Și fondurile de pensii din România au aceeași interdicție de a avea o expunere pe alte țări non-investment grade, cu o singură excepție: dacă expunerile sunt în România. Cu alte cuvinte, punctează Codirlașu, degradarea ratingului economic al României ar implica direct investitorii străini care investesc în România, Pilonul II și III de pensii, de pildă, nefiind afectați de o eventuală retrogradare.
Mai mult, statele care sunt în această categorie plătesc dobânzi mai mari deținătorului de obligațiuni, dar vin la pachet și cu un risc mai ridicat de neplată (default).
Dacă România va ajunge în categoria „junk”, așa cum a fost cazul în criza economică și financiară precedentă, din 2008-2009, va dura ani până când va putea reintra în clubul celor frecventabili. Iar atunci, redresarea a venit și cu un împrumut de la Fondul Monetar Internațional (FMI).
Spre deosebire de situația de acum, în urmă cu aproape două decenii, datoria publică a României era de 12%, de aproximativ cinci ori mai mică, iar deficitul bugetar era de circa 6%, după standardele europene. Datoria de cont curent și datoria pe termen scurt erau, însă, mai mari atunci comparativ cu situația de acum.
Un punct forte pentru economia României de acum este că sistemul bancar e mai solid și că numărul de credite nu mai este la fel de mare ca în 2008-2009.
Pe de altă parte, Adrian Codirlașu crede că, până să ajungă la un împrumut de la FMI, România mai poate încerca accesarea de fonduri europene, „numai să vrem să le luăm”.
Mai mult, crede că mai e loc și de discutat cu Comisia Europeană. În plus, dincolo de o creștere a taxării care pare iminentă, expertul mai vede o soluție și în listarea de pachete minoritare la companiile de stat, după modelul de succes al Hidroelectrica.
Citește și
La limita „junk-ului”
La limita „non-investment grade” este și Ungaria. Țara vecină este la două trepte distanță de limita nerecomandată investitorilor. S&P a avertizat deja în februarie că planurile premierului Orban de a dubla cheltuielile înainte de alegeri se pot solda cu consecințe negative asupra economiei Ungariei, unde deficitul bugetar este estimat să ajungă la 3,7% din PIB în 2025 și la 3,5% în 2026, de la 2,9% anul trecut.
La fel ca pentru toată regiunea, evoluțiile la nivel global sunt sumbre, arată un raport al Erste. Spre deosebire, însă, de România, perspectiva Ungariei a fost ridicată de S&P de la negativă la stabilă, deci, din acest punct de vedere, stă ceva mai bine decât România.
La polul opus, Germania, Danemarca, Țările de Jos sau Elveția sunt printre țările care au triplu A.
Deocamdată, în ceea ce privește România, toată lumea își ține respirația până la un deznodământ electoral. Situația economică stă pe o bombă cu ceas care mai poate fi dezamorsată, la limită, în ceasul al 12-lea.