Povestea în două minute

Ce e #tradwife, trendul considerat anti-feminist care promovează femeia „la cratiță” și respinge ideea de carieră

Computer Hope Guy
Sursa foto: Shutterstock AI

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Hashtag-ul #tradwife – prescurtare de la traditional wife, adică soție tradițională – a adunat pe TikTok peste 600 de milioane de vizualizări. Cele care-l promovează postează clipuri în care gătesc, fac curat, au grijă de copii și se aranjează pentru a-și aștepta partenerii acasă la sfârșitul zilei.

Deseori, sunt îmbrăcate în rochii colorate și inspirate din America anilor ‘50-‘60. Sunt imagini desprinse parcă din iconicul serial Mad Men.

E un trend care a luat amploare în Statele Unite și e promovat de femei care au ales să se ocupe doar de treburile casnice, și să nu aibă o carieră. Ele resping ideile feministe și cer reîntoarcerea la valorile ultra-conservatoare, în care rolurile de gen într-o căsnicie erau foarte bine delimitate (ea – casnică, el – angajat).

Fiind vorba de un trend online, deci extrem de vizibil și de răspândit, curentul are inclusiv un substrat politico-cultural, chiar dacă indirect și neintenționat. În plus, e un stil de viață care generează conținut pe TikTok, Instagram și pe alte platforme de socializare.

Altfel spus, chiar dacă respinge ideea de job în sensul clasic al cuvântului, este, în sine, o muncă remunerabilă și, pentru unele partenere tradiționale, extrem de profitabilă.

Efectul #bananabread și rolul pandemiei

În perioada de lockdown, mulți s-au văzut nevoiți să lucreze de acasă, iar conținutul din online s-a diversificat și s-a adaptat la ceea ce numeam atunci noua realitate. Așa a apărut ideea de a încerca rețete noi și de a le prezenta urmăritorilor sau prietenilor de pe rețelele de socializare.

Îți mai aduci aminte cum mai toată lumea învățase atunci rețeta pentru banana bread sau cum să facă pâine acasă? Mulți văd în trendul #tradwife o prelungire a acelor vremuri.

Femeile care-l promovează au decis fie să renunțe la job, fie nu au avut niciodată în plan să urmeze o carieră. Preferă să fie casnice și să adopte un stil de viață tradițional și conservator. Nu toate sunt și căsătorite, pentru că acest curent e susținut și de femei tinere, care se întrețin din veniturile partenerului și care se prezintă drept SAHG – stay-at-home-girlfriend.

La o simplă căutare pe TikTok după hashtag-urile #tradwife sau #sahgf, vei găsi o mulțime de clipuri cu femei care își prezintă rutina zilnică: unele gătesc, frământă cocă, dau cu aspiratorul, spală rufe, au grijă de copii și, la finalul zilei, au grijă să-și aștepte soțul sau partenerul aranjate. E tot ceea ce feminismul a criticat drept muncă domestică neremunerată. Alte astfel de creatoare de conținut doar își prezintă hobby-urile și idealizează acest concept.

„Sunt idei vechi împachetate într-o abordare nouă și fresh. E, de fapt, definiția patriarhatului și nimic mai mult. Femeile care decid să stea acasă își asumă riscuri economice, nu au securitate financiară”, afirmă pentru CNBC Eve Rodsky, autoarea unei cărți care promite armonie în relație, prin împărțirea egală a treburilor casnice.

Datele de pe piața muncii din SUA îi dau dreptate: chiar dacă femeile aleg să studieze mai mulți ani și au acces la joburi bine plătite, diferențele salariale de gen – denumite gender pay gap –  încă există. În 2022, spre exemplu, o femeie din America câștiga 82 de cenți pentru fiecare dolar câștigat de un bărbat cu un job similar.

Pe termen lung, asta le face mai vulnerabile din punct de vedere financiar și le pune în situația de a nu putea economisi pentru anii când vor fi ieșit la pensie.

De cealaltă parte, au existat voci care au spus că stilul de viață al celor care promovează #tradwife nu e cu nimic mai special decât cel al altor femei care aleg și să lucreze, și să aibă grijă de casă și de copii.

Panorama arăta AICI cum femeile jonglează, de fapt, cu două joburi, unul dintre ele neplătit, adică acela de a se ocupa, după program, de treburile casnice.

