Din Craiova în San Francisco, cu escală în Londra
Codruț Lemeni a terminat liceul în Craiova, a urmat cursurile Universității Politehnica din București și apoi a plecat în Londra. Înainte să dea la facultate, a participat la mai multe olimpiade de matematică, fizică și informatică.
„Microbul” de a lucra cu noile tehnologii i-a fost transmis și de părinții săi: tatăl – profesor de microprocesoare la Facultatea de Automatică din Craiova, mama – fostă profesoară de matematică-informatică.
La momentul în care Panorama a stat de vorbă cu el, se pregătea să plece în San Francisco pentru trei luni, ca să-și dezvolte ideea în cadrul YCombinator, prestigios program din Silicon Valley, și să pregătească, împreună cu alți experți, o nouă rundă de finanțare pentru platforma sa.
O platformă căreia i s-a dus vorba până în Argentina.
„Totul se blocase”. Impactul Covid asupra educației
Panorama: Povestește-mi un pic despre perioada liceului și a facultății. Ce proiecte ai avut înainte de Educato AI?
Codruț Lemeni: În timp ce eram în liceu, dar și în 5-8, mergeam pe la olimpiade. Am ajuns la naționale la mate, fizică, info și lingvistică, aveam destul de multe naționale și eram și în echipa de robotică a liceului, echipă cu care ne-am calificat și în America. Toate chestiile astea ajută super mult după, pentru că din liceu ai un altfel de start față de alți oameni care nu au acces la toate chestiile astea.
Chiar am avut și mai mult noroc – în liceu am făcut un internship la o firmă din Craiova. Ei făceau un concurs unde eu am putut să ajung datorită olimpiadelor. Așa că am început să muncesc de la 17 ani, am avut o lună de internship.
După, am plecat la facultate în București, am făcut Automatică și Calculatoare la Poli (Universitatea Politehnica din București n.red.). Și în timpul facultății am făcut iar internship-uri: primul a fost la UiPath, în echipa lor de AI, apoi la Bloomberg în Londra, doar că n-am fost în Londra pentru că a fost Covid, și al treilea an am fost la Palantir (companie americană specializată în software pentru analize big data, n.red.), de unde am și plecat de tot să muncesc în Londra.
Panorama: Înainte de Educato, ai mai avut un proiect denumit „VreauLa”. Despre ce a fost vorba?
Codruț Lemeni: Când a început Covid, nu mai erau meditații, nu mai era școală, totul se blocase. Așa că, împreună cu un coleg, am zis să facem repede o platformă de teste, ca lumea să se poată pregăti de acasă cât de cât.
Totul era gratuit. Noi am făcut platforma, asociațiile de studenți au fost cele care au venit cu partea de conținut. Totul a mers grozav primii doi ani, în sensul în care au intrat cam 25.000 de elevi în primii doi ani și aveam destul de multe teste. Problema e că după ce au trecut doi ani de Covid, asociațiile au zis că sunt sub presiune. „Nu mai avem voluntari”, ziceau.
Așa că am ajuns în punctul ăsta greu, în care lumea nu voia să muncească pe gratis, noi nu aveam bani și asociațiile nu mai aveau să-mi dea voluntari. Așa a murit proiectul, după doi ani.
Panorama: Practic, v-ați făcut încălzirea cu acest proiect…
Codruț Lemeni: Da, era o chestie fun (distractivă, n.red.) atunci, în facultate, clar ajută să vezi puțin cum funcționează gândirea elevilor, gândirea părinților, a asociațiilor. Adică să vezi care sunt jucătorii în partea de educație.
Am observat atunci – și mi s-a părut tare chestia asta – că foarte mulți profesori căutau o platformă, căutau ceva să aibă tehnic, să nu se ocupe ei, să le vină cumva gratis partea asta de tehnologie și să o folosească. De exemplu, la matematică, am găsit profesori care voiau să facă probleme și să le ofere cu explicații cu tot.
Problema este că trebuie să scrii în LaTeX, limbajul ăsta în care scrii matematică, ca să fie afișat frumos pe site.
Și un profesor de liceu nu știe LaTeX, nu are nevoie să învețe asta. Și atunci ei o treceau pe foi, noi o scriam, dar era destul de time consuming (se pierdea foarte mult timp, n.red.). Acum, cu AI, poți să faci un tool pentru acești profesori, ei știu matematică și poate face inteligența artificială tranziția dintre matematică și LaTeX.
Știam nevoia asta și am făcut acum să meargă mai ușor în Educato AI.
Când inteligența artificială stă în prima bancă
Panorama: Cum a luat naștere Educato AI și cum funcționează această platformă?
Codruț Lemeni: Într-o seară, mi-am dat seama că toate problemele pe care le aveam la „VreauLa” se pot rezolva într-o oarecare măsură prin AI. De exemplu, dacă mâine cineva vrea să facă o platformă pentru examenul de rezidențiat, tu trebuie să să vii să faci niște grile, niște materiale de învățare, categorii etc. E foarte greu să le faci: înainte, ar fi durat ani de zile să le faci cu profesori, cu elevi, cu oameni pe care să-i plătești pentru munca lor, să creezi conținut e o treabă pe care nu o poți scala fără oameni.
