel încât economiile europene să poată avea forța de muncă necesară pentru creșterea lor prin integrarea noilor talente.
- Realizarea de parteneriate cu țări care au aceleași concepții, care să consolideze influența globală a UE pentru a ne promova valorile.
- Transformarea Comisiei Europene într-un guvern democratic adecvat, cu un singur președinte la cârma executivului UE, astfel încât lumea să știe în sfârșit la cine să apeleze când vrea „să vorbească cu UE”;
- Întărirea rolului Parlamentului European, astfel încât vocile cetățenilor să fie și mai prezente și reprezentate decât sunt astăzi;
- Eliminarea principiului „unanimității” (veto-ului european);
- Asigurarea că cei care îndeplinesc criteriile relevante ar trebui să se alăture spațiului Schengen de liberă circulație fără întârziere;
- Aderarea Ucrainei la Uniunea Europeană, precum și a altor candidați.

Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (Grup din care face parte în acest moment AUR)
- Respingerea eforturilor de centralizare a puterii în UE sau a extinderii votului cu majoritate calificată în zonele excluse în prezent;
- Rolul Comisiei Europene nu ar trebui să îl imite pe cel al unui guvern;
- Utilizarea tratatelor existente ale UE, în loc să apară noi straturi de legislație și proceduri, cum ar fi subsidiaritatea și proporționalitatea.
- Mobilizarea resurselor financiare necesare pentru apărare și securitate, adăugând valoare prin coagularea eforturilor, coordonarea și implicarea în proiecte comune;
- Sprijinirea inițiativelor menite să ofere statelor membre și aliaților lor produse de apărare de înaltă calitate, în cantitățile necesare și în scurt timp;
- Susținerea măsurilor de facilitare a cooperării în cercetare și dezvoltare și achiziții comune de produse de apărare. Grupul consideră că apărarea în sine și pregătirea militară ar trebui să rămână apanajul statelor membre și, prin urmare, e sceptic cu privire la înființarea unei uniuni a apărării la nivelul UE;
- Militarea activă pentru sancțiuni și mai puternice împotriva Rusiei, precum și pentru întărirea celor deja existente și pentru continuarea înarmării și a ajutorului militar;
- Sprijinirea Ucrainei până când ocupantul va fi înfrânt și extinderea ajutorului către alte popoare din regiune care încă trăiesc în frică și asuprire, cum ar fi poporul din Belarus;
- Sprijinirea Republicii Moldova și a Georgiei pe drumul lor către integrarea în UE;
- Sprijinirea cooperării UE-NATO, prin lansarea și sprijinirea de noi inițiative pentru a crește bugetele pentru apărare, a promova noile tehnologii și a pregăti forțele pentru viitoarele medii de luptă;
- Promovarea în mod activ a bugetelor pentru apărare, dezvoltarea capacităților și susținerea NATO ca principal actor de securitate în Europa;
- Continuarea luptei împotriva terorismului și a crimei organizate, iar politicile propuse să aibă drept scop diminuarea capacităților operaționale ale unei game largi de organizații teroriste și rețele criminale, ducând în cele din urmă la înfrângerea acestora.
