Povestea în două minute

Transformarea serviciilor de streaming: de la epoca de aur fără reclame, la pachetele de tip cablu TV

Computer Hope Guy
Recent, HBO Max s-a transformat doar în… Max/ Sursa Foto: Shutterstock

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Recent, HBO Max s-a transformat doar în… Max. Pe lângă faptul că nu pare cea mai răsărită idee să renunți la numele HBO, care avea un brand important în spate, schimbarea a adus un element important: reclamele. 

Situația a stârnit multe discuții în România, pentru că multă lume era abonată automat la HBO Max prin RCS/RDS, cu doar 13 lei pe lună. Cei cu acest tip de abonament nu pot face upgrade la varianta fără reclame și trebuie să-și șteargă contul și să facă altul, dacă vor aceeași experiență ca până acum, doar că mai scumpă. 

După cum spunea un jurnalist pe Facebook, „Digi spune «HBO Max a devenit Max, iar tu te poți bucura de noile funcții și de extra conținut, fără cost suplimentar». Noile funcții fiind reclame, o calitate mai proastă a imaginii și un număr mai mic de dispozitive care pot folosi contul simultan”.

E ironic că un serviciu ca HBO, renumit pentru lipsa reclamelor și bazat pe plata de la clienți, depinde acum și de veniturile din publicitate. Dar dincolo de asta, e și un simbol pentru un trend din ce în ce mai accentuat.

Serviciile de streaming, lansate odată cu intrarea în online a Netflix și Hulu acum aproape 15 ani, devin tot mai asemănătoare cu cablul clasic: au reclame, transmit competiții sportive live și în curând vor oferi pachete cu mai multe platforme. Sună cunoscut?

Perioada „de aur” 

Netflix, platforma care a dat cu adevărat tonul streaming-ului online de filme și seriale, s-a lansat în 1997, ca un serviciu de închiriat DVD-uri în SUA. Zece ani mai târziu, oferea pentru prima oară serviciul de streaming online, în 2010 primele abonamente, iar în 2016 era deja disponibil în 190 de țări. 

Un moment cheie pentru Netflix a fost și lansarea serialului „House of Cards”, prima producție a platformei, cu 56 de nominalizări la Premiile Emmy. Creșterea datorată și marketingului agresiv și inovativ a fost semnificativă și rapidă.

Când te dezvolți, vrei să crești și mai mult. Drept urmare, Netflix a investit masiv în conținut: între 2013 și 2018, cheltuielile au crescut de la două la 12 miliarde de dolari. În paralel, urcau și numărul abonaților și veniturile. 

Asta a inspirat apariția multor platforme similare: Hulu (2008), Paramount+ (sub numele CBS All Access, în 2014), Disney+ (2019), Peacock și HBO Max (2020), Apple TV+ (2021) etc.

A fost o perioadă „de aur” a serviciilor de streaming, în care platformele investeau zeci de miliarde de dolari în conținut, pentru a depăși concurența și a atrage mai mulți abonați.

Deși banii au curs, în cei 17 ani de la lansarea Netflix ca platformă de streaming, doar trei servicii au ieșit pe plus: Netflix, Hulu și Max. 

Numărul abonaților scade, iar dezabonările cresc

Evident, e greu să crești la infinit și să menții numărul abonaților într-o piață competitivă. Ratele de dezabonare s-au triplat în ultimii patru ani, din cauza prețurilor mari, a coproducțiilor originale tot mai variate și a dispersării conținutului pe mai multe platforme. 

0
milioane de abonări au înregistrat serviciile de streaming la nivel global în 2023
0
milioane de dezabonări au înregistrat serviciile de streaming în 2023

Nu e chiar o tragedie, încă sunt pe plus, dar rata de creștere a abonaților e într-un picaj continuu: a ajuns la 10% în 2023, față de 21% în 2022. 

După investiții imense în conținut, companiile de streaming caută acum surse alternative de făcut bani, având în vedere că modelul bazat exclusiv pe abonați nu mai pare sustenabil. 

După cum zice și jurnalistul american de cultură, Vince Mancini, serviciile de streaming „au vândut investitorilor o poveste – creșterea infinită a numărului de abonați. Destui au crezut-o, astfel că majoritatea veniturilor proveneau de la acei investitori, nu de la abonați sau branduri, ca în modelele clasice”. 

Acum, bula s-a spart.

Serviciile se reorientează: introduc variante de abonament cu reclame, luptă împotriva partajării conturilor, își vând producțiile către alte companii, oferă pachete cu trei platforme la un preț unic. Și, bineînțeles, cresc prețurile abonamentelor. 

Cablu 2.0

Acum, în România, întâlnim reclame doar pe Max și Sky Showtime. În afară însă, toate platformele de streaming oferă această variantă, mai puțin Apple TV+. Rând pe rând, în ultimii ani, Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, Sky Showtime, Paramount+, Disney și Warner Bros au adăugat și ele variante ale abonamentelor cu reclame, la un preț redus. 

Discovery a anunțat că, începând din această vară, va oferi un pachet care include Disney+, Hulu și Max și va permite utilizatorilor să plătească un singur abonament pentru acces la toate trei. Momentan doar în SUA, însă tendința este evidentă. Rivalii au răspuns prompt: compania de telecomunicații americană Comcast va lansa și ea propriul pachet cu Netflix, Apple TV+ și Peacock.

Dincolo de aceste pachete și apariția reclamelor, conținutul serviciilor de streaming începe să semene din ce în ce mai mult cu cel al cablului tradițional. Streamerii caută tot mai des să transmită în direct competiții sportive: Amazon a cumpărat drepturile pentru mai multe meciuri din Premier League în Marea Britanie, Netflix va transmite wrestling live, din 2025, pe Max vei putea urmări toate competițiile sportive de pe Eurosport pentru trei euro în plus.

În momentul de față, dacă te abonezi la trei servicii de streaming pentru o gamă variată de seriale, cel mai probabil cheltui mai mult decât dai pe cablu. Sigur, serviciile de streaming vin cu avantaje considerabile: te poți uita oricând la seriale, fără să depinzi de program; ai și varianta fără reclame (cu un cost mai mare), care cuprinde seriale indisponibile la televizor.

E de reținut și că variantele de abonament cu reclame sunt populare la unele servicii de streaming în SUA. 80% dintre abonați Amazon Prime Video optează pentru această variantă; 77% la Peacock și 73% la Paramount+. Situația e diferită la Max, unde doar 25% se uită cu reclame, iar Netflix are doar 7,5% abonați la această variantă de subscripție.

Rămâne de văzut când vom avea și în România variantele de abonament cu reclame pentru întreaga gamă de servicii de streaming. Dacă ne ghidăm însă după evoluția actuală, nu va mai dura mult până vom experimenta Cablu 2.0.

Articol editat de Ioana Moldoveanu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Vlad Dumitrescu

E jurnalist din 2016, când a început să scrie despre cultură pentru feeder.ro. Ulterior, a mai scris despre politică externă la News.ro, despre sport la Eurosport, Lead.ro și ThePlaymaker.ro, iar la DoR a ținut newsletterul zilnic Concentrat, unde făcea un rezumat al celor mai importante știri ale zilei. Fan Manchester United și Boston Celtics, pasionat de wrestling, content creator la @despre.ce.vorbim pe Instagram.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
1 Comentariu
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    8
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x