Așa că am pornit cu ideea de a lua niște oameni care știu bine materia și învață bine, oameni din anul 6 la Medicină, în cazul de față, și să le dăm tool-urile AI. În loc să genereze o întrebare în 20 de minute, să zicem, să o creeze în trei minute. Cam așa am pornit.
Am vrut să și testăm chestia asta: prietena mea dă rezidențiatul și am stat cu ea de Crăciun și o tot băteam la cap: „uite, întrebările astea sunt bune, nu sunt bune, cum ți se par?”. Și după mai multe zile, am ajuns în punctul în care o grilă era verificată, în medie, cam în cinci minute. Deci se puteau genera cam 12 grile pe oră și acum suntem chiar și mai bine.
Dar treaba cu AI nu e despre cum creezi un tool care să facă treaba pentru tine, ci cum faci omul să fie mult mai eficient. Și apoi am scalat treaba pentru mai multe examene, pentru mai multe materii.
Citește și:
Problemele din sistemul educațional din România
Panorama: Pentru câte materii se pot pregăti elevii români?
Codruț Lemeni: Avem rezidențiat, admitere la Politehnica București, admitere la Drept – București, Medicină – București (încă nu e complet), iar pentru BAC avem Matematică, Română, Istorie, Fizică și Geografie și am început să lucrăm și pentru Logică.
Panorama: De ce ai decis să mergi pe această linie, să dezvolți o asemenea platformă? Simți cumva că este un gol în sistemul românesc? Sau că nu au acces toți elevii la pregătire, la meditații?
Codruț Lemeni: Sistemul de educație are probleme în toate țările (poate mai puțin în Finlanda, să zicem). Prima problemă pe care o vezi peste tot e că ai profesori mai implicați și mai puțin implicați și, în funcție de asta, se schimbă foarte mult traiectoria ta, ca elev.
Adică, de exemplu, ca profesor, ai ore la școală, dar apoi acasă trebuie să corectezi teste, teme. Sunt corectate mai puțin de jumătate din temele pe care le faci. Profesorul îți dă, spre exemplu, până săptămâna viitoare un eseu, dar apoi la clasă nu îl cere tuturor, poate selectează doar cinci elevi aleatoriu.
Panorama: N-are cine să-ți dea feedback…
Codruț Lemeni: Exact, tu ai făcut o temă, dar nu știi dacă e bună sau nu, că nu ți-a zis nimeni nimic, nu ai fost ascultat. Și atunci n-ar fi tare să ai un soft AI care corectează temele sau îți dă feedback? Și profesorul, în loc să mai piardă timp să corecteze teme de la zero, să încerce doar să explice concepte?
E o chestie valabilă nu doar în România, ci peste tot în lume. Știu că în România sistemul educațional nu e grozav, clar avem o groază de probleme, dar nici în alte locuri nu e grozav, alte locuri pe care noi le luăm ca modele, ca Anglia.
Problema pe care noi încercăm să o rezolvăm cu Educato AI e globală, nu ne axăm neapărat pe piața din România, noi am făcut-o aici pentru că suntem geografic aici în perioada asta și cunoaștem destul de bine piața. Mi-a fost mai ușor să găsesc profesori buni, am fost la olimpiade, știu profesori pasionați și pot să vorbesc cu ei când vrem să integrăm profesori pe aplicație.
Deja am primit mesaje că vor să se implice.
Panorama: Cum te asiguri că sistemul bazat pe inteligență artificială nu dă greș? Tot ce găsim pe Educato e generat de AI?
Codruț Lemeni: Nu. Acum de exemplu, la Bacalaureat, avem multe subiecte din anii trecuți. Și aici e o parte interesantă: am luat subiecte din anii trecuți de Istorie, Română, Geografie, chiar și la Matematică și Fizică – acolo chiar le-am făcut, am un prieten care a făcut Oxford și a făcut subiectele din pasiune.
Legat de materiile celelalte, unde scrii în general eseuri, acolo, avem un tool AI care îți verifică răspunsul. De exemplu, la Istorie, o întrebare în cazul căreia am înțeles că lumea întâmpină probleme e să scrii o relație cauză-efect din text.
Și în text sunt multe relații cauză-efect și nu toate sunt în barem. Așa că avem un tool AI care-ți spune: „ai spus bine cauza, dar nu ăsta e efectul sau dacă vrei să răspunzi mai bine, uite, poți scrie așa, ai luat 4 din 6 puncte…”. Îți oferă feedback exact ca un profesor sau te îndrumă cum să iei mai multe puncte.
Și așa funcționează la toate subiectele de BAC.
Panorama: Și restul întrebărilor, la problemele de matematică, spre exemplu, ele au fost încărcate acolo în mod fizic de cineva?
Codruț Lemeni: La matematică s-a ocupat prietenul de care îți spuneam, el a făcut de la zero aproape toate întrebările, dar toate problemele noastre mai complexe au explicații, pas cu pas, cum să le rezolvi.
