Taxarea marilor companii, o sabie cu două tăișuri
Una dintre măsurile vehiculate că le-ar avea pe listă Executivul avea în vedere taxarea marilor companii, cu venituri de peste 50 de milioane de euro, cu 1% din cifra de afaceri dacă impozitul pe profit este mai mic decât acest prag de un procent. O decizie care ar lovi nu doar multinaționalele, atrage atenția Ionuț Dumitru, ci și companiile antreprenoriale și companiile mari de stat românești.
„După mine, e o greșeală să tratezi companiile la fel și să le impozitezi pe cifra de afaceri, mai ales companiile mari. Pentru că ele au un specific de afaceri diferit. Sunt companii care au marje de profit, prin natura afacerilor, mai mici sau mai mari. Nu poți să compari, spre exemplu, o companie din distribuție sau retail, care are volume mari și marje mici (cu altele, n.red.)”, astfel încât unele ar putea fi puse în dificultate de o astfel de taxă, în timp ce altele ar putea funcționa în continuare neafectate, explică economistul.
Pe de altă parte, adaugă el, dacă s-ar ajunge la impunerea unei astfel de taxe, companiile mari vor avea probleme în a face investiții, care ar deveni în acest scenariu nedeductibile fiscal.
Citiți mai multe aici și despre consecințele unui euro care trece pragul de 5 lei
În opinia lui Ionuț Dumitru, principiul fundamental în taxarea companiilor ar trebui să fie impozitarea profitului. „Cu o mențiune: să fie profitul real, declarat corect. Și cred că, de fapt, aici avem noi o problemă. Această inițiativă de a taxa, mai degrabă, cifra de afaceri relevă cumva o incapacitate a statului sau a instituției fiscale, a ANAF-ului, de a certifica, la un moment dat, acel profit. Adică să fim convinși că acel profit este unul real și nu este diminuat, prin transfer pricing (prețuri de transfer, n.red.) despre care se tot discută”.
Efectele unei astfel de măsuri trebuie cântărite atent.
De pildă, Ungaria a anunțat anul trecut că va impune o măsură similară de suprataxare temporară a marilor companii pentru a contracara efectele războiului din Ucraina și impactul creșterii de prețuri la energie. Din trimestrul al treilea din 2022, Ungaria este însă în recesiune tehnică, cea mai lungă recesiune economică din 1995 încoace, pe fondul inflației galopante și a faptului că Ungaria are blocat accesul la fondurile din PNRR, semn că o astfel de măsură nu are rolul de a fi salvatoare.
Spre deosebire de țara vecină, România a avut performanțe economice mai bune. „Nu poți să spui că ce-au făcut ei, inclusiv măsura asta, a fost bine. Drept dovadă, economia lor suferă foarte tare. Nu e un model de urmat”, mai spune Ionuț Dumitru.
Dincolo de soluțiile de avarie care se caută acum, nevoia de reformă fiscală este însă mare, căci problemele nu au apărut peste noapte.
Citește și:
O problemă cu rădăcini mai vechi
„Problema noastră este una structurală, și nu e de ieri de azi, e mai veche. Și faptul că noi am crezut anul trecut că deficitul scade de la sine a fost doar o iluzie”, spune Ionuț Dumitru, explicând că, paradoxal, inflația și creșterea prețurilor la energie au ajutat statul să aibă venituri mai mari din TVA în 2022.
Dar scenariul nu s-a mai repetat și în 2023. În acest context, bugetul pentru acest an a fost construit pe supraevaluare de venituri și pe subevaluare de cheltuieli: „rețeta sigură spre derapaj bugetar”, punctează el.
Totuși, amintește că România a intrat în pandemie cu cel mai mare deficit bugetar din UE, de 4%, și că ceea ce se întâmplă acum nu este decât o consecință a numeroaselor „portițe” create începând cu 2015.
Reducerea de TVA, scăderea impozitului pe dividende, micșorarea cotei de TVA, la care se adaugă și alte facilități fiscale, precum și cheltuielile statului cu salariile și pensiile, toate au dus deficitul bugetar de la 1% în 2015, la 4% în 2019.
Peste tot, pandemia a dat toate socotelile guvernamentale peste cap, însă era de așteptat ca țările să revină în ținta de deficit.
Taxarea nu poate fi singura soluție
În acest an, România și-a asumat că deficitul bugetar nu va depăși 4,4% din PIB (după ce în primul an de pandemie, deficitul a ajuns la peste 9% din PIB), pentru ca robinetul cu fonduri europene să nu se oprească.
Premierul Marcel Ciolacu anunța însă că, fără măsuri suplimentare, deficitul va sări de 5%. Deja, doar pe primele șase luni ale anului, gaura la buget a ajuns la 37,21 miliarde de lei (7,4 miliarde de euro) și reprezintă 2,34% din PIB.
De altfel, este și misiunea cu care șeful executivului a plecat la finalul săptămânii la Bruxelles, după cum scrie Libertatea: România să rateze ținta de deficit asumată, dar să nu piardă banii europeni și nici să nu fie sancționată.
Dacă cheltuielile bugetare sunt mai greu de redus, iar reforma pensiilor speciale pare în impas, taxarea rămâne soluția cea mai rapidă pentru a cârpi bugetul pe ultima sută de metri.
Acest lucru a declanșat un val de critici din partea mediului de afaceri – de la reprezentanții IMM-urilor, la cei din marile industrii -, care se vede pus în situația de a face față din scurt unor noi taxe.
„Impozitarea trebuie să fie simplă, unitară și aplicabilă pe minimum zece ani (fără condiții ce vizează domeniul de activitate, praguri de venituri, număr de asociați, valoare rentabilitate etc), și nu în funcție de variabile ce se modifică pe parcursul anului”, spune Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România.
Ionuț Dumitru spune că reforma fiscală ar trebui să se bazeze pe un singur principiu: restabilirea echității fiscale între toți contribuabilii, fie că vorbim de companii, fie că vorbim de persoane fizice.
„Am deschis, de-a lungul timpului, foarte multe așa-zise facilități fiscale, regimuri derogatorii, regimuri preferențiale, care au segmentat contribuabilii în mai multe categorii. Ceea ce nu e deloc corect”, spune economistul.
Chiar dacă, la un moment dat, acordarea acestor facilități fiscale avea sens economic – Ionuț Dumitru amintește că în momentul în care acestea au fost aplicate pentru IT, sarcina fiscală la salarii era foarte mare, cu o impozitare progresivă până la 45% -, perpetuarea acestora pe termen nedeterminat reprezintă o problemă. Iar lista „excepțiilor” nu se oprește aici.
De la facilitățile fiscale în IT, construcții, agricultură, la cele legate de regimul de venituri: PFA, drepturi de autor, microîntreprinderi, acestea sunt modalități prin care, de-a lungul timpului, au fost create niște falii între categorii diverse de contribuabili.