- Modificarea normelor UE pentru a permite finanțarea infrastructurii de frontieră, astfel încât toate statele membre să contribuie la protecția frontierelor externe ale UE;
- Susținerea unei strategii proactive axate pe prevenirea și abordarea cauzelor fundamentale ale migrației, astfel încât ideea de a intra ilegal în Europa să nu mai fie atractivă pentru migranți;
- Sprijinirea Comisiei pentru a începe negocierile privind acordurile pentru platformele regionale de debarcare în țări terțe, astfel încât cererile de azil să poată fi procesate în afara UE. Se crede că asta ar descuraja călătoriile maritime periculoase și i-ar descuraja și pe imigranții economici ilegali, oferind în același timp rute sigure pentru cei care au cu adevărat nevoie de refugiu;
- Continuarea luptei împotriva traficului de persoane prin valorificarea accesului la fondurile de dezvoltare ca mijloc pentru a stimula cooperarea autentică în gestionarea fluxurilor de migrație, inclusiv facilitarea returnărilor și combaterea sindicatelor criminale;
- Reformarea cadrului pentru cereri de azil pentru a preveni abuzurile;
- Consolidarea FRONTEX și EUROPOL pentru a întări granițele prin sporirea eficienței sistemelor informatice, cum ar fi Sistemul de informații Schengen, Sistemul de informații Visa, Eurodac și ECRIS-TCN, precum și implementarea rapidă a unor noi sisteme precum ETIAS și Sistemul de intrare/ieșire;
- Legarea în mod condiționat a politicii pentru migrație și de dezvoltare cu managementul migrației.
- Propunerea unei evaluări a impactului inițiativelor Green Deal și Strategiei de la Fermă la Furculiță de către Comisia Europeană;
- Sprijinirea competitivității fermierilor, mai ales în ceea ce privește extinderea UE;
- Reducerea birocrației și simplificării Politicii Agricole Comune.
- Găsirea unei abordări raționale a politicilor cheie, care combină decarbonizarea cu creșterea economică, locurile de muncă și competitivitatea globală;
- Dezvoltarea potențialului industrial al regiunilor aflate în tranziție energetică;
- Pentru posesorii de vehicule poluante sau considerate periculoase din cauza vechimii îndelungate și nerespectarea standardelor de siguranță, legile europene actuale interzic exportul acestora, așa că posesorii nu au de ales decât să recurgă la casare; pentru aceștia, se propune asigurarea unei compensații echitabile, întrucât cetățenii care dețin astfel de vehicule sunt în majoritatea cazurilor în situație de vulnerabilitate;
- Grupul respinge interzicerea reglementării motoarelor cu ardere internă, stabilită pentru 2035, din cauza îngrijorărilor legate de calendarul acesteia și de impactul socio-economic mai amplu;
- Acordarea priorității pentru implementarea și consolidarea pachetului Fit for 55 de către Comisia Europeană, înainte de a introduce noi reglementări climatice;
- Grupul va contesta planurile de stabilire a unor obiective suplimentare de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră;
- Accent pus pe dezvoltarea mai rapidă a coridoarelor de transport nord-sud, cum ar fi Via Carpathia, noduri de transport multimodale mai bine dezvoltate și legătura feroviară de mare viteză Rail Baltica, între statele baltice și restul Europei.
- Un nou cadru legislativ care să înțeleagă cu adevărat lumea digitală, eliberând produsele software inovatoare de regulile învechite;
- Stimularea investițiilor în tehnologii de ultimă oră (AI, 5G/6G);
- Susținerea implementării principiului Once Only ca abordare standard, cu scopul de a reduce sarcinile administrative și de a îmbunătăți eficiența în toate sectoarele; Principiul european Once only presupune ca, odată ce o instituție a statului a preluat sau creat date despre un cetățean sau o companie, nicio altă instituție a statului nu mai are voie să le ceară cetățeanului sau companiei întrucât se presupune că statul le deține deja.
- Punerea în aplicare a unui mecanism care necesită evaluări riguroase de impact pentru toate modificările legale semnificative ale proiectelor de legislație;
- Reformarea guvernanței UE, pledând pentru un sistem ghidat de experți din industrie, nu de birocrați;
- Reformarea politicii de coeziune, astfel încât statele membre și regiunile să aibă o autonomie mai mare în luarea deciziilor cu privire la direcționarea și alocarea resurselor.
