„Hey, Siri”

Cu ochii în (piața) smartphone. Cât de inteligent mai poate deveni telefonul din buzunar?

Computer Hope Guy
Lansare Huawei, septembrie 2024, Shanghai, China / Sursă foto: Profimedia Images

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Apariția primului iPhone a revoluționat piața telefoanelor și a adus-o unde o știm azi. 17 ani mai târziu, cu ce mai pot veni producătorii ca să ne entuziasmeze la apariția unui model nou și să ne facă să-l cumpărăm?

Marii producători lansează anual pe piață modele noi. Toate au, în linii mari, același design ca cel imaginat de Steve Jobs la prezentarea din 9 ianuarie 2007. Aceasta e ziua pe care o aștept de doi ani și jumătate”, spunea el atunci pe scenă. 

Dacă design-ul telefoanelor a rămas aproape la fel, pe partea de specificații s-au făcut constant îmbunătățiri. De la an la an, telefoanele au devenit și mai inteligente, și mai performante, atât pe partea de software, cât și de hardware.

Totul, însă, până la un punct.

Următorul mare pariu e integrarea Inteligenței Artificiale (AI), cursă la care s-a aliniat și Apple, după ce a stat, a studiat piața și a văzut ce direcții urmează competitorii său.

Dar e de ajuns un soft bazat pe AI pentru a susține ritmul vânzărilor în creștere în fiecare an?

smartphone evolutie

Telefoanele inteligente încă nu au ajuns peste tot

În 2016, mai puțin de jumătate din populația lumii avea în buzunar un telefon inteligent, dar lucrurile s-au schimbat rapid. Anul trecut, aproape 7 din 10 oameni de pe planetă dețineau un smartphone, un procent în creștere de la an la an.

Dar discrepanțele sunt încă mari.

Dacă populația din economiile dezvoltate are acces la un telefon, cea din economiile emergente abia acum recuperează.

Acolo, cererea e mare pe zona de telefoane inteligente accesibile ca preț, care echilibrează sentimentul de stagnare pe zona premium, din economiile dezvoltate.

„Tindem să avem impresia că piața a ajuns la saturație, dar datele ne arată că există creștere în continuare. Penetrarea smartphone-urilor la nivel global n-a ajuns încă la 100%, adică mai sunt piețe în lumea asta unde oamenii nu folosesc un telefon inteligent”, afirmă, pentru Panorama, Florin Cașotă, jurnalist tech și autor al mai multor recenzii de telefoane pe canalul de YouTube Start-up.ro.

Ritmul de creștere e susținut și de faptul că tehnologia a evoluat și, pe cale de consecință, pe piață nu există doar telefoane inteligente foarte scumpe, așa cum sunt vârfurile de gamă ale unor mari producători ca Samsung, Xiaomi sau Apple.

„Prețul unui telefon variază acum de la 500-600 de lei până la 6.000 de lei. Și chiar și cele ieftine sunt destul de bune. Dacă acum câțiva ani puteai spune că un telefon care costa 500 de lei era destul de prost, acum nu mai e cazul. Evoluția pe partea de hardware a fost suficient de bună încât să scadă costurile și să poată fi vândute la un preț mai mic”, adaugă Florin Cașotă.

Pandemia a frânat un pic creșterea accelerată a vânzărilor de telefoane inteligente la nivel mondial, dar anul 2024 pare să fie unul bun.

Piața ar putea crește cu aproape șase procente, grație telefoanelor mai ieftine, echipate cu Android, care se vând tot mai bine pe piețele emergente, în vreme ce piețele dezvoltate se uită spre modelele noi, care vin cu software bazat pe AI, potrivit potrivit prognozelor IDC, International Data Corporation.

Inovație în doze mici?

Dincolo de calculele din birourile marilor corporații, producătorii nu pot ignora comportamentele de consum. Și, pe cale de consecință, caută să se miște în ritm cu acestea.

La început, Apple, spre exemplu, a căutat să inoveze pe repede-înainte, tocmai pentru a-i forța pe consumatori să treacă la un nou model la fiecare doi ani, după cum remarcă Bloomberg.

Dar, pe măsură ce piața s-a aglomerat și oferta a devenit tot mai variată, piciorul a fost ridicat încet de pe accelerație.

