Alegerile prezidențiale sunt, în mod tradițional, cele care atrag cel mai mare număr de votanți în România. Asta se datorează faptului că românii au o relație mai strânsă cu funcția de președinte, dar și lipsei de cunoștințe cu privire la ce poate face, de fapt, întâiul om în stat, raportat la Parlament, de exemplu.
De aceste lacune profită și candidații la președinție, care, în mod tradițional, fac promisiuni și vorbesc despre subiecte care nu au legătură cu funcția pentru care se luptă.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
Între discursurile candidaților, limitările Constituției și așteptările alegătorilor, adevărata putere a președintelui e o combinație între competența sa formală, definită clar prin lege, și „soft power-ul” influenței morale.
Concret, ce poate să facă președintele României?
În România, președintele țării împarte puterea executivă cu Guvernul.
Fiindcă e ales prin vot direct de către cetățeni, președintele are o legitimitate politică importantă și atribuții în domeniile care țin de politică externă, apărare, mediere, promulgarea legilor și reprezentare.
Președintele României reprezintă țara pe scena politică internațională și are puterea de a încheia tratate internaționale, care sunt apoi ratificate de Parlament. El e cel care implementează, practic, politica externă a țării. E și motivul pentru care acreditează ambasadorii și ceilalți reprezentanți diplomatici ai țării.
Președintele e reprezentantul nostru în Consiliul European, instituție a Uniunii Europene care stabilește direcțiile și prioritățile politice generale ale Uniunii. Aici, el participă la reuniuni unde se discută teme majore, precum politica externă, crizele economice, schimbările climatice sau securitatea europeană.
Contribuie la definirea poziției României în raport cu deciziile strategice ale UE, cum ar fi bugetul Uniunii, politica de extindere sau prioritățile economice. În contexte de criză (cum ar fi războiul din Ucraina), președintele poate negocia alături de ceilalți lideri pentru a proteja interesele României și a întări solidaritatea europeană.
Acesta are puteri importante și când vine vorba de apărare: e comandantul suprem al forțelor armate, prezidează Consiliul Suprem de Apărare a Țării și poate cere mobilizarea în caz de agresiune armată.
Președintele nu poate iniția legi, însă promulgă sau poate cere reexaminarea (o singură dată) legilor deja adoptate de Parlament. Poate și să sesizeze Curtea Constituțională în cazul în care consideră o anumită lege neconstituțională.
Numește prim-ministrul și membrii Guvernului, însă aceștia trebuie validați de Parlament. În realitate, aici, puterea președintelui e limitată: prim-ministrul și membrii Guvernului vin de la partidul sau alianța de partide cu majoritate în Parlament.
Deopotrivă important e că președintele numește trei judecători de la Curtea Constituțională a României (din nouă, câți sunt în total). Propune și șefii SRI și SIE, care trebuie apoi confirmați de Parlament.
Și atunci de ce promit candidații lucruri dincolo de atribuțiile funcției de președinte?
Chiar dacă, după cum am văzut, președintele nu are nicio putere în inițiativa legislativă, candidații se aruncă să facă promisiuni care ar avea nevoie de legi noi: de la locuințe accesibile, la modificarea politicii fiscale și până la construirea de școli, spitale sau autostrăzi. Am văzut asta în turul I al alegerilor prezidențiale din 2024, o vedem și în campania pentru turul al doilea. 2024 nu e nicio excepție din această privință, la fel au făcut candidații și la alegerile prezidențiale trecute.
O fac pentru că profită de faptul că majoritatea oamenilor nu știu ce poate face, concret, un președinte. „În România, avem prea puțină educație civică. Și avem și reflexul generațiilor mai în vârstă, care s-au obișnuit cu un tătuc care rezolvă totul în țară. Pe vremea comunismului, Ceaușescu dădea un ordin și se executa”, spune Răzvan Petri, specialist în științe politice, masterand în Politici Publice la University College London și cofondatorul paginii Politică la minut.
Drept urmare, această ambiguitate din capul alegătorilor, combinată cu dorința de a avea pe cineva puternic care să vină să ne rezolve problemele, creează rețeta perfectă pentru candidații care simt că au liber la promisiuni, pentru care oricum nu vor fi trași, ulterior, la răspundere.
Situația din acest an e, în același timp, una specială, pentru că alegerile parlamentare sunt prinse între cele două tururi de prezidențiale. Așadar, mulți candidați au vrut să-și ducă partidul după ei și au încercat să impună un discurs de tipul „dacă vrei să pot face ce am promis, trebuie să-mi votezi și partidul, ca să avem putere și în Parlament”.
„Ei vin cu un program de guvernare combinat, prezidențial cu parlamentar. Și atunci amestecă aceste două lucruri. Candidații recunosc, într-o oarecare măsură, că nu au atât de multe puteri precum își arogă și spun mereu că își vor duce la capăt programul alături de partidul lor”, spune Petri.
În plus, candidații fac promisiuni în legătură cu subiecte din afara atribuțiilor președintelui și pentru că alternativa ar fi destul de plictisitoare pentru alegători.
„La noi nu e o temă importantă politica externă, principala atribuție a președintelui. Pe securitate și apărare, lucrurile sunt destul de clare, toți au cam aceeași direcție: NATO, SUA, apărăm Ucraina, ajutăm Moldova, pilon de stabilitate în regiune. Nu sunt teme interesante pentru alegători”, consideră Petri.
Cu toate astea, nu e neapărat rău că există și discuții care, teoretic, sunt în afara atribuțiilor președintelui. Poate să fie valoros ca votanții să știe unde stau candidații, când vine vorba de anumite teme sociale importante și mai concrete decât ideologiile sau politica externă.
„Dacă o lege care, să zicem, interzice avortul ajunge pe masa președintelui la promulgare, președintele poate să o trimită din nou la Parlament sau să o trimită la CCR. Atunci poate tu vrei un președinte care să se lupte pentru dreptul la avort al femeilor”, explică Răzvan Petri.
Dincolo de asta, mai e vorba și de puterea informală a președintelui. Alegerile prezidențiale sunt, în mod tradițional, cele cu cea mai mare prezență la vot din partea românilor. Președintele e ales de un număr mare de oameni și el are un cuvânt important de spus în discursul public. Are o autoritate morală, un fel de „soft power” de care se poate folosi.
„Presa e atentă la ce spune președintele, oamenii la fel. Atunci el poate face presiune publică pentru un anumit subiect. Poate să și declanșeze anumite referendumuri consultative”, spune expertul.