- Atenție sporită acordată reactoarelor modulare mici. Să solicite Comisiei Europene să pregătească un cadru de reglementare care să sprijine aceste reactoare;
- Introducerea energiei geotermale ca parte din tranziția energetică justă;
- Sprijinirea extinderii acțiunilor de cercetare și dezvoltare pentru a atenua disparitățile în activitățile de cercetare și inovare dintre diferitele state membre. Se promovează idee „libertății academice”, după ce reprezentanții grupului politic și-au exprimat în mod regulat îngrijorarea serioasă cu privire la „răspândirea ortodoxiei progresive” și la creșterea curentului de „cancel culture” în instituțiile academice.
- Protejarea libertății internetului împotriva supravegherii excesive și a cenzurii;
- Propunerea unei noi inițiative de stabilire a instrumentelor de bază de control parental, care să le permită părinților să monitorizeze eficient activitățile online ale copiilor lor;
- Sprijinirea luptei împotriva anti-semitismului și a tuturor formelor de extremism.
- Promovarea comerțului bazat pe reguli și acorduri de liber schimb de înaltă calitate, prin extinderea cooperării în cadrul Consiliului pentru Comerț și Tehnologie UE-SUA, urmărind în același timp în mod activ statutul de asociat pentru Regatul Unit;
- Sprijinirea unei strategii a UE de reducere a riscurilor față de China, recunoscând în același timp China ca partener, concurent și rival strategic;
- Reformarea Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), care să acorde prioritate transparenței, echității și eficacității;
- Aprofundarea și extinderea Consiliului pentru comerț și tehnologie UE-India, precum și acorduri cuprinzătoare privind comerțul, protecția investițiilor și indicațiile geografice;
- Sprijinirea unei mai bune colaborări între Banca Europeană pentru Investiții (EIB) și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
- Sprijinirea extinderii Uniunii Europene;
- Întărirea legăturilor cu Regatul Unit;
- Promovarea unei abordări mai nuanțate cu China;
- Îmbunătățirea relațiilor cu Orientul Mijlociu și Africa de Nord;
- Promovarea unei politici mai asertive față de Iran;
- Îmbunătățirea relațiilor cu regiunile Africii Sub-Sahariene.

Verzii / Alianța Liberă Europeană (Grup din care face parte în acest moment independentul Nicu Ștefănuță)
- Propunerea unui Pact pentru oceane, mări, râuri și „economia albastră”;
- Propunerea unui Fond UE dedicat pentru natură va fi esențial pentru a accelera implementarea obiectivelor globale de biodiversitate și pentru a implementa obiectivul de cel puțin 30% din ariile protejate terestre și marine până în 2030;
- Lansarea unui Plan de investiții industriale ecologice în primele 100 de zile de la instituirea noii Comisii Europene, care să includă un plan de decarbonizare a sectoarelor industriale-cheie, cum ar fi industriile cu consum mare de energie (oțel, ciment, aluminiu…), măsuri de stimulare a producției locale de tehnologii-cheie din surse regenerabile (pompe de căldură, baterii, fotovoltaice solare sau mori de vânt), care ar trebui finanțate prin realocarea subvențiilor UE și naționale pentru combustibili fosili;
- Introducerea unui nou cadru transnațional de planificare a industriei (TEN-I), precum și sprijin pentru infrastructurile digitale;
- Introducerea unui EU Buy Sustainable Act și o revizuire a directivei privind achizițiile publice vor crea piețe lider pentru tehnologiile regenerabile și produselor ecologice;
- Introducerea unui Single Digital Booking and Ticketing Regulation, care ar face călătoriile transfrontaliere cu trenul mai ușoare pentru milioane de europeni, prin achiziționarea unui „singur bilet, pe un singur peron”;
- Introducerea unui nou acord pentru fermieri, pentru a se asigura că obțin venituri decente, pentru a face agricultura UE mai rezistentă la schimbările climatice și la pierderea biodiversității și pentru a se asigura că micii fermieri primesc cota echitabilă din subvențiile UE pentru agricultură.;
