Piața de curierat prosperă de la un an la altul, dar Poșta Română pare încremenită în alte vremuri. Aproape jumătate din venituri provin din distribuirea de pensii și alte drepturi sociale.
Directorul Poștei Române recunoaște, pentru Panorama, că mai sunt multe de făcut și insistă că una dintre probleme este cultura organizațională, mentalitatea instalată în companie.
Compania de stat se așteaptă la venituri totale de 1,8 miliarde de lei, iar pentru primele 6 luni, acestea au urcat deja la peste 810 de milioane de lei.
Pentru a rezista pe piață, alte companii similare și-au diversificat serviciile. Poșta din Franța livrează și mâncare, iar cea din Polonia a intrat pe piața asigurărilor.
Pentru anii următori, directorul vede „un potențial fantastic” și vrea să aducă Poșta Română în top 3 pe piața de curierat. „N-am văzut vreun plan de restructurare care să funcționeze cu adevărat”, e de părere analistul economic Adrian Negrescu.
Pe la jumătatea verii, am comandat un colet dintr-o țară membră UE, care a fost livrat prin Poșta Română. De fapt, e impropriu spus livrat.
Un poștaș s-a deplasat la blocul în care locuiesc pentru a-mi lăsa în cutia poștală o mică hârtiuță (aviz) în care eram informat că am primit un colet. Trebuia să mă prezint la oficiul poștal de care aparțin, începând cu o anumită dată și într-un anumit interval orar, să-l ridic personal, cu buletinul.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
E o experiență total diferită de cele pe care le ai cu firmele private din domeniu, așa că n-am putut să nu mă întreb: de ce angajatul Poștei nu mi-a adus și coletul (deloc voluminos și foarte ușor) acasă, odată cu avizul? Sau, dacă tot trebuia să ridic coletul personal de la Poștă, de ce nu am fost sunat sau notificat prin sms, să mă prezint acolo? Angajatul Poștei ar fi fost scutit, astfel, de un drum inutil. Să nu mai vorbim de posibilitatea unei rețele de easybox-uri, așa cum au marile companii private de curierat.
Sunt întrebări inevitabile în epoca în care trăim, dominată de economia digitală, în care nu doar informațiile, ci și bunurile ajung dintr-o parte în alta a lumii într-un timp foarte scurt și fără prea multă bătaie de cap pentru beneficiari.
În tot acest tablou, Poșta Română pare încremenită în alte vremuri. Eforturile de a se urni de acolo fie lipsesc, fie sunt lipsite de succes.
„Un start-up” în piața de curierat
Peste tot în lume, volumul de corespondențe scade, tocmai pentru că lumea s-a digitalizat și multe business-uri s-au adaptat. În cazul bunurilor sau produselor comandate acasă, piața a explodat puternic, mai ales după anii de pandemie.
Trăim, practic, într-o societate în care orice comanzi acum îți poate ajunge acasă chiar și în câteva ore. Companiile private de curierat prosperă, iar cererea e tot mai mare. Sunt afaceri care au știut cum să profite de digitalizare și de noile direcții economice.
„Poșta Română e ca un dinozaur care încearcă să se adapteze vremurilor, în care masculii tineri, companiile private, reușesc să-i mănânce cam tot ceea ce înseamnă posibilă hrană, adică clienții. Un singur exemplu: în foarte multe oficii poștale, nici măcar nu există posibilitatea de a plăti cu cardul”, constată, pentru Panorama, Adrian Negrescu, analist economic Frames.
Piața de curierat este, într-adevăr, mare și într-o continuă creștere.
Potrivit cifrelor făcute publice, companiile din domeniu (fără Poșta Română) au raportat o cifră de afaceri de peste 800 de milioane de euro în 2022. Pentru anul acesta, liderul pieței, Fan Courier, estima că va depăși pragul de 1 miliard de euro.
Poșta Română nu este, însă, competitivă, pentru că modelul său de business este, deocamdată, altul.
Când vine vorba strict de livrarea de colete (Poșta face curierat rapid prin serviciul Prioripost), cota de piață a companiei de stat e de sub 5%.
„Poșta Română nu este o companie de curierat. De altfel, niciodată nu a făcut curierat profesionist, ci unul incipient, cum se făcea acum 10-20 de ani, când curieratul nu însemna ce înseamnă în ziua de astăzi, adică livrări în patru ore, foarte multă tehnologie, o promptitudine de neimaginat. Noi n-am făcut așa ceva niciodată, dar asta nu înseamnă că nu ne dorim sau că nu începem să construim. Suntem un start-up al curieratului, cu un buget foarte bun și cu o infrastructură bună”, declară Valentin Ștefan, directorul Poștei Române, pentru Panorama.