Business-ul din spatele #tradwife și implicațiile politice

Chiar dacă femeile care adoptă curentul #tradwife aleg să nu aibă un job, ele creează conținut pentru online. Și asta le transformă automat în influenceri, în creatori de conținut ce poate fi monetizat.

Tocmai pentru că multe din valorile promovate intră în contradicție cu cele liberale, apărate și de curentul feminist, acestea generează mult engagement. Pe de-o parte, sunt apologeții, cei care aplaudă acest stil de viață conservator, iar de cealaltă parte sunt criticii, care amintesc că e o reîntoarcere la vremuri în care femeia era dependentă de bărbat și avea o listă scurtă de drepturi și libertăți.

Revista Time amintește, în acest context, cum femeile căsătorite din America au primit dreptul de a deține propriul card bancar, diferit de al soțului, abia în anii ‘70. 

Indiferent de opinii, genul acesta de conținut stârnește multe reacții. De aici și succesul din online.

Pe de altă parte, s-ar putea ca acest tip de content să nu fie, de fapt, pentru alte femei, care împărtășesc sau nu aceleași convingeri, ci pentru bărbații care-și doresc, poate, o femeie cu astfel de convingeri.

Apoi, mai sunt și implicațiile politice. Un studiu arată că algoritmii leagă acest tip de conținut de teorii ale conspirației promovate de extrema dreaptă.

După ce au vizionat cele mai recente clipuri postate pe TikTok cu hashtag-ul #tradwife, autorii studiului au observat cum platforma le sugerează alte clipuri care conțin informații medicale false, incită la rasism sau promovează mesajele suprematiștilor albi.

Trendurile vin și pleacă și fiecare curent naște, de regulă, un anti-curent, așa cum e și cazul #tradwife, care a decis să se poziționeze împotriva ideilor liberale și progresiste, care promovează egalitatea de gen. După toate aspectele, el poate fi clasificat drept un curent anti-feminist, chiar dacă opiniile pronunțate strict în această direcție sunt puține. Dar ele există.

Spre exemplu, una dintre promotoarele curentului vorbește despre cum a alege să studiezi după 18 ani este o greșeală.

Atunci când au în spate forța internetului, genul acesta de mișcări se viralizează rapid. Dincolo de ele, realitățile sunt și mai multe, și mai diverse. Spre exemplu, The Economist se uita recent la apariția unui anumit tip de soț – remote husband, cel care lucrează de acasă, iar soția e cea care pleacă zilnic la muncă.

Articolul scoate în evidență joburile în care poți lucra de la distanță și care sunt ocupate în special de bărbați. Dacă o femeie lucrează în sănătate sau învățământ, sunt rare cazurile în care își poate face munca de acasă.

Pentru bărbații care lucrează în IT, inginerie, arhitectură sau domeniul financiar, e mai simplu. Pot lucra de oriunde dacă angajatorul le permite asta.

#Tradwife nu este, așadar, un curent pentru oricine și e greu de spus dacă în spatele lui există convingeri reale sau doar oportunitatea de a crește numărul de urmăritori în online mergând contra curentului din societate.

Trendul poate fi rezumat, de fapt, printr-o afirmație extrem de simplă făcută de Julia Pollak, economist-șef la o firmă de recrutare, pentru CNBC: „Poți alege să fii o tradwife doar dacă ai un tradhusband”. Ceea ce e cât se poate de adevărat.

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Ciprian Ioana

S-a alăturat echipei Panorama în octombrie 2023. Și-a început cariera în presă la radio Europa FM, în 2011. Inițial, își dorea să fie DJ/realizator de emisiuni, dar a fost cooptat rapid în echipa de știri și acolo a rămas vreme de aproximativ 7 ani.

Mai târziu, a descoperit că-i place jurnalismul economic, a lucrat la emisiunea Business Club (Digi24), postul Digi FM, dar și pentru site-urile Playtech.ro și Digi24.ro.

E pasionat de știrea din spatele știrii și vrea să cunoască de ce se întâmplă, nu doar ce se întâmplă. Crede că, într-o lume care trăiește pe repede-înainte, e nevoie ca la finalul zilei să rămâi cu un tablou cât mai rotund a ceea ce te interesează, nu cu frânturi de informații mai mult sau mai puțin relevante.

Pe lângă cariera de jurnalist, Ciprian e voice-over profesionist, cu peste un deceniu de experiență. Îi poți auzi vocea prin reclame sau documentare.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
9 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    1
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x