România continuă să își consolideze poziția pe piața vinului și a ajuns la o producție record în 2023, cu 4,4 milioane de hectolitri, o creștere semnificativă față de anul precedent.
Chiar dacă avem un consum de vin intern semnificativ, iar producția este una de calitate, există în continuare loc mult de creștere pe partea de exporturi. Cel mai important element care lipsește e o strategie coerentă de promovare a vinului ca parte dintr-un brand de țară.
Recunoașterea unor vinuri românești în plan internațional ar putea ajuta la asta. Recent, Crama Domeniile Sâmburești, un nume de prestigiu în industria vinului din România, a fost premiată cu titlul de „Cel mai bun producător național al anului 2024”, la festivalul AWC Vienna, pentru excelență și inovație în producția de vinuri. În paralel, producătorul românesc a fost premiat și la festivalul Mundus Vini 2024.
Piața vinului e în creștere în România
În 2023, pe piața vinului din România s-au produs 4,4 milioane de hectolitri de vin, ceea ce înseamnă o creștere de 15% față de 2022. De altfel, producția e cu 5% mai mare și față de media ultimilor cinci ani și rămânem astfel al șaselea cel mai mare producător de vin din Europa.
Datele Institutului Național de Statistică ne arată că un român bea, în medie, șase pahare de vin pe lună, adică aproximativ un litru. Românii preferă vinurile albe, ele fiind aproape 50% din consumul total, pe locul doi fiind situat vinul roșu și apoi cel rose. E de remarcat și că românii preferă vinurile locale: cea mai mare parte a producției de vin (90%) rămâne pe piața internă.
„În general, consumatorul român este unul naționalist. Preferă vinul românesc, care are un nume familiar și pe care îl recunoaște”, spune Cezar Ioan, expert în vinuri și fondator al revistelor Connaisseur și Vinul.ro, într-o discuție cu Panorama.
Astfel, deși avem o producție semnificativă și o populație consumatoare de vin, în 2023 am important de patru ori mai mult decât am exportat.
Mai exact, România a importat vin în valoare de 268,4 milioane de euro și a exportat în valoare de 72,5 milioane de euro, ceea ce înseamnă un raport de 3,7 ori mai mic pentru exporturi.
Dacă ne uităm la volum, importurile au ajuns la 123.000 de tone, în timp ce exporturile abia au atins 34.400 de tone. Comparativ cu 2022, importurile au crescut cu 30 de milioane de euro, însă față de 2021, creșterea este mult mai mare, de la 189 la 268 de milioane de euro.
„E o problemă și de percepție istorică aici. Vinul, în România, de pe vremea comunismului, era văzut ca nefiind natural. Și că ar fi de preferat cel din gospodării. Ceea ce este fals, cred eu”, susține Ioan.
„E o prejudecată neconformă cu realitatea. Cramele sunt verificate permanent și sunt supuse unor caiete de sarcini. Ele lucrează cu măsurători și trasabilitate. Trebuie să schimbăm această percepție”, adaugă el.
Vinurile românești de calitate, premiate la nivel internațional
Pe piața vinului local avem peste 250 de crame, iar calitatea vinurilor de pe plan local e recunoscută și la competiții internaționale.
Crama Domeniile Sâmburești, unul din brandurile cele mai populare de pe această piață, a primit numeroase distincții, la două dintre cele mai prestigioase competiții de profil din lume. A fost premiată cu titlul de „Cel mai bun producător național al anului 2024”, în cadrul festivalului AWC Vienna, pentru excelență și inovație în producția de vinuri.
Printre premiile câștigate se numără două medalii de aur pentru vinurile Chateau Valvis Merlot, 2021, și Domeniile Sâmburești Roze, 2023. În plus, crama a obținut șase medalii de argint pentru alte vinuri de calitate din portofoliul său.
De asemenea, vinul Domeniile Sâmburești Chardonnay, 2023, a fost premiat cu o medalie de bronz.
În cadrul festivalului Mundus Vini 2024, crama a mai adus acasă două medalii de argint pentru vinurile Chateau Valvis Cabernet Sauvignon, 2021, și Chateau Valvis Chardonnay, 2023.