Potrivit celui mai recent raport al Poștei Române, care cuprinde perioada 2021-2023, instituția își face treaba cu peste 20.000 de angajați la nivel național.
angajați
0
subunități
0
vehicule
0
Ce nu merge la Poșta Română
În 2023, compania de stat a înregistrat o cifră de afaceri de 1,6 miliarde de lei și un profit de 12 milioane de lei (circa 2,4 milioane de euro).
cifra de afaceri a Poștei Române, în 2023 / Sursa: Poșta Română
0 mil. euro
Prin comparație, liderul de pe piața de curierat, Fan Courier, a depășit 240 de milioane de euro cifră de afaceri în 2023 și și-a majorat profitul până la aproximativ 15 milioane de euro. Dar, e important de menționat că face acest lucru cu de cinci ori mai puțini angajați decât Poșta Română, potrivit Termene.ro.
angajați are Fan Courier (fără colaboratori) Sursa: Termene.ro
0
Așadar, tragem linie și vedem că Poșta Română e pe plus de la un an la altul, are cea mai mare cifră de afaceri din întreg domeniul (servicii poștale și curierat), o flotă impresionantă și o echipă de salariați extrem de voluminoasă.
Dar, în ciuda acestei situații, lucrurile nu se mișcă.
Una dintre marile probleme ține de mentalitatea instalată în companie, așa numita cultură organizațională, consideră directorul companiei de stat.
„La noi merge mai degrabă cu morcovul, decât cu biciul”, spune directorul Poștei Române, referindu-se la sistemul de bonusuri care e prevăzut în companie, pentru personalul operațional care își face treaba, doar că el nu prea apare și în plată.
Asta pentru că există mulți lucrători poștali care preferă să lase coletele în oficii, fără să le ducă la adresă. Practic, fiecare poștaș decide în ziua respectivă dacă ia sau nu coletul la adresă.Teoretic, asta ar trebui să bată la ochi, dar nu prea se întâmplă.
Toate aceste probleme apar pe fondul unei infrastructuri IT învechite și al lipsei de organizare internă. Sistemul de verificare și control nu e suficient de digitalizat, încât să permităidentificarea în timp real a celor care își fac treaba și a celor care nu și-o fac.
„Este foarte greu să ne dăm seama cine ce a livrat în fiecare moment. Noi nu avem această vizibilitate, nu putem oferi bonusare pentru greutatea coletelor, spre exemplu, sau pentru cei care livrează și în afara perimetrului arondat. Noi putem identifica toate aceste informații, că le avem, dar una este să cauți o anumită informație, să o găsești și să o expui și alta este să le prinzi într-un mecanism automatizat, care să genereze anumite beneficii pentru salariați, lună de lună”, explică directorul companiei de stat.
Pentru a pune lucrurile în ordine ar fi nevoie de un dialog deschis și echilibrat cu sindicatele. În practică, acest dialog nu prea există.
„Impresia mea este că, în general, sindicatele din Poștă, dar și din România, sunt niște structuri parazitare care nu fac decât să păstreze niște beneficii pentru liderii de sindicat și să manipuleze restul salariaților, pentru a-și atinge ei aceste beneficii. Sunt oameni care își folosesc influența pentru a-și obține diferite avantaje personale. De exemplu, să nu muncească”, acuză Valentin Ștefan.
La începutul anului, angajații Poștei au intrat în grevă generală din cauza mai multor dispute legate de salarii. Au fost rezolvate doar revendicările salariale, dar alte cerințe au fost respinse.
Directorul susține că sindicatele ar fi vrut și să aibă drept de veto pe deciziile manageriale, adică pe contractele semnate, „doar ca să le poată bloca, pentru că nu-și asumă responsabilitatea”, revendicare ce a fost respinsă.
Media de vârstă în Poșta Română este acum de 52 de ani și a oscilat în ultimii ani doar în jurul a 50 de ani.
De unde face bani Poșta Română
Cifra de afaceri a companiei controlate de stat ar putea crește și în 2024, mai ales că, la sfârșitul verii, Poșta s-a ocupat și de distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor, un serviciu care a venit extra, ca parte a contractului cu statul român.
Poșta Română își propune să tragă linie cu venituri totale de 1,8 miliarde de lei, iar pentru primele șase luni, acestea au urcat deja la peste 810 milioane de lei, potrivit bilanțului semestrial pus la dispoziția Panorama.
Compania mai caută să stoarcă ceva venituri și din Unitatea de Afaceri Imobiliare, care scoate la închiriat sediile care-i aparțin, dar care nu mai sunt folosite.