Consumatorii din România, spre exemplu, își schimbă smartphone-ul la intervale de doi-trei ani, dar această durată este în creștere treptată, potrivit cercetărilor de piață MKOR. Cu alte cuvinte, ții mai mult de un telefon, pentru că e bun, își face treaba, iar producătorul îți asigură update-uri de soft. În 2023, media de utilizare era de 2,4 ani, iar în trimestrul al doilea din 2024, a ajuns la 2,9 ani, 

„Factorii care contribuie la acest comportament de consum sunt lipsa inovațiilor semnificative între generațiile succesive de smartphone-uri, prețurile ridicate ale modelelor noi, care determină consumatorii să își păstreze dispozitivele mai mult timp​, dar și durabilitatea îmbunătățită a hardware-ului, ceea ce extinde durata de viață a telefoanelor”, afirmă, pentru Panorama, Cori Cimpoca, expertă în marketing și cercetare de piață și fondatoarea agenției MKOR Consulting.

iPhone 12, spre exemplu, lansat chiar în toamna lui 2020, când toată lumea era blocată în case din cauza pandemiei, a reprezentat un salt important. Între altele, a venit cu o conexiune 5G, ecrane mai mari și nu mai puțin de patru modele distincte în aceeași generație.

Patru ani mai târziu, noile modele iPhone 16 funcționează mai degrabă ca bază pentru Apple Intelligence, pentru că, în realitate, se simt și arată aproape la fel ca modelele lansate în 2020, menționează articolul Bloomberg.

„Chiar și la Android, în ultimii ani au fost îmbunătățiri mai mici: o margine puțin mai mică la ecran, încărcare puțin mai rapidă, o cameră cu mai mulți megapixeli, dar nu neapărat mai mare ca dimensiuni. Sunt îmbunătățiri incrementale”, constată Florin Cașotă.

Totuși, în toată această perioadă, nu pot fi ignorate două mari salturi, atât pe partea de hardware, cât și pe partea de software.

„Telefoanele pliabile au adus un suflu nou pe partea de inovație hardware. În 2024, cred că am ajuns la o maturizare a telefoanelor pliabile și nu mai sunt doar pentru early adopters. Sunt chiar utile, au acum certificări de rezistență la apă și praf, adică ai putea să mergi cu telefonul pliabil prin ploaie și să fie ok”, spune Florin Cașotă.

Celălalt salt e reprezentat, evident, de Inteligența Artificială, care „promite, dar nu ajunge, deocamdată, la ceva care să-ți schimbe fundamental viața”.

Când vorbim de AI integrată direct în telefon, în Europa, e disponibilă doar cea de la Android, via Google, din moment ce Apple Intelligence e la stadiul de promisiune, din cauza reglementărilor UE legate de confidențialitate și protejarea datelor.

„Legat de AI, hai să luăm un exemplu pe poze: te ajută să scapi de oameni din poze, să ștergi, să schimbi cerul, să alegi poza în care nu ai ochii închiși etc. Până acum, puteai să faci asta doar în Photoshop, necesita un efort suplimentar. Acum, e totul pe același dispozitiv, e mai simplu și mai accesibil. Mai utilă ar putea fi Inteligența Artificială pe partea de text – să-ți traducă un text, să te ajute să compui un email, să-ți facă un rezumat la anumite articole, anumite PDF-uri, adică toate aceste funcții să fie integrate direct în telefon și să fie și în română, nu doar în engleză”, adaugă jurnalistul tech.

Cercetările de piață arată că utilizatorii nu mai caută, în 2024, doar performanță hardware, ci se concentrează pe experiențe personalizate și tehnologii care îmbunătățesc viața de zi cu zi.

Ei cer telefoane care să integreze AI fără probleme, să fie durabile și eco-friendly, dar și să ofere o securitate ridicată a datelor personale. În plus, adoptarea lentă a ecranelor pliabile arată că inovațiile trebuie să ofere valoare reală, nu doar estetică.

„Pe măsură ce AI devine parte integrantă a smartphone-urilor, utilizatorii devin mai atenți la securitatea datelor. Peste 70% dintre consumatori au exprimat preocupări legate de modul în care AI folosește informațiile personale, cerând măsuri de protecție și transparență din partea companiilor​”, punctează Cori Cimpoca, de la MKOR Consulting.

Inovație, dar și emoție

Într-un excelent articol pentru FilmsInFrame, care analizează modul în care își „vinde” Apple imaginea, criticul de film Victor Morozov s-a uitat și la cealaltă parte a comunicăriii din strategia unui gigant, indiferent de domeniul în care activează.

„Arta de a fi înțeles”, scrie el, se traduce, în cazul Apple, printr-un .„mare shift de sensibilitate”, adicătrecerea de la inventarul specificațiilor unui obiect autonom („ce poate să facă?”) la inventarul aplicațiilor concrete ale obiectului în relație cu un subiect („cum poate să te ajute?”).