- Includerea unui plafon al finanțării din Politica Agricolă Comună, care să garanteze că fermierii nu vor înregistra pierderi când își vor vinde sau revinde produsele pe tot parcursul lanțului alimentar;
- Pledarea pentru o nouă nouă lege a UE privind sistemele alimentare durabile (EU Sustainable Food Systems Law), astfel încât oamenii să știe ce conțin alimentele lor, de unde provin și cum au fost produse, stimulând astfel dietele sănătoase și durabile, asigurând în același timp condiții demne de muncă și un venit echitabil pentru toți lucrătorii;
- Prezentarea unei noi propuneri de către Comisia Europeană privind pesticidele;
- Revizuirea legislației REACH în conformitate cu angajamentele Strategiei pentru sustenabilitatea produselor chimice;
- Introducerea unui EU CARE DEAL care să includă ratificarea convențiilor Organizației Internaționale a Muncii (OIM) despre muncitori, personal și împotriva hărțuirii și violenței;
- Propunerea unui set de reguli împotriva utilizării practicilor care creează dependență și încetarea personalizării prețurilor: prețurile online trebuie să fie transparente și corecte, consumatorii nu ar trebui să primească prețuri bazate pe configurarea dispozitivului, adresa sau alte date personale. De asemenea, este necesar să se abordeze practicile de manipulare online prin intermediul Digital Fairness Act;
- Politici sociale care să includă un răspuns la criza locuirii.
- Declanșarea procedurii articolului 7, alineatul (2) TUE în cazul Ungariei. Articolul 7 este prevăzut ca ultimă soluţie pentru a exercita presiuni asupra unei ţări unde instituţiile europene consideră că există un risc de încălcare gravă şi persistentă a valorilor UE, inclusiv a statului de drept. Comisia ar trebui să se angajeze să declanșeze proceduri de încălcare a dreptului comunitar în ceea ce privește valorile UE, inclusiv amenzi;
- Instituirea unei convenții pentru începerea negocierilor privind modificările tratatului UE, așa cum au propus cetățenii. Scopul ar fi îmbunătățirea Uniunii, a capacității ei de a acționa și, mai general, de a întări cuvântul cetățenilor, democrația și responsabilitatea;
- Îmbunătățirea programului Erasmus, prin prioritizarea și integrarea tineretului în politicile UE și instituționalizarea dialogurilor cu organizațiile reprezentative de tineret și agora pentru tineri cetățeni;
- Solicitarea unei directive UE privind standardele minime de protecție a organizațiilor societății civile din toate statele membre, pentru a proteja societatea civilă, activiștii și apărătorii de toate formele de atacuri, discriminare și hărțuire;
- Introducerea unui cadru legislativ al UE pentru a preveni concentrarea și monopolul mass-media și pentru a permite jurnaliștilor să lucreze liber și în siguranță;
- Adoptarea Directivei antidiscriminare, unui plan de acțiune ambițios al UE privind combaterea rasismului, care să intre în vigoare după 2025;
- Adoptarea unei legislații pentru combaterea rasismului și a discriminării de către forțele de ordine și în folosirea Inteligenței Artificiale;
- Revizuirea Deciziei-cadru privind pedepsirea în penal a anumitor forme și expresii a rasismului și xenofobiei;
- Punerea în aplicare a directivei privind violența bazată pe gen pentru a asigura un nivel înalt de standard în implementarea acesteia, în deplină conformitate cu Convenția de la Istanbul;
- Implementarea unei noi strategii reînnoite privind egalitatea LGBTQIA+ ar trebui să înlăture lacunele legislative în domeniile nediscriminării și infracțiunilor motivate de ură;
- Includerea în Carta Drepturilor Fundamentale a sănătății și drepturilor sexuale și reproductive, a dreptului la avort în condiții de siguranță;
- Asigurarea respectării drepturilor fundamentale la granițele Europei.