Așa au ajuns multe dintre oficiile poștale din țară să se transforme, peste noapte, în saloane de coafură sau farmacii.
De asemenea, Fabrica de Timbre, care funcționează ca o sucursală de suport pentru Poșta Română, a adus venituri de 11,6 milioane de lei în 2023, potrivit datelor transmise Panorama.
Acolo se fac nu doar timbre, ci și activități de tipar, plicuri, scanare, arhivare și alte activități conexe. În anii trecuți, s-au investit milioane de lei în noi echipamente tehnologice.
Dar, grosul banilor vine din pensii și alte drepturi sociale.
4,6 milioane de pensionari numără România și toți primesc talonul de pensie acasă, prin intermediul Poștei Române. Mai mult, pentru aproximativ jumătate dintre ei, compania distribuie și pensiile în numerar.
Directorul recunoaște că aceasta e o dependență față de stat a companiei.
„Știu că lumea are impresia că statul ne dă, dar în realitate noi primim 1,1% din valoarea trimisă, dintr-o alocație care e aproape 300 de lei, asta înseamnă 3 lei. Deci, pentru noi este o binecuvântare, dar este și un blestem, dacă n-ar exista legi clare pe acest segment, am putea fi acuzați că facem dumping, că livrăm atât de ieftin”, afirmă Valentin Ștefan.
Pe de altă parte, nici statul nu are spațiu de manevră, pentru că trebuie „să respecte niște legi, nu poate să ofere aceste servicii unei companii care are o marjă de profit foarte mare. La pensii, noi nu putem sări de 7% profitabilitate, ce e peste trebuie să dăm la stat”, punctează directorul operatorului național de servicii poștale.
De fapt, modul în care operează acum Poșta Română e o sabie cu două tăișuri.
„Poșta Română are toate șansele să se ducă spre un faliment răsunător în anii care vin, pe măsura digitalizării serviciilor, dacă nu mișcă absolut nimic, din punct de vedere logistic și operațional, spre a-și extinde și diversifica și moderniza serviciile poștale. Avem, din păcate, același model de business ce datează din anii comunismului”, insistă Adrian Negrescu.
Deși nu ia în calcul un astfel de scenariu, directorul Poștei se declară pregătit. „N-ar fi un sfârșit pentru compania aceasta, dacă intrăm în restructurare, concediem cam jumătate din salariați și mergem mai departe. Adică, nu este un lucru prin care o companie să nu fi trecut”, spune el.
Investiții și planuri de viitor
Pe hârtie, planurile de investiții există, dar rezultatele nu prea sunt vizibile. Așa-numiții roboței prin care pot fi plătite facturile către diverși furnizori au apărut deocamdată doar în București. Proiectul pare mai degrabă unul pilot.
De asemenea, Poșta consultă piața pentru a implementa noi soluții digitale, inclusiv un portofel digital pentru diverse servicii financiare și aplicații mobile pentru poștași.
În 2023, spre exemplu, valoarea investițiilor realizate de Poșta Română a fost de aproximativ 30 de milioane de lei.
Chiar și așa, directorul Valentin Ștefan crede că „potențialul e fantastic”.
„Într-un an de zile, compania poate să ajungă în top 3 (al pieței de curierat – n.r.). Gândiți-vă că noi acum am instalat un echipament de sortare cu o capacitate de sortat de cam 20-25 de mii de colete pe zi. Am mai achiziționat încă patru echipamente de sortat și mai avem în procedură de achiziționare încă alte trei echipamente. Deci, vrem să avem opt echipamente care să poată procesa jumătate de milion de trimiteri în fiecare zi. În realitate, capacitatea de sortare pentru companiile private nu e una foarte mare, e una relativ mică pentru potențialul nostru. Și cred că, odată ce reușim să finalizăm toate aceste investiții, o să copleșim piața și o să putem procesa mult mai mult”, explică directorul Valentin Ștefan planurile companiei de a deveni lider în piața de curierat, adică de livrat colete și pachete, nu doar documente.
Până când Poșta va deveni numărul unu, ar fi bine să ne uităm și la ce au făcut alții. Pentru că epoca scrisorilor a apus demult, Poșta din Franța a decis să-și diversifice serviciile și livrează chiar și mâncare.
Analistul Adrian Negrescu dă exemplu și compania similară din Polonia, care a decis să atace piața asigurărilor.
„Poșta din Polonia a trecut foarte mult din zona de scrisori, recomandate, timbre și taloane de pensii în zona de acoperire inclusiv a segmentului asigurărilor și a serviciilor de curierat rapid. Din această perspectivă, Poșta Română ar putea avea o logistică mult mai bună decât jucătorii privați, care trebuie să investească milioane și milioane de euro în construcția de sedii, de spații logistice, de sortare. Poștașii români ar putea deveni agenți de asigurări, compania ar arăta, în acest fel, că e flexibilă”, crede analistul.
