Citește și:
Lege pentru reducerea producției în plină criză energetică
În mod ironic, motivația parlamentarilor pentru introducerea acestui amendament este că „în ultima perioadă, sistemul energetic este excedentar, situație care estimăm că va predomina și în continuare, pe fondul consumului de energie scăzut și al creșterii capacității totale de producție instalată în centrale electrice noi și la prosumatori”.
În realitate, așa cum arată graficele de mai sus, România importă energie electrică aproape permanent pentru a asigura necesarul de consum.
În plus, stenogramele ședinței parlamentare consultate de Hotnews arată că unii dintre parlamentari au votat amendamentul fără să înțeleagă, de fapt, ce votează. Nici nu este o surpriză, mai ales că piața de energie electrică este oricum una extrem de complexă din punct de vedere tehnic.
Și totuși, care sunt argumentele reale pentru introducerea acestui amendament într-un ritm atât de alert, fără consultare publică și cu atât de multe elemente neclare îndreptate împotriva prosumatorilor?
Parlamentarii susțin într-un memorandum că amendamentul are la bază un studiu realizat de Facultatea de Energetică din cadrul Universității Politehnica București, la comanda Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie. Din Federație fac parte furnizori de energie electrică precum PPC, e.On, Engie sau Electrica Furnizare și producători și distribuitori de energie electrică și gaze naturale precum Electrica, Distrigaz sau PPC Energy.
Pe de-o parte, este de apreciat că producătorii și furnizorii de energie electrică au comandat un studiu independent pentru a nu fi acuzați că datele prezentate sunt subiective, însă, în același timp, un astfel de studiu luat în calcul la schimbarea legislației naționale într-un domeniu atât de sensibil ar trebui realizat de specialiști cu experiență în domeniu, nu de studenți aflați pe băncile unei facultăți, indiferent care ar fi aceasta.
De altfel, în cadrul interviului acordat pentru PressOne, Dan Pîrșan consideră că amendamentul a apărut în lege cu scopul de a proteja marii producători de energie electrică:
„(n.r – Logica acestui amendament este) supraviețuirea rețelelor muribunde. Statul care menajează Hidroelectrica și producătorii de energie și, automat, accizele, TVA-ul și banii care se încasează de pe urma consumatorilor, la unul dintre cele mai mari prețuri ale energiei din Europa. (…) Părerea mea e că este o măsură otrăvită a Parlamentului și a furnizorilor, care se va întoarce ca un bumerang”.
Când spune „rețele muribunde”, Dan Pîrșan se referă la faptul că o mare parte din rețeaua națională de energie electrică utilizează echipamente instalate înainte de anul 1979, astfel că multe dintre acestea sunt depășite tehnologic și au un grad ridicat de uzură, potrivit unui raport public al ANRE din anul 2022.
Este adevărat că gradul ridicat de uzură al infrastructurii poate genera dezechilibre în rețea atunci când prosumatorii livrează o cantitate mare de energie electrică într-un interval scurt de timp, iar stocarea energiei în baterii ar permite reducerea acestor dezechilibre. Totuși, o soluție mai eficientă decât „pasarea” problemei la prosumatori este ca statul să se ocupe de dezvoltarea unor sisteme de stocare de dimensiuni industriale.
Citește și:
Planuri pe hârtie pentru 5.000 MW de energie stocați în baterii
În prezent, România nu are soluții de stocare funcționale, însă Sebastian Burduja, ministrul Energiei, susține că, în numai doi ani, țara noastră va ajunge la o capacitate de stocare de peste 5.000 MW.
„În total, la finalul anului viitor, ar trebui să avem capacități de stocare de cel puțin 2.500 MW, iar până în 2026, să depășim 5.000 MW. Țintele acestea sunt ambițioase, dar sunt aliniate cu recomandările și analizele Transelectrica, din care reiese un necesar de stocare de minimum 4.000 MW”, a precizat ministrul pe LinkedIn.