- Sprijinirea Ucrainei la nivel politic, militar, economic, de infrastructură, financiar și umanitar;
- Un cadru proactiv al politicii UE-Orientul Mijlociu, pentru a restabili un orizont politic pentru o pace corectă, cuprinzătoare și de lungă durată între Israel și Palestina;
- O politică avansată de extindere a Uniunii Europene;
- Înființarea unei facilități în afara bugetului, care să reunească părți din bugetele naționale de apărare pentru întregul ciclu de viață al capabilităților militare. Până la sfârșitul mandatului următor, cercetarea, dezvoltarea și achizițiile militare comune trebuie să fie regula, nu să rămână o excepție;
- Stabilirea unei politici responsabile pentru exportul de arme;
- Luarea deciziilor la nivel de politică externă cu o majoritate calificată, nu prin unanimitate (stadiul actual);
- Facilitarea accesului la vizele UE și adăpost temporar pentru apărătorii drepturilor omului și jurnaliștii aflați în pericol, precum și un mandat al UE pentru negocierea instrumentului obligatoriu al ONU privind drepturile omului;
- Alinierea politicilor comerciale și de investiții ale UE la Obiectivele de dezvoltare durabilă și, în special, la protecția socială, a mediului și a climei;
- Implementarea pe deplin a politicilor pentru dezvoltare, în special în domeniul comerțului și finanțelor, agriculturii, pescuitului, politicii energetice și climatice și migrației;
- Realizarea unei noi strategii pentru relațiile UE-Africa, bazată pe un parteneriat egal, ancorată în luptele anticoloniale și gata să sprijine populația locală și societatea civilă în apelul lor pentru o mai bună guvernare, pace și respectarea resurselor naturale și a mediului;
- Consolidarea unei politici externe și de dezvoltare feministă pentru UE.
Ce ne așteaptă?
În 2027, se va termina Cadrul Financiar Multianual actual, cel care asigură în acest moment finanțarea inițiativelor și programelor UE. În mod clar, grupurile politice vor încerca introducerea a cât mai multor direcții strategice în acest cadru tocmai pentru a asigura continuarea politicilor sociale.
În mandatul 2014-2029, prioritățile Uniunii Europene au fost rescrise de două mari evenimente: pandemia COVID-19 și războiul din Ucraina.
Astfel, într-o lume care se reconturează constant în funcție de amenințările recente și de noi obiective, decidenții au o misiune profund transformativă: cum va putea face față Uniunea Europeană provocărilor apărute drept consecință a crizelor (creșterea extremismului și a naționalismului, o eventuală criză economică, adâncirea crizei migranților, problema locuirii decente etc.).
Alegerile din SUA, din noiembrie 2024, ar putea stabili un nou curs al relațiilor transatlantice în ceea ce privește cooperarea internațională, iar relația cu o China tot mai agresivă va complica tabloul global.
Articol editat de Alina Mărculescu Matiș
Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.

Francesca Cristea
Head of Policy & Programs, Europuls
Este Head of Policy & Programs pentru Europuls – Centrul de Expertiză Europeană, fiind numită în această funcție în Septembrie 2022. Acolo, se ocupă cu gestionarea sau coordonarea programelor, proiectelor, briefurilor de policy și reprezentarea Europuls în dezbateri. Domeniile ei de specialitate sunt politicile pentru tineret, viitorul muncii și societatea civilă, fiind autoarea a numeroase articole, documente de poziție, whitepaper, dar și moderatoare a dezbaterilor cu subiecte din aria de expertiză.
Francesca este absolventă a Facultății de Relații Internaționale și Studii Europe a Universității București. Aceasta s-a implicat în ultimii 7 ani în proiecte naționale și internaționale care priveau dezvoltarea tinerilor. Este alumna a Programului de Bursieri Konrad Adenauer Stiftung și al programului Aspen Junior Seminar. A fost unul dintre cei doi Delegați de Tineret ai României la UE pe durata Președinției României la Consiliul UE.