Ideea ca Poșta Română să livreze și mâncare a venit, de fapt, încă din 2021, atunci când, pandemie fiind, salariații „erau foarte nemulțumiți că nu au de lucru”.
„Am adus pe cineva din echipa Tazz ca să dăm drumul la acest proiect. Nu vreau să generalizez, dar când am propus acest proiect și am întrebat cine ar fi dispus, li s-a părut înjositor să livreze mâncare. Atunci, mi-am dat seama că principala problemă e de cultură organizațională”, insistă Valentin Ștefan.
Ce facem cu „singura companie nereformată din punct de vedere cultural”?
În treacăt fie spus, Poșta Română se află, în mod ironic, în subordinea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării. Un minister care ar trebuie să acopere, grație numelui ales, fix zonele cheie de dezvoltare, cele care ar alinia compania la modelele de business care s-au adaptat și care domină piața.
Discuțiile despre cum sau dacă performează Poșta Română sunt importante în contextul în care această instituție activează pe o piață care e într-o continuă ascensiune de câțiva ani buni. Iar strategia după care se ghidează are impact asupra tuturor.
După cum recunoaște chiar directorul companiei de stat, „Poșta Română este singura companie nereformată după anul 1990, din punct de vedere cultural”.
Valentin Ștefan insistă pentru schimbarea mentalității, la nivel administrativ, dar și operațional.
„Gândirea era următoarea: ajută oamenii (salariații -n.r.), că nu dai de la tine. Cu alte cuvinte, nu-i pune pe oameni la muncă, nu cere de la ei mai mult decât sunt dispuși să ofere, că nu e compania ta, nu contează, oricum o să pleci peste un an, doi, cinci (din funcția de director n.r.). Ceea ce parțial am îmbrățișat. Politica companiei, dictată de acționariat, a fost aceea de a pune toate resursele companiei către salariați. Dar, în același timp, n-am închis ochii la cei care nu veneau la muncă, la cei care aveau o atitudine toxică față de colectiv sau cei care, pur și simplu, nu voiau să muncească. I-am identificat pe acești oameni în administrație, i-am concediat, i-am încurajat să plece voluntar din companie. Iar în tot ce înseamnă operațional, au fost puși la muncă”, explică directorul.
Parametrii după care funcționează o instituție publică precum Poșta Română pot face o concurență benefică privaților, pentru că asta înseamnă o ofertă mai bună și prețuri mai mici pentru consumatorii finali, pentru clienți.
Teoretic, ar trebui să fie mai ieftin să apelezi la o instituție a statului și de multe ori se întâmplă asta, doar că serviciile lasă de dorit. Dacă, pe viitor, calitatea serviciilor se îmbunătățește, atunci Poșta va câștiga o cotă de piață tot mai mare și ar forța și companiile de curierat private să ofere servicii de calitate la prețuri mai mici.
Dar, câteodată, e nevoie de mai mult decât voință.
„Poșta Română, ca și Tarom, ar putea reprezenta un jucător semnificativ în piață, care să genereze taxe și impozite la bugetul de stat, să adune bani acolo, pentru a avea din ce să construim mai mult în România – grădinițe, școli, spitale, autostrăzi. Cred că trebuie menținut acest brand, pentru că este un brand important, dar cred că e nevoie de management privat și de un leadership cu adevărat profesionist. Eu nu am văzut vreun plan de restructurare al Poștei care să funcționeze cu adevărat”, e concluzia analistului Adrian Negrescu.
S-a alăturat echipei Panorama în octombrie 2023. Și-a început cariera în presă la radio Europa FM, în 2011. Inițial, își dorea să fie DJ/realizator de emisiuni, dar a fost cooptat rapid în echipa de știri și acolo a rămas vreme de aproximativ 7 ani.
Mai târziu, a descoperit că-i place jurnalismul economic, a lucrat la emisiunea Business Club (Digi24), postul Digi FM, dar și pentru site-urile Playtech.ro și Digi24.ro.
E pasionat de știrea din spatele știrii și vrea să cunoască de ce se întâmplă, nu doar ce se întâmplă. Crede că, într-o lume care trăiește pe repede-înainte, e nevoie ca la finalul zilei să rămâi cu un tablou cât mai rotund a ceea ce te interesează, nu cu frânturi de informații mai mult sau mai puțin relevante.
Pe lângă cariera de jurnalist, Ciprian e voice-over profesionist, cu peste un deceniu de experiență. Îi poți auzi vocea prin reclame sau documentare.