Burduja justifică aceste cifre prin semnarea unor contracte pentru 1.800 MW din fonduri PNRR de 80 de milioane de euro și de 3.000 MW cu fonduri din Fondul pentru Modernizare.
Astfel de investiții ar putea fi însă realizate inclusiv de marii producători de energie electrică din România, cu fonduri din profiturile obținute din activitatea principală. Totuși, acest lucru este practic imposibil, în contextul în care statul român, prin Ministerul Finanțelor, solicită anual ca 90% din profitul companiilor de stat pe care le are în subordine să fie distribuit ca dividende, astfel că sumele rămase pentru investiții sunt infime. Până în 2015, statul putea obține sub formă de dividende „doar” 50% din profit.
De exemplu, Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, a obținut în 2023 un profit net de 6,35 miliarde de lei, din care rămâne în conturi cu numai 635 de milioane de lei după plata dividendelor, în timp ce Nuclearelectrica a raportat un profit de 2,35 miliarde de lei și va rămâne în cont cu numai 235 de milioane de lei.
De altfel, această politică agresivă de dividende îngreunează semnificativ inclusiv retehnologizarea Unității 1 de la Cernavodă, pentru care Nuclearelectrica vrea să obțină ajutoare de stat. Proiectul de retehnologizare are costuri estimate la 1,85 miliarde de euro și presupune închiderea completă a Unității 1 în perioada decembrie 2026 – octombrie 2029.
Pasă înapoi în Parlament
În cele din urmă, în special ca o consecință a două petiții trimise de Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie (ACPE), președintele Klaus Iohannis a retrimis în Parlament legea care obligă prosumatorii să instaleze baterii.
Printre multe altele, președintele României justifică retrimiterea legii în Parlament prin faptul că „transferarea întregii poveri financiare doar asupra prosumatorului (…) va avea efectul advers, de descurajare a oamenilor de a fi interesaţi să folosească sau să-şi instaleze panouri fotovoltaice. Prin stabilirea unui termen obligatoriu pentru prosumatori (…) și în lipsa instituirii corelative a unei forme de sprijin din partea statului, se produce şi o discriminare față de prosumatorii existenți”.
De asemenea, președintele atrage atenția că instalarea unei baterii pentru stocare trebuie să respecte anumite cerințe tehnice de siguranță și că este posibil ca o parte dintre proprietarii de panouri fotovoltaice să nu aibă suficient spațiu pentru un astfel de dispozitiv.
„Obligația nou-introdusă nu pare a ține cont nici de posibilitatea efectivă de punere în aplicare. Condițiile propriu-zise de amplasare de către prosumatori a acumulatorilor ce vor fi utilizați în stocarea energiei electrice sunt unele specifice, existând numeroase situații în care astfel de instalații au produs incendii, pe fondul amplasării necorespunzătoare”, adaugă Iohannis.
Cu toate acestea, retrimiterea în Parlament nu garantează că noua formă care va intra la un moment dat în vigoare va fi una echitabilă pentru prosumatori.
Indiferent ce se va întâmpla în continuare, un lucru este cert: după ce în ultimii cinci ani a încurajat inclusiv financiar populația să monteze panouri fotovoltaice, statul român încearcă acum să blocheze segmentul prosumatorilor, printr-o legislație care generează costuri ridicate pentru aceștia, prin introducerea unor proceduri care nici măcar nu pot fi puse în practică, ceea ce denotă o abordare haotică a politicilor energetice.
Aceeași abordare haotică reiese și din faptul că ediția din acest an a programului Casa Verde Fotovoltaice ar urma să includă finanțare de 10.000 lei pentru achiziționarea unei baterii, în timp ce un alt proiect guvernamental legat de PNRR prevede o finanțare de 25.000 lei pentru achiziționarea unei baterii împreună cu un sistem de panouri fotovoltaice. Ba chiar și în cazul în care ai deja panouri fotovoltaice care nu sunt conectate la rețea, adică nu ești prosumator.
Ceea ce ridică întrebarea: oare nu ar fi fost mai eficient ca acest program să fie corelat cu noul amendament?