Vorbim despre atacuri reale asupra infrastructurii, asupra bunurilor unor politicieni, incendieri, deraierea unor trenuri. Serviciile de informații rusești se folosesc de intermediari, precum grupări de infractori din țările noastre, pe care îi recrutează pe internet. Lucrurile acestea se întâmplă și suntem conștienți de ele.
Depunem toate eforturile necesare pentru a le identifica și pentru a le împiedica.
Panorama: Articolul 5 din tratatul NATO spune că un atac armat asupra unuia sau mai multor state aliate reprezintă un atac asupra tuturor aliaților. Dacă un astfel de act de sabotaj asupra mijloacelor de transport, asupra infrastructurii s-ar solda cu victime, cum și-ar putea adapta NATO răspunsul ținând cont de principiul apărării colective?
James Appathurai: Primul lucru pe care trebuie să-l spun despre Articolul 5, deci despre acordul nostru de apărare colectivă, este că nu există o definiție exactă a evenimentului care l-ar putea declanșa.
Și a fost redactat așa în mod intenționat deoarece, până la urmă, (activarea lui, n.r.) este o decizie politică. De asemenea, se dorește un soi de ambiguitate, astfel încât potențialul agresor să nu știe care este limita și astfel să încerce să se apropie cât mai mult de ea fără a o depăși.
Un alt motiv e că nu poți să negociezi înaintea unui eveniment ce anume poate fi considerat drept justificare pentru activarea Articolului 5.
Am să vă dau un exemplu concret: sunt la NATO de mult timp. Dacă am fi încercat să stabilim, să zicem în anii ’90 sau în anii ’80, că deturnarea de către teroriști a unor avioane de linie și prăbușirea lor intenționată pe o clădire importantă dintr-o capitală NATO ar fi un motiv pentru a declanșa prevederile Articolului 5, nu cred că am fi ajuns la un consens.
Dar iată că, de fapt, așa s-a întâmplat și rămâne singura dată când articolul a fost invocat. Deci, pe de-o parte, nu vrem ca adversarul să știe și, pe de altă parte, trebuie să luăm o decizie politică pe cont propriu.
Acestea fiind spuse, aveți perfectă dreptate că aliații au spus că un atac hibrid sau efectele cumulative ale unui atac hibrid pot duce la declanșarea Articolului 5. Nu ne-am apropiat încă de acest moment, este absolut clar. Dar, cu siguranță, aliații sunt perfect conștienți de această situație.
Zid împotriva pericolului hibrid
Panorama: Ce strategie are NATO cu privire la modul în care aceste amenințări hibride ar putea evolua în viitorul apropiat?
James Appathurai: Ne concentrăm foarte atent asupra acestui aspect. Așa cum am spus, în imaginea de ansamblu vedem o creștere, mai multe atacuri cibernetice, mai multă dezinformare, mai multă ingerință politică și alte măsuri, precum bruiajul GPS, de exemplu.
Așa că mă tem că toată lumea trebuie să se pregătească pentru și mai mult. Ce trebuie să facem în această privință? În primul rând, trebuie să avem o imagine de ansamblu, deci să analizăm mai bine și să punem cap la cap toate elementele.
În loc să alergăm ca niște copii după mingea de fotbal sau să jucăm un soi de leapșa, adică să ripostăm după incidente punctuale, ceea ce trebuie să facem și ceea ce facem deja la NATO este să fim mult mai buni în a avea o imagine cuprinzătoare a modelelor și tendințelor (din războiul hibrid, n.r.).
Chiar dacă nu puteți identifica autorul propriu-zis, ceva de genul: gata, am prins rusul care a comis nu știu ce faptă, dar în schimb vedem în șapte țări șapte deraieri de trenuri care transportă materiale de sprijin către Ucraina, ei bine, putem să ne dăm seama cine este de vină, avem suficiente elemente.
Așadar, trebuie să avem o imagine clară a șabloanelor și intențiilor, să comunicăm eficient cu publicul și, în al treilea rând, să sporim rezistența înainte ca situația să devină prea gravă.
Iar la acest capitol putem include, când vine vorba despre dezinformare, spre exemplu, pregătirea publicului pentru a fi conștient de faptul că ceea ce vede ar putea fi fals, pregătirea jurnaliștilor printr-o educație mediatică temeinică, pregătirea politicienilor pentru a nu cădea pur și simplu în plasa a ceea ce văd, pentru a verifica înainte de a reacționa. Acestea sunt toate măsuri pe care le putem lua.
Îmbunătățirea apărării cibernetice, extragerea software-ului dăunător rusesc și/sau chinezesc prepoziționat în infrastructura noastră critică și în infrastructura noastră cibernetică în general, este, de asemenea, un pas pe care îl putem face înainte ca lucrurile să se înrăutățească prea mult.
O a treia măsură ar fi, așa cum am mai menționat, o pregătire mai bună în ceea ce privește descurajarea și răspunsul eficient. Trebuie să îi sancționăm pe ruși. Și există deja mai multe situații în care s-a întâmplat acest lucru. De exemplu, un număr de țări NATO au expulzat diplomați ruși care desfășurau de fapt activități de spionaj și, drept urmare, am văzut o diminuare a eficienței influenței lor în interiorul țărilor respective. Deci, acesta este un alt pas pe care putem să-l facem.
Există, așadar, modalități de a impune sancțiuni care generează efecte palpabile, iar cele enumerate sunt cele pe care noi la analizăm în cadrul NATO.
Panorama: Și cum reacționează țările aliate? Sunt dispuse să coopereze? Înțeleg riscurile?
James Appathurai: Răspunsul este da. Aș adăuga că în ultimul an am văzut o schimbare evidentă. Din punctul meu de vedere, acest lucru s-a întâmplat din cauza actelor de sabotaj care au împins activitatea hibridă rusească, și așa destul de dăunătoare, la un nou nivel, care constituie o amenințare reală pentru viețile și pentru traiul obișnuit al oamenilor. Văd în această situație un motiv întemeiat de îngrijorare.
Analizăm intens această temă, cum să descurajăm și cum să gestionăm escaladarea actelor de sabotaj în timp ce ne sporim mijloacele de a le face față. Așadar, în mod categoric, acordăm mult mai multă atenție acestui aspect de aproximativ un an încoace și există mai multă voință să luăm împreună măsuri de contracarare. Este important să le luăm împreună, astfel încât Rusia să nu poată dezbina și conduce, să nu poată găsi o verigă slabă. În acest moment, prioritatea noastră este să venim cu un răspuns colectiv, cu un răspuns coordonat.
Panorama: În legătură cu actele de sabotaj, puteți menționa câteva țări care se confruntă cu astfel de provocări?
James Appathurai: Situația se regăsește în multe țări din cadrul Alianței. Ne-am confruntat, de exemplu, cu deraieri de trenuri în Danemarca. Am văzut cum mașinile unor politicieni au fost incendiate în Statele Baltice. Am văzut incendii provocate în sud-estul Europei. Se întâmplă peste tot în Alianță.
Scopul scuză mijloacele
Panorama: Și care credeți că este scopul Rusiei? Își dorește să stârnească frică, să intimideze? Să descurajeze țările să mai coopereze?
James Appathurai: Cred că efortul macropolitic este de a încerca să diminueze sprijinul pentru Ucraina, atât practic, cât și politic. Cred că acesta este scopul final, iar dacă în plus pot să stârnească neliniște în țările noastre, și acesta poate deveni un obiectiv.