„Însuși randamentul e legat acum de valoarea estetică. Sensibilitatea contemporană a noilor generații îi face să înțeleagă că nu-și mai pot permite să vândă doar produsul în sine, bazat pe niște specificații tehnice, ci trebuie să vină cu tot pachetul, cu ambalajul acesta, care înseamnă a oferi și o pildă”, afirmă Victor Morozov, pentru Panorama.

El crede că Apple împușcă „doi iepuri dintr-o lovitură”: prezentarea obiectului ca un fel de proteză invizibilă (idealul accesibilizării) și consacrarea faptului că, astăzi, socialul vinde, scrie el.

Apple plusează cu imagini atent alese și cu o estetică cinematografică, în încercarea de a „coloniza imaginarul” și îi este și foarte la îndemână, după cum ne explică Victor Morozov.

„Se întâmplă asta și la nivel concret, prin faptul că sunt o companie tech. Ultimele invenții, cum e Apple Vision Pro, ne arată cum poate fi estompată granița dintre realitate și virtual – vezi aplicațiile, ferestrele, întreaga lume se arată direct în fața ochilor, direct în mediul în care ești, nu mai există niciun ecran sau dispozitiv care să se interpună, lucrurile coexistă”.

Cu sau fără phone, viitorul e smart

La acest moment, cel mai mare producător de telefoane inteligente este Samsung.

Sud-coreenii sunt, de altfel, cam singurii care nu depind exclusiv de vânzarea de smartphone-urilor, din moment ce din portofoliul companiei-gigant fac parte zeci de produse, de la televizoare și gadgeturi mici, la produse biofarmaceutice, semiconductori și robotică

Chiar și așa, aproape jumătate din totalul veniturilor provine din divizia Samsung Communication – adică telefoane, ceasuri inteligente, căști, laptopuri și tablete.

Pe locul al doilea se află Apple, companie căreia îi suflă în ceafă foarte aproape chinezii de la Xiaomi.

Dintre toți primii cinci mari producători de telefoane, doar Samsung a marșat puternic atât în zona de modele pliabile, cât și în integrarea tot mai multor funcții bazate pe Inteligență Artificială.

Prognozele IDC arată că, până în 2028, piața de telefoane inteligente se va apropia de vârful de 1,5 miliarde de unități vândute anual în toată lumea.

„Discuțiile despre viitorul smartphone-urilor și înlocuirea lor cu dispozitive mai avansate, cum ar fi headset-urile de realitate augmentată sau virtuală (AR și VR n.red.) sau tehnologia brain-computer interface (BCI), sunt susținute de schimbările comportamentale ale consumatorilor și de progresele tehnologice recente”, afirmă Cori Cimpoca, menționând și cercetările potrivit cărora 30% dintre utilizatorii tineri doresc dispozitive cu design diferit.

În această situație, viitorul nu are cum să fie altul decât futuristic și, posibil, cu o experiență cât mai imersivă.

„Poate pe viitor vor exista ochelari inteligenți, cu tot felul de integrări mult mai subtile în viețile noastre, lentile de contact cu care să te conectezi, care să-ți afișeze mesajele, să ne folosim de obiecte mai puțin vizibile și mult mai integrate. Poate niște asistenți digitali, care există și acum, dar care să funcționeze mai bine cu tot ce înseamnă Inteligența Artificială, să-ți înțeleagă calendarul, mesajele, prietenii, să poată să-ți răspundă, să dai comenzi vocale, să nu mai trebuiască să te duci la un dispozitiv efectiv să faci ceva”, conchide Florin Cașotă.

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Ciprian Ioana

S-a alăturat echipei Panorama în octombrie 2023. Și-a început cariera în presă la radio Europa FM, în 2011. Inițial, își dorea să fie DJ/realizator de emisiuni, dar a fost cooptat rapid în echipa de știri și acolo a rămas vreme de aproximativ 7 ani.

Mai târziu, a descoperit că-i place jurnalismul economic, a lucrat la emisiunea Business Club (Digi24), postul Digi FM, dar și pentru site-urile Playtech.ro și Digi24.ro.

E pasionat de știrea din spatele știrii și vrea să cunoască de ce se întâmplă, nu doar ce se întâmplă. Crede că, într-o lume care trăiește pe repede-înainte, e nevoie ca la finalul zilei să rămâi cu un tablou cât mai rotund a ceea ce te interesează, nu cu frânturi de informații mai mult sau mai puțin relevante.

Pe lângă cariera de jurnalist, Ciprian e voice-over profesionist, cu peste un deceniu de experiență. Îi poți auzi vocea prin reclame sau documentare.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x