Partea de verificare e foarte importantă. Dacă un om verifică, se rezolvă. La rezidențiat, de exemplu, avem 12.000 de grile și 99% dintre ele au fost generate cu AI, dar toate au fost verificate. Dacă luăm un om și-i arătăm grilele noastre sau grilele din anii trecuți de examen, nu cred că ar putea să spună care au fost de la noi și care au fost din examen.
Dar asta doar pentru că niște oameni au verificat și au pierdut mult timp să verifice grilele.
Panorama: Câți elevi români se pregătesc în acest moment pe platforma voastră?
Codruț Lemeni: Avem undeva la 2.500 de useri. Și cam jumătate sunt la rezidențiat, ceilalți sunt la admiteri și la Bacalaureat.
Platforma e ca o lume în care te poți pregăti și care îi poate integra pe profesori și pe elevi deopotrivă. Ai, să zicem, clasa a 11-a de Matematică, de la Tudor Vianu. Acolo, profesorul, în loc să dea teme ca înainte, le poate da direct pe platformă, unde ai toată partea de tool AI, care te verifică, ai tot progresul tău, profesorul vede progresul tău și-ți poate da teme în funcție de acest aspect.
Platforma permite toate aceste lucruri.
Cât costă să te pregătești pentru Bacalaureat cu ajutorul AI
Panorama: Ați avut discuții cu profesori din România vizavi de această platformă? V-au dat feedback, sunteți în contact cu ei mereu? Cum au primit ei genul ăsta de inițiativă?
Codruț Lemeni: Am avut două tipuri de reacții, în general. Există reacția „aoleu, mă înlocuiți” – e o reacție la care mă așteptam cumva, e normal. Dar apoi există și reacția „mamă, cât de tare e, cum pot să o folosesc?”.
Problema cu înlocuitul e o frică pe care nu cred că o au doar profesorii, cred că toată lumea are frica asta, că va fi înlocuit de AI. Dar la profesori cu atât mai mult pentru că până acum se credea că partea de knowledge, de inteligență, era foarte scumpă și acum a apărut prima chestie care pare că reduce costul inteligenței.
Un model din acesta mai deștept, care, la un moment dat, poate să facă task-uri pe care înainte trebuia să te gândești foarte mult să le faci.
Cum o văd eu? Profesorii care o să folosească tool-ul acesta o să aibă o viață mult mai ușoară și o să aibă un impact mult mai mare. Poți să faci lecțiile mai interesante, să nu mai pierzi timpul să îi verifici dacă au învățat anii (ca numere), să vorbești despre de ce s-a întâmplat ce s-a întâmplat, despre partea conceptuală a materiei, care e puțin mai greu de înțeles.
Panorama: În acest moment, pe platformă, există o componentă gratuită și una premium, nu? Adică există posibilitatea să plătești și un abonament. Cât costă și ce-ți oferă în plus partea premium?
Codruț Lemeni: Acum, toate întrebările de tip grilă sunt gratis. Câte una-două simulări de BAC la fiecare materie sunt, de asemenea, gratuite.
Dacă vrei să plătești, costă 15 lei pe săptămână și tot ce primești e acces la mai multe simulări. Adică, dacă vrei să faci mai multe simulări, în afară de cele două, trei care sunt gratis.
AI, marele pariu din Educație
Panorama: Ce rol crezi că joacă AI-ul în sistemul educațional, la modul general, în România, dar și în lume în acest moment?
Codruț Lemeni: Acum e interesant, pentru că elevii și, de fapt, mai toată lumea cred că folosește GPT. Brusc, ca profesor e foarte greu să mai știi dacă cineva a copiat, poate nu neapărat la clasa a 12-a, dar la clase mai mici sigur orice subiect poți să-l rezolvi cu AI.
O să fie o perioadă de tranziție, în care sistemul trebuie să se adapteze la ce înseamnă noua lume cu AI.
E clar că valoarea de a da cuiva acasă să scrie un eseu de trei pagini despre operă tinde spre zero. Și înainte tindea spre zero, dar înainte să zicem că îi puteai prinde că au copiat. Acum, nici măcar asta nu mai poți.
Așa că e clar că trebuie să schimbăm modul în care evaluăm și poate trebuie să ne axăm mai mult pe partea creativă la teme, pe partea de înțeles de conținut, nu doar reproducere.
Putem să începem prin a avea teste la nivel național, care să fie evaluate prin AI și să nu mai fie grilă. La Bacalaureat e un cost foarte mare să evaluezi lucrările. O să există o lume nouă, în care o să poți să ai simulări săptămânale.
Am aflat recent că elevii de clasa a 9-a nu prea mai sunt așa de pasionați de școală, așteaptă BAC-ul, așteaptă admiterile, ei știu că nota lor din clasa a 9-a nu prea îi ajută și e și greu să evaluezi într-un mod obiectiv, cum să-i evaluezi pe toți constant?
Cu ajutorul AI, poți avea evaluări mai dese, de două ori pe semestru, spre exemplu, și evaluarea să nu fie făcută doar de profesori, să fie o combinație între profesori și astfel de teste.